Det er da simpel og lige til, hvis du kun forholder dig til wysiwyg så er det ikke noget problem, hvis du ikke har støt ind i det endnu, så mangler du, at arbejde for Samsung, Sony, Honda, TDC, osv. Her får du ikke spørgsmål om reference liste, men om du kan bære opgaven igennem og hvilken service du tilføre sideløbende med opgaven.
Som du kan se, så er en reference liste ikke meget værd, hvis kunden søger noget unikt, da den “ kunde uden erfaring” tillægger sit syn på hvad han ser, og det kan skabes med eget udviklet blikfang, det behøver du da ikke nogen reference list for.
Du snakker for mig lidt sort.
Kan stadig ikke se hvad det at have en referenceliste på den ene eller den anden måde har noget at gøre med "ikke" at lave noget unikt til ens kunder.
Igen siger jeg bare, at der findes jo altså hjemmesider på nettet, Kunder har altid deres egne meninger om hvordan det skal se ud. Ikke fordi de har kigget på mine referencer, men fordi de har kigget på hjemmesider. Så de to ting har intet med hinanden at gøre.
Det er din opgave som designer, at guide kunden igennem processen, indtil opgaven er fuldført, så hvis en kunde spørger om referencer, så er det på det tidspunkt, du skal træde til som servicering manden og ikke som forretningsmanden, det skridt kommer senere når du har modtaget ordren, som så er skabt på den serviceydelse du har tilbudt, den “nye uerfarende kunde”
Nu har jeg selv 15 år på bagen, startede i 1995 med at lave hjemmesider og grafisk design. så jeg ved godt hvordan man gør kunderne spørger ikke efter referencer, men ser dem på min hjemmeside. Jeg er ikke sælger og bliver det aldrig, og så tænker jeg lidt... hmm hvor kommer alle kunderne så fra?
Hvis din reference list skal vise hvad du dur til, så hænger du i en tynd tråd med hensyn til kunde- tilgang: Det er da langt mere vigtig for alle kunder, at lande på et site, hvor de spørgsmål som kunden måtte have kan blive besvaret, enten gennem oplysninger på site, eller gennem en kontakt side, hvor der vil blive taget hånd om de spørgsmål, som kunden har.
Det er korrekt at det er vigtigere med information, men jeg vil nu sige at landet ligger sådan for min virksomhed at ca 50% af de nye kunder jeg får, kommer fra de kunder og samarbejdspartnere jeg allerede har, mens resten kommer fra min hjemmeside uden at have noget at gøre med mine kunder. ca 90% af dem der kommer fra min hjemmeside har kigget på mine referencer og har på det grundlag, sammen med den info jeg har på min hjemmeside valgt mig. Jeg er som sagt ikke sælger, så et eller andet må referencer da sige.
Hvis du holder dig til kun at have “udstilling” gennem en reference liste, så hænger du på den “nåde” dit netværk omtler dig på, hvad hvis en af dine kunder, ikke er i stand til at betale, og du allerede har sat en reference til denne og der bla. Bla.… du kan selv sætte scenen efterfølgende. Om kunden kan betale er egentlig ligemeget for en referenceliste, det er noget man har lavet uanset om kunden kan betale eller ikke, det er stadig en reference i min bog.
Men yderligere, hvor mange kender du egentlig som vælger at have en referenceliste, og som samtidig vælger ikke at gøre andre ting for at få sit navn ud, vise hvad man dur til, og i det hele taget ikke gør noget for at sælge sig selv andet end via referencelisten? mit gæt er 0.
vi har udviklet multimedia programmer siden 96 og har aldrig haft behov for en reference liste, men har altid vedligeholdt netværket og gennem denne procedure, er der opstået god omtale om vores arbejde. Dernæst har vi en anden serviceydelse at tilbyde, der synliggøre at vi løfter opgaven og det har alle partner indtil nu fundet mere afgørende, end hvem vi har udviklet til / for i tiden løb.
Du skriver at du ikke har haft behov for en referenceliste, men så spørger jeg lige, hvorfor har du selv en referenceliste på din hjemmeside, når du mener at det er en dårlig ting og fraråder det, og samtidig noget i ikke har behov for. Jeg kan ikke rigtig se logikken i det du skriver :) sorry.
MVH Kim
|