unægtelig spændende emne. Der er langt fra det at ønske at fælde en forbryder med hjælp af dna og til et ønske/godkendelse af et dna register. lige her og nu vil vi sikkert alle gerne bidrage til sagens opklaring på alle måder, men... Alle registre kan jo misbruges og spørgsmålet er vel om vi har den fornødne tillid til at det ikke bliver misbrugt. Da den elektroniske registrering startede fik vi samtidig et datatilsyn, men jeg mener at den stramme holdning der var i starten langsomt men sikkert er blevet udhulet. Jeg kan feks. ikke lide at der ofte står i aviserne: "mistænkte er i forvejen kendt af politiet" når vi taler om lovovertrædelser. Jeg har ikke så meget imod videoovervågning på gågader så længe det tjener det specifikke formål at finde en lovovertræder, men bliver skellene mellem de forskellige registre nedbrudt. Bliver videovervågningen med tiden anvendt til at kontrollere hvem der går ind i en bestemt forretning, er det unge eller gamle, for så senere at blive anvendt i markedsføring ? (langt ude men alligevel) Kan vi have tillid til forvaltningen af registre? - Hvor ofte er det ikke sket at der ligger personnumre og flyder pga slentrian hos myndigheder? For individets frihed og retssikerhed bør man efter bedste mening være uhyre kritisk mod enhver registrering. mvh |
Kim Vinberg:Business:Jamen jeg svarer da gerne. Ja, det har jeg, men at have 149 mistænkte i en sag er jo i sig selv en joke. Mig bekendt er det ikke sket før i DK, og det gør det sikkert heller ikke igen.
Jeg synes da at det er fair, at de taler med de 149 og får udeluket en masse via den metode...ganske som politiet gør i alle andre sager. Senere...når der så er et par stykker tilbage, så kan man tage dna, men man skal dælme ikke komme og fortælle mig at det er nødvendigt med dna fra 149 mennesker....det er bare det nemmmeste og det er sgu ikke ok imo.
Okay du nægter simpelthen at indse at DNA kan være den bedste løsning
Ved ikke hvad jeg skal sige....men den er for din egen regning ;o)
PS. Fedt hvis folk ikke lagde ord i munden på andre, men bare forholdt sig til det skrevne