Jeg sidder og ligger sidste hånd på min egen hjemmeside,
hvor jeg i løbet af sommeren vil tilbyde små og mellemstor virksomheder
hjemmeside løsninger.
Og det fik mig til at tænke "Hvor vigtigt er det med
referencer?"
Når jeg selv surfer rundt og leder efter en bestemt vare,
synes jeg at der er mere vigtigt at den lever 100 % op til de krav jeg har, end
at der er en lang reference list med alle deres kunder. Jeg kan ikke se hvad
jeg skal bruge til, at de førhen har leveret til dem og dem.
Men det fik mig til at tænke på hvordan I ser på Referencer?
Er det vigtigt for dig at der er en lang list eller er det
bare fyld ingen gider bruge tid på?
Hvis vi lige holder os til webdesign, så er der ingen tvivl om jeg gerne vil se, hvilke sider firmaet har lavet.
Der er så mange amatørdesignere derude, som leverer halvfærdige CMS-løsninger, og det øger muligheden for at differentiere sig, hvis man faktisk har noget at have det i.
En referenceliste behøver ikke at være lang for min skyld, men jeg synes da, at det er rart at se udfra referencelister, hvor dygtig man er, og se at der er et kundegrundlag bag.
Og det fik mig til at tænke "Hvor vigtigt er det med referencer?"
For det du vil sælge er det ekstremt vigtigt.
Det er sådan, at folk der søger den slags og ikke er 100% sikre, de læner sig op af noget de synes ser godt ud, og refererer derfor til det. Referrencer anvendes mange gange i det daglige privatliv, businessliv osv...så det giver vel sig selv at referencer er godt at have, hvis det er for noget godt.
Jeg har desværre også set virksomheder der viser referencer, så faktisk skader deres mulighed for at få nye kunder indenfor webdesign feltet, da deres referencer ligner noget katten har slæbt ind fra haven...
Så vis kun flotte referencer. Og du sparer mange minutter i dine salgstaler.
For mig er det helt ligegyldig, om det er fru. jensen eller Carlsberg du har lavet det for, men jeg tjekker altid firmaets tidligere arbejde ud. Så det er ikke den lange liste med firma navne, men dit arbejde, der spiller en stor rolle.
En enkelt gang har jeg endda, ved et stort projekt, kontaktet det firma, der stod som reference, for at høre deres vudering af samarbejdet og det resulteret i, at jeg valgte firmaet.
Jeg mener også at det er vigtigt at se tidligere arbejde ved webdesign. Du beskriver det dog mere som en liste hvor kunderne er nævnt.
Martin Graulund Larsen:
... mere vigtigt at den lever 100 % op til de krav jeg har, end
at der er en lang reference list med alle deres kunder. ...
Sådan en liste mener jeg ikke er vigtig. Jeg er ligeglad med om det er TDC, eller DLG, eller Coca Cola der har bestilt opgaven, bare opgaven er udført til bravour :-)
Referencer er fine og gode at vise frem. Men jeg tror at 99,9999% af alle opgaver jeg har fået gennem tiden, er alle sammen kommet gennem netværk. Alle kunder som kommer via ens hjemmeside som webbureau, er nogle som har været rundt på 10 andre bureau sider og kun har fokus på pris.
Så hvis du f.eks. skulle bruge 10 timer på at lave en fed reference side, ville jeg nok hellere bruge de 10 timer på at netværke.
Eftersom det jeg skal lave er visuelt, er det nok en rigtig god idé med nogle reference side, men vil det give den samme effekt hvis det er fiktive sider? - jeg tænker på at dem er der jo ikke mulighed for at kontakte.
Når jeg skal købe noget på nettet eller måske bare indlede en dialog med en virksomhed omkring et produkt så ser jeg altid efter referencer. Alt efter hvad det er jeg søger kontakter jeg også en eller flere af disse referencer og her har jeg nogle gange oplevet at referencen ikke kender til virksomheden. Om jeg har fundet virksomheden i mit netværk eller på en simpel google går ikke nogen forskel.
Mit råd er sørg for at have nogle få super gode referencer. Lav gerne en lille case om hvordan du løste opgaven og hvad virksomheden vandt ved at bruge dig.