Hej, jeg ville nok heller ikke lægge for meget i en googling af "søgeoptimering" eller lignende.
Det er lidt som at bedømme en mekaniker på hans egen bil.
Den bedste måde at undersøge hvem der er bedst på, er at tale med kunderne og at se hvilke resultater de har opnået (måske er der referencelister på siderne?)
Hilsen Anders
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Omkring referencer, så er det jo også svært. Mig bekendt er det de færreste kunder der bestiller den slags ydelser der rent faktisk har forstand på ret meget af hvad der er godt / skidt og ej heller har de opsat specifikke og dokumenterbare krav til hvad de ønsker.
Så selv om man skulle ringe til en sådan reference, så kan man skulle tale med rigtig mange inden man finder en der egentlig ved om den leverede ydelse har været god eller middel. Servicen og venligheden kan de dog sikker sige meget om, men jeg mener dog stadig at det er en mindre del af det og absolut ikke den væsentligste.
Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum
Alt efter hvilken aftale kunderne har lavet med leverandøren og hvordan optimeringen rent teknisk er sat op, så kan du også komme ud for at de resultater der henvises til i referencer ikke længere er gældende. Så kan du alligevel ikke bruge det til noget.
For at drage analogien med bilen videre, så bebrejder du jo heller ikke mekanikeren der har lavet en bil 100% i stand efter en ulykke, hvis kunden en uge senere brager i et træ og smadrer skærmen.
EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.
Jeg mener blot at man også skal passe på at lægge for megen vægt i referencerne, da kundens forretningsområde kan ændre sig og optimeringen dermed også vil blive ændret/tilpasset det nye område.
Endvidere må det være vigtigt, at leverandøren spiller med åbne kort og informerer dig som kunde mod eventuelle risici ved de valgte fremgangsmåder ved optimeringen. Endelig skal forventningerne også være afstemt - så det du forventer at få ud af optimeringen også er det som leverandøren leverer eller kan levere.
EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.
Det er korrekt, at vi burde ligge formiddabelt på alle vores søgeord, men tiden er en væsentlig barriere for os her. Vi har i lang tid ville komme med et redesign og optimere noget mere på vores sider, men har ikke haft tiden til det. F.eks. har vi også omkring 90 tekster mere vi gerne vil have lavet for at dække os noget mere ind i søgemaskinerne og fokusere på flere søgeord, men tiden er mod os. Lige præcis ordet søgeoptimering er et ord vi har lagt ind for ganske nyligt (altså en helt ny side). Ellers har det været ordet søgemaskineoptimering, som vi desværre heller ikke har haft gjort for meget ved Vi fokuserer altså bare lidt mere energi på kundernes biler end vores egne, for at blive i analogien ;-)
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Men hvis du vil måle på "kompetencer" hos Google tror jeg nok det "uofficielle" danmarksmesterskab på enkeltord kører på søgeordet søgemaskineoptimering istedet for ordet søgeoptimering / der er væsentlig større konkurrence på det ord end på det andet (ca 10 gange så mange hits).
Personligt har jeg endnu ikke prøvet at kæmpe på ordet søgeoptimering - men kæmper da forsat en brav kamp for at holde mig på side 1 på ordet søgemaskineoptimering.
Jeg er først for et år siden gået ind i kampen på det ord - fordi alle hele tiden spurgte til om jeg var "god" - og så var det seo eller søgemaskineoptimering de gerne ville måle mig på. Men det er ikke det ord der giver mig flest nye kunder og derfor er det heller ikke bragende vigtigt for mig (Det er lidt sådan en "hvis er størst" konkurrence - hvilket jeg har skrevet om i min blog: http://www.strategen.dk/2006_03_01_strategens_archive.html).
Jeg begyndte først at ville ranke højt på det ord da jeg blev udfordret af en repræsentant fra et lidt større seofirma til et foredrag jeg holdt - et væddemål der hver måned sikrer mig et pænt antal flasker god rødvin - så længe jeg er på side 1 og de ikke er.
Det er et interessant spørgsmål om hvem der er bedst - men seo arbejde er mange ting - så det er også svært at svare entydigt på - men referencer er nøglen til at vurdere dem.
Hvis jeg nu skulle gøre brug af reference-vejen, hvordan ville I så anbefale at gribe det an, jf. mit personlige gæt på mange kunders manglende kompetence til at vurdere det arbejde der er udført (enten pga. mange evner eller pga. manglende konkrete målsætninger og opfølgninger herpå).
Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum
De kunder jeg henvender mig til benytter ikke søgemaskinerne til at finde en leverandør. Man vælger heller ikke et firma til at bygge en storbæltsbro ud fra en simpel søgning :)
I stedet for taler jeg på internationale konferencer, skriver bøger og artikler, sender radio, skriver i min blog, netværker osv. Den form for markedsføring skaffer de kunder jeg vil have.