Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APV og Arbejdstilsynet

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi havde før jul besøg af Arbejdstilsynet, som ville lave en såkaldt screening omkring arbejdsmiljøet og herunder også checke om vi havde udarbejdet en APV (arbejdspladsvurdering).

Da vi endnu ikke har udarbejdet en APV, fik vi tildelt en ny screening her i januar og forinden skal vi så have APV''en på plads.

Vi fik udleveret en række materialer omkring APV sammen med et checkskema vi kunne bruge til udformning af den. I den forbindelse vil jeg gerne høre fra andre som har udarbejdet en APV indenfor kontorområdet og gerne også fra et webbureau som vores.

Hvordan skal APV''en mere præcist udformes og er det "nok" med en udfyldelse af checkskemaet og en tilhørende handlingsplan?

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Tilmeldt 12. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:57
Jeg laver APV''en på min arbejdsplads (det offentlige) og vil da gerne forsøge at hjælpe dig.

Nu er vores arbejdsgange jo lidt anderledes fordi vi er delt op i arbejdsmiljøgrupper og samlet i udvalg osv osv.

Men efter alle medarbejdere har udfyldt spørgeskemaet om arbejdsmiljø, bliver de samlet og gennemgået.

De punkter hvor der er utilfredshed eller anden form for problem bliver noteret og danner grundlag for handlingsplanen.

Vores handlingsplan består af 7 kolonner med følgende overskrifter.

1: Problem/emne - referer til spørgsmål/udsagn iht udfyldte skemaer

2: Omfang  - de uddybende kommentarer medarbejderne har noteret

3: Årsager - hvorfor er det et problem.

4: Løsningsmodel - Hvordan løser vi problemet

5: Tidsfrist/Dato - Her er det FORBUDT at skrive "løbende"

6: Ansvarlig - Der skal påsættes person

7: Dato for løsning - her skrives datoen for hvornår problemet er løst. Hvornår en informering har fundet sted hvis det er løsningen fx.

Jeg har tidligere set mange handlingsplaner hvor der også var en økonomisk oversigt.

Når det hele er opstilles og godkendt af chefen skriver vi under og arkiverer listen. Den skal revideres løbende, og det er meget vigtigt at alle medarbejdere ved hvor APV''en befinder sig ret fysisk.

Var det sådan noget du mente???

Mvh Tonie

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Fra  EDZO Skrevet kl. 13:37
Hej Tonie!

Mange tak for hjælpen. Det var bestemt med til at sætte tingene lidt mere på plads.

Må jeg evt. have lov at se jeres handlingsplan?

Tilmeldt 12. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:12
Ja det må du gerne.

Jeg prøvede lige at trykke på din profil og derefter "send email", men jeg kunne ikke vedhæfte...

Noget jeg har overset?? Jeg er beklageligvis stadig "føl" herinde.

Kan du hjælpe mig lidt her??

Kom lige i tanke om du skal huske at have arbejdsbeskrivelser på alle kemikalier og lignende.

De første de gør her i huset er at åbne skabet under vasken og be om at se arbejdspladsbrugsanvisningen på forskellige rengøringsmidler.

Har I arbejdspladser ude af huset, skal I faktisk også lave APV''er på dem.

Uddannelses beviser skal også være "offentlige".

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Fra  EDZO Skrevet kl. 14:22
Såvidt jeg ved kan man ikke gøre det via beskedsystemet, men bare send mig en mail på kma(a)moskjaer.dk i stedet for.

På forhånd tak.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:01
Hej Smatte

Det er en utrolig flot redegørelse, du har lavet her vedr. APV, og det lyder, som om du har sat dig grundigt ind i tingene.

For alle vi andre, som er blæksprutter i det daglige, men også skal lave den slags, er det rigtigt dejligt, at du sådan byder ind med et så flot svar.

Jeg blev så i tvivl om noget ved at læse det. Vi har lavet en APV, og skal til inden forår at opdatere den, men den opbevares altså i et skab, som er aflåst, når ikke jeg eller min mand (indehaveren) er her. Er det ulovligt?

Ligeså har vi det med uddannelsesbeviser. De indeholder CPR-numre, og står derfor ikke offentlig tilgængelig i en reol, men er også låst inde (I vores tilfælde er det nogle, Fødevaremyndighederne tjekker med jævne mellemrum, og de har accepteret, at det er personfølsomme oplysninger, som er låst inde)

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Randers
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 71
Fra  NEMkontoret Skrevet kl. 18:55
Der er masse af gode råd og vejledning at hente på http://www.barkontor.dk/ til forskellige fagområder. Der er også skemaer og andet der kan være behjælpelig.

APV må iflg de oplysninger jeg har fået ikke stå låst inde, den skal være tilgængelig for alle medarbejdere, når de måtte have brug for den. Hvis der er personlige oplysninger i den, kan disse skille fra og låses inde.

Begrundelsen er bl.a at netop i APV bør medarbejderne kunne finde oplysninger på hvordan de skal forholde og være opmærksomme på ,i næsten alle situationer. Lige fra hvor plasteret er hvis de stikker sig på en blyant ;o) til hvordan de skal håndterer kemikalier i enhver form, hvis disse benyttes. (Fluegift er også en kemikalie)

Tonie har beskrevet  flot omkring hvad den ellers skal indeholde af arbejdsgange og handlinger for disse,  forhold omkring det psykiske arbejdsmiljøet skal også beskrives. Vær opmærksom på i forhold til kontordelen at de kan gå op i skærmarbejde, hvor meget ? gør man noget for at forebygge museskader o lign. Er det samme stilling i mange timer? Er der nogle maskiner i kan få fingrene i klemme i?

Men vil foreslå at du kigger på BAR kontor, der er flere hjælpeskemaer, som giver en gangske god retning af hvad der skal til.

Lone

NEMkontoret.dk

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 22:40

Hej Lone

Så må vi jo bare se at  få den "ud af skabet".

Det skal dog siges, at mange af de ting, som du nævner, allerede er "ude", idet vi som autoriseret fødevarevirksomhed nu i næsten 20 år har arbejdet med et skriftligt egenkontrolprogram, som indeholder samtlige datablade på bl.a. rengøringsmidler, men også beskrivelser vedr. alle arbejdsprocesser og fejlmuligheder.

P.t er jeg alene om kontorarbejdet, og da jeg jo er forretningsdrivende, tror jeg ikke, jeg er så interessant som dem i produktionen er, selvom jeg f.eks. lige nu sidder hjemme og tjekker ordrer til i morgen (og så også lige passer Amino).

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Fra  EDZO Skrevet kl. 08:26
Hej Lone, tak for et godt link til BAR kontor.

I forbindelse med rengøringsartikler er jeg i tvivl om, om der kan opstå "problemer". Vi har en skolepige (8. kl.) til at gøre rent på kontoret og hun vasker bl.a. gulv i universalrengøring - må hun det for Arbejdstilsynet og skal rengøringsmidlet være mærket på en eller anden måde? Det skal sige at hun gør rent et par timer om ugen.

Fra Randers
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 71
Fra  NEMkontoret Skrevet kl. 18:55
Hej Kurt

Umiddelbart mener jeg ikke at der er noget problem i at i har en pige til at gøre rent, da det jo ikke er forbudt at bruge ungarbejdere.

Hvad angår de midler hun bruger til rengøring, vil jeg foreslå at du får fat i leverandørbrugsanvisninger på dem. Mange forhandlere i dag har dem til at ligge, og der er også mange af dem der er lagt ud på nettet. I stedet for at have 4-8 siders leverandørbrugsanvisniger liggende alle steder, har jeg lavet et enkelt a4 ark på hver produkt, som hænger ved midlerne.

Der står hvilket middel det er, hvad det indeholder, hvordan de skal forholde sig med det (mange rengøringsmidler kræver faktisk handsker) og hvordan de skal forholde sig hvis de får det i øjnene eller på huden, kort sagt en opsumering af den store brugsanvisning. jeg har sågar skrevet lægens tlf nummer på hvis det skulle gå helt galt.

Det er lidt arbejdskrævende at få en APV op at stå første gang, men når først man har fået den startet, så er det ikke så galt endda,

Hvad angår mærkning har jeg opfattelsen af at arbejdstilsynet er helt vilde med det, de elsker klistermærker sat op alle steder, men jeg mener ikke der er noget krav om rengøringsmidler, så lang tid de hører til i den ufarlige ende.

Venlig hilsen

Lone

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)