Jeg er lidt i tvivl om jeg er i rette kategori, men så må i gerne flytte det. Nå, men til spørgsmålet: Vi har lidt over 100.000 kr. til gode hos en virksomhed. Vriksomheden har ikke længere nogen aktivitet, men er ikke lukket. Så vidt jeg kan forstå har de et underskud på lidt over 1 mio. kr. som de bruger til et eller andet kreativt, som mine evner ikke rækker til at forstå. Som jeg har forstået det, hæfter banken for underskudet, men ejerne hæfter personligt overfor banken. Og det er så den anden grund til at de ikke lader firmaet gå konkurs. Vi har været igennem fogedretten, og vundet. De fik dog et halvt år, hvor vi ikke måtte "jage dem". Det halve år er gået for længst, og vi har også indgået aftaler om at de skal betale. Men det er ikke sket. Nu er vores tålmodighed ved at være brugt op, og vi har erkendt at vi nok ikke får vores penge. Derfor ville vi gerne begære dem konkurs, da det reelt er den eneste lille mulighed vi har. Vi sidder med papirerne, og kan se at det koster 750 kr. i retsafgift. Derudover skal vi hæfte for sagsomkostningerne, der tilsyneladende løber op i 30.000 kr. (Vi ved at der ikke er 30.000 i deres firma). Kan det virkelig passe at vi der har penge til gode, skal hæfte for en konkursbegæring mod et andet firma der skylder os penge, og har fået dom for det (eller hvad man kalder en fogedretsafgørelse)? Det vil jo reelt betyde at vi mister vores 100.000 kr samt yderligere 30.750 kr. |
Ja, det er helt rigtigt forstået!
Man kan selvfølgeligt synes, det er dyrt og ærgeligt. Men hvis ikke det firma, der erklærer et andet konkurs, skulle hæfte for regningen fra kurator hvem skulle så?