USA er ved at vedtage en af de mest tåbelige lovgivninger jeg længe har hørt om. De vil have en "knap", så de kan "lukke hele Internettet" i fald der opstår en alvorlig krise, stort hackerangreb el.lign. Jeg tror det bliver EKSTREMT svært at lave sådan en knap - hvis ikke umuligt. Nettet er jo NETOP konstrueret ud fra den tanke, at kommunikationsnetværket ikke skal kunne brydes ned blot ved at smadre nogle få maskiner. Det skal netop kunne fungere også hvis der komer krig. Men hvad ville der ske, hvis de nu får lavet knappen og en dag vælger - sikkert i en eller anden panisk over-reaktion, slukker for Internettet? Hvad ville der ske med din forretning, hvis Internettet slukker i morgen? Jeg er helt enig med Dorte Toft, der her til morgen sagde, at "Internettet er nok den mest komplekse maskine menneskeheden nogensinde har opfundet" ... ingen kan med sikkerhed sige hvad der sker, hvis det hele slukkes. Og endnu mere umuligt bliver det at forudse, hvad der sker, hvis man så tænder det igen. |
Seriøst.... så tror jeg det kunne vælte hele verdensøkonomien.... bare det de trykker på knappen og det hele er ude af drift i kort tid, vil skabe usikkerhed alle steder, præcis som det gør i mange andre tilfælde hvor nøgletal fra US får indflydelse på resten af verden..
De kortsigtede konsekvenser ser måske ud til at kunne overvindes, men jeg tror de langsigtede er meget værre.