Tak til Martin:
For din meget fine måde at forklare det på.
Og til Mikkel:
Jeg kan af gode grund ikke udtale mig om alle MLM firmaer ( der er idag ca 2200 MLM firmaer)
Men jeg kender da en del efterhånden da det er interessant at vide hvad andre firmaer end Nu Skin gør.
Men for at give et svar på dit spørgsmål: "Jeg forstår bare ikke hvorfor toppen skal tjene penge på alle led ?"
Nej det er desværre en af de store misforståelser at det er toppen der tjener i alle led.
Tro ikke at dem der starte også tjener det hele. hvis det var sådan! Var det nok også løbet ud i sandet med tiden.
Forskeller er ikke så stor som dit eksempel med "gummihaten"
Hos Nu Skin er du bindeled mellem firmaet og forbrugerne. Når så forbrugerne handler hos firmaet Nu Skin, foreksempel via internet. Bliver du betalt en provision af den gældende vare.
Det samme som når du sælger din gummihat til en forhandler.
Hos Nu Skin kan du så hjælpe andre til at være forhandler eller forretning bygger. Det betyder at du bruget din tid og energy på at trane og hjælpen vedkommenede til at få succes.
Firmaet betaler dig så en prosent del af den persons/forhandler omsætning. Da du her bruget tid sammen med ham. Fair?
Men HUSK det er firmaet der betaler prosenten. Du vil jo også gerne have noget for dit arbejde. Ikk.
Hvis du er Leder og vil bygge dig en stor forretning Hjælper du dit team i flere niveauer eller led. og igen. det vil du jo gerne have noget for. ikk. ( så jo flere man er, jo mere for du gjord )
Der er så et vis antal niveauer du vil blive betalt for. Det betyder at alle har den samme mulighed uanset hvor og hvornår de starter. Men jo flere vare du og dit team flytter jo mere du tjener.
For lige at tag dit gummihat eksempel igen. Nej du kan ikke tage en del af forhandlers indtjening. Du har solgt varen en gang. Og forhandleren sælger den til sin slut brugerne. Men prisen på vare, som slut brugerne betal. Har betalt for dig, din forhandler, reklame, leje af varehuse og mange andre udgifter. Disse udgifter overstige langt mere end hvis Firmaet Nu Skin skal udbetale nogle prosenter i et par niveauer.
I denne mlm model har firmat solgt produktet til slut bruger. og sparet en masse penge, som de så gerne vil betalt dig for, fordi det var dig der skabte handlen. er det fair?
Og for sådan nogle som mig. Der syndtes det er sjovt og spændende at se andre mennesker have succes, måske tjene mere, have mere tid til sig selv og sin familie. Vi laver så NM, MLM eller hvad du vil kalde det.
Du finder nok ikke mange der laver NM og MLM og ikke er stolte af det. Dette er et arbejde som så meget andet. Med med en vis frihed.
Håber det gav dig svar. Og ellers vil jeg gerne ofrer min tid på at gå dybere i detaljer. Men det kraver ansigt til ansigt.
Ha en god dag.
Bjarne