Hej Venner, Jeg skrev tidligere om en sag med et tysk firma der kom efter os: http://www.amino.dk/forums/t/93413.aspx#611694 Her er så Del 2 af sagen. Vores advokat siger det er en super spændende unik sag :-) Jeg håber andre kan lære af den her sag.
For at opsummere: Vi har haft et firma der oprindeligt blev stiftet tilbage i 1999. Eksempel navne er brugt. Firmaet hed Shopping Point. .dk domæne navn købt marts 2000 .com domæne navn købt maj 2000 For at gøre det kortere end firma navnet blev der købt shoppoint.dk shoppoint.com Vi får lavet navne registrering i Danmark på shoppoint og Shopping Point. Så i 2003/2004/ vil vi lave en EU registrering af til at starte med Shopping Point Der får vi så en indsigelse fra et tysker firma der heder Shopperpoint. de har shopperpoint.de og shopperpoint.cc Da vi er nyt firma og ikke vil spilde krudt på det så siger vi fint vi kører videre som ShopPoint da hjemmesiden alligevel hed det. Så trækker de klagen tilbage i 2004 og der sker ikke mere. Vi fortsætter så på fuld tryk både i EU og Tyskland at lave reklame og salg. I 2005 vinder vi en Tysk Produkt Award med det nye navn shoppoint. Og er på messer i Tyskland Cebit 2006, 2007 osv. De siger så at de ikke vidste vi var i gang i Tyskland hvorfor de først kommer her i April 2010.
Pludseligt i April 2010 får jeg en "mail" fra direktøren i shopperpoint.de om at v snart får problemer med dem hvis vi ikke fjerner deres navn fra vores google adwords på dårligt skrevet engelsk. " Hello,
" Jeg tror først det er spam.. Jeg var ikke engang klar over vi havde deres navn i google adwords men fjerner det da. Vi havde på flere forskellige konkurrent navne. Der har jo været en masse sager om at det er lovligt at bruge konkurrent navne i adwords.
Der kommer så en 14 sider lang klage til os fra deres advokat i Tyskland på Tysk. De siger vi har en skriftlige aftale med dem om ikke at må bruge navnene. Vi får så en god Dansk advokat på sagen hvor der har kørt breve frem og tilbage siden April til Slutningen af august. Hun spørger efter aftalen men der er intet. Så siger de at det pludseligt er en mundtligt aftale men igen jeg har aldrig snakket med dem. Som det fremgår af den af advokaten vedhæftede tyske varemærkeregistrering, er varemærket Eksempel SHOPPERPOINT anmeldt til registrering i Tyskland den 22. juni 2000. Dette tidspunkt ligger efter vores registrering af ”shoppoint.dk” (7. marts 2000) og ”shoppoint.com” (8. maj 2000), men før din ansøgning for så vidt angår SHOPPER POINT (25. oktober 2000). Dette har imidlertid ikke den helt store betydning, så længe vi fastholder, at varemærkerne SHOPPOINT og SHOPPERPOINT ikke er forvekslelige. Så vores danske advokat siger til dem det ikke er forvekselige. Det tyske advokat holder fast i at navnene er forvekselige siger så at vi godt kan bruge navnet i Danmark da vi har den danske registrering men ikke resten af EU også vil de ha 30.000-60.000 Euro + alle deres udgifter til advokat dækket og at det er indgivet ved en tysk ret så vi snart får en stævning. Den danske advokat har sat en tung tysk advokat på sagen der er specialist i IP rettigheder og meget dyr. Han siger vi har en god sag pga positivitet men igen kan ikke garantere noget. Det kan være den tyske ret siger at navnene er forvekslelige og derfor vi ikke må bruge det. Alt det her med advokater frem og tilbage koster kassen..
Man begynder at forstå hvad folk har imod tyskere... både i DK og diverse andre EU lande. Advokaten har sagt at vi ikke skal gøre mere før stævnelsen kommer men den kan komme om en uge eller 3-6 måneder.
Nu står jeg så her om hvad next step er.
1: Få vores tyske advokat til at lave et forlig med dem. Men det vil typisk blive sådan at vi ikke må bruge navnet + erstatning + regning til den tyske advokat så det bliver dyrt. Det koster 1000 euro at få ham til at lave et forlig. Så kommer så oven i hvad forliget bliver hvis de kan blive enige om noget.
2: Få vores tyske advokat til at køre hele sagen mod dem og satse på han vinder og alt bliver godt. Det koster minimum 10.000 euro i sagsomkostninger
3: Få vores tyske advokat til at køre hele sagen mod dem og vi taber eller delvis taber. Så skal vi betale hele sagen, + ikke må bruge navnet,+ regning til advokaten.
4: Få vores tyske advokat til at lave et forlig om at vi skifter navn til noget andet og ingen skal betale noget så bliver der kun regningen til ham på de 1000 euro.
5: Vi er skruet sammen med holding/driftselskab Så simpelt hen lave et nyt firma med nyt navn pege alt domæne links over på det nye så man ikke taber google placeringer. Få advokaten til at tjekke det nye navn er 100% unik så ingen kan komme. Ændre navn til et navn der ligger tæt på det gamle eller et helt andet navn så de overhovedet ikke kan komme igen. Ændre logoer i alt software til det nye og ændre navnet på hjemmeside brochurer osv til et nyt navn. Flytte alle værdier væk fra firmaet nu er der ikke så meget da det er et driftselskab. Kan de så komme efter det nye firma?
Andre muligheder jeg har overset? Spørgsmål om det er overhovedet er så vigtigt med firma navnet når alle google placeringer kan 301 redirect til det nye site? |
jansmith:
Ja deres advokater og inkasso firmaer etc. er nogle rigtige røvhu.... De kommunikerer kun i Tysk (de tror jo det er verdens sproget), og de truer med bål og brænde...
Jeg synes bestemt du skal lade sagen køre videre, hvis der er en chance for at i vinder.