Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Engodsag.dk hæver gebyret

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 05-05-2007 13:35:51 Forfatter: Mikkel Jørgensen Hej alle,
Det handler jo iøvrigt ikke kun om markedsføring, men også som et moralsk aspekt for den enkelte virksomhed - selvom jeg godt ved sidstnævnte efterhånden er en sjældenhed i dagens Danmark.

Hvis det handler om det moralske aspekt, giver det ingen mening at gå igennem EGS, så kan man ligeså godt selv betale direkte. EGS er en markedsføringskanal og intet andet. Kan det ikke betale sig for en virksomhed at være med (de får ikke nok ordre), så er de sgu ikke med længere. Der er jo så nogen der er med alligevel, men det kan jeg så heller ikke forstå.

Så har jeg også lige et spørgsmål til dig Jonathan.

De 8000 kunder i har givet CBB er vel ikke kunder direkte gennem jeres webside alle sammen?, der er vel mange af dem som havde planer om at købe hos CBB, men så havde de jo lige det "gode" program på computeren, og derved får i talt det med hos jer, selvom de ikke har fundet frem til CBB via jer.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:10
Dato: 05-05-2007 13:00:19 Forfatter: engodsag
Lasse skriver:
''Hvis der havde haft en effekt at min forretning var tilmeldt, ville jeg ikke betænke mig.''
- Nej, nemlig og det er hele pointen. Vi forbliver ikke en succes ved at blive ved med at optage hundredvis af butikker og ikke have tid og fokus til at levere resultater til dem. Det er hele øvelsen i det, vi nu har iværksat. Resultater er alfa omega - også selvom vi taler om at være velgørende.

Lige til orientering så var det Camilla der skrev det - jeg citerede hende blot med en kommentar - det er Amino systemet der fucker de "quote" markeringer op engang imellem.

Men nu tråden er taget op, så vil jeg give dig, Jonathan - og Camilla - ret i, at så længe man synes man får noget for de 3.000 kr. i kvartalet/12.000 på et år, ja så er det jo ren plinge-ling. Det handler jo om value for money. 12kilo er umiddelbart en rimelig høj udskrivning for noget adminstrativt - men hvis bare man får en værdi tilbage der modsvarer udgiften, så ville jeg da heller ikke betænke mig.

Et eller andet tyder og på at en del ikke mener udbyttet står i modvægt til udgiften - og noget tyder jo også på at det er en erkendelse I er kommet frem til, siden I vil skille "hobbybutikkerne" fra de "professionelle" med prisstigningen.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:09
"Det provokerer mig at Jonatan Løw snakker om "hobby virksomheder" og at man "ikke tænker professionelt". Det giver et bidrag til engodsag.dk på 20 % af omsætningen. I min branche er der simpelthen ikke 20% i avance. Så det gi’r jo sig selv."
- Jeg har aldrig brugt betegnelsen hobby virksomheder negativt på nogen måde. Hobby virksomheder er da en smuk ting, ej heller har jeg sagt at alle hobby virksomheder tænker uprofessionelt. Pointen var, som jeg også skrev (mener i øvrigt ikke at jeg nogensinde har snakket om "hobby virksomheder), at vi ønsker at bruge tiden på dem, som prioriterer samarbejdet og kan se en reel værdi i det - dvs. ikke blot ligger passivt hos os, men ser værdien i det og udnytter det til positivt image samt flere kunder i butikken. Dem har vi masser af glade cases med.

"Når der nu ikke bliver svaret på om noget af de 12.000 går til velgørenhed, må man vel gå ud fra at det gør det ikke. Så bliver det reelle bidrag fra tøjmanden til velgørenhed kun 30% og ikke 75 %."
- Det har jeg skam svaret direkte på, og nej - det bliver ikke 30%. Som vi også skriver tydeligt, og som jeg også skrev herinde, er det 75% af al e-handlen, som går ubeskåret videre til velgørenhed. Øvrige indtægter såsom sponsorater etc. doneres ikke videre. Men igen henviser jeg til vores årsregnskaber, hvis nogen mener, at vi snyder organisationerne og selv tjener fedt på det. Det er ingenlunde tilfældet, tværtimod.

"Apropos "tænker professionelt" så står der i min kontrakt at man har tre måneders opsigelse, men ifølge mailen bliver man smidt ud med 14 dages varsel????"
- I samarbejdsaftalen, som der henvises til, står der, at vi kan opsige med dags varsel ved særlige forhold. Nu bliver I jo ikke smidt ud, men får venligt tilbuddet om, hvorvidt I ønsker at fortsætte med det nye marketingtilskud eller ønsker at opsige aftalen.

"Hvis det handler om det moralske aspekt, giver det ingen mening at gå igennem EGS, så kan man ligeså godt selv betale direkte. EGS er en markedsføringskanal og intet andet. Kan det ikke betale sig for en virksomhed at være med (de får ikke nok ordre), så er de sgu ikke med længere. Der er jo så nogen der er med alligevel, men det kan jeg så heller ikke forstå."
- ENGODSAG.DK er en alternativ form for fundraising, hvor det ikke koster forbrugeren noget at hjælpe. Derfor tager virksomhederne pengene fra forskellige kasser. Nogle opfatter det som en art sponsorat til gengæld for at få kunder, mens andre ser det som ren markedsføring og salg. Det er der meget forskellige indgangsvinkler til. Andre igen ser på det sociale ansvar og bruger vores logo meget aktivt i deres egen kommunikation og ser det derfor både som CSR, markedsføring og salg. Derfor er din betragtning noget unuanceret.

"De 8000 kunder i har givet CBB er vel ikke kunder direkte gennem jeres webside alle sammen?, der er vel mange af dem som havde planer om at købe hos CBB, men så havde de jo lige det "gode" program på computeren, og derved får i talt det med hos jer, selvom de ikke har fundet frem til CBB via jer. "
- Nej, det er ikke korrekt. 85% af de kunder, CBB Mobil har fået, havde de ellers ikke fået, hvis det ikke var for os. De brugte enten aktivt butikslisten i Det Gode Program, eller de gik via websitet. Så jo - vi har tilført dem en kæmpe added value, og det er på baggrund af det, de nu også aktivt er begyndt at bruge os i deres markedsføring. Fordi det var velgørenhed, der betaler sig for dem.

"Et eller andet tyder og på at en del ikke mener udbyttet står i modvægt til udgiften - og noget tyder jo også på at det er en erkendelse I er kommet frem til, siden I vil skille "hobbybutikkerne" fra de "professionelle" med prisstigningen."
- Som jeg også skrev før, er langt største delen af vores butikker begejstrede og føler, at de virkelig får noget for pengene, hvis man vil tale i de termer. Men

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 04:27
Det lader til, at ENGODSAG ønsker/forventer at skære det nuværende medlemstal på 580 ned til 49, hvilket dermed vil give den samme omsætning, som tidligere. Dog vil det betyde en lavere administrationsomkostning, så det reelle tal ligger faktisk under 49.

Tallet opstår, når man tager det tidligere gebyrbeløb på 250 kr. i kvartalet, hvormed der opnås en genbyromsætning på 145.000 kr. i kvartalet, og sætter det i forhold til det nye gebyrbeløb på 3.000 kr., hvor gebyromsætningen vil stige til 1.740.000 kr. i kvartalet - uden medlemsnedgang.

Skal den nuværende omsætning holdes i ro, skal medlemstallet falde til 49, og dermed opnå en kvartalsvis gebyromsætning på 147.000 kr. På den måde vil omsætningen (og dermed støtten til hjælpeorganisationerne) falde, da der nu er 531 færre butikker, som forbrugeren kan handle i, mens indtjeningen til ENGODSAG vil stige, pga. den mindre administration.

Forestiller man sig, at samtlige butikker fortsætter sit medlemskab (og dermed fastholder den nuværende støtte til hjælpeorganisationerne), så vil ENGODSAG hæve sin årlige gebyromsætning fra 580.000 kr. til 6.960.000 kr., hvilket giver en indtægtsforhøjelse til ENGODSAG på 6.380.000 kr. Samtidig vil 100% af dette beløb gå til administration internt i ENGODSAG, dvs. at hjælpeorganisationerne ikke vil opnå nogen umiddelbar effekt af den kraftige vækst i ENGODSAG.

Der er altså en stigning i administrationsomsætning (0% til hjælpeorganisationer), men et fald i omsætningen i online salg (75% til hjælpeorganisationer). Hmmm.... Som jeg ser det er der kun én vinder i den strategi.

Just my 5 cents.... (eller var det dollar )

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 06:51
Fin analyse Martin

Det der jo egentlig sker er at man flytter omsætning fra hvor det "beskattes" - i form af betaling til organisationerne - til direkte indtægt hos EGS. Jeg troede faktisk fra et tidligere indlæg at de 12.000 om året også blev delt med organisationerne, men kan se at jeg tog fejl.

Der er en stor fare for EGS at man (velberettiget) kigger på det samlede beløb butikkerne skal betale, og hvor stor en procentdel der går af dette beløb til velgørenhed, hvilket hurtigt kan blive betragteligt under 50%. I gør jer dermed sårbare over for "Kontant" og andre der kigger på hvad man får for pengene i forskellige sager og har en forkærlighed for velgørenhed.

Faktum er at i (EGS) fint kunne reducere antallet af medlemmer ved at have et gebyr på 1000 om måneden DER DELTES MED ORGANISATIONERNE. Dette ville løse de problemer i angiveligt har med små uprofessionelle butikker. Ja, det ville give færre penge til marketing, men mig bekendt er der ingen der har bedt om for 1000 kr marketing om måneden. Begrænset marketing budget er den virkelighed alle vi andre iværksættere lever med til daglig, så EGS får ikke nogen medlidenhed herfra pga det.

Ud fra det faktum at EGS selv har valgt "velgørenhed" som forretningsområde, må jeg sige "det'' en ommer" 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 10:32

Det lader til, at ENGODSAG ønsker/forventer at skære det nuværende medlemstal på 580 ned til 49, hvilket dermed vil give den samme omsætning, som tidligere. Dog vil det betyde en lavere administrationsomkostning, så det reelle tal ligger faktisk under 49.

Tallet opstår, når man tager det tidligere gebyrbeløb på 250 kr. i kvartalet, hvormed der opnås en genbyromsætning på 145.000 kr. i kvartalet, og sætter det i forhold til det nye gebyrbeløb på 3.000 kr., hvor gebyromsætningen vil stige til 1.740.000 kr. i kvartalet - uden medlemsnedgang.

Skal den nuværende omsætning holdes i ro, skal medlemstallet falde til 49, og dermed opnå en kvartalsvis gebyromsætning på 147.000 kr. På den måde vil omsætningen (og dermed støtten til hjælpeorganisationerne) falde, da der nu er 531 færre butikker, som forbrugeren kan handle i, mens indtjeningen til ENGODSAG vil stige, pga. den mindre administration.

Forestiller man sig, at samtlige butikker fortsætter sit medlemskab (og dermed fastholder den nuværende støtte til hjælpeorganisationerne), så vil ENGODSAG hæve sin årlige gebyromsætning fra 580.000 kr. til 6.960.000 kr., hvilket giver en indtægtsforhøjelse til ENGODSAG på 6.380.000 kr. Samtidig vil 100% af dette beløb gå til administration internt i ENGODSAG, dvs. at hjælpeorganisationerne ikke vil opnå nogen umiddelbar effekt af den kraftige vækst i ENGODSAG.

Der er altså en stigning i administrationsomsætning (0% til hjælpeorganisationer), men et fald i omsætningen i online salg (75% til hjælpeorganisationer). Hmmm.... Som jeg ser det er der kun én vinder i den strategi.

Du har helt ret... Så vi må sige velkommen til Kontant, Operation X og... på forsiden af bt ;-))

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06

Kære Aminoer.

Kontant, Operation X og andre er velkomne, og det ville være en historie, hvis virkeligheden forholdt sig sådan. Men for at der ikke går helt sensationsjournalistik i den herinde, må jeg lige bringe facts ind i diskussion:

"Skal den nuværende omsætning holdes i ro, skal medlemstallet falde til 49, og dermed opnå en kvartalsvis gebyromsætning på 147.000 kr. På den måde vil omsætningen (og dermed støtten til hjælpeorganisationerne) falde, da der nu er 531 færre butikker, som forbrugeren kan handle i, mens indtjeningen til ENGODSAG vil stige, pga. den mindre administration."
- ENGODSAG.DK er skruet sådan sammen, at vi samarbejder direkte med ca. 300 internetbutikker, mens de resterende 280 kommer fra partnerprogrammer såsom Tradedoubler, Adfair, Jatak m.fl. Disse butikker er typisk store netbutikker, som annoncerer bredt, og der er vi én blandt mange partnere. Da vi samarbejder med disse som traditionelle affiliates, kan vi derfor ikke indgå i et tæt samarbejde med dem. Det betyder, at vi dels ikke kan indgå i dialog med dem omkring optimering af tekster, nyhedsbrev kampagner etc., ligesom vi ej heller kan lave aftaler omkring marketingtilskud m.m. med disse. Fordelen for os er til gengæld, at vi har minimal administration, da vi hverken skal faktuere dem, optimere kampagner, tjekke om teknikken virker etc. Dette er outsourcet, og derved bruges ikke nogen arbejdstid på det.

Derfor er vi altså nede på potentielt 300 butikker, som kunne fortsætte deres direkte samarbejde. Og som vi for alvor vil sætte ind for at servicere og skabe resultater til ... for det er netop pointen. De butikker, vi kun indirekte samarbejder med, får ikke optimeret deres kampagner og budskaber, og så står vi igen overfor, at vi muligvis ikke kan levere nok kunder til dem. Og det er jo målet for alle.

Af dem, vi har direkte, er det vores estimat, at ca. 20-30% vil fortsætte - dette giver altså en omsætning på ca. 420.000 kr./år. Det er de tal, vi arbejder ud fra, og ingenlunde 6,9 mio. kr, som er et ganske utopisk tal. For hvis alle fortsatte med det nye beløb, så ville vi jo netop ikke have tid til at servicere dem - og var tvunget til at ansætte væsentligt flere folk, som igen ville gøre, at vi slet ikke havde den indtjening/overskud, som der lægges op til.

Endelig er der en anden grundlæggende fejlslutning - nemlig at et større antal butikker også giver flere penge til organisationerne. Det er jo netop IKKE tilfældet. Problemet er, at et mindre antal butikker står for langt største delen af omsætningen - og dermed donationerne. Fokuserer man på disse blandt andet, så vil man også kunne gøre en rigtig stor forskel der. Så igen er det en fejlslutning.

"Samtidig vil 100% af dette beløb gå til administration internt i ENGODSAG, dvs. at hjælpeorganisationerne ikke vil opnå nogen umiddelbar effekt af den kraftige vækst i ENGODSAG."
- Den pointe er jo også skudt ved siden af. Pointen er netop, at vi har brug for at fokusere meget mere på de butikker, vi har samarbejde med, for at sikre flere ordrer til dem. Det gør butikkerne mere tilfredse og sikrer dermed også flere kunder, som igen skaber flere donationer til hjælpeorganisationerne. Sådan hænger regnestykket sammen - ikke som i den skitserede model.

Jeg har fuld forståelse for, at nogle måtte være skeptiske - for der har været uheldige sammenkoblinger imellem velgørenhed og forretning. Men igen: Vi er ærlige mennesker, om har arbejdet ulønnet i 3½ år på dette projekt og nu heldigvis kan knokle fuld tid for at gøre en forskel i verden. Hvis det bliver en kæmpe succes, så bliver der muligvis også et overskud til ENGODSAG.DK, men det vil aldrig blive på organisationernes bekostning. Det har vi personligt hverken moral eller etik til at gøre.

En anden af jeres pointer:
"Det der jo egentlig sker er at man flytter omsætning fra hvor det "beskattes" - i form af betaling til organisationerne - til dire

Tilmeldt 22. Dec 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:47
Fandt dette her indlæg.

3) Korrekt. Man betaler et marketinggebyr efter noget tid på 250 kr. i kvartalet. Sammenlign det med en avisannonce, optagelse i De Gule Sider etc. - det vælter vist ikke noget marketingbudget. Og nej, det har ligget fast sådan i 2 år og kommer ikke til at stige! Resten af betalingen er 100% succes afhængig - ingen ordrer, ingen ekstraudgifter. Og bemærk at vi i 2006 fik 6 butiksopsigelser og i tilsvarende periode tilgang af 280 nye butikker - det taler vist for sig selv?!

Indlægget er skrevet for 17 - 1 - 2007 så er troværdighed  

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:29
Jonathan: Jeg kan se at listen af argumenter er lang. Alligevel køber jeg den ikke...
Tilmeldt 10. Oct 06
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:22
Tak Lasse, du var lige ved at få mig op af stolen (eller sofaen...på denne tid)...er glad for at du ikke finder min shop uinteressant
...men tak for dit forslag, jeg har selv tænkt tanken om at min butik skulle støtte et/en bestemt projekt/sag. Jeg valgte EGS da jeg tænkte at det var nemmere for mig...på den måde at støtte en god sag...og samtidig lave reklame...

Men jeg vil tage din idé op, Lasse, når jeg finder tiden til det...tiden er som altid alt for knap.

Til alle aminoer, vil jeg rigtig gerne høre nogle succes historier vedr. EGS

Til Jonathan - jeg vidste ikke at man kunne tilmelde sin butik på forskellige måder, direkte og via partner, men det er måske bare mig der ikke har sat mig nok ind i "sagen"...???

Rigtig god søndag aften til alle herfra 

Side 4 ud af 5 (45 indlæg)