Det er i krisetider man opdager, hvilke virksomheder der opfører sig ordentligt, og hvilke der opfører sig som svin. De sidste par år har vi set hvordan bankernes pæne facader er blevet pillet fra hinanden - og nu er det så flyselskabernes tur ... En masse mennesker er strandet rundt omkring i verden. Heldigvis så kræver de internationale regler, at flyselskaber skal dække omkostninger til ophold og diæter indtil de kan transportere foolk hjem. Men nu er de kreative jurister i flyselskaberne så gået i gang ... SAS har meddelt at de kun dækker de første 48 timer. Såvidt jeg kan forstå er der ikke belæg i lovgivningen til, at de kan gøre det. Men det gør de alligevel. Det kan blive forbandet dyrt for dem der er stranded i f.eks. Kina i noget der ser ud til at blive flere uger. Så kan folk naturligvis anlægge civile sager mod dem når de kommer hjem, men med det kendskab jeg har til den del af det danske retssystem, så vil sådanne sager - uanset om forbrugerne vinder, altid ende med et tab. Man får simpelt hen ikke fuld oprejsning. Oveni den elendige behandling af kunderne kræver flyselskaberne så nu, at staten (det vil sige os skatteydere og kunder) skal dække deres underskud. Sig mig, har de overhovedet ingen anstændighed? Naturligvis er det ingens skyld, at asken fra Island har lagt sig over luftrummet, men naturlige forhold som dette er nu engang det grundlag som flybranchen lever på. Det er ikke noget nyt. Kan de ikke drive deres forretning uden bistandshjælp, så må de sgu lukke! Det kan ikke være meningen at skatteyderne skal ind og dække hver gang en branche ikke kan finde ud af at drive deres virksomheder ansvarligt. Det gælder i øvrigt ikke kun virksomheder. Lige for tiden brokker kommunerne sig helt vildt over de mange ekstra omkostninger de har haft til snerydning denne vinter. Men INGEN af dem har sagt, hvor de mange penge de har spret på næsten ingen snerydning de foregående 1+ år er blevet af ... Det er simpelthen uansvarligt! Jeg tror det her vil få alvorlige konsekvenser for flyselskaberne. Hvem vil fremover have tillid til dem? |
Mikkel deMib Svendsen:Det er i krisetider man opdager, hvilke virksomheder der opfører sig ordentligt, og hvilke der opfører sig som svin. De sidste par år har vi set hvordan bankernes pæne facader er blevet pillet fra hinanden - og nu er det så flyselskabernes tur ...
En masse mennesker er strandet rundt omkring i verden. Heldigvis så kræver de internationale regler, at flyselskaber skal dække omkostninger til ophold og diæter indtil de kan transportere foolk hjem. Men nu er de kreative jurister i flyselskaberne så gået i gang ...
SAS har meddelt at de kun dækker de første 48 timer. Såvidt jeg kan forstå er der ikke belæg i lovgivningen til, at de kan gøre det. Men det gør de alligevel. Det kan blive forbandet dyrt for dem der er stranded i f.eks. Kina i noget der ser ud til at blive flere uger.
Så kan folk naturligvis anlægge civile sager mod dem når de kommer hjem, men med det kendskab jeg har til den del af det danske retssystem, så vil sådanne sager - uanset om forbrugerne vinder, altid ende med et tab. Man får simpelt hen ikke fuld oprejsning.
Oveni den elendige behandling af kunderne kræver flyselskaberne så nu, at staten (det vil sige os skatteydere og kunder) skal dække deres underskud. Sig mig, har de overhovedet ingen anstændighed?
Naturligvis er det ingens skyld, at asken fra Island har lagt sig over luftrummet, men naturlige forhold som dette er nu engang det grundlag som flybranchen lever på. Det er ikke noget nyt. Kan de ikke drive deres forretning uden bistandshjælp, så må de sgu lukke!
Det kan ikke være meningen at skatteyderne skal ind og dække hver gang en branche ikke kan finde ud af at drive deres virksomheder ansvarligt.
Det gælder i øvrigt ikke kun virksomheder. Lige for tiden brokker kommunerne sig helt vildt over de mange ekstra omkostninger de har haft til snerydning denne vinter. Men INGEN af dem har sagt, hvor de mange penge de har spret på næsten ingen snerydning de foregående 1+ år er blevet af ... Det er simpelthen uansvarligt!
Jeg tror det her vil få alvorlige konsekvenser for flyselskaberne. Hvem vil fremover have tillid til dem?
Tak for indlægget. Jeg giver dig fuldstændig ret og er også træt af de store, der snylter sig igennem.
Hvem vil fremover have tillid til dem? Jeg har ikke et andet valg. Der er langt på cykel fra København til Kiev.... Og også i tog for den sags skyld.