Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folks mening om konceptet "udbring af McDonalds mad"

Side 12 ud af 13 (124 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mala:

Vi er tydeligvis ikke på bølgelængde, du drejer hele tiden væk fra det jeg skriver.

Ja, jeg skal ærligt indrømme at jeg har svært ved at forstå dine indlæg, først troede jeg at du ikke mente der var udbringning af McD mad, men så var det forkert!

Jeg troede da svarede på mit indlæg om hvordan en eventuel undersøgelse fra McD om rentabiliteten af at lave udbringning i Danmark var relevant for Sander, at det faktisk var mit indlæg, du svarede på, men det var det ikke.

Samtidigt har jeg også svært ved at forstå hvordan du kan vide at det er 99% sikkert at McD kommer efter ham, og at det er 100% sikkert at han ikke er godkendt. Men du må åbenbart kende McD og Sander væsentligt bedre end mig.

Jeg synes ikke man skal lukke øjene for evt. problemer, men jeg er nok typen der altid prøver at se løsninger, og jeg kan ikke se et eneste problem vi ved indtræffer som ikke kan løses. Der er selvfølgeligt en risiko, men sådan er iværksætteri, kun en tredjedel er tilbage efter 3 år.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:44

I alle danske byer sidder der en masse unge knægte med scooter og mere fritid end de kan bruge. Der er jo faktisk masser af arbejdskraft at hente. Dominos bruger jo også teenagere på scooter til udbringning. Man kunne lave et system hvor folk kunne melde sig til et par timer om ugen og så få opgaver tilsendt. Kunne fx være en fast pris afhængig af afstand og så lidt drikkepenge oveni. Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? 50 kr er ok penge for en 15 årig (med undtagelse af de unge Aminoer som laver kassen!) for lige at køre op på Mickey D og tilbage.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:09

Hej Sander
Dejligt at læse du tænker anderledes og ser muligheder. Super fedt.
Vi på redaktionen gennemgår mange sjove og skøre idéer hver dag som folk sender ind og nogle er mindre gode imens andre super fede og viser sig at overleve og dermed bliver boostet i vores iværksættermagasin Start Op.

Min umiddelbare vurdering af din ide er at den nok ikke holder på den lange bane.
Selve ideen med at tjene lidt håndhører på udbringning er i sig selv fin nok på den korte bane hvis man kan samle bestillingerne og levere ud.
Men på den lange bane er det en usikker forretning.
MCDonalds ved jeg tilbyder udbringning til lav pris i nogle storbyer i østen og dermed kan de overtage din business hvis de virkelig sætter sejl ind (tror dog ikke det sker i DK de næste par år) men nytænkning i hvordan man servicerer kunderne er i højsædet hos MCDonalds og i konstant udvikling.
Så det er en lidt usikker business på den baggrund.
Dertil kommer der også copyright regler så din reklame værdi overfor dine kunder bliver forringet (rettigheder til brug af logo, menukort, tilbud osv..)

Men klø på hvis der er kunder til det. En lille indtjening er jo bedre end ingen ,-).

De Bedste Hilsner
Ronni

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 12:00

Jamen du må jo åbenbart enten ikke læse hvad jeg skriver, eller også misforstår du med vilje hvad jeg skriver!

Jeg har aldrig skrevet at han skal droppe sin idé. Jeg har aldrig skrevet at jeg ikke håber at han får succes. Jeg har heller aldrig skrevet at det er umuligt at lave en forretning der kan give overskud.

Hvad jeg derimod siger, er at man skal huske fremhæve udfordringerne - både de åbenlyse og de mere skjulte.

Hvis man ikke forholder sig kritisk til enhver udfordring der kan opstå, så risikere man at gå på røven, udelukkende fordi man ikke gad at sætte sig ind i tingene.

Hvis Sander, eller andre, mener at enhver problemstilling jeg sætter frem kan løses. Og mener at der kan skabes en sund forretning på trods af de åbenlyse udfordringer der er - så er det kanon fedt.

Og hvad angår McDonalds og Just-Eat.dk - Istedet for at hænge dig i at McDonalds ikke ville betale penge til Just-Eat.dk, så se sådan på det at Just-Eat.dk ikke mente det var rentabelt hvis ikke McDonalds ville samarbejde om udgifterne.

Det understreger blot udfordringen i det, hvis et eksternt firma skal gøre det her rentabelt, uden et samarbejde med McDonalds.

Hvis man ikke ser på hver eneste potentielle udfordring, og forsøger at tænke alt igennem, så er man nærmest dømt til at fejle, før man er kommet igang.

Tag bare de unge knægte herinde. "Jeg er 15 år. Jeg vil gerne starte en webshop. Må jeg købe 100 T-shirts i Føtex og sælge dem på en hjemmeside?"

Skal vi så sige "Go for it"? Eller skal vi lære ham om købeloven, webshops, betalingsmuligheder, fragt osv?

Ifølge dig skal vi åbenbart kun sige "Go for it. Bare tag lidt fragtpris og giv dig selv en fair avance. Bare kast dig ud i det. Det skal nok gå"?

Jeg foretrækker dog at man vejleder. Og i et projekt som det med udbringning af mad fra McDonalds, som ikke lige er noget der findes en "... for dummies"-bog til, så er det da oplagt at man brainstormer - både de negative og positive ting man kan støde på. Men måske især de negative, da det aldrig er fedt at være gået igang, og så opdage at man har glemt at tage højde for et par ting, der så gør at man fejler.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 12:24

Lundsby:
Wow, det er så sjældent det sker, at nogle kalder det jeg gør dumt, eller tarveligt, så det næsten er forfriskende. Men skulle vi nu ikke alligevel prøve at holde tonen i et niveau der afspejler at vi er civiliserede mennesker.

Jeg går efter bolden, ved at kalde det dumt og tarveligt, at man nærmest beder en iværksætter være blind overfor udfordringerne. Og det er præcis det du gør, for du forholder dig på ingen måde til udfordringerne. Du mener at tingene nok skal gå. De kan løses hen af vejen.

Jeg mener det modsatte. At man er nødt til at skrive alle potentielle problemstillinger ned og finde ud af hvilke udfordringer man kan støde på.

Bagefter kan man så gå sin liste igennem og forsøge at belyse hvert punkt, ét efter ét.
Så kan man derefter tage et kig på listen og vurdere om det kan betale sig at gå igang - og man føler at man har godt nok styr på problemstillingerne.

At råde folk til andet, synes jeg er dumt og tarveligt. Men godt du synes det er forfriskende at få at vide - for min mening er ikke at kalde DIG for dum og tarvelig. Eller at sige at du ikke ved hvad du taler om.

Men min mening altså bare, at man er nødt til at forholde sig meget kritisk til sine idéer. Jo bedre forberedt man er, og jo flere spørgsmål man har fået besvaret før man går igang, jo større er chancen for succes.

Der findes forarbejde. Og så findes der godt forarbejde. Godt forarbejde, i min verden, starter med at man skyder sin idé fuldstændig i sænk - og så bygger den op igen. For hvis ens idé kan holde til at man skyder den i smadder og river den fra hinanden, imens man ser på den med de mest negative briller der findes, så kan idéen nok også godt klare sig i virkelighedens verden.

Kun ved at se problemer, kan man finde løsninger. Det gamle ordsprog "Jeg ser løsning og ikke problemer" er en omgang bull****... For man kan ikke se løsningerne, uden også at se problemerne. Bilder man sig selv andet ind, er man naiv.

Så ved at se alle problemerne i sit, måske, kommende projekt, så kan man også bedre være på forkant med dem. Og så kan man nemt feje en hver kritik af banen - netop fordi man allerede har overvejet det - under søgt - og fundet løsningen.

Jeg ønsker ikke at være en negativ sortseer. Men jeg vil gerne være realistisk og kritisk. For det er SÅDAN man hjælper en iværksætter igang. Ikke ved at klappe ham på skulderen og råbe GO GO GO!

Lundsby:
Så du har ikke skyggen af bevis, for at der ikke skulle kunne laves en fornuftig forretning på at udbringe McDonalds. Du ved ikke hvad folk vil betale? og du har heller ikke nogen ide, om hvordan Sanders omkostningsside ser ud?

Nej, men jeg har heller ikke set bevis eller antydninger af at det skulle kunne lade sig gøre. Ingen har forholdt sig til at prisen for udbringning er eneste indtægt, og at denne skal dække: Benzin, forsikringer, erhvervsforsikringer, aflønning, svind, reklamationer osv. Eneste argument i forhold til dette, har været "Jamen hvor meget vil folk betale?". Den holder ikke. Man er nødt til først at regne på hvad udbringningen skal koste - og derefter se om folk er villige til at betale dette.

Hvad hvis man finder frem til at folk vil betale 100 kroner, og så man efterfølgende finder ud af at man er nødt til at opkræve 120 kroner før det kan løbe rundt?

Man er nødt til at kende sine omkostninger 100% - Og hvad angår uforudsete udgifter, må man lave et skøn. Uden at kende de egentlig omkostninger, når man ikke langt.
Og man får aldrig et realistisk billede af sine omkostninger, hvis man ikke sætter sig ned og regner på alt ovenstående.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:57

Hej Ronni

Som jeg læser dine indlæg, har du prøvet at fremhæve så mange showstoppers for Sanders forretning, som du kunne, og de er allesammen blevet pillet fra hinanden, som enten være noget du ikke ved noget om eller som irrelevante for Sanders McD udbringning.

Jeg tror grundlæggende du har misforstået iværksætteri! For det handler om at tage en chance! Det er den grundlæggende forskel på et lønmodtager mindset og hvordan en iværksætter tænker.

Jeg har læst din profil, og set at du ikke er iværksætter men derimod lønmodtager, og jeg kan godt forstå at det ligger mere til dig. Hvilket er fair nok, var der ingen som dig ville vores andres virksomheder jo aldrig kunne få ansatte.

Det er også derfor at hvis en 15 årig vil åbne en webshop, så jeg og de fleste iværksættere sige "Go! for it" bare klør på, sig endeligt til hvis vi kan hjælpe med noget og smid din shop Amino, før du åbner!

Så kan vi håbe du kan gøre det ligeså godt som Casper Blom, der så vidt har forstået har tjent en million på sin webshop med Golf bolde og netop startede da han var 15.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 13:57

Lundsby:
Jeg har læst din profil, og set at du ikke er iværksætter men derimod lønmodtager, og jeg kan godt forstå at det ligger mere til dig.

Jeg er lønmodtager, men driver så sandelig også egen virksomhed. At jeg elsker mit arbejde, betyder jo ikke at jeg ikke kan være iværksætter ved siden af. Er jeg nu ikke rigtig iværksætter, fordi jeg ikke dropper mit job?

Jeg tjente 100.000 på e-mailmarketing før jeg var fyldt 18 år. Det er ikke meget, men det var trods alt også for 8-9 år siden. Men altså. Lad nu det liggge. Om jeg arbejder fuldtid, eller er iværksætter i dine øjne, er uden relevans i denne sammenhæng. Bolden - husk det. Ikke spilleren!

Lundsby:
Som jeg læser dine indlæg, har du prøvet at fremhæve så mange showstoppers for Sanders forretning, som du kunne, og de er allesammen blevet pillet fra hinanden, som enten være noget du ikke ved noget om eller som irrelevante for Sanders McD udbringning.

Hvilke af mine "showstoppers" er blevet pillet fra hinanden eller har vist sig at jeg ikke ved noget om? Kom gerne med et par eksempler.

1. McDonalds fandt det ikke rentabelt - Indiskutabelt.
2. Just-Eat.dk fandt det ikke rentabelt, uden McDonalds velsignelse og pengepose - Indiskutabelt
3. Der skal erhvervsforsikringer til, hvis man vil ansætte budde - Indiskutabelt
4. Der kræves godkendelser til firmaet, hvis firmaet beskæftiger sig med at levere varmt mad til slutbrugeren, uanset om denne virksomhed selv producere maden eller køber den fra McDonalds - Indiskutabelt
5. McDonalds har meldt ud, ifb Just-Eat.dk, at de ikke ønsker at samarbejde. Og at de, såfremt udbringning var noget de ville se på, selv ville stå for dette - Indiskutabelt
6. Jf, punkt 5, er det ikke muligt at opnå rabataftaler - derfor er eneste indtægt på konceptet, som Sander har fremlagt det, den pris der opkræves for udbringning - Indiskutabelt
7. Sander fremhæver selv at købe mange bestillinger på én gang, og så kører rundt til alle kunderne bagefter. Alt efter hvor kunderne er placeret, hvilken etabe, om han farer vild, om han finder den optimale rute osv, så kan der gå virkelig lang tid før den sidste kunde får leveret sin mad. Og det kan være et stort problem i forhold til kvaliteten af maden (efter 30 min eller mere, er maden tam, uanset om den er holdt varm eller ej) - Indiskutabelt
8. Med mindre han KUN tager imod online forudbetaling, så vil han ramle ind i folk der ikke vil betale/modtage maden - Indiskutabelt
9. Reklamationer, fejl og lign. er også en udgift - Indiskutabelt

Og der er flere punkter end blot de nævnte.

Men ovenstående betyder jo ikke at det er umuligt at starte op. Det er bare ting der alle sammen skal med i overvejelserne.

Om de punkter jeg nævner, er punkter man kan leve med og indregne i den pris man vil opkræve, betyder jo ikke at punkterne er mindre relevante.

Og hold nu op med at bringe små succeshistorier ind som argument - for uanset antallet af succeshistorier, så eksistere de nævnte problemstillinger jo stadig. De forsvinder ikke ved at andre har fået succes. De forsvinder ikke ved at man bare kaster sig ud i det.

Og for sidste gang - JA! Det er muligt at man kan starte et firma, som Sander nævner, og gøre det til en stor succes. Det er MULIGT! Og det kunne blive stort - og det kan udvides til at omfatte McDonalds, Burger King, Sunset, Subway, Grillbarer osv osv osv. Potantialet er ENORMT! Især hvis man kan få samarbejde med nogle af virksomhederne.

Og det er MANGE løsninger på problemstillingerne jeg nævner!

MEN! Det bliver ALDRIG en succes, hvis man ikke overvejer problemstillingerne og tager højde for dem!
Med mindre man selvfølgelig er heldig og idéen slet ikke har nogle særlige problemstillinger.

Da jeg skulle starte SousVide.dk, sad jeg også og skød hele idéen i sænk - og byggede så idéen op igen. Det har reddet min røv MANGE gange i dag.

Mit stærkt kritiske syn på min egen idé, og min iver efter at løse så mange problemer jeg kunne, før jeg gik igang, har gjort at vi har opnået en meget stor succes, og i dag samarbejder med kendte kokke (kommer når den nye shop kommer online), at vi skal have artikler i madmagasiner, at vi anses for at være førende eksperter på området, af både kokke, leverandører og samarbejdspartnere.

Og de problemer vi er stødt på efter vi er gået i luften, har vi været forberedt på. Derfor er intet kommet bag på os. Og måske det har noget at gøre med et godt og grundigt forarbejde.

Men man SKAL kunne satse. Og man SKAL tage chancer. Men det betyder jo ikke, at man ikke skal belyse enhver problemstilling.

Og hvis man så kan argumentere for at man sagtens kan drive forretningen på trods af problemstillingerne - og man måske finder nogle gode løsninger og lign. Så er det KANON fedt! Og så er man godt på vej.

Men hvis man bare får at vide "Gå i krig og skid på reglerne og skænk ikke det økonomiske en tanke", så er man ofte på vej mod afgrunden.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:36

Ronni Plindstrup:
1. McDonalds fandt det ikke rentabelt - Indiskutabelt.

Irrelevant for Sander, forsøget blev lavet forlænge siden i Herlev, men enhver der har roddet bare lidt med iværksætteri ved at det hele handler om eksekveringen og i øvrigt kan der være sket meget siden dengang.

Ronni Plindstrup:
2. Just-Eat.dk fandt det ikke rentabelt, uden McDonalds velsignelse og pengepose - Indiskutabelt

Fordi JustEat ikke gjode det selv, kan man ikke konkluderer at de ikke fandt det rentabelt, de kan sagtens havde valgt at istedet på område, de fandt mere rentabelt.

Ronni Plindstrup:
3. Der skal erhvervsforsikringer til, hvis man vil ansætte budde - Indiskutabelt

So...

Ronni Plindstrup:

4. Der kræves godkendelser til firmaet, hvis firmaet beskæftiger sig med at levere varmt mad til slutbrugeren, uanset om denne virksomhed selv producere maden eller køber den fra McDonalds - Indiskutabelt

Men hverken du eller jeg ved om Sander har de tilladelser, i forbindelse med sin fiskebil.

Ronni Plindstrup:

5. McDonalds har meldt ud, ifb Just-Eat.dk, at de ikke ønsker at samarbejde. Og at de, såfremt udbringning var noget de ville se på, selv ville stå for dette - Indiskutabelt

So... det betyder ikke at de vil forhindre Sander i at leverer ud, det kommer helt an på intern politik og ikke mindst hvordan deres kunder modtager det.

Ronni Plindstrup:

6. Jf, punkt 5, er det ikke muligt at opnå rabataftaler - derfor er eneste indtægt på konceptet, som Sander har fremlagt det, den pris der opkræves for udbringning - Indiskutabelt

So... med den interesse der er, er det meget sandsynligt at prisen for leveringen alene kan bærer forretningen.

Ronni Plindstrup:

7. Sander fremhæver selv at købe mange bestillinger på én gang, og så kører rundt til alle kunderne bagefter. Alt efter hvor kunderne er placeret, hvilken etabe, om han farer vild, om han finder den optimale rute osv, så kan der gå virkelig lang tid før den sidste kunde får leveret sin mad. Og det kan være et stort problem i forhold til kvaliteten af maden (efter 30 min eller mere, er maden tam, uanset om den er holdt varm eller ej) - Indiskutabelt

Han har jo prøvet, og kunderne virker glade, så det er vel indiskutabelt, at det næppe bliver en showstopper.

Ronni Plindstrup:

8. Med mindre han KUN tager imod online forudbetaling, så vil han ramle ind i folk der ikke vil betale/modtage maden - Indiskutabelt

So... det skal bare bæres af prisen for udbringningen, eller han kan kører med begrænset udbud, så han kan leverer de samme burgere videre til den næste kunde.

Ronni Plindstrup:
9. Reklamationer, fejl og lign. er også en udgift - Indiskutabelt

So... det er det i så mange forretninger.

Men Ronni, du misser den helt store pointe, og det er at Sander allerede gør det her! Så det nytter ikke at du prøver at overbevise humlebien om at den ikke kan flyve for det gør den!

Det er godt du ser kritisk på dine ideer, for det skal man, og kan man ikke selv se løsningerne, så skal man lade vær at starte op!

Det også fair nok, at du ikke tror McD udbringning er en god ide. Men nøjes med det. Lad for guds skyld vær, med at skriv at de råd jeg giver udfra mine små 10 år som iværksætter, er dumme og tarvelige. Bare fordi du ikke du selv ikke tør tage springet og er tvunget til at ernærer dig som lønslave, kan det jo godt være at der er andre der har det der skal til! (Jeg har ihvertfald mødt nogle stykker)

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 21:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Lundsby > Come on! Du kan ikke tillade dig at nedgøre mig, fordi jeg har et job i staten som jeg elsker!

Hvis jeg tjener små 400.000 på mit job og samme beløb på mit eget firma - har jeg så ikke lov til det?
Min hverdag hænger fint sammen - det gør mig ikke e dårligere forretningsmand - ligesom du ikke bliver bedre end mig, fordi du ikke er lønmodtager. Så ned på jorden, Lundsby!

De punkter jeg skitser op er IKKE punkter der gør projektet umuligt. Men det er punkter der skal med i overvejelserne.

Du vrøvler løs, som om at jeg er ude på at stoppe Sander!

Du har tydeligvis ikke forstået noget som helst!

Der FINDES stort set løsninger på det meste. Spørgsmålet er om det kan gøres rentabelt. Og jeg HÅBER, at hvis Sander vil mere end det han gør nu, så sætter han sig med og tager højde for alle problemstillinger og regner sig frem til at det godt kan gå!

Men i et projekt som dette, med mange åbenlyse udfordringer, skal man være ekstra grundig.

Dine såkaldte analyser af mine punkter, viser tydeligt at du intet har sat dig ind i. Der skal graves dybere, undersøges og beregnes.

Før det er gjort, kan hverken du eller jeg, udtale os om hvor vidt det vil lykkes!

Mon du er klar over hvor gigantisk forskel der er på det Sander gør nu (tjener lommepenge) og så til at starte firma og ansætte budde?

Jeg kan se mange udfordringer. Og jeg kan se løsninger. Og mit bud er at det er en mega opgave at skulle gøre det rentabelt.

Så kom ned på jorden. Tingene er ikke så nemme som du tror.
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 21:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Og Lundsby!

Skræmmende at du kommentere nogle punkter med "So...".

Mener du seriøst at man ikke skal indregne enhver udgift, når man sidder og planlægger start af virksomhed?

Lægger du budget, men undlader punkter, fordi det hele nok skal gå?

Trækker du på skulderne af forhold der KAN have økonomiske konsekvenser?

Du har måske ret. Du er en ægte risikovillig iværksætter der bare tager chancer og er ligeglad med fornuft og planlægning.

Jeg er en kedelig lønmodtager, som på trods af at jeg har drevet virksomhed i 7 år, er alt for analytisk og kritisk.
Måske tænker jeg for meget på de mennesker der søger råd, når jeg ønsker at give dem gode forudsætninger for at begynde planlægningen af deres iværksætter eventyr.

Vi 2 er forskellige. Men jeg har altid samvittigheden med i alt jeg gør og siger. Og min samvittighed byder mig ikke at tegne et rosenrødt billede af tingene, når der reelt ligger nogle problemer man skal have med i overvejelserne.
Side 12 ud af 13 (124 indlæg)