"Enhver idiot kan kritisere, fordømme og brokke sig. Og mange idioter gør." (Citat: Anonym) For mig er ægte MLM, når man på tomandshånd forklarer MLM-konceptet til andre, som er interesserede i at starte op selv - og det vigtigste ved denne præsentation er, at man forklarer, præcis hvad det kræver at nå de mål, som vedkommende har sat sig. Mange som starter i MLM har blot et ønske om at supplere deres primære indkomst med et par tusind om måneden - og dette er i høj grad muligt med MLM. Hvis man skal skabe sig en fuld månedsløn i MLM, kræver det præcis lige så meget arbejde, som det at starte fra bunden som nyudklækket iværksætter. Lykkes man til gengæld med at skabe sig en fuld månedsløn via MLM, så er fordelen ved MLM, at man på sigt kan trappe ned på sin egen arbejdsindsats, men stadig oppebære en fuld månedsløn - via passiv indkomst. Mere om dette senere. Jeg vil gerne med dette indlæg forsøge at vise, at MLM i høj grad sagtens kan drives som en helt almindelig - og stueren virksomhed, og at MLM-virksomheder i vid udstrækning tjener penge på nøjagtig samme måde og på samme præmisser, som de fleste andre virksomheder: Jeg læste for nylig her på Amino, at hvis man vil sælge Gucci-sko, så er minimumsinvesteringen ca. kr. 13.000 da man minimum skal købe en kollektion af sko i alle størrelser. Og man kan jo nok ikke nøjes med at have en enkelt model, men er nødt til at have et udvalg - så den reelle investering var nærmere omkring kr. 130.000,- (Ifølge Fashion Seller) Hvis man skulle få lyst til at sælge Star Wars lego (jeg har en søn på syv - så jeg ved at det er HOT) - så kan man hos Lego ikke få lov til udelukkende at købe æsker med Star Wars Lego. Man skal købe et udvalg, som inkluderer andre typer Lego også. I MLM skal man oftest også købe en startpakke, og her ligger priserne ca. mellem kr. 500,- og op til ca. 5.000,- I mange MLM-firmaer får man produkter for hele investeringsbeløbet, som man så kan benytte selv, eller sælge videre. Oftest med ca. 20 - 40% fortjeneste. Hos andre MLM-firmaer er noget af beløbet et administrationsgebyr. Årsagen til, at nogen firmaer har dette administrationsgebyr er en blanding af, at firmaet f.eks. stiller hjemmeside, supportafdeling, lager, brochurer, kurser mv. til rådighed - og dette tager de så et administrationsgebyr for, at man som forhandler kan benytte sig af. Andre firmaer bruger - i følge dem selv - administrationsgebyret til at få nye forhandlere til at føle sig "commited". Der er mange delte meninger om det er OK at tage dette administrationsgebyr. Personligt synes jeg det kan være svært at retfærdiggøre - på den anden side er det et meget beskedent beløb for at kunne starte selvstændig virksomhed - hvor en hel del af fodarbejdet i forvejen er gjort for en. Det, som er vigtigt at tjekke i denne forbindelse er, at disse administrationsgebyrer ikke må udgøre hovedparten af firmaets indtægt. Hvis disse beløb udgør 50% eller mere af firmaets samlede omsætning, er der tale om et pyramidespil - ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer. Får man produkter til en værdi, der svarer til opstartsgebyret, er der imidlertid ingen problemer. Der findes 3 måder at tjene penge på i MLM. 1) Ved at sælge produkter 2) Ved at starte nye forhandlere op 3) En kombination af 1+2. Det er i denne sammenhæng vigtigt at bemærke, at I de fleste lovlige MLM-firmaer tjener man ikke noget på bare at tegne forhandlere op. Man tjener først penge, når disse forhandlere begynder at afsætte produkter. Derfor er det vigtigt at bruge tid på at sætte sine nye forhandlere ind i forretningen og i produkterne - og samtidig hjælper man dem også med at finde nye forhandlere - som man enten træner selv - eller man lærer sine forhandlerne, selv at træne sine forhandlere. Og med træne menes ikke, at man lærer forhandlerne hvordan de fupper andre til at starte. Det er kun personer, som fx ønsker at starte som selvstændig, ønsker at arbejde hjemmefra, eller som leder efter en måde at supplere deres primære indkomst på, som bør præsenteres for muligheden. Alle andre bør kun blive præsenteret for produkterne. Det vil sige, at det at være en succesfuld MLM'er, i høj grad minder om at være fx salgschef, coach eller lign. Og det er denne del af MLM som mange finder interessant, da der er en høj grad af organisationsudvikling og personlig udvikling i dette aspekt af MLM. For at vende tilbage til Passiv Indkomst - så er det dette, som de fleste MLM'ere stræber efter. Det betyder, at man har kunder, som hver måned aftager produkter (for det meste automatisk ved, at de har tilmeldt sig et løbende abonnement) og det betyder, at man har forhandlere under sig, som afsætter produkter. I dette setup tjener man både provision af sine egne kunders omsætning og af sine forhandleres omsætning. Når ens netværk er stort nok, betyder det, at man kan tjene en fuld månedsløn eller langt mere - stort set uden at skulle arbejde for det - men dette scenarie tager lang tid at opnå! Der findes solstrålehistorier, hvor forhandlere har opnået en høj passiv indkomst på under et år - men i langt de fleste tilfælde, tager det mange år og masser af hårdt arbejde at opnå dette. -------------- Jeg tror vist at indlægget skal deles op her - inden det bliver en fristil (det er måske allerede for sent?) Alt afhængig af responsen kan det være, at der kommer et: "MLM for dummies 2" Jeg håber, at ovenstående har forklaret lidt om den stuerene side af MLM?
|
---
Se evt. også denne engelske artikel - som omhandler nogenlunde samme emne.