Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har behov for et par juridiske bemærkninger..

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig..Søren........! Minder om en personlig kaution..........det intet har med forfordeling

at gøre.

MvH

Peter

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 21:33

Kaffe & Co:

Sådan som jeg læser sprøgsmålet så skal en ejer (eller to) af et anpartsselskab indestå personligt for en gæld som dennes selskab har mod en kreditor?

I såfald kan jeg ikke se at der skulle være noget problem i dette, også selvom selskabet skulle gå konkurs er der jo ikke tale om forfordeling af en keditor i relation til selskabet.

Det er vel nogenlunde det sammen der sker når man som ejer kautionere for selskabets bankgæld?

hej fra Søren

Det er nu ikke så simpelt, afhængig af beløbets størrelse og andel i forhold til selskabskapitalen.

Der er den store forskel, at kautionerer man i en bank for et lån til selskabet i forbindelse med stiftelsen, så er det når alt er ok.

Men her er der tale om ændringer der kan medføre en forfordeling, da man ved dette scenarie jo er sikret sine penge og man får endda momsen tilbage ved en konkurs sammen med en fradragsret SAMTIDIG med at der indbetales efterfølgende. Det er helt anerledes.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35

Tror nok, at vi skal have en jurist på banen.

Det ses jo ofte, at en bank midt i det hele ønsker yderligere sikkerheder.

Er det så en forfordeling? Og hvordan kan den øremærkes?

MvH

Peter

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 279
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 21:42

Lagersalg123;

Jeg håber da for dem at de skal ha' moms tilbage... banken har måske mere ude at stå end mig, men de har vel ikke interesse i at gøre noget her

Jeg håber og tror de godt vil påtage sig at sikre mig økonomisk over tid, ved godt de ikke kan nu. Men jeg vil være en rigtig dårlig menneskekender hvis jeg tager fejl (mon dog erkende at det er sket før Tongue Tied de er som sagt i mit nærmeste netværk.

gruble gruble...

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 21:42

Peter - Revisor:

Det ses jo ofte, at en bank midt i det hele ønsker yderligere sikkerheder.

Er det så en forfordeling? Og hvordan kan den øremærkes?

MvH

Peter

For mig at se, hvis jeg læser korrekt mellem linierne, så er det et nødlidende selskab hvor egenkapitalen ikke er intakt. Så man kan sige ledelsen har et ansvar til selv at indgive konkursen eller betalingsstandsning, da de øjensynligt ikke kan svare enhver sit.

Når man vel vidende om dette disponerer i en retning som foreslået, så gør man det vel vidende at der givetvis ikke er penge til andre og derfor kan det være en omstødelig disposition.

Undladelsen af indgivelse af egen konkurs eller betalingsstandsning kan også være ansvarspådragene hvis beløbene er store nok og Skat kommer efter dem.

Køb ren argan olie her

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 21:44

Peter - Revisor:

Ja, det ender det nok med, kan se at vandene er delte.. Smile

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 21:46

Hej Søren;

Jeg håber virkelig du har ret. Jeg havde heller ikke set at der kunne være noget ulovligt i det, så mit spørgsmål gik mest på hvad det skulle hedde det dokument der skulle bruges.. men nu er jeg godt nok i tvivl!

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:49

Hej Jan Lagersalg

Jeg kan stadigvæk ikke helt følge din argumentation.

I det der for selskabet ikke er tale om en forfordeling men et forhold der udelukkende relatere sig mellem to juridiske personer hvor af den ene ejer kapitalandele i et ApS - så længe at disse juridiske personer ikke selv er under konkurs, kan de vel gøre hvad de lyster uden at dette påvirker selskabet.

At der så opstår et probem i relation til moms m.v er trådstarters problem, ikke selskabets eller ejerens for den sagsskyld. Jeg kan ikke set at det kan have relevans hvor stor beløbet er heller ikke i forhold til selskabskapitalen?

Men en ting skal man jo holde for øje, hvis selskabet går konkurs og ejeren skal indfri gælden jf. sin indgåede forpligtigelse så har denne jo ikke fradragsret for denne gæld.

Eller er jeg helt galt på den?

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AnnetteD:

Hej Søren;

Jeg håber virkelig du har ret. Jeg havde heller ikke set at der kunne være noget ulovligt i det, så mit spørgsmål gik mest på hvad det skulle hedde det dokument der skulle bruges.. men nu er jeg godt nok i tvivl!

Jeg er desværre ikke advokat, så du skal nok have det verificeret af en sådan ;-)

Men det er nu ikke en helt ualmindelig situtation at en kreditor kræver personlig kaution for en kredit eller gæld som hidhører et kapitalselskab med begrænset ansvar.  

Jeg gør det bla. overfor nogle af mine kunder når det er større beløb og selskabet har en hvis historik :-)

Jeg tror nu ikke du behøver at tinglyse en sådan aftale medmindre du tager pant i fast ejendom - der er dog nogle ting som er gode at få med i en evt. aftale bla. omkring retten til tvangsfuldbyrdelse osv. Men tag en jurist med på råd det er en nem lille opgave som de har masser af skabeloner til.

Naturligvis hvis det er mulig...

De bedste kaffe hilsner
Søren 

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 22:22

Søren; tusind tak for dit B7 :) Jeg må ha' gravet en jurist frem, da jeg skal ha' ro i sindet!

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)