Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Placering i Google

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par tilføjelser :)

Google bruger normalt ikke META-decsirption og aldrig META-keywords. Af og til benytter Google dog META-description, ligesom Yahoo (der iøvrigt også anvender META-keywords). Så det er under alle omstændigheder fornuftigt at få begge dele udfyldt med noget meningsfyldt om de enkelte sider.
 
Både for META-koder og Titlers vedkommende er det vigtigt at huske på at de beskriver siden - ikke sitet. Det der skal stå i såvel titel som META-koder skal være relevant for den enkelte side. Jeg ved godt at mange CMS bare klasker den samme tekst ind på alle sider, men det er fordi udviklerne af systemerne helt har misforstået meningen med disse tags.
 
Ud over de andre fornuftige ting der allerede er sagt, vil jeg desuden tiløje, at du befinde dig på et af de områder med ubetinget mest konkurrence på i Danmark. De andre websites i markedet kæmper hårdt for deres placeringer - hver dag! For at kunne trænge igennem på dette marked er der tre ting som er vigtigt: links, links og links! Og når du har rigtig mange links fra andre websites, så skaf nogle flere. Du skal naturligvis også have styr på de andre toing nævnt her, med uden masser af kvallificerede links opnår du aldrig de placeringer du er ude efter, på de ord din målgruppe faktisk søger på for at finde det du tilbyder.
Tilmeldt 20. Apr 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle for relevante input.

Jeg er dog stadig nysgerrig for at vide hvad svaret er på det oprindelige spm. vedr. søgninger på flere af mine nøgleord.
 
Hvis der søges på ét af de ord hvor jeg ligger godt til sammen med et af de ord hvor jeg ligger totalt håbløst, ser det ud til at placerinen bliver trukket ned (I dette tilfælde, ihvertfald)
 
Mvh
 
Claus Holm
 
 
Udlejning af stort sommerhus på Sydfyn. Huset indeholder bl.a. spa, sauna, solarie, 10 sovepladser og 2 badeværelser. Sommerhuset er velegnet til 2 familier.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kræver en længere videnskabelig forklaring at give dig det korrekte svar, men det har at gøre med den måde google fortolker ord i forhold til sætninger, hvornår og hvordan. Dertil kommer fortolkingen af de links der er til dine sider, direkte og indirekte.

Den mere videnskabelige del af forklaringen er jeg ikke kvallificeret til at give dig på en forståelig måde. Orion der er en af mine medmoderatorer på Search Engine Watch Forum er videnskabsmand og har lavet en del indlæg der om de tungere videnskabelige aspekter af rankerings- og indekseringsalgoritmer. Englænderen Mike Grehan har skrevet har skrevet nogle let mere forståelige ting om dette. Begge dele er dog MEGET langhåret, så med mindre du er til lange lininger, komplekse beregninger og andet nørderi kan det ikke anbefales at kaste sig over. Og det er heller ikke nødvendigt for at forbedre dine resultater - som jeg stadig går ud fra er dit egentlige mål :)

Tilmeldt 20. Apr 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det Mikkel,

Jeg er helt enig, der er mange andre mere lavthængende frugter jeg kan plukke, inden fokus på denne problematik giver mening.
 
Jeg fandt blot "casen" interessant
 
Mvh
 
Claus Holm
 
 
Udlejning af stort sommerhus på Sydfyn. Huset indeholder bl.a. spa, sauna, solarie, 10 sovepladser og 2 badeværelser. Sommerhuset er velegnet til 2 familier.
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Mystik omkring "last minute" og "luksusferiehus"...

N�r google skal finde ud af hvilken hjemmeside bedst svarer til et givent s�geord, bruger den f�rst en algoritme der hedder pagerank til at indeksere samtlige hjemmesider p� nettet med. Pagerank afh�nger af hvor mange der linker til hjemmesiden, og hvor h�j pagerank de linkende sider har.

Bagefter finder den sider med det h�jest pagerank, der indheolder dit s�geord, og giver dem karakter efter hvor vigtigt ordet er p� siden, dvs. om det er et titel og lignende.

N�r den s� skal finde to s�geord, defieners en ordafstands metrik, og der k�res en algoritme mere, der m�ler hvor langt ordene er fra hinanden p� hjemmesiden ifht. metrikken, set i fht. vigtighed - fx. om de optr�der begge to i samme titel.

Mit bud er, at dem der sl�r dig p� "last minute luksusferiehus" har et bedre pagerank, og k�rer heftigt p� s�geordet "last minute". De er derimod ikke s� fokuseret p� "luksusferiehus", og derfor vinder du sammenligningen p� "luksusferiehus", hvor den ''ekstra karakter'' du f�r pga. ordets vigtighed p� din side overstiger karakteren for pagerank.

Med venlig hilsen
Fra Køge
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 456
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Agata

Jeg er ikke helt enig med dig... For mig at se kan du ikke overordnet pege på page rank som Googles endegyldig måde at smide dem rundt på. Pagerank har en overordnet betydning men kommer ikke først i denne sammenhæng
 
Ved konkret at samle de 3 ord " last minute luksusferiehus" i lidt flere konkrete sætninger og bruge det i en h1 overskrift samt titel vil det langt overgå flere af de sider der har en højere page rank.. Relevansen på flere søgeord bliver som Mikkel skriver højere oppe i tråden  meget matematisk men jeg ved at afstanden mellem ordene er fantastisk vigtig når du søger på sætninger eller begreber..
 
Pagerank er vigtigt ja - men i denne sammenhæng ville jeg være langt mere tilbøjelig til at kigge på sætningskonstruktioner og sideopbygning.
 
Evt. prøv at kigge på min side hvor jeg giver et eksempel på hvordan man kan søgemaskineoptimere begreber... I kamp med 488.000 andre lå min side nr. 1 når man spørger: Hvad snakker du om - og det med en pagerank 0 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tilsyneladende nogle ting du har misforstået med hensyn til PageRank, agatap

  1. PageRank er et Stanford patent, som Googles to stiftere var med til at udvikle. PageRank har sandsynligvis aldrig været anvendt i sin oprindelige form på Google og der er i hvert fald saglig videnskabeligt belæg for at mene at den ikke gør det i dag.
  2. PageRank er en "statisk" rank der beregnes på alle dokumenter i indekset. PageRank har således intet med de konkrete søgninger at gøre som brugerne foretager, da beregningen IKKE foretages i run-time. Det er en af de ting der i dag gør PageRank så uanvendelig i sammenligning med langt bedre algoritmer på dette område fra f.eks. Teoma.
  3. PageRank bruges ikke til at indeksere sider. Det er som sagt en værdi der beregnes som et forholdsmæssig tal mellem de sider der allerede er fundet, som er crawlet og hvor alle links på siderne er trukket ud. Siderne der herefter vurderes som særligt vigtige vil i nogle tilfælde opleve efterfølgende, at blive crawlet lidt oftere end andre, på grund af deres popularitet, men det er ikke som sådan PageRabk der styrer de grundlæggende aspekter af crawlingen.
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Karsten

Jeg tror ikke at du er så uenig med mig ...
Det er fuldstændigt korrekt som du skriver at det er afstanden mellem ordene, samt at de optræder på samme level, der er vigtig, jeg bruger samme argument med "ordafstandsmetrik" som er en matematisk måde at udtrykke den sammehæng på. Så hvis man har to søgeord ved siden af hinanden, ovenikøbet i en h1 titel, så får man en rimelig høj "ordenes betydning for siden" karakter.

Det er helt korrekt at den oprindelige "page rank" er et statisk begreb, men der findes flere afarter af page rank algoritmer, som opgør en sides vigtighed ifht. andre.

Den finder man ved at beregne egenværdien af sammenhængsgrafen for internettet, en beregning som bliver lavet offline, men gentaget rimeligt tit, typisk dagligt.

Det geniale ved google er netop at den både vægter "ordets vigtighed for siden" og "sidens vigtighed for menneskeheden" = pagerank - og på den måde får meningsfulde søgeresultater.

Jeg hælder stadigvæk til at forklaringen på hvorfor en side ryger ned fra 8 til 60 ved en flerordssøgning er, at karakteren "frasens betydning for siden" + "sidens betydning for menneskeden" er lavere, end den var ved søgningen "ordet betydning for siden"+ "sidens betydning for menneskeheden".

PR for novasol.dk = 5, PR for luksusferiehus.dk = 3.


Fra Køge
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 456
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Agatap,

Uden at gå ind i for lang en disskusion så tror jeg at det også handler lidt om retorik og hvordan vi læser hinandens indlæg. Jeg har lige læst dit første indlæg og som jeg forstår det - lægger du op til en rækkefølge først baseret på page rank  i Googles måde at kaste resultaterne tilbage på. I dit første indlæg kommer jeg til at læse det som om at der beregnes en pagerank på søgningen og den der tillægges sætningens værdi. I dit andet indlæg giver det megen mere mening og du har nok ret i at vi ikke er så uenige end da - omend vi heller ikke er helt enige.
Vi kunne nok få en god diskussion ud af hvad Page rank ("sidens betydning for menneskeden") egentlig har af betydning på flerords søgninger. Men jeg må også passe mit arbejde
 
Men det er jo det sjove ved søgemaskineoptimering - at der ikke er ret mange andre end Google der har sandheden - hele sandheden og kun sandheden.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må stadig sige at din opfattelse af PageRank og den viden og erfaring jeg og samtlige af mine kollegaer har er helt anderledes. For det første er PageRank en patenteret alogitme. Der findes ikke alle mullige varianter af PageRank. Der findes mange varianter af link-analyser og algoritmer men de har altså ikke noget med PageRank at gøre. PageRank er et patent, ligesom McDonnals er et varemærke. Det er ikke alle burgere der er McDonnals, og det er ikke alle linkberegninger der er PageRank.

I forhold til Google viste PageRank allerede sine svage sider fra starten og anvendes efter al sandsynlighed stort set ikke mere i den samlede vægning af dokumenter i Google. Det er let at finde masser af eksempler på at PageRank i hvert fald ofte overhovedet ingen synlig rolle spiller. Og når vi er ved synligheden af PageRank er det yderligere vigtigt at huske på, at det man ser i Google''s toolbar stort set er ligeså troværdigt i forhold til virkeligheden, som Ekstra Bladets daglige stjernetegn er det i forhold til mit liv. Ja, nogle gange passer det rigtig godt, men det er mere et udtryk for tilfældighed end stjernetegns-skribentens magiske evner. Toolbarens PageRank udlæsning opdateres i øvrigt kun hver 3-4 måned, hvorimod de beregninger Google foretager af linsk foregår langt mere løbende. Så lad være med at stirre for meget på den lille grønne bar - det er IKKE der det sner :)
 
Det betyder ikke at links ikke er vigtige. Det er de bestemt - noget af det vigtigste lige nu. Men beregningen af værdien er bare ikke knyttet særligt meget til PageRank, der som sagt er et helt konkret (og i dag gammeldags) patent.
 
I øvrigt anvender alle andre store søgemaskiner også linkanalyser i deres vægtning af dokumenter i søgeresultaterne. Teoma har som nævnt nok den mest avancerede analyseform, men også Yahoo har med Inktomi''s gamle teknologi nogle ret avancerede funktioner - bl.a. var de nogle af de første der begyndte at bruge linkanalyserne til at forstå hvilke dokumenter der er relevante for hvilke regioner.
Side 2 ud af 4 (36 indlæg)