Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koster det 30.000 at begære et firma konkurs?

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakodan.dk:
Det skulle staten - det må da være i alles interesse at det bliver lukket ned..

Jeg hører nok til dem, der synes at staten betaler rigeligt iforvejen :-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:18
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Det civile retssystem er bundråddent og uretfærdigt og det er sørgeligt, at der tilsyneladende ikke findes en eneste politiker i Danmark der har lyst og nosser nok til at få det ændret.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:

Jakodan.dk:
Det skulle staten - det må da være i alles interesse at det bliver lukket ned..

Jeg hører nok til dem, der synes at staten betaler rigeligt iforvejen :-)

Det gør jeg generelt også med mange andre ting..
Men bare et eksempel - vi har en kunde som købte for knap 10.000 kr sidste år, vi har sendt sagen til inkasso osv men de kan/vil ikke betale..

I år bestiller et andet firma for ca. 6000 kr fra samme adresse - jeg går ind og tjekker og kan se, at denne person har registreret 8 forskellige virksomheder i hans og hans kones navn - firmaet som snød os sidste år har de også stadigvæk.

Skal jeg som lille selvstændig gide betale 30.000 kr for at få ham lukket? Så jeg lige taber 3x så meget som jeg allerede har tabt?? Nej, det gider jeg selvfølgelig ikke, når jeg kan se, at han tydeligvis ikke kan betale, ikke ejer hus eller lign. og inkassobureauet anbefaler os ikke at gøre mere ved det..
Så kan jeg selvfølgelig vælge at hive ham i retten, men der bliver han jo nok bare erklæret insolvent, dvs jeg får stadig ingen penge, bare flere udgifter.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange steder de skylder små-beløb, for så længe de bare køber for maks 15-20.000 er der nok ikke nogen, som vil gøre mere ved det.

Det ville vel være lige så rimeligt at lade staten betale, som det er, at de fx betaler for advokater i andre sammenhænge, løn til politiet, fængselsophold osv.

Hvis ikke staten burde betale for det - synes du så, at jeg skulle? Eller synes du bare det er ok, han kan blive ved uden at blive stoppet? Eller har du et andet alternativ?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:01

Ja, det virker absurd, at samfundet gerne betaler over 1 million om året for at spærre folk inde der f.eks. stjæler vores biler - men ikke i det mindste vil dække sagsomkostningerne, når tyvene stjæler vores virksomheders levegrundlag.

Der er ingen fornuftige grunde til det er sådan - andet end, at det er det bare. Det svarer til samme underlige fordeling der er på andre områder. Hvorfor er det f.eks. gratis at få lavet fedmeoperation, men det koster dyrt at få behandlet pardentose?

Der er mange områder der trænger til en alvorlig revidering. Men desværre er det en generel svaghed ved den måde vores ellers fine demokratiske politiske system virker: Det er nærmest umuligt, at starte forfra med en helt frisk strategi på nogle som helst områder. Alting bliver lag på lag af sammenflettede kompromiser.

Der er desværre mange eksempler på at folk udnytter svaghederne  i det civilretslige system. Den sidste jeg selv oplevede der gjorde det var en advokat, der ville løbe fra en regning.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:15

Jakodan.dk:

Hvis ikke staten burde betale for det - synes du så, at jeg skulle? Eller synes du bare det er ok, han kan blive ved uden at blive stoppet? Eller har du et andet alternativ?

Jeg synes det er nærliggende at dem der har fordringen skal betale for kurator. Hvis ikke du vil betale 30K for at inddrive 10K hvorfor skulle staten så ?

Jeg kan godt følge samfundsinteressen i at folk der udnytter systemet stoppes. Der er bare ikke noget der tyder på at det hjælper, at erklærer deres virksomheder konkurs. De bobler som regel hurtigt op, med et nyt ApS, Smba, Ltd etc. efter kort tid.

Når de så efter nogle konkurser bliver frakendt retten til at drive virksomhed, så er det pludsligt deres koner, børn etc. der åbner nye virksomheder. Så der er ikke noget der tyder på at det hjælper at erklærer dem konkurs.

Staten er iøvrigt ikke så generøs, med advokat regninger som man skulle tro. Fornyligt blev det fremhævet i medierne, at straffefanger der har haft beskikket forsvarer, selv skal betale regningen.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 19:33

Lundsby:

Jeg synes det er nærliggende at dem der har fordringen skal betale for kurator. Hvis ikke du vil betale 30K for at inddrive 10K hvorfor skulle staten så ?

Jeg kan faktisk ikke se hvorfor vi skal betale de 30.000 kr. Vi ved jo udmærket at der ikke er penge i virksomheden, så det er udelukkende fordi vi ved at det vil få personlige konsekvenser for dem, at vi vælger at gøre det.

Så smålige er vi, men nu må det være nok.

Og så har vi ovenikøbet allerede betalt for at få sagen igennem fogedretten. Det var yderligere penge ud af vinduet.

Men udover den personlige tilfredsstillelse, så har vi intet ud af de penge. Men staten har vel en interesse i, at de ikke leger for meget med det underskud? Jeg har ikke så meget forstand på regnskaber, det tager kompetente folk sig af,  så jeg ved ikke helt hvad man kan bruge det til. Men jeg er helt sikker på at det er noget der koster staten penge :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:41

igang:

Jeg kan faktisk ikke se hvorfor vi skal betale de 30.000 kr. Vi ved jo udmærket at der ikke er penge i virksomheden, så det er udelukkende fordi vi ved at det vil få personlige konsekvenser for dem, at vi vælger at gøre det.

Præcist! Det ser jeg heller ikke nogen grund til! Men jeg ser heller ingen grund til at staten skulle!
Penge fra staten er jo ikke noget der falder ned fra himlen, de kommer fra skat. Og jo flere ting vi vil havde staten til at betale for, jo mere skat skal vi betale.

Jeg regner med at du ikke har lyst til at betale mere i skat :-)

(Som nævnt tidligere så er der ikke noget der tyder på at vaneskyldnere, lader sig stoppe af konkurser)

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:04

Lundsby:

Jakodan.dk:

Jeg kan godt følge samfundsinteressen i at folk der udnytter systemet stoppes. Der er bare ikke noget der tyder på at det hjælper, at erklærer deres virksomheder konkurs. De bobler som regel hurtigt op, med et nyt ApS, Smba, Ltd etc. efter kort tid.

Når de så efter nogle konkurser bliver frakendt retten til at drive virksomhed, så er det pludsligt deres koner, børn etc. der åbner nye virksomheder. Så der er ikke noget der tyder på at det hjælper at erklærer dem konkurs. 

Í mine øjne svarer det til at sige, at vi ikke skal straffe indbrudstyve - de fleste holder jo ikke op med at stjæle alligevel.. så lad dem da bare stjæle alt det de lyster, så længe de holder sig under 10-15000 kr.?!

Staten skal ikke betale 30 for at inddrive 10 - men de skal betale 30 for at sikre, at samme virksomhed ikke snyder 50 andre leverandører for 10!
Samlet set giver det jo et helt andet regnestykke og pointen må da være, at det ikke skal kunne betale sig at snyde, fordi man ved, man bliver stoppet - og det er jo desværre ikke sådan det forholder sig nu.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:28

Jakodan.dk:

Í mine øjne svarer det til at sige, at vi ikke skal straffe indbrudstyve - de fleste holder jo ikke op med at stjæle alligevel.. så lad dem da bare stjæle alt det de lyster, så længe de holder sig under 10-15000 kr.?!

Den analogi holder meget lidt vand. For det første er der ikke noget ulovligt ved at skylde penge eller gå konkurs, at sammenligne det med indbrudstyveri synes jeg måske nok er lige i overkanten.

Men du skal ikke tage fejl, de resourcer der bliver brugt på at opklarer indbrud, er strækt begrænsede.

PS: Der er ikke noget der forhindre folk i at splejse til en konkurs. Men hvordan det rent praktisk skulle foregå (ja, det er egentligt en god ide til en ny internet tjeneste :-) )

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:53

Lundsby:

Jakodan.dk:

Den analogi holder meget lidt vand. For det første er der ikke noget ulovligt ved at skylde penge eller gå konkurs, at sammenligne det med indbrudstyveri synes jeg måske nok er lige i overkanten.

Men du skal ikke tage fejl, de resourcer der bliver brugt på at opklarer indbrud, er strækt begrænsede.

PS: Der er ikke noget der forhindre folk i at splejse til en konkurs. Men hvordan det rent praktisk skulle foregå (ja, det er egentligt en god ide til en ny internet tjeneste :-) )

Så kald det noget andet end indbrudstyv - pointen er at det ikke burde være muligt for folk at blive ved med at drive virksomhed, hvis de bevidst snyder gentagne gange, ved at bestille varer alle mulige steder, som de ikke har tænkt sig at betale.

Selvfølgelig kan man splejse, men hvor skal man vide fra, hvem de ellers skylder penge - Jeg tror ikke det er helt lovligt at smække en hjemmeside op, hvor man skriver, hvem der skylder penge hvor ;-)

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)