Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koster det 30.000 at begære et firma konkurs?

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakodan.dk:

Selvfølgelig kan man splejse, men hvor skal man vide fra, hvem de ellers skylder penge - Jeg tror ikke det er helt lovligt at smække en hjemmeside op, hvor man skriver, hvem der skylder penge hvor ;-)

Det var lidt der jeg kunne se en internet-tjeneste. Hvis man lavede det sådan, at man imod betaling (f.eks. 100 kr.) registrerede at man ønskede at erklærer et firma konkurs.

Så når andre lavede samme registrering, så kunne man lade partner udveksle kontakt info.

Hvis ikke man ikke registrerede andet end et ønske om at erklærer nogen konkurs, kan det endda være at man kan komme uden om register lovgivningen.

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 21:07

Det er blevet en lang tråd, men jeg tillader mig lige at bryde ind.

Det er korrekt, at man som udgangspunkt skal stille sikkerhed på kr. 30.000 for at indgive en konkursbegæring - det gøre ved at indbetale beløbet til kurator. Imidlertid er sikkerhedsstillelsen subsidiær, da det er konkursboets midler der skal betale for konkursbehandlingen. Med andre ord skal de aktiver der er i firmaet betale for kurators behandling, og kun såfremt der ikke er tilstrækkelige aktiver, betales kurators arbejde af sikkerhedsstillelsen. 

Det skal dog siges, at der i mange tilfælde ikke viser sig at være tilstrækkelig med midler - især hvis man allerede har været i fogedretten for at inddrive sit tilgodehavende.

For så vidt angår statens betaling af de kr. 30.000, så sker det meget tit at SKAT begærer en virksomhed konkurs. Og her er det staten der stiller sikkerhed for omkostningerne ved konkursen.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 21:50

Quote Lundsby:

" For det første er der ikke noget ulovligt ved at skylde penge eller gå konkurs, at sammenligne det med indbrudstyveri synes jeg måske nok er lige i overkanten."

Jeg er ret sikker på, at det er strafbart at optage gæld man på forhånd VED at man ikke kan betale tilbage? ;-)

Ved ikke hvordan det forholder sig med varer og tjenesteydelser, men jeg kunne forestille mig at det ligeledes er ulovligt at bestille og modtage en ydelse man VED at man ikke kan betale for?

Mvh
Peter 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 21:59

Lundsby:

PS: Der er ikke noget der forhindre folk i at splejse til en konkurs. Men hvordan det rent praktisk skulle foregå (ja, det er egentligt en god ide til en ny internet tjeneste :-) )

Noget tyder på, at der kan være noget fidus i at rådgive virksomheder i at gå konkurs. Da dette tilsyneladende kan ske straf- og konsekvensfrit, kan det jo være en ret god forretning

Så det er nok i sådan en internettjeneste pengene ligger :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:33

Peter Holmstrand:

Jeg er ret sikker på, at det er strafbart at optage gæld man på forhånd VED at man ikke kan betale tilbage? ;-)

Det er fuldstændig korrekt! Og straffen kan faktisk være at den der tegner virksomheden, selv personligt kommer, til at hæfte for dispositionen!
Men det at der er en chance for at det kan være sådan, gør næppe at den tidligere nævnte analogi holder eller at staten bør hæfte for kurator ved alle konkurser.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:40

igang:

Noget tyder på, at der kan være noget fidus i at rådgive virksomheder i at gå konkurs. Da dette tilsyneladende kan ske straf- og konsekvensfrit, kan det jo være en ret god forretning

Det marked er desværre allerede mættet! Både revisorer og advokater kan finde på at rådgive virksomheder til at gå konkurs.

Det kan lyde frygteligt slemt, man i nogle tilfælde kan det faktisk være bedst for alle.

Nu lyder det som om konkurser er lut og lagkage, det er overhovedet ikke tilfældet dem jeg kender der har været igennem en konkurs, har haft det rigtigt hårdt under processen.

Konkurser følger en for evigt, der kræver bare et abonnement på Biq eller KOB'en og så er det en smal sag at se om en ny kunde eller samarbejdspartner har været igennem en konkurs.

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 22:54

@Lundsby

Til dit forrige indlæg, så nej, vi er fuldstændig enige - men ville også bare lige nævne at det rent faktisk KAN være ulovligt ;-)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:31

Lundsby:

Nu lyder det som om konkurser er lut og lagkage, det er overhovedet ikke tilfældet dem jeg kender der har været igennem en konkurs, har haft det rigtigt hårdt under processen.

Jeg glemte et "ikke", hvilket er nok så væsentligt :o)

De skal naturligvis rådgives i, ikke at gå konkurs. Det ser ud til at man bare kan skride fra regningen, og lade som ingenting, helt uden konsekvenser. Dvis man altså bare sørger for at skat får sit.

Men med et underskud på lidt over 1 mio. er det selvfølgelig ikke så meget skat skal have.

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 07:58

Alt efter forholdets karakter bør en bevist handling vel kunne karakteriseres som enten bedrageri eller skyldnersvig (straffelovens §§ 279 og 283).

I øvrigt er Konkurrådet, der er et råd nedsat af Justitsministeriet, i gang med at forberede regler om konkurskarantæne, således at konkurryttere i større omfang fratages muligheden for at udnytte konkursinstituttet.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 09:15

Morten Bøgenskjold:

Alt efter forholdets karakter bør en bevist handling vel kunne karakteriseres som enten bedrageri eller skyldnersvig (straffelovens §§ 279 og 283).

Jeg er ikke så stærk i at læse pragraffer, da det er formuleret så jeg tror det betyder ét, men det viser sig i vikeligheden at betyde noget helt andet :o)

I den aktuelle sag er der ikke tale om hverken bedrageri, eller bevidst skyldnersvig. I hvert fald ikke som udgangspunkt. Det er bare en satsning der er gået galt, og det kan vi alle komme ud for.

Det er også grunden til at vi har været så large som vi har, og vi ville have været klar til at afskrive tabet og komme videre, hvis de fra start bare havde meldt ud, at der ikke var mulighed for at betale noget som helst.

Men når de holder fast i at de vil betale os, og vi aftaler forløbet med fogedret osv. bliver vi irriterede når vi så finder ud af at de slet ikke har tænkt sig at overholde disse aftaler, og at det bare hat haft til formål at trække tid. Så har vi bare været til grin, og det gider vi ikke.

Men vi synes ikke at det er i orden at firmaet reelt har mulighed for at fortsætte med at oprette gæld andre steder, især hos små virksomheder der ikke er så gode til det md kreditvurderinger, når det er åbenlyst for os der ved lidt mere, at de aldrig vil have mulighed for at betale.

Så det er, ud over den primitive hævn, også for at beskytte andre mod at komme i klemme, at vi vælger at stoppe dem nu.

Men overordnet er det rart, og i øvrigt også på tide, at der i det mindste bliver kigget på området. Jeg er ikke tilhænger af alle de love og strafforhøjelser der laves i disse år bare for at lave dem, men jeg mener helt klart at der her er et kæmpe hul der skal lukkes.

Om det så bliver det er en anden sag, men rart at der forhåbentlig bliver gjort noget.

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)