http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-48581037:alle-rige-er-svindlere.html?fbs |
Hvad skal der for at være rig ?
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-48581037:alle-rige-er-svindlere.html?fbs |
Hvad skal der for at være rig ? |
Læser vi samme artikel? For den du linker til starter således "En gruppe amerikanske og canadiske forskere har for nylig konkluderet, at rige menneskers moral ligger på et lavere niveau i forhold til alle andre." Jeg kan ik lige se, hva det har med dansk jantelov at gøre, at en gruppe AMERIKANSKE og CANADISKE forskere laver et moral forsøg? Og at man efterfølgende tjekker det af i befolkningen? Det er heller ik unormalt, at den almene borger, som har betalt for bankers problemer, ejendoms spekulanters konkurs, store firmaers konkurs mm synes, at rige behandler dem uretfærdigt... Jeg er sikker på, at du ville få præcist de samme svar, som der er i artiklen fra almene danskere, hvis du spurgte i UK, USA, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Irland osv. Alle lande som har oplevet hårde tider, siden konjunkturerne vendte, og hvor dem som har betalt den højeste pris for denne vending, selvfølgelig ser ned på de rige... Så hvorom man vil, så mener jeg ikke, at artiklen viser den almene dansker som værende negativ, de er blot oprigtige i forhold til de problemer, som de oplever pga andre menneskers over spekulation... |
Ja, vi læser samme artikel Jeg synes at det er fucking awesome at høre om andres succes! |
Det er bare wankers og deres mening er ligegyldig. Mon ikke man lyver om at være rig, hvis man lyver i forvejen. |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
Jeg tror, at man vil se lignede sure reaktioner for folk, hvis man spurgte i andre lande. Også i USA og Canada. Fordi dem der skriver vil ofte ikke være dem, som er "rige", og derfor vil de ofte være meget sure på en gruppe, som de ikke selv tilhøre. Hvis man læser om forsøget på engelske hjemmesider nævner en af forskerne, at det selvfølgelig ikke gælder for alle rige mennesker og at de har virkelig høje kriminalitetsrater i fattige kvarter. Det er blot vigtigt at have disse forbehold med, inden man beslutter sig for, hvad rige er for nogle. Jeg har ikke lige fundet alle punkterne, de har spurgt om. Men her er nogen af dem: "....cutting off motorists, lying in a negotiation and cheating to win a prize." Fra her. Det kommer nok an på definitionen af at lyve til en forhandling, der afgør, om man anser det for manglende moral :D Dog inden man mener, at det bare er manglende moral, der afgør, om rige er rige, bør man nok lige kigge mod andet litteratur også. For den mere nørdet læser, skulle en bog som "Thinking, Fast and Slow" handle om, at folk der bliver rige har andre præferencer end folk, der ikke bliver rige. Hvis nogen er interesseret, kan I læse en engelsk anmeldelse af bogen her. Det er en økonom, der har skrevet anmeldelsen, så jeg beklager, hvis det er lidt for nørdet :D |
Måske stammer opfattelsen i befolkningen også fra politiske debatter, hvor man hører politikere fra den røde blok udtale sig om, at "de rige" har fået skattelettelser og har ladet de syge og de fattige betale for disse skattelettelser. Hermed kunne de syge, pensionisterne, de arbejdsløse, mv. få den tro, at de rent faktisk er med til at betale for "de riges" brug af det offentlige system, hvorefter denne tro følges op af en harme over, at "de rige" bare snylter på samfundet og kun er en byrde for samfundet. Men i virkelighedens verden er der jo tale om, at det er "de rige", som finansierer hele samfundet, og er med til at holde røven oppe på de knapt så formuende. Så Jørgen, du har helt ret i, at der burde i stedet være opbakning i befolkningen til at være taknemmelige og at se op til de rige og succesfulde, i stedet for det modsatte. Selvfølgelig - hvis man er kommet til sin rigdom ved snyd og bedrag, så hører min støtte også op. Men det er da heldigvis et fåtal af de rige, som er gået den vej.
|
God pointe!
|
Jamen vi er da enige, men succes sælger ikke aviser, og det tiltrækker heller ik seere... Ellers ville TV-Avisen og Nyhederne jo ik bestå af 29 minutters elendighed og negativitet, og 1 minuts positive historier... Sådan er samfundet idag, og så længe det generelle mediebilled jagter sensationer, og historier med en negativ indgangsvinkel, så vil dette i en eller anden grad smitte af på læserne. Problemer er bare, at læserne står for 70-80% af befolkningen, og derfor passer tallene fra undersøgelsen jo meget godt.
|
Hvordan mon undersøgelsen ville have set ud for 4 år siden? Jeg husker tydeligt at man ikke kunne være sammen med nogen, uden at der skulle snakkes om hvor rige de var pga. deres friværdi. Alle danske husejere troede jo at de var rige, for det fortalte banken dem jo, og banken fik dem endda til at bruge løs af den "formue" de havde i form af friværdi - for det var jo så godt som penge i banken. Men så sprang kæden... Jeg tror at den brede befolknings syn på velhavende svinger lidt med konjukturene. Men hvor jeg ser den store forskel på Danmark og USA, er, at jeg meget sjældent støder på misundelse her. Man kan godt være glad på andres vegne, eller i det mindste acceptere at nogle har mere end andre, uden at det bliver til noget negativt. mvh Carsten |