Medgiver til dels, men sanser en lille smule snæverhed i din genneralisering mht. at gradbøje regler for der findes nationer som lever og har levet under bestemte kodeks, så ideen om at at en regel kan bøjes i indre kaos er tildels rigtig, men er ikke ens betydende med at det manifesterer sig i et helt samfund. der er derudover store forskelle på det nuværende vestlige samfund og det forhenværende samfund som gjorde sig gældende under det romerske/kristne emperie. at bøje en regl i indre kaos forudsætter at der er belæg for bøjningen af denne. Ideer og tanker som giver belæg for en sådan gradbøjning er sværere at finde hos nationer hvor der har været et kodeks som at man er overvåget af en skaber eller at man bliver til noget skidt i ens næste liv, hvis man begår overgreb på børn. det er lidt en dobbelt effekt, 1 risiko for at blive straffet her og nu (dette liv) og så ideen om at man skulle blive straffet i det næste liv. En ateist bliver jo i følge dennes overbevisning kun straffet hvis denne bliver opdaget, måske kender nogen det selv når det kommer til afregning med skat. og ja alle kan gradbøje men det er tit sværer at gradbøje en regel når man bærer på en ide som ikke tillader en at begå overgreb end hvis man bærer på en ide som ideen om frihed under ansvar.
Man kan spore mange sociologiske indretningsmodeller/kodekser tilbage i tiden ligesom at de antikke grækkere havde et meget kærligt forhold til drengebørn. Med det vil jeg gerne sige at der historisk i blandt de store nationer herunder det kristne imperie mm. ikke har været registreret et alt for "næste" kærligt forhold til små børn. som man registrerer den dag i dag i vesten.
min konklusion: Din teori er mere tilbøjelig til at passe på det "moderne" menneske (friheds hæderen) da pædofili er et samfundsproblem ligesom lykkepiller også er et samfundsproblem og så kan det da godt være at samtlige debattører her, ikke er en del af nogen af delene. Men det ændre ikke på faktum om, at noget er et samfunds problem når det opstår mange steder i samfundet uafhængigt af hinanden, alder mm.
Du mener at pædofiliproblematikken er større i det "civiliserede samfund" end i kirken? Også forholdsmæssigt? Og har du nogle data at have det i eller er det bare spekulationer i det blå?
Mistro Olsen hvis du mener jeg bør bevisfremføre for at pædofili er et samfundsproblem så trækker jeg min udtalelse tilbage mht. Mere Jørgen Olsen. Jeg vil nu pga. din sarkasme i forrige indlæg tillade mig at referere til us department of health and human services som rapporterede at over 80000 børn var sexuelt misbrugt i 2005 og her er ikke medregnet det som ikke er indberettet. og det er over et år med en befolkning på knap 300 milioner tallene er højere i vesten selv hvis man trækker den manglende rapportering fra som gør sig gældende i eks indien rusland mm.
Jeg Kan desværre ikke svare på om forholdet er ligeså stort da jeg ikke kender omfanget i den katolske kirke og heller ikke størrelsen af den katolske kirke. men ville det ændre på noget hvis omfanget ikke var forholds mæssigt lige eller måske mindre?