Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koster det 30.000 at begære et firma konkurs?

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt i tvivl om jeg er i rette kategori, men så må i gerne flytte det.

Nå, men til spørgsmålet:

Vi har lidt over 100.000 kr. til gode hos en virksomhed. Vriksomheden har ikke længere nogen aktivitet, men er ikke lukket.

Så vidt jeg kan forstå har de et underskud på lidt over 1 mio. kr. som de bruger til et eller andet kreativt, som mine evner ikke rækker til at forstå. Som jeg har forstået det, hæfter banken for underskudet, men ejerne hæfter personligt overfor banken. Og det er så den anden grund til at de ikke lader firmaet gå konkurs.

Vi har været igennem fogedretten, og vundet. De fik dog et halvt år, hvor vi ikke måtte "jage dem".

Det halve år er gået for længst, og vi har også indgået aftaler om at de skal betale. Men det er ikke sket.

Nu er vores tålmodighed ved at være brugt op, og vi har erkendt at vi nok ikke får vores penge.

Derfor ville vi gerne begære dem konkurs, da det reelt er den eneste lille mulighed vi har.

Vi sidder med papirerne, og kan se at det koster 750 kr. i retsafgift. Derudover skal vi hæfte for sagsomkostningerne, der tilsyneladende løber op i 30.000 kr. (Vi ved at der ikke er 30.000 i deres firma).

Kan det virkelig passe at vi der har penge til gode, skal hæfte for en konkursbegæring mod et andet firma der skylder os penge, og har fået dom for det (eller hvad man kalder en fogedretsafgørelse)? Det vil jo reelt betyde at vi mister vores 100.000 kr samt yderligere 30.750 kr.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det er helt rigtigt forstået!

Man kan selvfølgeligt synes, det er dyrt og ærgeligt. Men hvis ikke det firma, der erklærer et andet konkurs, skulle hæfte for regningen fra kurator hvem skulle så?

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 14:50

Lundsby:

Man kan selvfølgeligt synes, det er dyrt og ærgeligt. Men hvis ikke det firma, der erklærer et andet konkurs, skulle hæfte for regningen fra kurator hvem skulle så?

Helst dem der ikke betaler deres regninger :o) Det må jo være i alles interesse, at sådan et firma lukkes.

Men tak for hurtigt svar, selvom jeg ikke bryder mig om det.

Det giver jo rigtig mange "spændende" muligheder, for folk med flosset moral...

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:50

Ja, det er desværre rigtigt - det har jeg også tit undret mig over!
Vi har måtte lade mange små-beløb smutte igennem årene, fordi vi ikke har villet betale for at erklære firmaerne konkurs.. Og så kan de jo blive ved med at fortsætte med at bestille varer alle mulige steder, så andre også bliver snydt..

Hul i hovedet - men sådan er reglerne.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Lundsby:

Det skulle staten - det må da være i alles interesse at det bliver lukket ned..
Lige som vi også alle sammen er med til at betale til andre dele af lovgivningen, fx politi, advokater m.m.

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 15:03

igang:

Vi sidder med papirerne, og kan se at det koster 750 kr. i retsafgift. Derudover skal vi hæfte for sagsomkostningerne, der tilsyneladende løber op i 30.000 kr. (Vi ved at der ikke er 30.000 i deres firma).

Ja det er sådan, man skal garantere at kunne betale de omkostninger der er i forbindelse med man konkurser et firma, for er der intet i boet, hvem skal så betale retten, kurator og osv..

Det er meget u-fair, men sådan er livet desværre, men tror du ikke der måske er lidt inventar/varelager du kan gøre udlæg i..? det vil måske få ejeren af selskabet til at vågne op hvis du får fogden til at gøre udlæg i det han evt. måtte have..

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:09

Sådan er det jo i alle sager. I en civil retssag er det jo også dig der må afholde omkostningen til advokaten, selv om "taberen" bliver dømt til at betale sagsomkostningerne. Er der ingen penge at hente, har man et retsgyldigt krav, - men tomme lommer.

I sådanne civile retssager kender man som udgangspunkt ikke udfaldet, ligesom det ikke på forhånd er kendt om parterne er uden midler.

I en konkursbegæring er præmissen jo, at den ene part ikke kan opfylde sine økonomiske forpligtigelser. Derfor ved man på forhånd at der er en risiko forbundet ved at sagens omkostninger ikke bliver fyldestgjort.

Man kan så "trøste" sig med, at omkostningerne til sagsbehandlingen udredes først, inden et evt. dividende fra eventuelle tvangsrealiseringer udbetales til kreditorerne. Men igen, - man kan ikke plukke håret af en skaldet. 

Regnestykket er derfor, hvorledes man med så få omkostninger som muligt afskriver sit tab. Uden at kende til dine regnskaber tror jeg dog at det bliver svært at få en omkostning på 30% til at give fornuft.

For andre kreditorer kan der dog være en vis fornuft i at få placeret et tab inden en given periode, - men det er sjældent tilfældet for banker.

Det virker interessant at du mener banken er forpligtiget til at dække underskuddet, og er det tilfældet kunne du overveje om fordringen kunne sælges til nogen der ville køre sagen af den vej. Så har du sparet 30.750 kr. og får måske lidt mønt for fordringen som du ellers ikke ville have fået.

Michael

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 15:19

Povl Christian Bandholm:
Det er meget u-fair, men sådan er livet desværre, men tror du ikke der måske er lidt inventar/varelager du kan gøre udlæg i..?

Der er desværre ingenting at gøre udlæg i.

Det er ikke bare unfair, det er helt grotesk at reglerne er sådan. Jeg havde jo håbet at der var en eller anden kreativ vej udenom, men det tror jeg desværre ikke der er.

Og nu kunne vi vælge at begrænse tabet til de 100.000 kr. hvilket vil være det mest fornuftige.

Men når man tisser på os på den måde, gør de sidste 30.750 kr. ikke den store forskel. Og når vi ved at de så kommer til at hæfte for deres milliongæld overfor banken, bliver dette vores måde at "takke" dem for ikke at overholde de indgåede aftaler, selvom vi har været meget mere end large overfor dem.

Men derfor er der da alligevel ærgelig at skulle smide så stort et beløb efter ingenting :o)

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:28

Ja sådan noget er rigtigt surt, fordi man står med et firma som skylder en penge, så skal man også selv betale ved kasse 1 for at få dem lukket og slukket.

Jeg har desværre en dårlig følelse i dag, at så længe man ikke skylder staten penge, så er de og loven pisse ligeglad.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 15:31

Michael:

Det virker interessant at du mener banken er forpligtiget til at dække underskuddet, og er det tilfældet kunne du overveje om fordringen kunne sælges til nogen der ville køre sagen af den vej. Så har du sparet 30.750 kr. og får måske lidt mønt for fordringen som du ellers ikke ville have fået.

Nå du havde ikke lige lavet dit svar, da jeg lavede min sidste post.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået setup'et, men det kan godt være at jeg med fordel kan bore lidt mere i det, inden jeg indgiver konkursbegæringen.

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)