Søgemaskiner og markedsføring i disse. Som udgangspunkt er vi alle jo i den situation, at vi Googler på livet løs, dette gælder både brugere og søgemaskinefolket som ønsker at skabe toppositioner og leads til deres kunder. Det kunne godt være tale om f.eks. forskning indenfor medicinindustri ol. der måske kunne gavne kollegaer andre stede i Verden, hvis man nu lige kunne finde disse informationer på nettet - og de ikke lige lå i et supplerende index eller ikke var, at finde på den mest foretrukne søgemaskine fordi quality guidelines ikke lige var ok ( mange sites i forskningsmiljøer er ikke de kønneste ) men indeholder til gengæld guldkorn i stor stil. Søgemaskiner skal skaffe relevante resultater, reelt er det ligegyldigt om det er store kommercielle virksomheder der er tale om eller små virksomheder, der bare har varen. I praksis er det jo altid sådan, at den der har pengene skaffer den fornødne markedsføring og dermed bedre reklame, det kan der ikke ændres ret meget på. Men ved at begrænse stille større og større krav til sine index, kan der nemt opstå et vakuum der gør at relevant information ikke er tilgængeligt på de traditionelle søgemaskiner, men at brugere i al almindelighed skal bruge andre databaser til at hente sine informationer, hvilket betyder den måde vi er vant til at søge på drastisk vil ændres over tid. Nu vil mine kolleger i branchen nok sige ”det løser vi” Ja for f….. det gør vi, og rigtigt godt, men her skal vi tænke på, at ikke alle virksomheder ved hvad søgemaskineoptimering er og der er ligeledes det samme vakuum i andre lande, måske endda næsten større. Jeg tror personligt ikke der er ret mange webdesignere der læser søgemaskinernes guidelines, hvis vi ser på verdensplan og dagligt følger med eller slår op på alverdens søgemaskine fora og f.eks. Matt Cutts blok, for lige, at finde ud af hvad Google lige i dag har fundet ud er bedst for Verden, og hvor det ændres igen om fjorten dage, når lappeløsninger på specifikke probler opstår – igen se f.eks. de tags der skulle indgå i link på forskellige bloks, som skulle forhindre back linkning, hvordan er det lige gået med disse ????. Hvor mange bruger dem, hvor mange er klar over de er der, og hvad er konsekvensen af ikke at bruge dem ??? Ja nogle kender allerede svaret, det virkede ikke helt, men det kommer måske. Google er jo heller ikke så intelligent som den gerne selv vil gøre sig til, det er jo ikke et halt år siden der var en der næsten havde fyldt det halve af Googles index op med sine sider før det blev opdaget, og ja jeg kan dokumentere mange huller, der stadig er i deres system. ( Dem tager vi en anden gang, ved en festlig lejlighed ) de er åbne endnu!!!! Forestil jer tanken om, der måske er 1.000.000.000 websider der af en eller anden grund er usynlige på nettet, der kunne jo reelt ligge viden til mangt og meget. Ja, hvad er bedst for informationssøgningen i fremtiden ??? Nogle spændende tanker en mandag.
|
Dato: 22-05-2007 21:47:43 Forfatter:Wesecureit-Tekniker
Nogle spændende tanker en mandag.
JA - bortset fra at det er tirsdag i dag........
Ja fremtiden vil bringe index''s samlet efter indhold så f.eks
sex kan findes et sted,
medicin et andet
sport et tredie
osv.
og med mindre robotterne bliver mere "intelligente" vil der være index''s som
bliver overvåget af personer, således at indhold holdes relevant og lødigt.
Hvis Jubii havde holdt sig i sporet - havde de nok haft en rennaisance dér
Google vil jeg tro drukner i sin egen succes, med mindre de finder midler til at
splitte deres indholds-index''s op i "faner" så skæg kommer for sig og snot for sig.