Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 10 ud af 21 (205 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se at der er indtil flere der vil bidrage med 100 kr for at Aminobrugeren ikke skal betale sin "bøde" selv. det vil jeg sådan set også gerne støtte, meeeeeeen

Jeg vil også godt lægge den første advokattime - typisk 2.000 dkk hvis han nægter at anerkende kravet - Jeg synes det lugter meget grimt af at der er en der prøver på at score nogle nemme penge (ja formentligt faktisk 2 - nemlig en advokat og en forfatter) - lad dem kæmpe for deres usle mammon! det kan sgu godtt være de ender med at få ret, men deres sag er altså heller ikke en man har lyst til at få luftet alt for meget.......

Anders

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Hans Stokholm Kjer:
Før vi fortsætter jagten på en navngiven journalist, må vi vist lige have styr på nogle fakta.

Hans, det er nogle vigtige fakta du bringer ind i en ellers noget hysterisk debat, må jeg sige :)

Men, den kriminelle lavalder har dog ikke noget at gøre med sagen - rent juridisk. I foirhold til erstatningsansvar er alderen næsten underordnet. Det er ikke en kriminel handling der er foretaget - men en ophavsretslig krænkelse, som der kan kræves en erstatning for.

Jeg indrømmer gerne, at ophavsret kan være svært at forstå, men jeg synes der i denne tråd er lige lovligt mange helt forkerte påstande om, hvordan ophavsretten fungerer ... så lad mig lige prøve at ridse nogle få ting op ...

1) Der skal ikke påvises et tab for at der kan kræves en erstatning

2) Der er retspraksis for, at erstatningsbeløbet beregnes ud fra hvad det krænkede materiale ville have kostet at lave +100% for ikke at få lov til at bruge det og +100 hvis ophavsmanden ikke er krediteret. Så ca. 3 gange den beregnede pris. Ofte bliver der dog lavet forlig på mindre.

3) Man "sælger" ikke sin ophavsret - man sælger en licens til en bestemt form for brug. Derfor kan man ikke sige, at når en ophavsmand en gang har fået betaling for sit "værk", så kan han ikke kræve yderligere betaling. Men det kan han, hvis brugen falder udenfor den licens der er givet - eller betalt for.

4) Det at et værk er gjort offentligt tilgængeligt gør ikke at man automatisk må kopiere det. Dette gælder uanset hvor denne publicering i øvrigt har fundet sted, såfremt der er tale om ophavsretsligt beskyttet materiale.

5) Mediet der bringer det ulovligt kopierede materiale - i dette tilfælde Amino, kan nogle gange godt gøres erstatningsansvarlig. Det er der eksempler på.

Derudover vil jeg tilslutte mig den vurdering, at du, Martin, ikke MÅ udlevere navnet på de registrerede brugere uden at der foreligger en dommerkendelse eller anden myndighedsgodkendelse. Jeg er ret sikker på, at navnet er beskyttet af datalovgivningen. Derimod er jeg næsten ligeså sikker på, at du godt må udlevere brugerens IP, da den netop ikke er personfølsom. For at få navnet bag denne IP skal de spørge ISP'en - og de udlevere det tilsvarende kun mod en dommerkendelse.

I praksis kan problemet så blive, at hvis du ikke giver dem navnet, at de så retter skytset mod Amino og sender dig en regning.

Om de så vælger at gå videre med en sag mod dig - eller ham der har kopieret, det ved man jo aldrig. Og selvom der er en forholdsvis klar retspraksis på området, så kan man jo aldrig med sikkerhed vide hvordan en sag falder ud.

Noget helt andet er så, om det er smart i den konkrete situation for denne journalist, at gribe sagen an som han gør. Det synes jeg ikke det er ...

Jeg ser også alvorligt på folk der snupper mine tekster - men jeg ser i reglen også på hvordan der er kopieret i forhold til hvordan jeg reagerer. I en sag som denne ville jeg nok have startet med at skrive til krænkeren, at han skulle fjerne det igen - hurtigt. Hvis han så ikke gad det, eller svarede tilbage at jeg kunne rende ham, så vile jeg muligvis gå videre. Men så er sagen jo også meget mere klar.

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 20:45

Jeg kan ikke sige noget godt om stikkere, medløbere og anmeldere, så jeg lader helt være med at sige noget.

xxx

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:54

Mikkel deMib Svendsen:
Men, den kriminelle lavalder har dog ikke noget at gøre med sagen - rent juridisk.

Nej, det gik op for mig efter, at jeg havde posted.

Det var dejligt med en meget præcis beskrivelse af forholdene omkring den krænkelse, der er begået.

StarStarStarStarStar

mvh Hans

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 20:55

Som der er nævnt flere steder i denne tråd, så hverken skal- eller må i udleverer personfølsomme oplysninger uden I har fået fremvist en gyldig dommerkendelse (mener også dette er gældende for IP adressen, hvis brugeren ikke aktivt har giver tilladelse til dette).

Advokater har ikke særrettigheder "bare" fordi de er advokater.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 20:57

Hej Mikkel

Du skal lægge mærke til at der i artiklen står, udarbejdet af .. ikke skrevet af. Så det er ikke ophavsretten men brugsretten den er galt med.
 Ophavsretten har den som har forfattet Pr håndbogen, og da xxx har fået lov til at udarbejde noget udfra hans materiale, så er det jo som sådan ikke ophavsret til xxx, men til den som har forfattet Pr håndbogen.

Som jeg ser det, er xxx blevet bedt om at udarbejde noget materiale omkring pressemeddelelse. Han bruger herefter noget eksisterende og i samarbejde med anden forfatter udarbejder han hermed denne artikel. Han bruger endda direkte ”afskrift” i en del af artiklen og på råber sig hermed brud  på ”sin” ophavsret.
Hvis det hænger sådan sammen, så er han ved at begå noget kriminelt, da han prøver at berige sig på baggrund af sin viden og gennem ”skræmme kampagne”, at inddrive sig en økonomisk gevinst, på noget som ikke er gjort ulovligt ”endnu”.

Hvilken del af artiklen har xxx ophavsret på, den første del eller den sidste del??

Mvh
Juul

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 21:02

Mikkel deMib Svendsen:

1) Der skal ikke påvises et tab for at der kan kræves en erstatning

2) Der er retspraksis for, at erstatningsbeløbet beregnes ud fra hvad det krænkede materiale ville have kostet at lave +100% for ikke at få lov til at bruge det og +100 hvis ophavsmanden ikke er krediteret. Så ca. 3 gange den beregnede pris. Ofte bliver der dog lavet forlig på mindre.  

Men...

Det eneste tilfælde, hvor krænkede ikke skal kunne påvise tab for at kunne kræve erstatning er, hvis sagsøgte har haft et direkte økonomisk udbytte af krænkelsen, fx. rekalmeindtægter. Det er der ikke tale om i denne sag.

Desuden vil erstatningsbeløbet aldrig kunne overstige udbyttet, fx. fra eventuelle reklameindtægter.

Dbh. Aleksander

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 21:07

Nu har jeg aldrig selv nærlæst/surfet rundt på amino, så jeg ved ikke, om der et sted ligger en tekst, der omhandler/advarer imod den slags forseelser. Hvis ikke, så er det vel i ligeså høj grad Amino selv, der bærer skylden, eller?

For som Thorborg selv udtrykker det: "Jeg syntes det er ufatteligt småligt, at en hjælpsom og måske naiv iværksætter skal betale det beløb, fordi han har prøvet at hjælpe andre iværksættere."

Grunden til, at jeg mener, at Amino selv bærer skylden, hvis der ikke er advaret herimod, er, at den slags forseelser må forventes i et forum som dette. Ja, vedkommende burde bare have linket til den pågældende tekst, men har utvivlsomt ikke tænkt på det som kopiering eftersom det var af ren og skær hjælpsomhed overfor en anden her fra amino. Det havde jo været noget helt andet, hvis vedkommende havde sat det ind på sin egen hjemmeside for egen fortjenestes skyld.

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:10

Bautik:
Jesper:
Remydk:
Kan ikke se hvad alder har med sagen at gøre!
Det kan jeg heller ikke.

Så hvis du havde en søn som lavede det trick fik en 7000 kroners bøde i hovedet ville du sige, når ja, han er skuda også en dum knægt, også ellers bare tælle 50kroners lommepenge hver måned til at betale gælden af med?

Får jeg flere valgmuligheder eller er dét for meget at forlange? Alder har intet at gøre med problemstillingen. Det handler ikke OM personen kan straffes. Det handler om hvordan Amino skal forholde sig.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 21:11

Juul:

Hvilken del af artiklen har xxx ophavsret på, den første del eller den sidste del??

Jeg tror din opstilling er for sort-hvid og desuden er vi ikke i besiddelse af informationer, der kan belyse en sådan problemstilling.

xxx kan udemærket tænkes at have søgt og fået lov til at anvende et afsnit fra PR Håndbogen. Han har måske også bare citeret fra den. I begge tilfælde ved vi bare, at det (antageligt) er xxx, som har skrevet/udarbejdet siden på startvækst.dk og det er dermed ham, som har "licensretten" til den konkrete side om man vil.

Dbh. Aleksander 

Side 10 ud af 21 (205 indlæg)