Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis levering - hvad gør du ?

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Trend: "Konklussionen må være, at dine kunder stadig bruger kuglerammer med tælle fejl på Wink

Men kan kun give dig ret i, at alt for mange ik kan regne en pris ud + fragt... Og det er et tal + et andet tal (ret basal matematik egentlig på 2. klasses niveau)..."

Lige nøjagtig - ville ikke skrive det så direkte Smile

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 09:49

Hejsa.

Jeg leverer både B2C og B2B hvor det er nogen lunde lige delt op - Måske med hovedvægt på B2C.

Mine erfaringer er, at mine B2C helt vildt godt kan lide varerne fragtfrit. Men nu sælger jeg også et produkt, som kan afsendes i en konvolut med porto på 12,50 i DK og 19,- i udlandet, så derfor betyder fragtfri levering ikke så meget for mig - men kunderne elsker det. Og selvom jeg selvfølgelig har lagt fragtprisen oven i prisen i forvejen, er der ikke nogen som skænker det en tanke. Dvs. at jeg faktisk tjener ekstra, hvis kunden bestiller 2 produkter, da jeg så får fragtprisen ind 2 gange.

Mine B2B kunder fokuserer næsten kun på enhedsprisen, og kigger ikke på fragtprisen. Her kan jeg næsten tage hvad jeg vil, i fragt. Der er selvfølgelig nogle enkelte af B2B kunderne som stiller spørgsmålet til fragtprisen engang imellem, men her kan jeg jo blot oplyse, at det er ekstremt dyrt at sende pakker med post danmark.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:13

Jesper Laugesen:
Super, faktisk er vi ikke så forskellige -80- 90% af min omsætning er B2B , og ser ud til den andel fortsat øges.

Når dette er tilfældet, så ville jeg overveje om det overhovedet giver mening at foretage de sidste salg udenfor kategori (B2C), men må natruligvis bero på en økonomisk analyse og en gennemgang af konkurrenterne.

Jeg sidder foran at skulle lave samme beslutning på lavprisprodukter. Eksempelvis sælger konkurrent en vare online for 39,00 for 100ml af en eller anden olie... fragten kommer først sent i forløbet og er på kr. 60,00

Og først ved køb på over 1.000 ser det ud til at fragten forsvinder.

Prisen på at sende varen med PD er 22 eller 24 (A eller B post) og så lidt til emballage osv osv og derfor anslår jeg omkostningen for levering til at være kr. 30,00.

Hvis jeg sætter prisen på 69 inkl. levering, så er det først og fremmest en væsentligt højere pris der annonceres med. MEN hvis man har prisen på levering inkluderet, så kan det hurtigere blive dyrere, for hvis folk køber 3 enheder á 100 ml. så vejer det i porto til 33/38 så priserne bliver:

3x39 + 60 hos konkurrenten= 177,00

3x69 (hvis porto i pris)= 227,00

3x39 + reel omkostning (33+6/38+6) = 156/161

Som det ses, så "nærmer" den reelle slutpris sig den "vanvittigt dyre" konkurrentpris sig hinanden, hvorfor i min verden beslutningen skal tages i kontekst af ny/etableret virksomhed på markedet. Personligt er jeg ikke sikker på jeg ville vælge en kr. 161 leverandør frem for en kr. 177 leverandør, hvilket så giver følgende udfordringer/tanker:

1. Skal man vælge samme pris for forsendelse som konkurrent og så bruge prisdiff i markedsføring?

2. Skal man nedsætte sin pris til 29 (hvilket der er plads til) og så tage samme pris for levering?

3. Skal man fastholde 39 + gratis gave og reel pris for levering?

4. Skal man fastholde 39 + gratis gave og så tage samme pris for levering?

eller en 5. løsning.

Valget af løsning kan have konsekvenser, da det jo næppe er det forkerte budskab man vil ud med i starten.

Måske ikke så meget hjælp til dit spørgsmål, men blot en deling af mine tanker for et forestående projekt der er lige om hjørnet.

Køb ren argan olie her

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 10:28

Jeg bestilte nogle varer fra www.billigvoks.dk og jeg synes at deres bestilingsflow er mega fedt sat op.

Jeg husker, at de ville smide en gratis gave med, hvis man valgte at få leveret på sin arbejdsadresse/skole/institution eller døgnpost. Og det er jo fordi, at så kan varerne sendes som erhvervspakke i stedet for privatpakke hos Post DK, hvilket er væsentlig billigere.

Man kunne også vælge om man ville have varen inden for 24 timer eller inden for 3 dage. Dvs. at man kunne spare lidt fragt hvis tingene skulle sendes med B-post.

Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:43

Jesper Laugesen:

Bare underligt så mange fokuserer blot på denne ene post - istedet for at se helheden Smile

Underligt? Det syntes jeg nu ikke. Du er privat kunde, går ind og "køber" online .. kigger på priser forskellige steder  .. så kommer du til at finde fragten (det er tit ikke særligt overskueligt hvordan man finder den pris) .. osv osv.

Så skal der betales .. ups .. den gode pris blev lige til en dårlig pris.

Fragt det lægges på prisen taler imod den hurtige/nemme oplevelse som af mange forventes når der købes ind på nettet.

Spørger du kunder hvorfor de køber online så får du med sikkerhed disse svar:

• Jeg kan gøre det i ro og mag hjemme fra
  • Jeg kan sammenlige priser uden at butikken vrisser af mig
  • Det er nemt

Hvis du fjerne det er nemt og laver ro og mag om til irritationsmomenter med mange forskellige dårlige oplevelser ved checkout .. selv så jeg en (ikke dansk) som ville have kredit kort informationer inden der blev lag fragt på .. og inden du kunne se det .. ok, du kunne stadigvæk fortryde, men jeg giver ikke mit kredit kort hvis jeg ikke ved hvad prisen er.

Så bruger oplevelsen kan være en god grund til at overveje at have fri fragt.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:04

Vi tager fragt på vores leveringer, pt 29/49 alt efter om det er levering til firma eller privatadresse. Vi har ingen fragtfri grænse. Sidste regnskabsår havde vi et rigtig flot overskud. Engang havde vi fragtfri grænse og vores regnskab var elendigt.... behøver jeg sige mere?

Hvis du kigger på nogle af de store, eks. ellos, magasin, saxo mfl., så er der ingen af dem som ikke tager fragt - og ingen som har fragtfri grænse. Vi skal vænne kunderne til at det koster lidt at sidde i luksus hjemmefra og bestille varer...!

I disse diskussioner om fragt, er der altid nogen som nævner at fragten sikkert blot er lagt oven i priserne på varerne... desværre tror jeg ikke det er den virkelige verden. Online handlende består måske af 90% amatører - nogle lærer med tiden og andre lukker igen. Når jeg kigger på hvilke online butikker indenfor børnetøjsbranchen som er lukket de sidste par år, så er det alle sammen nogle som har haft gratis fragt.

Vi har ikke oplevet fald i væksten de gange vi har sat fragten op eller fjernet den fragtfrie grænse - og det til trods for at man altid vil kunne finde gratis fragt i min branche. Synes bare der skal være lidt mere is i maven - og lidt mere tro på sig selv og den virksomhed man gerne vil have.!!!

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 12:29

Andreas Krickhahn:
at få leveret på sin arbejdsadresse/skole/institution eller døgnpost. Og det er jo fordi, at så kan varerne sendes som erhvervspakke i stedet for privatpakke hos Post DK, hvilket er væsentlig billigere.

Er du helt sikker på, at forsendelser til Døgnpost er at betragte som erhvervspakker, selvom slutmodtageren er privat-kunde?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 12:31

Helle : i udgangspunktet er jeg enig - kunden skal betale for det de får, hverken mere eller mindre.

Men når nu man erfarer ( som jeg ) at rigtig mange kunder ikke kan regne, og blot fokuserer på et af beløbene på fakturaen ( fragt ), ja så synes jeg det er dumt ikke at "hjælpe" kunden med dette problem...

Det siger sig selv at du skal kunne regne for at drive butik - fysisk eller net., og det er logik for mig at kunden kommer til at betale for fragten - direkte eller indirekte. Smile

De der ikke kan regne lukker før eller siden.

Som flere er inde på, er fragten en fin måde at "styre" dine kunder på, og hvilke kunder du ønsker.

Problemet hos mig er bla. at der er stor forskel på avance på de enkelte varetyper, hvilket gør at jeg ikke bare kan sige " fragtfrit over xxx kroner,- eller lignende".

Der er så også stor forskel på hvad de enkelte sælger - både mht. vægt og avance.

Og det er klart at sælger du tunge varer med lav avance, ja så er det vanskeligere at yde fragtfrit, da fragten jo netop udgør en stor del af samlet pris, mens de som sælger kostbare frimærker har det lidt lettere...........

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 12:35

J. Doe.:
Du er privat kunde, går ind og "køber" online .. kigger på priser forskellige steder  .. så kommer du til at finde fragten (det er tit ikke særligt overskueligt hvordan man finder den pris) .. osv osv.

Efter de nye regler på området, skal det tydeligt fremgå - tidligt i købsprocessen - hvad fragten er. 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:43

Som et ekstra lille indspark:

Når jeg handler, uanset om det er med henblik på videresalg, eller privat, er det ikke fragten der irriterer mig. Hvis den altså står mål med de faktiske omkostninger.

Der hvor jeg står af er, når fragt og diverse mærkelige gebyrer ligepludselig bliver en væsentlig post. Jeg har haft et par - nu tidligere - leverandører, der i deres iver for at lave et pænere overskud havde fragt- og administrationsomkostninger på op imod 250 kr. pr. ordre.

Der knækker det, for det tror jeg simpelthen ikke på at de har af reelle omkostninger til at ekspedere mine ordrer. Vi var som udgangspunkt tilfredse med både priser og vilkår, men med de ændringer begyndte vi at kigge efter andre muligheder. Vi fandt nogen der havde bedre priser, hurtigere levering og kun det halve til fragt/administration.

Når man bestiller mellem 2 og 4 gange om ugen 52 uger om året, bliver det alligevel til en del penge. Det har medført at vi er blevet mere selektive med hvem vi handler hos. Vi kigger primært på:

• Miljøgebyr (Hold nu kæft..)
  • Administrationsgebyr (Interesserer mig ikke, det må lægges ind i prisen på varen)
  • Fakturagebyr (Så lad være med at sende en faktura :o) )
  • Fragtomkostninger (står de mål med udgifterne)

De tre øverste er simpelthen til grin, og er de på vores faktura finder vi ud af om der er et bedre samlet alternativ. Og det er der faktisk som regel. Mit indtryk er faktisk at jo flere og højere gebyrer, desto dyrere er varerne og dårligere er servicen.

Det er ikke ment som en afsporing af debaten, men en opfordring til at sørge for at de fragt- og gebyromkostninger du/i præsenterer kunden for, ikke lige pludelig bliver urimelige. Hvis de ikke gør det, er det sandsynligvis de færreste der vil brokke sig. Jeg vil i hvert fald ikke.

Edit: Lige en ekstra detalje: Vi havde en meget kort overgang en leverandør der lagde samtlige af disse gebyrer på hver enkelt vare på vores bestillinger. Det er helt tosset så hurtigt de blev skiftet ud :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)