Det var lidt der jeg kunne se en internet-tjeneste. Hvis man lavede det sådan, at man imod betaling (f.eks. 100 kr.) registrerede at man ønskede at erklærer et firma konkurs. Så når andre lavede samme registrering, så kunne man lade partner udveksle kontakt info. Hvis ikke man ikke registrerede andet end et ønske om at erklærer nogen konkurs, kan det endda være at man kan komme uden om register lovgivningen. |
Det er blevet en lang tråd, men jeg tillader mig lige at bryde ind.
Det er korrekt, at man som udgangspunkt skal stille sikkerhed på kr. 30.000 for at indgive en konkursbegæring - det gøre ved at indbetale beløbet til kurator. Imidlertid er sikkerhedsstillelsen subsidiær, da det er konkursboets midler der skal betale for konkursbehandlingen. Med andre ord skal de aktiver der er i firmaet betale for kurators behandling, og kun såfremt der ikke er tilstrækkelige aktiver, betales kurators arbejde af sikkerhedsstillelsen.
Det skal dog siges, at der i mange tilfælde ikke viser sig at være tilstrækkelig med midler - især hvis man allerede har været i fogedretten for at inddrive sit tilgodehavende.
For så vidt angår statens betaling af de kr. 30.000, så sker det meget tit at SKAT begærer en virksomhed konkurs. Og her er det staten der stiller sikkerhed for omkostningerne ved konkursen.