Jens - synes det er fremragende at du ærligt lægger dine reservationer og indrømmede mulige fordomme frit til skue, respekt for det! Der findes mange NWM-baserede selskaber med helt unikke produkter, der ikke kan købes i Matas eller andre steder, altså kun gennem distributører i selskabernes distributørnetværk. Jeg har selv valgt at arbejde med et selskab med en sådan produktprofil, og jeg forsikrer dig for vi dagligt worldwide ændrer menneskers liv: folk der er smerteramte, overvægtige, har søvnproblemer, energidrænede, stressede, har dårligt immunforsvar osv., i en sådan grad at det nu vælter ind med profesionelle behandlere, privathospitaler og private mennesker globalt. Indrømmet NWM er for alle, også for glade amatører der indlysende i starten vil snuble og fejle. Det betyder dog ikke så meget, fordi det foregår i ens netværk, disse personers netværk osv, og heldigvis fokuserer de fleste på produkt og budskab snarere end fejlfri performance. Mange kritikere overser helt de sociale aspekter i NWM som er betragtelige. VI får venner og kolleger i hundreder og tusindvis, vi personudvikler hinanden og har det sjovt. Vores primære forretningsområder stimuleres gennem disse bekendtskaber. Fortune Magazine skrev, at NWM idag er en af de hurtigst voksende forretningsmodeller, og jeg er ikke i tvivl om at det skyldes at folk idag indser de selv må tage ansvar for deres økonomiske fremtid. Jobbet hos arbejdsgiveren er ikke længere sikkert, det offentlige kan ikke forventes at klare skærene. NWM kan forenes med job og anden virksomhed, og succeskriteriet kan for den enkelte være meget forskelligt. For nogle vil 3000 kr ekstra om måneden udgøre en fordobling af det månedlige disponible beløb. For andre er målet at kunne skabe en attraktiv årsindkomst, hvilket de fleste kan opbygge på 1-5 år ved en seriøs og målrettet indsats. I NWM er der plads til alle, fordi ingen bestemt baggrund eller uddannelse er nødvendig - det handler i højere grad om personegenskaber og vedholdenhed! $110 milliarder i årlig omsætning viser dog skeptikerne, at dette ikke er nogen helt lille bolcheforretning eller et tilfældigt fænomen. Virkeligheden er at NWM-branchen er stormet frem gennem de sidste 10 år, og intet tyder på det stilner af - tværtimod. Vi ser tendenserne i affiliate marketing, social media advertising, referencesalg osv - det er gået op for virksomhederne, at NWM skaber loyale kunder der kontinuerligt skaber nye kunderelationer. I min NWM-virksomhed har jeg ingen ansatte, men efter bare 6 måneder er jeg på vej imod 500 kolleger i 17 lande der dagligt arbejder på at udvide deres netværksstruktur og produktsalg, og dermed skaber de samtidig mit netværk og min indtægt. Derfor er NWM det 21. århundredes forretningsmodel!
MVM |
Jens Myhren Thomsen:Hej,
110 mia. USD er da en anseelig sum, men i forhold til hvad der i verden ellers omsættes for i traditionelle salgsmodeller, så er det en meget, meget lille andel. Vi er i små promiller her. Så selvom det muligvis "stormer frem" - så taler vi efter 60 år alt andet lige stadigt om et - med al respekt - lille fænomen. Intet tyder for mig på, at det har potentiale til at blive rigtig stort, men måske kan jeg tage fejl.
Tja, nu er det sjove jo ikke udviklingen de første mange år, men de senere år. I en tid hvor der er krise og traditionelle metoder rammes voldsomt - hvor mange forretninger lukker og slukker - der er NM i fremgang. Der er klare beviser i flere af selskabernes aktiekurser som på få år er eksploderet.
Hvordan vurderer du potentialet? I mine øjne er Danmark stadig et uland indenfor NM, men kigger man imod USA og Japan, så er det helt anderledes, og jeg mener ofte at man ser "hvad der sker der nu, sker også her snart". Har du sat dig ned med en repræsentant fra et eller flere af selskaberne og rent faktisk "løbet" en forretningspræsentation igennem? Eller hvordan? Spørger af interesse ikke for at kritisere
Jens Myhren Thomsen:Ligesom en hel del andre, har jeg bestemt ikke noget godt indtryk af MLM/NWM. Men den opfattelse kan sagtens være baseret på fordomme, fejlinformationer og mediernes generelle sensationslyst. Når jeg på nettet eller andre steder oplever nogen markedsføre MLM/NWM som ide, er jeg ikke imponeret. I mine ører lyder tingene særdeles uigennemskuelige og man sidder let tilbage med et indtryk af humbug og "smartness".
Medierne er generelt mere efter de kedelige historier end de positive, det så man tidligere i år hvor flere fra Amino blev tossede over et klippet indslag med Thorborg tror jeg det var. Jeg har selv set det tidligere med EB, som pludselig ikke gad skrive en historie om vores nødhjælp fordi historien var god. Det sælger bare ikke, og sådan er det desværre.
Ja det er uigennemskueligt hvis man forventer at kunne forstå det hjemme fra sofaen, foran computeren og ved blot at kigge på en enkelt website eller email. Men jeg har endnu aldrig været ude for at en person har sagt dette efter et møde - informationsmøde, forretningsmøde, forretningspræsentation eller hvad man nu vælger at kalde det. Nogle mennesker gider ikke bruge en time på at tage til dette, og de kan forsøge at presse så meget information ud at de selv føler sig "kloge" nok til at vide hvad de så kan sige nej til. Denne proces tror jeg de fleste nye har været igennem, at der lige er blevet sagt lidt for meget.
Nutiden gør bare NM til et meget anderledes koncept end tidligere, nogle vil måske stadig gerne lave homeparties men der er ikke der pengene ligger.
Og vi kan ikke komme udenom at der er smartness her også, ligesom der er i alle andre brancher, men de har i mine øjne misforstået muligheden, for oversælge fører næsten aldrig til tilfredse og loyale kunder, og det er et af elementerne i tilbagevendende indkomst i NM - i hvert fald i det firma jeg samarbejder med.
Jens Myhren Thomsen:Der sidder tydeligvis nogle ret kvikke folk i MLM/NWM organisationerne, og en række af aktørerne tjener også gode penge, men når jeg ser "fodfolket" sælge diverse produkter, så oplever jeg generelt ikke end indsats som er troværdig i forhold til andre afsætningskanaler. Det virker for mig som om, at der er alvorlige kommunikationsproblemer i modellen, ligesom jeg har et stærkt indtryk af, at produkterne ikke ville kunne sælges udenfor den her distributionsform.
Se det syntes jeg jo bør besvares, for hvad betyder det at det ikke kan sælges udenfor denne distributionsform? At produkterne er ringe? At produkterne er så fulde af kvalitet at de bliver for dyre?
Jeg ved det ikke er det første, og beviser det skam også gerne. En måde man f.eks. kan måle det på er at tage nogle af de mange NM produkter der er indenfor skønhedspleje og måle PH værdi'en, tager man f.eks. sæbelignende produkter, kan man sammenligne med en baby sæbe fra apoteket.
Man kan også tage et kig på regnskaberne, se hvor mange penge der ca. går til produktudvikling og se hvor stor en procentdel der går til dette. Sidst men ikke mindst har vi (det firma jeg samarbejder med) selv et par historier fra tidligere som netop viser både at det er kvalitet og at afsætningskanalen er klart bedre end den traditionelle.
Jens Myhren Thomsen:Sådan kogt ned - så sidder jeg som forbruger tilbage med et indtryk af, at det er distributionsformen og ikke ordentligt produkt jeg køber - og det tiltaler ikke mig. Jeg er udmærket klar over, at dette også er tilfældet med mange andre traditionelt distribuerede produkter, men her bemærker jeg det ikke i samme grad. Samtidig er den traditionelle distributionsform klar til enhver tid, jeg kan vandre ind i enhver Matas i stedet for at kontakte eller vente på manden fra Herbalife (eller hvad produkt vi nu end taler om).
Dette er ikke noget angreb - tværtimod er jeg åben og modtagelig overfor gode argumenter. Jeg prøver at være nysgerrig overfor alt - og det jeg umiddelbart ikke bryder mig om. Så fyr løs :-)
Venlige hilsener,
Jens
Igen, svaret ovenover er absolut ikke nogen kritik, for jeg syntes du kommer med et par interessante udtalelser. Jeg kunne bare godt tænke mig at gå lidt mere i dybden og finde ud af hvorfor. Jeg bruger jo selv henvisningen til Kiyosaki som kalder dette 21'ende århundredes forretningsmodel, fordi alle kan gøre det. Det er simpelt og dublikerbart, men kræver stadig en indsats og at man kan acceptere modgang.
Produktmæssigt, så er jeg sikker på at du ville blive ekstremt overrasket hvis du virkelig kiggede kvaliteten igennem kontra matas produkter.
Det er ikke distributionsformen kunden skal købe, det er 1000% sikkert produktet, men ildsjælen, netværkeren, forretningsmanden, forretningsbyggeren, den selvstændige, iværksætter, entreprenøren...osv..Han/hun skal se på selve forretningsformen med forretningsøjne...Det handler for de fleste om der kan tjenes penge og ikke i første omgang om produkterne. Men for alle dem jeg mener har den rette attitude, så kræver det også at produkterne er i top.
Dbh
Martin