Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver jeg en søgemaskine?

Side 3 ud af 10 (94 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke et faktum at man skal have kapital. Alt det der skal laves er programmering, og det koster ikke penge hvis man selv er dygtig til det. De to der startede Google havde ikke en krone da de byggede noget som nakkede datidens konge altavista.

Det er ikke korrekt. Først financierede Standford projektet - det var derfor de oprindeligt ejede PageRank patentet (men ikke branded). Og allerede i 99 gik Sequoia Capital ind i Google med en investering på $12,5 millioner (som i forbindelse med Googles IPO steg til en værdi på over $3 milliarder)

Så ja, hvis du mener $12,5 millioner ikke er nogle penge, så har du ret :)

Siden 1999 er der sket mange ting. En af de ting der er sket er, at kravene til indeksers størrelse er steget enormt. I 99 var en index på 30-40 millioner stort. I dag crawler Google over 1.000 milliarder links.

Regn lige lidt på det - hvad tror du det koster bare i computerkraft, båndbredde og harddisk plads at crawle 1.000 milliarder links?

Jeg har en god ven i UK, som har et mindre firma. De har faktisk slået Google i forhold til crawling - de er oppe på ca. 2.600 milliarder links. Men de bruger så bare ikke denne data til at lave en søgemaskine af, for det ved de godt ville koste mange flere resurser end de har.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:10
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

SEO Freelancer:

Det er ikke et faktum at man skal have kapital. Alt det der skal laves er programmering, og det koster ikke penge hvis man selv er dygtig til det. De to der startede Google havde ikke en krone da de byggede noget som nakkede datidens konge altavista.

Det er ikke korrekt. Først financierede Standford projektet - det var derfor de oprindeligt ejede PageRank patentet (men ikke branded). Og allerede i 99 gik Sequoia Capital ind i Google med en investering på $12,5 millioner (som i forbindelse med Googles IPO steg til en værdi på over $3 milliarder)

Så ja, hvis du mener $12,5 millioner ikke er nogle penge, så har du ret :)

Siden 1999 er der sket mange ting. En af de ting der er sket er, at kravene til indeksers størrelse er steget enormt. I 99 var en index på 30-40 millioner stort. I dag crawler Google over 1.000 milliarder links.

Regn lige lidt på det - hvad tror du det koster bare i computerkraft, båndbredde og harddisk plads at crawle 1.000 milliarder links?

Jeg har en god ven i UK, som har et mindre firma. De har faktisk slået Google i forhold til crawling - de er oppe på ca. 2.600 milliarder links. Men de bruger så bare ikke denne data til at lave en søgemaskine af, for det ved de godt ville koste mange flere resurser end de har.

Som jeg også skrev så skal man starte ved bunden og arbejde sig langsomt frem. Jeg er godt klar over der er kommet mange penge til Google, men det ændre jo ikke på at de startede uden noget i begyndelsen.

Det er klart at det kræver mange penge at blive stor uanset hvad, men du skal jo ikke have de penge fra dag 1, og dem du skal bruge kommer via investore hvis det du har lavet er godt nok, eller ved at tjene dem på vejen. Præcis på samme måde som det skete med Google.

Ud over det så taler du om at lave en søgemaskine med samme kapacitet som Google fra dag 1 hvilket på ingen måde er hvad jeg snakker om for det er ikke der du starter. Du starter jo småt og arbejder dig frem både teknisk og økonomisk.

Ud over det så er der jo ingen der siger at en ny søgemaskine vil være baseret på de samme  dyre teknikker og principper som Google.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:16

Google startede ikke uden penge. Uanset hvor meget du snakker udenom er det altså sådan det er.

Og hvad er det for nogle dyre principper du mener man kan undgå - båndbredde, regnekraft og harddisc plads. Jeg glæder mig da til at se, hvordan du vil lave en søgemaskiner, der ikke trækker på den slags ligegyldige detaljer :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 09:22

Hørt. Faktisk tør jeg påstå, at Googles teknikker er nogle af de billigste, for hvis der er en virksomhed i verden der har gode forudsætninger for at investere i udviklingen indenfor dette område, så er det Big G themselves.

Desuden er det en meget patentaktiv virksomhed, og man bliver nødt til at sætte sig ind i deres patenter, for at undgå at krænke nogle af dem på vejen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23

Mikkel deMib Svendsen:

Google startede ikke uden penge. Uanset hvor meget du snakker udenom er det altså sådan det er.

Og hvad er det for nogle dyre principper du mener man kan undgå - båndbredde, regnekraft og harddisc plads. Jeg glæder mig da til at se, hvordan du vil lave en søgemaskiner, der ikke trækker på den slags ligegyldige detaljer :)

De to PhD studerende der startede det hele som et forskningsprojekt på Stanford universitet havde i i hvert fald ikke millioner på bankkontoen. At der så er kommet penge fra andre steder kan vi godt blive enige om, og det vil der altid gøre hvis du har et guldæg og andre kan se det.

De dyre principper jeg snakker om at undgå er dem du nævner. Båndbredde, regnekraft og hardiskplads. Jeg tror ikke fremtidens søgemaskiner vil være baseret på den slags. På samme måde som at fremtidens telefonnet ikke er baseret på TDC kobber kabler til milliarder.

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Skrevet kl. 09:31

Det kan man ikke undgå. Sorry, men selvom det lyder fedt og unikt, så vil man bruge båndbredde, regnekraft og plads på harddisken. Spørgsmålet er bare om hvordan det kan gøres, men hvad enten det bliver en tredjepart eller én selv (som Google), så vil de tre faktorer indgå. Det kan man ikke komme udenom.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:33

Hej Rune.

Bare fordi du ikke kan se det, betyder det ikke at det er umuligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:42
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Rune - jeg tror de er ude i et religiøst frem for et teknologisk projekt. Strøm skal de heller ikke bruge. Næsten projekt bliver at gå på vandet, helbrede de syge ved håndspålæggelse og lave vand til vin :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Skrevet kl. 09:42

Dette er sjovt. :-)

Selvfølgelig er teknologien ikke begrænset til hvad jeg tror er muligt. Men det er noget af en påstand du kommer med, og det virker ret meget som en sciencefictionfilm der ikke er tænkt ordentligt igennem. Hvis man kunne få lov at lave den næste Anders And "på en anden planet", så skulle der da helt klart findes en søgemaskine der fungerede uden alt det med båndbredde, lagerplads og regnekapacitet.

Men det er ganske logisk, at uanset hvordan man indsamler data, eller hvordan ens algoritmer fungerer, så vil noget af processen eller nogle af resultaterne skulle lagres et sted. Ellers er det simpelthen ikke muligt at lave en søgemaskine der baserer sine søgninger på backlinks, historik, indhold, sidestruktur eller sågar sidetroværdighed.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53

Mikkel deMib Svendsen:

Rune - jeg tror de er ude i et religiøst frem for et teknologisk projekt. Strøm skal de heller ikke bruge. Næsten projekt bliver at gå på vandet, helbrede de syge ved håndspålæggelse og lave vand til vin :)

Tror der var mange der kom med samme kommentar da man begyndte at snakke om vogne der kørte uden en hest til at trække dem.

Alt jeg siger er at fremtidens søgemaskine vil fjerne de svage punkter, og det er i øjeblikket de enorme omkostninger til de ting du nævner. Jeg siger ikke at de ikke vil eksisterer. Jeg siger bare det ikke vil være placeret hos søgemaskinen, og de vil dermed heller ikke være deres udgift.

Side 3 ud af 10 (94 indlæg)