Tjaa Det er nok ikke nemt at være forhandler af et produkt man ikke må fremvise,
og det er netop her min mistro kommer frem, når man ikke vil fortælle åbent om tingene,
men lokke folk til et hvervemøde, hvor hververne så håber man lader sig rive med af
historierne om evig rigdom og et problemløst liv i sus og dus, og er din kone lidt overvægtig
tja så vil hun nok nærmest udvikle sig til en ren godte, bare du signer op |
Kender I dette MLM firma...?
|
Jeg har som nogle af de andre også deltaget på et forretningsmøde med Scandic Consolt. Jeg havde på forhånd hørt meget negativt om MLM, men havde ingen personlig reference at holde det op med. Derfor lod jeg mig til melde på internettet og deltog på et forreningsmøde på Scandinavien Congres Center i Århus. Jeg er rimelig kritisk overfor en hjemmeside som Scandic Consult, som gerne vil skjule hvem der er ejeren af hjemmesiden. Det er rimeligt mistænkeligt når en hjemmeside lover guld og grønne skove, men de helst ikke vil ud med hvem der står bag hjemmesiden. Som et lille link kunne jeg finde et firmavan og adresse, men ingen navn.
Mødet på Scandinavien Congres Center var ikke noget at skrive hjem om. De prøver helt klart at give indtryk af, at det er nemt at score kassen, du skal bare finde andre som vil sælge produkterne for dig, hvorved du får royality. Det er et multinationalt selskab som står bag Herbalife produkterne og de vil hjælpe dig med markedsføring, reklamematerialer og netbaseret kontakter. Men som de også starter med at sige så er det familie og venner som er de første kunder der skal i hus.
Alt sammen kan jo umiddelbart godt virke tiltalende. Men så kommer de rent forretningsmæssige problemfelter.
Du skal investere små 1000 kr i deres produkter som du køber af en de andre sælger som så tjener personligt af dette. Disse vare må ikke sælge videre. De fortæller intet om hvordan det rent praktisk skal kunne lade sig gøre med marketing, reklamer og hjælp til kontakter. Der bliver lovet en masse uden reference og eksempler på vare, bruchure og kampagner. De har 3-4 personer som står frem og fortæller at de har været i gang i kortere eller længere tid og hvilken indtjening de har af deres anstrengelser.
Det er et koncept som er baseret på at du er selvstændig, som køber deres produkt og sælger det videre med en fortjeneste på under 50 %. Der er et iværksætter program hvor der vil gå lang tid inden du har en rimelig omsætning, hvis du kan finde nogle kunder. Selskabet bag produkterne er i følge dem en non-profit organisation, men de skal alligevel have over 20% af salgsværdien til videre udvikling.
Mødet på Scandic Hotel blev afholdt i et meget lille lokale fyldt med mennesker, som skulle høre på en sælger i 1½ time. Den vildeste forplejning de kunne tilbyde var et glas vand. Som tilmelding til det efterfølgende forretningsmøde, hvis det første møde betød at interessen var for et videre samarbejde, skulle der betales forplejning på 100 kr. De vil altså ikke bruge en rød reje på kommende samarbejdspartnere. Det er ikke et godt signal at sende. Under mødet var der en enkelt som dristede sig til at ville sørge om et eller andet, men blev afvist med henvisning til at så ville han jo skulle besvare 1000 vis at spørgsmål. Hvad er det for noget!!!
Som iværksætter mangler jeg en gennemskuelighed i handlen med varerne, som bygger på de mere kendte leverandøraftaler. En indkøbspris, en vejlendende udsalgspris og en markedsanalyse i Danmark, eks. i området. Jeg mangler en ordentlig behandling af mødedeltagerne og at serviceringen er betydelig bedre.
Jeg vil personligt fraråde MLM aktiviteter, men som andre skriver så havde jeg det også selv bedst med at deltage på mødet og få en personlig erfaring med sagen.
|
MLM. Spændende læsning på denne tråd omkring MLM. Meningerne vil altid være forskellige omkring indtjeningsmuligheder og produkter, markedsføring, hvervning m.m. - så lad os høre fra de MLM personer, som virkelig har scoret kassen ved et minimalt arbejde.
Jeg efterlyser oprigtige personer fra DK, som naturligvis kan dokumenterer deres påstande og indtjening ved MLM.
Man hører dagligt omkring succes historier og tillige negative røster omkring MLM, uden egentlig dokumentation.
Dette gør at folk ofte bliver meget skeptisk( undertegnede incl. ) og hvorfor bruger man altid hovedkontor i udlandet (skatteparadis) og flotte udtryk som diamant, guld og sølv nivau - jeg vil da hellere tjene kassen ved et ærligt arbejde, hvor jeg kan se kunderne i øjnene - også efter de har købt mine produkter.
Jeg er frisk på et MLM koncept, som 100 % kan gennemskues, markedføres professionelt, som er tilpasset danske forhold, regler og love og som naturligvis vil kunne dokumenteres ved advokat og revisorrapporter omkring indtjenings muligheder, lovlighed m.m.
Glæder mig at høre fra professionelle MLM folk, som har ide`en og konceptet.
God jul. |
Peter
Danmarkshop.com
Der findes ikke et MLM koncept der kan markedsføres. Dengang jeg undersøgte det fik jeg at vide at produkterne var så billige fordi der ikke vor nogen reklamer/markedsføring. Alle folk der købte det, købte det fordi de havde set det hos en ven. Ved ikke om det ulovligt at markedsføre et MLM produkt, men i mange af koncepterne er det ikke lovligt at bruge navne eller billeder af produkterne. |
Dato: 12/9/2005 3:13:13 PM Forfatter: lyskjaer
Der findes ikke et MLM koncept der kan markedsføres. Dengang jeg undersøgte det fik jeg at vide at produkterne var så billige fordi der ikke vor nogen reklamer/markedsføring. Alle folk der købte det, købte det fordi de havde set det hos en ven. Ved ikke om det ulovligt at markedsføre et MLM produkt, men i mange af koncepterne er det ikke lovligt at bruge navne eller billeder af produkterne.
Jeg kan kun svare for det firma, som jeg samarbejder med - nemlig ACN.
Det er som udgangspunkt IKKE ulovligt at reklamere og markedsføre sig - dog skal ALLE materialer og hjemmesider være godkendt hos ACN, for at man må bruge ACN's logo og navn.
Umiddelbart kan det lyde restriktivt, men det er et eller andet sted for at beskytte firmaet samt de uafhængige repræsentanter samt forbrugere og kunder fra mindre god eller dårlig markedsføringsskik.
Det er jo ganske almindelige mennesker, der starter op med NetværksMarkedsføring, så disse personer har som udgangspunkt INGEN erfaring med reklame, salg og markedsføring.
Det kan og vil jo være en såkaldt "broget skare", der starter op som networker.
Enhver networker har imidlertid sin egen personlige selvstændige forretning som "uafhængig repræsentant" eller "selvstændig forretningsindehaver".
Men ACN vil hurtigt kunne komme i pressens vridemaskine, hvis alle og enhver uden nogle specifikke forudsætninger kunne reklamere for ACN forretningsmuligheden.
Så man må godt reklamere med sin egen forretning fx Tanjas Teleservice, MEN man skal altså have godkendt materialet hos ACN i det øjeblik, at man bruger (eller misbruger) NM-firmaets navn og logo.
Hos ACN's repræsentantservice kan man få al mulig råd og vejledning til at markedsføre sin forretning, for ACN er selvfølgelig interesseret i, at det går godt for repræsentanterne.
Man kan også til en fornuftig pris købe reklamemateriale hos ACN til de forskellige lande (og sprog), på denne måde er ACN samt repræsentanten sikker på, at markedsføringen overholder alle gældende love og regler for god markedsføringskik i det pågældende land.
Men som udgangspunkt er det IKKE ulovligt at reklame for sin NM-forretning, hvis bare markedsføringsmaterialet er godkendt og sker på lovlig måde.
Jeg vil tro, at ovenstående også dækker mange andre NM-firmaers forretningsgange og politikker...!?
|
Dato: 12/9/2005 3:13:13 PM Forfatter: lyskjaer
Der findes ikke et MLM koncept der kan markedsføres. Dengang jeg undersøgte det fik jeg at vide at produkterne var så billige fordi der ikke vor nogen reklamer/markedsføring. ??? Hvad... Der findes ikke et MLM koncept der kan markedsføres? Alle MLM koncepter kan vel markedsføres! Det kan godt være virksomheden ikke selv bruger ressourcer på markedsføring; men det står vel forhandleren/repræsentanten frit for, om han vil investere i markedsføring.
Måske jeg ikke forstår formuleringen.
Mvh. Anton |
Dato: 12/9/2005 2:14:38 PM Forfatter: Heidi
... så lad os høre fra de MLM personer, som virkelig har scoret kassen ved et minimalt arbejde. Jeg efterlyser oprigtige personer fra DK, som naturligvis kan dokumenterer deres påstande og indtjening ved MLM.
Man hører dagligt omkring succes historier og tillige negative røster omkring MLM, uden egentlig dokumentation.
Dette gør at folk ofte bliver meget skeptisk( undertegnede incl. ) og hvorfor bruger man altid hovedkontor i udlandet (skatteparadis) og flotte udtryk som diamant, guld og sølv nivau...
Hej Heidi,
og tak - du ønskes også en god jul.
Først og fremmest finder du meget få mennesker, der har skoret kassen ved minimalt arbejde; men de findes...
Du efterlyser personer, der kan dokumentere deres påstande mht. indtjening? Tag til en hvilken som helst præsentation af et MLM koncept og spørg dem, der holder præsentationen. Jeg tror dog ikke, at de viser dig alle deres personlige oplysninger om indtjening - nogle, fordi virksomheden ikke tillader det, andre fordi de ikke har lyst til at dele det med alle og enhver.
Mange virksomheder kommer oprindeligt ikke fra Danmark og driver en international virksomhed - derfor er der ikke noget specielt ved ikke at have hovedkontor i DK. Det er der mange store virksomheder, der ikke har?!?
diamant, guld og sølv... har jeg kun hørt om hos Amway! Jeg har ikke været i eller hørt om andre MLM virksomheder, der anvender de termer. Konceptet med titler er da ikke usædvanligt - det bliver brugt overalt.
mvh. Anton |
Sorry my bad Formulerede mig vist forkert, Mente som i også selv siger, at firmaet ikke selv bruger penge på at reklamere/markedsføre deres produkter |
Jeps, - det er jo netop det, som firmaet har de uafhængige repræsentanter til...!?
Derfor hedder det NetværksMarkedsføring (eller Network Marketing).
Dog vil man fra tid til anden fx ved nye produktlanceringer alligevel kunne opleve, at firmaet markedsfører sig med enkelte reklamer i dagspressen (fx på dagen når ACN introducerer mobiltelefoni i Danmark) - men dette er en undtagelse fra den generelle regel om ikke at bruge penge på reklamer...!?
Som en generel undtagelse i NM-branchen reklamerer HerbaLife (kosttilskud) meget massivt i bl.a. Danmark lige ny - fx bannere på sidelinjen ved håndbold- og fodboldkampe samt reklameskilte i diverse sportshaller.
|