Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge...

Side 8 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jeg syntes det er vigtigt at man deler de forskellige platforme op i om de i sig selv er åbne eller ej.
Hvor definitionen af en åben platform, er en platform som andre end platform leverandøren kan bygge ovenpå.
Langt de fleste open source løsninger er også åbne platforme.
Mens der i closed source verden, findes både åbne og lukkede platforme, f.eks. er både SiteCore og Sharepoint, alene på disse to platforme findes formendtligt mange tusindene udviklere, der lever af at bygge ovenpå disse for kunder, man kan stortset få platformene til alt ikke fordi man kan ændre kildekoden eller se den, men fordi platformen er bygget til at være åben.

Det springene punkt om man kan skifte leverandør af ydelser uden at skifte platform, afhænger derfor af om platformen er åben eller ej.

CloudSprout bliver en åben platform, faktisk prøver vi at gøre den mere åben end så mange andre, men det er nok for langt ud over diskussionens omfang at gennemgå.

Men pointen for CloudSprout er ikke at det er os, der skal opfylde alle de kunde behov, som ikke kan opfyldes af standard byggeklodserne. Det er meningen at den rolle tages af selvstændige firmaer som har sat sig ind i hvordan man udvikler ovenpå CloudSprout.
Så man risikerer ikke at blive fanget af CloudSprout, og være tvunget til at betale en skyhøj timepris, faktisk vil CloudSprout slet ikke sælge konsulent timer.

Så alle udviklere vil havde mulighed for at sætte sig ind i og bygge ovenpå CloudSprout. Jeg håber der bestemt at der er mange som vil tjene gode penge på den forretning.

Så pointen i forhold til CloudSprout er at det er en rigtigt god løsning, hvis man kan bruge den nyskabende teknologi til at spare penge på sine konstruktionsomkostninger, havde gavn af den gratis hosting for mindre sites eller bruge drag-n drop teknologien som et strategisk værktøj i sin markedsføring.

Det er ikke nævneværdigt svære at skifte fra CloudSprout til et andet system, end det er fra andre open source eller ej systemer.
Man er ikke låst mere til sin leverandør af programmeringsydelser, fordi enhver udvikler kan sætte sig ind og til at bygge ovenpå CloudSprout.
Som du rigtigt skriver så tvangs opgraderer vi alle CloudSprout løsninger, så de altid er up-to-date, der eksisterer en mulighed for at man bedre kunne lide et eller andet ved de forrige versioner. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg godt kan lide ved Wordpress, er at jeg selv kan bestemme hvad jeg gør med det. Jeg kan lave en blog og jeg kan lave en helt almindelig hjemmeside ud af det.
Hvis jeg skulle bygge det helt fra bunden, ville tiden og prisen være helt anderledes.

Ikke nok med det, så er det et system der hele tiden blive opdateret og vedligeholdt, så det har jeg ikke at bekymre mig om :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:
Men pointen for CloudSprout er ikke at det er os, der skal opfylde alle de kunde behov, som ikke kan opfyldes af standard byggeklodserne. Det er meningen at den rolle tages af selvstændige firmaer som har sat sig ind i hvordan man udvikler ovenpå CloudSprout.
Så man risikerer ikke at blive fanget af CloudSprout, og være tvunget til at betale en skyhøj timepris, faktisk vil CloudSprout slet ikke sælge konsulent timer.

Så spring en af de mange programmører over og ansæt en af de få gutter, der kan udvikle oven på til CloudSprout i stedet? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan se fidusen, men jeg er jo også programmør. Delvist i hvert fald :P

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Hoxer Bønding:
Så spring en af de mange programmører over og ansæt en af de få gutter, der kan udvikle oven på til CloudSprout i stedet? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan se fidusen, men jeg er jo også programmør. Delvist i hvert fald :P

Hej Simon, du har næsten forstået det men ikke helt!

Der skal nemlig meget mindre programmeringsarbejde til for at opnå det samme, på CloudSprout i forhold til en anden platform. Faktisk vil de fleste nok ikke havde brug for programmeringsarbejde.

Men det sagt, så er de fleste udviklere relativt kvikke i pæren, vil hurtigt kunne lærer at udvikle til CloudSprout. En af de store fordele ved CloudSprout programmeringsmodellen er at man kan udvikle til den i stortset alle sprog PHP, Ruby, C# whatever tickles your fancy!

Samtidigt bliver plugins skrevet til CloudSprout typisk mere kraftfulde, end på andre platforme, pga. at CloudSprout simplethen har bedre trafik regler for hvordan de kan kombineneres.

Tag f.eks. dit eget projekt med søgekorrektur, til CloudSprout ville du i stedet for at skrive et sammenhængende monolitisk plugin, så skriver du med CloudSprout byggeklodser for de forskellige UI elementer og for søgeresultatet skriver du bare en provider, så hjælper de indbyggende byggeklodser til at opstille som liste, tabeller etc. det du søger i er indkodes i fast, men vælges blandt de datadefinintioner som allerede eksisterer i designet.

Resultatet hvis du er god nok (og vi er gode nok), er et søgemodul som man kan købe via vores markedsplads, som passer som fod i hose ind i selv skræddersyede sites og som kan implementeres akkurat som det ønskes af en designer uden at skrive en linie kode.

Så resultatet er kunderne for billigere/bedre sites, designerne for mere kreativ kontrol og frihed, og udviklerne for mere spændende (men færre) opgaver, der handler mere om det de er gode til nemlig logik.

Jeg håber du kan se fidusen nu :-) også selvom du er udvikler.

Fra Hellerup
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Fra  The Boot Strap Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg bruger Shopify og er rigtig glad for det. Det er super nemt at arbejde med, og man kan klare alle tilpasninger selv. Og jeg ved fra en bekendt, at f.eks. Magento er ekstremt tungt at arbejde med - det kræver en del programmering at få det til at se bare nogenlunde ud

/Thomas

Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten & resten af læserne.

Spændende debat! Jeg har i flere år holdt en hjemmestrikket (men ikke af mig) webshop i luften. Indholdet er til at overleve - men selve systemet er en katastrofe som jeg kun klarer med "gode venners hjælp". Der har i mindst 5 år ikke været tvivl om at løsningen burde skrottes.

Problemet, som mange andre "små" sikkert roder med, er, at der ikke rigtigt er fornuftige indtægter i shoppen "lige nu". Men man har jo håbet og ambitionerne... Og en del af dem starter og stopper med selve shoppen.

Morten Reitoft:
Flere grunde til at jeg vælger Closed Source

For ca 4 år siden var jeg helt i tråd med Morten Reitoft. Jeg har brug for en vare - så den må jeg kunne betale for. En sælger fik mig da også til at kigge en del på en kommerciel løsning (tror det var Mamut). Fornuftigt "startgebyr" på nogle få tusinde og ret lave hosting omkostninger. Men når jeg havde tilvalgt bare nogle få af de features jeg mente var et must (flere sprog, flere forfattere osv) blev "hosting-omkostningerne" meget hurtigt et anseeligt månedligt beløb. Høje løbende omkostninger er IKKE noget man synes er sjovt som lille firma. "Olie til Kinas lamper" er en forrygende forretningsmodel for olieleverandøren, men hvad med kineserne? Man ryger hurtigt ud i noget over 10k/år for en løsning. Også selvom den ligger HELT stille.

Men det der virkeligt er bekymrende, er hvis (eller "når"; det er jo en hård branche) det kommericelle firma kommer i problemer eller bare bliver decideret grådige. Med en egen, hosted løsning er det let at flytte - man skal jo ikke skifte system, hvis det virker. Men man er noget stavnsbundet, når man ikke kan få adgang til koden i et kommercielt system. (Som Morten skriver: Systemskift er dyre.) Så er det pludselig udbyderen, der har fat i den lange ende - og det er aldrig godt for kunden!

jeg har sat kryds ved Open Source - men har desværre ikke haft overskud (tid) til at vælge det rigtige system - eller overskud (penge) til at betale sig fra det og risikere at få startet på noget skidt. Men generelt kan jeg bedre lide at betale for det jeg får up-front og ikke igennem månedlige gebyrer. Såvel de kommercielle udviklere og dem der implementerer Open Source bør have mulighed for at rulle standardløsninger ud til fornuftige penge... Iøvrigt er grænsen vist ved at være noget udvisket. Sidst jeg kiggede var et af de interessante systemer bygget på en Open Source "base" og en masse kommercielle moduler, der skulle tilkøbes! Men trods alt har man stadig muligheden for at fortsætte sin webshop på lavt niveau, hvis det er det der kræves/ønskes.

Mvh. Anders

PS: Nu der er reklameret ihærdigt: Jeg synes faktisk cloudsprout.dk virker som en god ide (uden at have taget stilling til priserne). Men der er simpelthen ALT for lidt information i tekst. Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skal til (betalingsløsning, tilkøb osv). Jeg er heller ikke overbevist om at det er bedre at skulle lære  Photo Shop (til 4-5kkr?) end at sætte sig ind i en Open Source back-end. Og "tour" knappen der ender i en simpel "No Layout set!" tekst eller det herlige miks af engelsk og dansk gør vel ikke just potentielle kunder trygge?!?!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gnyff

Jeg er super svært ved at se et open source alternativ til Mamut, alle de spændende bud på ERP systemer er jo Software-as-a-service, ihvertfald når vi snakker SMV markedet.

Det er ærgeligt, men det er nok konsekvensen af at der ikke er et stort nok teknikker konsulent marked for at udvikle og drifte økonomi systemer i dette i forhold til system udviklingstimer.

Ang. CloudSprout så har du fuldstændigt ret i at websitet kun er halvfærdigt, og der er en masse information der mangler. Det er slet ikke klar til at vi begynder at sælge på det online endnu, til slutkunder endnu.

CloudSprout er rette imod den professionelle designer, så de kan bygge sites uden udviklere. Det er som sådan ikke lavet til normale slutbrugere selv køber Photoshop og herefter laver sites.

Mht. til prissætning så er CloudSprout gratis inkl gateway så længe du holder dig under 3 Gb, 200 Mb plads og 1K i omsætning, derfra koster Commerce 75$ pr. måned.

 

Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 02:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby.

Hm, jeg husker nok forkert - for Mamut er tydeligvis ERP - de kan/vil vist ikke engang lave webshops ;-)

Min pointe er dog stadig, at (også) på webshopfronten føler jeg, at man bliver nødt til at gå "all-in" med de kommercielle løsninger. Ikke nok med at man ikke har lyst til at betale tiden/pengene for et skift hvis man er uheldig med sin udbyder. Man sætter sig typisk også med uforholdsvist høje faste omkostninger for "minimumsfunktionaliteten" - hvilket hurtigt bliver et problem hvis den eksponentielle vækst man håbede på udebliver... ;-) Men det kan det godt være jeg er både nærig og kritisk ifht. basal funktionalitet...

Når vi nu snakker "basal funktionalitet" undrer det mig også at der ikke fokuseres på indbygget ERP funktionalitet og/eller interface til samme. Det er jo noget stort set alle  nystartede webshopejere har brug for!

God vind med CloudSprout, det kan være jeg kommer forbi det igen engang! Men jeg håber/satser stadig på et godt Open Source system og lidt kvalificeret start-hjælp... :-P

Mvh. Anders

Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der er i det store hele tre veje at gå når det kommer til web software; betalt udvikling, open source, eller licens (SaaS).

Shopify er fantastisk da det bare virker. Det er abonnementsservice, og de gør det rigtig godt, ligesom mange andre der tilbyder denne form for Software as a Service. Man skal ikke selv tænke på hostingen, opgradering, sikkerhed, videreudvikling, osv, når man bruger abonnementsservice, hvilket er super, hvis man hellere vil bruge tiden på det man er rigtig god til.

Magento, drupal, joomla, og andre open source systemer er ligeledes fantastisk, hvis man forstår sig på IT. De er bygget for at spare tid og være en grundsten i infrastrukturen af internettet. Mange vil så betale for tilpasning og udvikling af moduler, samt opsætning, men det er helt klart billigere end hvis der skulle udvikles noget helt nyt.

Desuden praktiseres best practices, og systemet bliver så udsat for massiv test at de er forholdvis sikre/fejlfrie (med forbehold!), at der ikke kommer de store ubehagelige overraskelse med mindre man ikke holder sit software opdateret. Det er ikke uden grund at de største selskaber i verden bruger open source systemer, som har været testet længe og man kan sætte sin lid til når det kommer til stabilitet.

Magento, drupal og magento bliver også støttet/udviklet af dem der tjener penge på det (bureauerne). De har absolut ingen lyst til at se deres open source projekt blive smid ud af vinduet.

Betalt udvikling bør man kun vælge hvis man har et virkelig specielt system der skal udvikles. Har det ikke noget med CMS, webshop eller lignende at gøre, så må man betale sig til det. Problemet er at teknologien/systemet kan blive så gammeldags at det trækker meget mere energi, tid og penge end det burde gøre bare for at holde det ved lige.

Mine fem cents (som både forbruger og udvikler af alle disse typer) ;)

Side 8 ud af 8 (79 indlæg)