Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver sagsøgt af tysk firma hjælp..

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har et it firma siden 1999 der laver it software med tilhørende webdomæne på .dk og .com

Det andet firma siger så de har eksisteret siden 1997.

Vores firma navn er på 1 ord.

Et eksempel som ligger tæt på det rigtige navn:

shoppoint.com  hvor de har shoppingpoint.de

De mener så at vi ikke må sælge produkter i Eu fordi de har navne beskyttelsen til shoppingpoint.

Man kan sige navet er meget generisk.

ligesom bilpoint eller bilerpoint

De har så sendt en 15-20 sider lang klage på Tysk til os.

Vores advokat har så bedt om at få det på Engelsk og her 2 måneder efter har de afvist at give det på engelsk.

Så vores advokat siger at:

At deres tyske advokat svarer: 

Den tyske advokat forventer en stillingtagen og at de vil handle ud fra det manglende svar. 

Så nu rejser spørgsmålet sig, om du ønsker at få oversat brevet, med henblik på at tage stilling til om vi skal svare, og i givet fald hvad vi skal svare? Hvis du ikke selv kender én der kan oversætte brevet vil jeg gerne indhente en pris på oversættelsen fra en af mine forbindelser.

Du kan selvfølgelig også vælge ikke at foretage dig mere, og så se hvad der sker.

Et andet alternativ kan være at vi skriver et brev til den tyske advokat hvor vi afviser det hele – uden først at have indhentet en oversættelse af brevet, hvorfor det derfor er forbundet med visse usikkerheder.

Nogen der har erfaring i sådanne sager?

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 13:33

Det lyder ikke spændende...Indifferent Håber det går godt for jer for syntes da ikke de kan brokke sig efter 11 år i har brugt navnet.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:33

Jeg ville ikke tage dem voldsomt seriøst hvis de ikke engang kan levere deres krav på et forståeligt sprog.

Men hvis de har et registreret varemærke der dækker de lande du opererer i er du nok på skideren Smile

Personligt ville jeg ikke blande en advokat ind i sagen før der kom en stævning til en dansk domstol, tomme tønder har en tendens til at buldre en del..

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Hej Ben

Jeg har en del erfaring med lignende tilfælde, også et par fjendtlige henvendelser fra Tyskland.

At de har et EU-varemærke (hvis de overhovedet har det) på en generisk betegnelse betyder ikke nødvendigvis, at de kan forhindre dig i at drive forretning. Det kommer an på en række faktorer, fx for hvilke varergrupper varemærket er registreret. Men jeg går ud fra, at din advokat har styr på selve juraen og indholdet af sagen? 

Hvis du eller din advokat slet ikke kan forstå hvad de skriver kan du evt. poste den første del her. Jeg taler tysk.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 17. Jan 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:43

Tak for svarene.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 13:55

Har I undersøgt noget om virksomheden? Jeg ville starte med at tjekke hvornår virksomheden er oprettet, hvornår deres domæner er oprettet mv.

Nogle gange satser man på at folk bliver forskrækket bare de får et brev fra en advokat selv om man ved at ens sag ikke kan holde ved en domstol.

Fra München
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 14:09

Hej Ben

Som Kristian skriver, vil jeg ikke mene du har noget at frygte, medmindre de har registreret varemærke på netop det navn du benytter. At navnene ligger op af hinanden forhinder ikke din ekspansion ud i europa eller hvor du vil hen.

Vi ser jo også indenfor alle andre brancher, firmaer hvis navne ligger op ad hinanden.

Jeg går ud fra at Kristian kan hjælpe dig igennem sagen, hvis der bliver noget ballade. Skulle det fortsætter ud i en værre situation, er du velkommen til at kontakte mig. Så skal jeg nok formidle dig videre til nogle gode folk indenfor faget i Tyskland.

MVH

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 14:25

Mig bekendt er det Tyske firma nødt til at stævne jer hos en dansk Domstol før de kan få medhold i en sag. Spørgsmålet er om de gider bekoste disse udgifter.

Mvh

Ravn

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 23:05

Jeg mener faktisk slet ikke de kan afvise at sende det hele på dansk men mindst på engelsk, desuden skal de sagsøge dig hvor du har din virksomhed, og senest på det tidspunkt skal det jo være på dansk.

Jeg ville hvis jeg var dig sende dem et venligt brev PÅ DANSK hvor du afviser alle punkter. Så kan de jo se at få det oversat.

Så alt i alt tror jeg bare der er nogle der vil have din domæne og rassler med sabelen.

Mvh

Markus

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Christensen:

Personligt ville jeg ikke blande en advokat ind i sagen før der kom en stævning til en dansk domstol, tomme tønder har en tendens til at buldre en del..

Den tyske advokats strategi er måske at opnå netop dette. Herefter kan han (hvis han kan overbevise en tysk domstol om at der er værneting i Tyskland efter de tyske regler om de tyske domstoles internationale kompetence) i ro og mag anlægge en sag ved en tysk domstol og opnå den meget store taktiske fordel, at sagsøgte ikke tager sagen alvorligt.

En tysk dom kan fuldbyrdes af en dansk fogedret, hvilket sagsøgte vil opdage på den dyre måde, og først når det er for sent.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)