Søren; tusind tak for dit B7 :) Jeg må ha' gravet en jurist frem, da jeg skal ha' ro i sindet!
Hej AnetteD
Det er vist ikke nødvendigt. Den situation du beskriver har ikke noget med at forfordele nogen, da det er ejerne af ApS-et du vil bede om at kautioner for gælden. Såfremt der skulle være tale om at forfordele nogen skulle Selskabets ejere have anvendt selskabet aktiver til at forfordele dig med, men det er ikke det du spørger om.
Det du skal have er en kautionserklæring fra hver af ApS's ejere, hvilket vil sige at det er fra deres personlige aktivmasse du vil sikres, hvorfor den øvrige kreditormasse i selskabet ikke lider noget tab ved den disposition.
Vil du sikres yderligere vil et pant i et aktiv medfølgende et gældsbrev i deres private formue sikre dig en hurtigere retshandling, såfremt det bliver nødvendigt.
Hvorvidt selskabet ejere handler i ond tro i forhold til selskabet aktiviteter ændre ikke noget ved det, ud over at du er kommet op i køen såfremt nogen skulle forsøge sig med et saganlæg mod selskabet ejere i medfør af konkursloven
Mange tak for dit svar :) kan sådan en kautionserklæring blot skrives mellem os, eller skal den skrives af en jurist? og er det overhoved en fornuftig løsning for mig? findes der en succes rate fra lign. sager? Jeg ønsker ikke at stille mig dårligt, men jeg ønsker heller ikke at hive tæppet væk under 2 hårdtarb. piger, som bestemt ikke handler i ond tro, men bare ikke handler hensigtsmæssigt, og har sat sig selv i en meget uheldig situation.
Jeg er ikke sikker på det er så ligetil som Bertil beskriver, afhængigt af selskabets forhold og transaktioner.
Men jeg bøjer mig naturligvis hvis en advokat uden lige siger god for den model uden at kende til selskabets økonomiske forhold.
Såfremt de er formuende privat, så kunne man nok forestille sig at de ville udrede forholdende ved at indskyde kapital i selskabet, såfremt de tror på selskabets fremtid. Og er de ikke formuende, så kan pengene kun komme et sted fra, nemlig selskabet og det vil nok se underligt ud i en situation hvor de er likviditetsmæssigt pressede at de så øger der private udtræk/lønninger.
Ellers lav en afdragsaftale med selskabet hvor de eventuelt personligt kautionerer.
Ellers lav en afdragsaftale med selskabet hvor de eventuelt personligt kautionerer.
Netop. Kautionserklæringen skal ligge i forlængelse med et frivilligt forlig, hvor debitor (ApS-et)erkender sin skyld og der aftales en fornuftig afvikling og hvori der indføjes en kautionserklæring. såfremt aftalen ikke overholdes aktiveres kautionsforpligtigelsen. Eksempler på dokumenter findes f.eks. på dette ling http://www.bogforlagetdura.dk/Documents/701%20dokumentsamling.pdf
Det giver dog ikke en endelig sikring af gælden uden at det følges op af et ejerpant i et formuegode hos anpartshaverne, hvori der er friværdi.
Såfremt de er formuende privat, så kunne man nok forestille sig at de ville udrede forholdende ved at indskyde kapital i selskabet, såfremt de tror på selskabets fremtid. Og er de ikke formuende, så kan pengene kun komme et sted fra, nemlig selskabet og det vil nok se underligt ud i en situation hvor de er likviditetsmæssigt pressede at de så øger der private udtræk/lønninger.
Hej, jeg har ikke i sinde at bede dem privat om at udrede det udestående så længe deres virksomhed er i live så de skal ikke trække noget ekstra ud af virksomheden, det skal ses som en forsikring i det tilfælde at vores redningsaktion går i vasken fordi en anden kreditorer mister tålmodigheden. Der skal nogle wakeup calls til for dem, og så skal der laves en handligsplan så alle kreditorer får deres udestående. Men jeg kan ikke gå ind i den process hvis jeg ikke på en aller anden måde får noget sikkerhed.
afdragsaftale med virksomheden hvor de personligt kautionere er lige netop den løsning jeg har talt for. Men jeg skal har juraen i orden. være sikker på at det gøres på korrekt facon, og være sikker på at jeg ikke skyder mig selv i foden.
Ja, desværre tror jeg ikke der er noget friværdi at tage pant i, men jeg har en forhåbning om at de ikke ønsker at skade mig og vil stå inde for deres gæld til mig.
Jeg er ikke enig i de foreslåede løsninger, men jeg synes at der var kommet godt rundt om problemstillingen, og bragte derfor denne vinkel da jeg opfattede en vis empati.
Som forretningskvinde skal du naturligvis sikre dit tilgodehavende, men den "pæne" løsning findes ikke.
Når man har et ApS har man også en privatøkonomi. Måske nogle forbrugslån. Oftest har banken så vurderet privatøkonomien efter at et ApS hæfter som det gør.
Det foreslåede vil måske hindre en rekonstruktion af debitors økonomi, da banken vil være uforstående overfor at debitor har påtaget sig denne forpligtigelse. Det samme vil gøre sig gældende i en gældssanering.