Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man, når man ikke har en overenskomst og ønsker at ansætte?? Hvilke regler skal man følge?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

farras:

Hej pinkprincess

Hvis din nyansatte er medlem af en fagforening tror du så selv i din vildeste fantasi at du kan smuge dig udenom en overenskomst.

Sikke en masse trusler. Du kan da sagtens lade være med at have overenskomst. Det er der masser af mindre virksomheder der ikke har, og også visse større, og det er fuldt ud lovligt.

Kan ikke lige se hvor truslen er i det der er skrevet !!

Men hvis en kommende ansat er medlem af en engageret fagforening, kan du vare sikker på at de er i telefonen og beder dig om at indgå en overenskomst, enten ved at du bliver medlem af en brancheforening inden for dit erhverv som de har overenskomst med eller ved at du underskriver en tiltrædelseserklæring.

Nægter du, ja så kan du forvente en blokade.

Havd mange lønmodtagere heller ikke er klar over, er at såfremt deres arbejdsgiver ikke har en overenskomst på enten den ene eller den anden måde, ja så har de faktisk ikke ret mange rettigheder tilbage, så som:

• Opsigelsesvarsel
  • Søgnehelligdagsbetaling og 6. ferieuge
  • Arbejdstidens placering
  • Løn- og arbejdsforhold - overarbejde, udearbejdstillæg, kørepenge m.m.
  • Pensionsordning (udbetaling ved alderspensionering, nedsat erhvervsevne, kritiske sygdomme og død)
  • Dagpenge under strejke og lockout

Frank

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36

farras:

Kan ikke lige se hvor truslen er i det der er skrevet !!

Men hvis en kommende ansat er medlem af en engageret fagforening, kan du vare sikker på at de er i telefonen og beder dig om at indgå en overenskomst, enten ved at du bliver medlem af en brancheforening inden for dit erhverv som de har overenskomst med eller ved at du underskriver en tiltrædelseserklæring.

Nægter du, ja så kan du forvente en blokade.

Havd mange lønmodtagere heller ikke er klar over, er at såfremt deres arbejdsgiver ikke har en overenskomst på enten den ene eller den anden måde, ja så har de faktisk ikke ret mange rettigheder tilbage, så som:

• Opsigelsesvarsel
  • Søgnehelligdagsbetaling og 6. ferieuge
  • Arbejdstidens placering
  • Løn- og arbejdsforhold - overarbejde, udearbejdstillæg, kørepenge m.m.
  • Pensionsordning (udbetaling ved alderspensionering, nedsat erhvervsevne, kritiske sygdomme og død)
  • Dagpenge under strejke og lockout

Frank

Truslerne lå i sproget og i din udtalelse om at hun garanteret kan forvente blokade hvis hun ikke er organiseret som arbejdsgiver og indgår overenskomst.

Det er rent vrøvl, der er masser af arbejdsgivere og arbejdere som ikke er organiserede og der er kun sjældent rent faktisk blokader

Det er også totalt vrøvl at en ansat ikke har en god del af de rettigheder du skriver om. Du taler jo for den ansattes vel, og det er rimeligt nok, men det kan jo også hævdes, at en række af de rettigheder vi har bevilget os selv, ikke ligefrem gavner beskæftigelsen. Derimod er det helt forkert, at fordi man ikke er organiseret, så har man ikke rettighed til f.eks opsigelsesvarsler og det meste andet?? Der hører man helt automatisk ind under f.eks. funktionærloven - ferieloven gælder og det meste andet.

Pensionsordning får man naturligvis ikke automatisk og dagpenge ikke hvis man ikke er medlem af en A-kasse, men det kræver da ikke at man er i fagforening.

Pension og andet - det kan da sagtens aftales, og der er reglerne jo også forskellige fra fag til fag, og kan være afhængigt af om man er i LO fagforening eller har valgt gul eller kristen osv. - og det er vel ikke ulovligt.

Som ansat ville jeg klart have en fagforening af hensyn til mulige dagpenge først og fremmest - men stadigt - risiko for blokade mod en lille forretning med en person der ikke er organiseret er næsten lig 0. Problemet kan opstå hvis der er mange ansatte og de fleste er i fagforening og vil ha presset de øvrige ind.

Kan du nævne en stribe forretninger med 1 ansat der har været blokeret?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 13:29

At "smyge" sig udenom om barselsreglerne er dødfødt! I det hele taget er det en rigtig dårlig idé at spille "smart" når det kommer til ansættelse af medarbejdere. Når/hvis medarbejderen skal på dagpenge af enhver art og ellers er medlem (eller melder sig ind) i en fagforening, så bliver lønsedlerne gennemgået.

Så får man 14 dage til at betale "det der mangler" - og er man uenig ender sagen i Retten. Det kan betyde økonomisk ruin for den lille iværksætter.

Nu er medarbejderen jo forhåbentlig ikke KUN en udgift, men skaber samlet set et overskud til forretningen. Her skal man så henlægge beløb til barsel, vikarer etc. - nøjagtigt som vognmanden henlægger penge til uforudsete reparationer, og købmanden til når cykelbudet vælter med en stak ølkasser.

Som situationen på arbejdsmarkedet er nu, er der slet ingen problemer. Man kan faktisk få medarbejdere i virksomhedspraktik til 1/3 af lønnen, og så kan man lægge de sparede penge i sparegrisen til netop den slags udgifter.

Jeg forstår ikke skræmmebilledet mht. til fagforeningerne, - ring til dem og få en overenskomst udleveret og spørg så ind de emner du ikke forstår. Jeg gad ikke rende rundt og være bange for noget som helst.

Man skal bruge tiden i forretningen og på kunderne, og så gøre tingene så korrekt som muligt. At have ansatte er en forretning, og det kan man sagtens få en revisor til at regne ud på månedsbasis, inkl de udgifter der er ud over lønnen, og så er det regnestykke der bliver tilbage ganske enkelt: indtægter fra medarbejderen minus udgifterne = om det kan svare sig at få en medarbejder.

Grundudgifterne, husleje, lys, varme etc etc skal jo afholdes alligevel, så person nr. 2 i forretningen skal jo indtjene mindre for at gå i plus.  

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:40

Hej

Jeg læser med stor interesse meningsudvekslingen her på siden.

Og vi blot konstatere følgende.

Vi har pt. mellem 20 og 25 fuld og deltids ansatte. Nogle i forskellige fagforeninger, nogle ikke.

Vi er ikke medlem af nogen branche forening og her ej heller skrevet overenskomst.

(agter iøvrigt heller ikke nogen af delene.)

Vi har naturligvis ansættelses kontrakt med alle ansatte.

I kontrakten listes alle betingelser, krav og rettigheder op.

Vi har aldrig hørt noget negativt fra de ansattes fagforeninger, vi har dog tilgengæld samarbejdet i enkelte episoder hvor der har været tvivl om hvordan vi som virksomhed og den enkelte ansatte skulle agere i en given situation.

Hvis man i bund og grund opfører sig anstændigt, giver en ordentigt løn osv.

Kan jeg ikke se hvad probemet skulle være.

Så held og lykke med at finde en ansat.

p.s Husk at du skal registreres som arbejdsgiver. Og som en anden også nævner, brug danløn eller et tilsvarende lønfirma. så skal du nødvendigvis ikke sætte dig ind i forsk. lovgivning og have styr på ferie og søgnehelligedage osv.

pp.s. Du kunne forresten overveje en meget lettere mulighed.

Du kunne jo tilknytte en anden sevstændig, med cvr-nr, der gerne vil have nogle timer på regning hos dig. Bare husk at vedkommne gerne skal have andet arbejde også, da vedkomne ellers i yderste konsekvens ligestilles med en direkte ansat.

Kmosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:51

Hej Alle

sikke alle de meninger der er og forskellige holdninger.. kan nu helt slå fast at jeg bestemt ikke prøver at snyde narre eller noget der ligner. prøver bare at finde ud af reglerne og hvis det kan hidse nogen op , så værsgo..  med alle de fyrede og ledige skulle det jo være rart ,at vi faktisk er nogen der gerne vil ansætte- skabe job og muligheder . -- så tak for alle gode svar - har henvendt mig til multidata der nu tager sig af alle mine spørgsmål omkring løn og regler.

bedste hilser

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 14:34

Cookie:
Truslerne lå i sproget og i din udtalelse om at hun garanteret kan forvente blokade hvis hun ikke er organiseret som arbejdsgiver og indgår overenskomst.

Jamen så må jeg heller huske at gøre brug af smilies næste gang jeg skriver i en tråd, hvor der er risiko for at en paranoid person kunne finde på at læse med. Hvis der ikke skal mere til i ens udtalelser for at du synes at det er en trussel, så tør jeg sku ikke tænke på, hvad du så tror når nogen peger finger af dig Big Smile

Cookie:
Pensionsordning får man naturligvis ikke automatisk og dagpenge ikke hvis man ikke er medlem af en A-kasse, men det kræver da ikke at man er i fagforening.

Nej det gør man ikke og mon ikke den ansatte på et eller andet plan føler at han/hun er blevet snydt, når de finder ud af at de kunne have fået det som en del af deres ansættelsesforhold, hvis der havde været en overenskomst. Som arbejdsgiver er man ikke kun nød til at se på, hvor meget man kan spare ved at undvære en overenskomst, men så sandelig også hvad man vil få igen når man har tilfredse medarbejdere.

Glade medarbejder giver en noget bedre kundeservice, hvilket gør at kunden sikkert kommer igen og dermed mere omsætning til indehaveren.

Cookie:
Som ansat ville jeg klart have en fagforening af hensyn til mulige dagpenge først og fremmest - men stadigt - risiko for blokade mod en lille forretning med en person der ikke er organiseret er næsten lig 0. Problemet kan opstå hvis der er mange ansatte og de fleste er i fagforening og vil ha presset de øvrige ind.

100% enig, med undtagelse af at ville presse andre ind i en fagforening. Folk vælger selv om de vil være i fagforening, men så skal de heller ikke klage når de ikke får de samme goder.

Cookie:
Kan du nævne en stribe forretninger med 1 ansat der har været blokeret?

Nej, har ikke kendskab til forretninger med 1 ansat, men forretninger med et par ansatte der er medlem af en fagforening og hvor ejeren nægter at indgå overenskomst, kommer til at passe butikken selv indtil der er indgået en overenskomst. Fagforeninger varetager trods alt deres medlemmers interesser lige så vel som en brancheforening varetager selvstændige's interesser såfremt den selvstændige er medlem hos dem.

Mvh Frank

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10

farras:
Nej det gør man ikke og mon ikke den ansatte på et eller andet plan føler at han/hun er blevet snydt, når de finder ud af at de kunne have fået det som en del af deres ansættelsesforhold, hvis der havde været en overenskomst. Som arbejdsgiver er man ikke kun nød til at se på, hvor meget man kan spare ved at undvære en overenskomst, men så sandelig også hvad man vil få igen når man har tilfredse medarbejdere.

Det kan ingen være uenige i. Det er bare ikke det samme som, at hvis ikke trådstarter har overenskomst, så vil hun ha stor risiko for blokade, det vil hun absolut ikke.

Jeg er helt enig, man skal ikke snyde sine medarbejdere. Jeg har i mange tråde advaret kraftigt imod den tendens at arbejdsgivere beder folk fakturere i stedet for at give dem løn og derved omgår opsigelsesvarsler og meget andet, og jeg har i denne tråd klart sagt, "Se på niveauet inden for den branche du ansætter i og styr efter det, som ny virksomhed gerne i nedre del, men inden for området" (så er der også plads til en lønforhøjelse når det går godt.)

Det kan sagtens gøres uden man skal være i arbejdsgiverforening og måske kun ansætte folk der er organiserede. Alle de almindelige ting er reguleret fint i funktionærloven + ferieloven + de almindelige regler f.eks. som Peter revisor så korrekt sagde - husk ansættelsesbevis (og man kan sige husk fratrædelsesbrev - som ikke må svine til uanset hvad) Ansættelsesloven som netop regulerer der hvor overenskomst om stærkere ikke findes:https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=130583

Vi er enige derhen, at man som arbejdsgiver ikke skal snyde sine medarbejdere - og at de glade medarbejdere er en forudsætning for at det skal lykkes, og da helt specielt for en person med kun EN ansat, så tror jeg også det er det de fleste sigter efter.

vh

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 16:38

Cookie:
Vi er enige derhen, at man som arbejdsgiver ikke skal snyde sine medarbejdere - og at de glade medarbejdere er en forudsætning for at det skal lykkes, og da helt specielt for en person med kun EN ansat, så tror jeg også det er det de fleste sigter efter.

Udover at nu skriver pinkprincess at hun har "dejlige ansatte", hvilket indikerer at hun allerede har 2-3 ansatte + en mere på vej.

Er der nogle af dem der er organiseret, stiger sandsynligheden for en henvendelse fra en fagforening en del.

Desuden ville pinkprincess hverdag blive en del lettere, hvis hun valgte at melde sig ind i en brancheforening og fik overenskomst med sine ansatte. Hjælp ved enhver form for tvivl samt tilfredse medarbejder som ville få de samme rettigheder som størstedelen af danmark's lønmodtagere.

Mvh Frank

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

farras:
Udover at nu skriver pinkprincess at hun har "dejlige ansatte", hvilket indikerer at hun allerede har 2-3 ansatte + en mere på vej.

Det kan jeg slet ikke finde hun skriver - tværtimod starter tråden da helt klart med at pinkprincess skriver:

Mangler hjælp til hvad man gør som klinik indehaver med sin første ansatte. ER ikke selv medlem af fagforening og akasse og har ikke en overens komst. men hvilke regler skal man så følge og hvordan finder man lige ud af det?

Det er korrekt at en arbejdsgiverforening kan yde hjælp men jo også at den koster, og jeg fastholder, at der ikke er organisationstvang og ingen grund til frygt for pinkprincess - (som ikke vil snyde nogen), bare hun overholder funktionærloven og loven om ansættelse - begge linket fra mig i trådens løb.

Om hun vil være organiseret eller ikke, det vil jeg slet ikke blande mig i,

vh

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 18:23

Cookie:

farras:

Det kan jeg slet ikke finde hun skriver - tværtimod starter tråden da helt klart med at pinkprincess skriver:

Læs hendes 3. indlæg

prøvet skam ikke at stikke af, men at beskytte min virksomhed, nu er der jo ingen der hjælper mig økonomisk hvis jeg selv bliver gravid. Elsker at være selvstændig og har dejlige ansatte ganske uden overenskomst. er bare træt af alle de regler. der er svære at finde ud af.Og prøver at finde hjælp til at tyde dem,

Cookie:

Det er korrekt at en arbejdsgiverforening kan yde hjælp men jo også at den koster, og jeg fastholder, at der ikke er organisationstvang og ingen grund til frygt for pinkprincess - (som ikke vil snyde nogen), bare hun overholder funktionærloven og loven om ansættelse - begge linket fra mig i trådens løb.

Om hun vil være organiseret eller ikke, det vil jeg slet ikke blande mig i,

Det lader jeg også være op til hende selv, men efterhånden som hendes forretning vokser og hun får flere ansatte med den mulighed, at de er organiseret i en fagforening, så vokser sandsynligheden for at fagforeningen vil forlange enten en overenskomst eller en tiltrædelseserklæring en del.

At pinkprincess "ikke vil snyde nogen" er da absolut også positivt. Men får hendes ansatte ikke pension, som de kun har krav på ved en overenskomst eller det samme som deres kollegaer ved barsel, ja så kan det da godt tænkes at de har en anden overbevisning.

Er hendes ansatte organiseret og de finder ud af, at de muligvis er ringere stillet end deres kollegaer, er der nok en af dem som tager fat i fagforeningen og forlanger overenskomst/tiltrædelseserklæring.

Mvh Frank

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)