Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis arbejdsgiveren er imod ens fritidsprojekt...

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke at jeg er den eneste som har oplevet det her, derfor vælger jeg at lave et lille debatoplæg om det.

Jeg kom her i weekenden på en fed idé; At lave en blog som skal fungere som en vejledningsside til hvordan man selv kan reparere og vedligeholde sin egen cykel. Idéen kommer af at jeg som cykelmekanikker og sælger hos Fri Cykler i Aabenraa, oplever at flere og flere kunder gerne vil rode lidt med cyklerne selv. De køber derfor lidt specialværktøj og spørger om tips og tricks til hvordan de nemmest får problemerne ordnet. Min overordnede er selv meget flink til at fortælle om diverste metoder, så det burde egentligt ikke være et problem.

Jeg har fået bikset en Wordpress-blog og et domæne på benene i løbet af lørdag aften og fået skrevet lidt søndag. Jeg møder så på arbejde her til morgen og får lynhurtigt en kommentar om hvad det der Lav Din Cykel.dk er for noget.. Jeg forklarer det som landet ligger, og jeg syntes selv at jeg har fået fat i en rigtig godt idé. Der findes et hav af sider med tips og tricks til hvad som helst, men der er ingen af dem som kun koncentrere sig om cykelreparationer. Jeg mener også selv at jeg har den nødvendige erfaring der skal til for at formidle disse oplysninger. Jeg forklarer også at det er et lille træk i forhold til de store planer jeg har med idéen, og at det i sig selv ikke er noget der vil komme til at påvirke mit arbejde på min arbejdsplads, andet end at jeg sikkert bliver endnu mere motiveret til at opdage nye fejlfindings- og reparationsmetoder.

Min mester kan dog ikke se idéen i hvorfor jeg pludselig skal til at lave sådan noget "pjat", og virker godt og grundigt gnaven over det..

Jeg har på en måde forudset lidt hvad der vil ske på markedet for reparationer af cykler, i og med at flere og flere køber specialværktøj og spørger ind til hvordan man ordner disse ting selv. Det må jo betyde at mange har et ønske om selv at reparere deres cykel = tabt indtjening til cykelværkstedet. Der min idé, hvis jeg selv skal sige det, er genial, er at jeg måske via Lav Din Cykel.dk vil lave et link videre til en afdeling på min arbejdsplads webshop (som iøvrigt stadig er hyle grim, uoverskuelig og mangler billeder og produktbeskrivelser), hvor man kan købe værktøj. Så er noget af tabet fra de færre reparationer jo tjent hjem igen (forudsat at man selvfølgelig har kunder på webshoppen fra hele Danmark)!

Der er da selvfølgelig ikke nogen tvivl om at hvis jeg kommer til at tjene nok på min idé (altså ikke kun denne lille idé, men når jeg har fået bygget alle mine idéer oveni), vil jeg da selvfølgelig udelukkende koncentrere mig om dét. Deriblandt selv have en lille tilhørende webshop med værktøj, lappegrej, slanger og diverse

Det er så her jeg be'r om jeres mening; Kan min arbejdsgiver tillade sig at være utilfreds med mit fritidsprojekt, og har han i værste tilfælde ret til at afskedige mig? Der står ikke noget i min medarbejderkontrakt om at jeg ikke må oplyse andre om hvordan man laver sin cykel selv..

Hvad er jeres mening?

Og til jer der besøger siden: Jeg er i fuld gang med at bygge den op med en masse artikler og andet stads, så den står selvfølgelig ikke helt færdig endnu. Men hvad syntes i alligevel om selve siden, og idéen generelt? Tror i at man kan tjene lidt på den måde? Jeg ved at det selvfølgelig ikke er 100.000 om måneden som idéen er bygget op nu, men jeg har en masse idéer i mit hoved til hvordan man kan udvide det. (Disse ting nævner jeg dog ikke noget om, da én eller anden fidusmager så kan finde på at stjæle alle idéer..)

Med Venlig Hilsen

Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41

Der er sikkert lidt penge at hente, men du skal tænke Web2.0. Det med selv at sidde og uploade indhold som andre så skal læse er ikke måden at tjene 100.000kr/måneden.

Tænk på hvor travlt Thorborg ville have, hvis han selv skulle bidrage med al det indhold som brugerne her på Amino skaber (lokaler til leje, bestyrelsesbørs, tråde og blogindlæg).

Hvis du gør det godt kan du sikkert få 1-3.000kr/mrd på reklameindtægter. Hvis du formår at skabe et produkt som du kan sælge eller en webshop er potentialet selvfølgelig større.

... kan du ikke liiiige skrive en artikel om hvorfor at pedalbremsen på min kærestes kildemose med 7 indvendige gear kun bremser ordentligt når hun sætter cyklen i 3. gear? Og hvad man kan gøre for at gearerne ikke fryser fast i de -10grader vi har nu ;-)

Din arbejdsgiver burde ikke have det store i mod det, da påvirkningen på hans omsætning burde være rimelig begrænset. Men ellers kan du jo altid udgive den under et pseudonym.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Din mester er nok af den "gamle" skole og der er det bedst at du ikke gør sådan noget.

Hvis din Mester var klog så sagde han følgende:

Hey Morten, kanon initiativ, nu når du er inde i alt det der nethalløj, kan du så ikke undersøge hvad det koster at få hjemmesiden shinet lidt op, og når du nu er i gang med det, så finder jeg nogle gode priser på en Gør Det Selv cykelpakke til kunderne, og på vejen napper du lige et videokamera fra ElGiganten så vi kan lægge videoer ud på hjemmesiden , så vore kunder kan se hvordan de bruger det værktøj vi sælger.

Og WUPTI så er du fuldt beskæftiget med at arbejde for virksomheden i din fritid Smile

Men sådan er der så meget!

Køb ren argan olie her

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 12:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tommy:

Der er sikkert lidt penge at hente, men du skal tænke Web2.0. Det med selv at sidde og uploade indhold som andre så skal læse er ikke måden at tjene 100.000kr/måneden.

Tænk på hvor travlt Thorborg ville have, hvis han selv skulle bidrage med al det indhold som brugerne her på Amino skaber (lokaler til leje, bestyrelsesbørs, tråde og blogindlæg).

Hvis du gør det godt kan du sikkert få 1-3.000kr/mrd på reklameindtægter. Hvis du formår at skabe et produkt som du kan sælge eller en webshop er potentialet selvfølgelig større.

... kan du ikke liiiige skrive en artikel om hvorfor at pedalbremsen på min kærestes kildemose med 7 indvendige gear kun bremser ordentligt når hun sætter cyklen i 3. gear? Og hvad man kan gøre for at gearerne ikke fryser fast i de -10grader vi har nu ;-)

Din arbejdsgiver burde ikke have det store i mod det, da påvirkningen på hans omsætning burde være rimelig begrænset. Men ellers kan du jo altid udgive den under et pseudonym.

Hej Tommy. 

Nu du selv nævner Web2.0 løsningen, er det faktisk også en af idéerne jeg har tænkt meget på, men det er også en af de ting som kommer til at ligge en smule ude i fremtiden. Først skal jeg lige have det opbygget som jeg selv vil, og derefter begynder jeg så på nye tiltag. De 1.000-3.000 er faktisk også det beløb jeg har gået med i hovedet. Vi må jo tænke ens Surprise

En af idéerne var også senere hen at tilbyde kursus/foredragsaftener hvor jeg har nogle cykler, værktøjskasser og reparationsstandere med, og så kan folk lære at rode med det på dén måde. Det vil jo typisk være et hit i cykelklubberne... Men nu nævner jeg heller ikke flere idéer... Jeg er slet ikke i tvivl om at min idé har potentiale, men jeg er også optimist af natur, så det er godt at høre mere kritiske stemmer Smile

Det med din kærestes cykel er faktisk også noget af det jeg havde tænkt mig at skrive om i nærmeste fremtid. Problemet med at cyklen kun bremser ordentligt i 3. gear kan skyldes flere ting, og det er noget jeg lige skal undersøge lidt nærmere før jeg kommer med et ordentligt svar. 

Til gengæld så kan jeg svare dig på problem nummer 2: Da det er en Kildemoes skulle det ikke undre mig at der sidder et Sram S7-gear på. Sram har haft, og har stadig, lidt problemer med mængden af luft mellem gearkablet og selve wiren indeni. Inde i kablet kommer der kondens som fryser til is når det er så koldt, og derfor fryser wiren fast til kablet. 

Det man kan gøre, er at stille cyklen et lunt sted og lade den tø op. Pil derefter klikboxen ved baghjulet af, skru den lille skrue på plastikglasset ud, og drej derefter klikboxen af justeringsstykket som forbinder gearkablet med klikboxen. Tag derefter en lille unbraconøgle og skru den lille møtrik som sidder på wiren af. Træk nu kablet af wiren (og lad for guds skyld wiren blive siddende i skiftegrebet på styret). Sæt enden af kablet til trykluft eller en fodpumpe og pust kondensen ud. Tag derefter noget silikonefedt-spray og sprøjt ind i kablet i rigelige mængder (det kan iøvrigt svine en hel del). Kør igen wiren igennem kablet, så kablet er i forbindelse med skiftegrebet på styret. Sæt nu den lille møtrik fast på wiren igen, og husk at sætte det sorte justeringsstykke på plads før du bikser med møtrikken. Afstanden mellem den brede ende af justeringsstykket og midten af møtrikken skal være cirka 93 mm. Sæt nu møtrikken ned i den røde fjederrulle i klikboxen og drej den to hele omgange (plus det sidste der skal til for at den komme hen til åbningen) og sæt plastikglasset på. Skru først justeringsstykket ind over, og fastgør derefter plastikglasset med den lille skrue. Sæt nu klikboxen tilbage på akslen på baghjulet, og spænd den fast med fingerskruen (den må iøvrigt ikke spændes hårdere end at du kan gøre det med fingrene!). Kør nu gear helt op i 7. gear, og kør den igen stille og roligt tilbage til 4. gear. Den klare streg på plastikglasset skal være parallelt med revnen i den røde fjederrulle, ellers er gearet ikke justeret korrekt. Det kan dog hurtigt gøres ved enten at dreje den ene eller den anden vej på det sorte justeringsstykke. Hendes gear skulle nu virke perfekt igen. Virker gearet alligevel ikke, søg da til den nærmeste cykeldoktor Big Smile

Jeg er egentligt ikke interesseret i at optræde under et pseudonym/alias, da jeg mener at mit navn skal have kredit for det arbejde jeg udfører. Så vil jeg hellere starte mit eget cykelværksted så jeg kan gøre hvad der passer mig... Wink

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 12:21

Lagersalg123 - JEN:

Hej Morten

Din mester er nok af den "gamle" skole og der er det bedst at du ikke gør sådan noget.

Hvis din Mester var klog så sagde han følgende:

Hey Morten, kanon initiativ, nu når du er inde i alt det der nethalløj, kan du så ikke undersøge hvad det koster at få hjemmesiden shinet lidt op, og når du nu er i gang med det, så finder jeg nogle gode priser på en Gør Det Selv cykelpakke til kunderne, og på vejen napper du lige et videokamera fra ElGiganten så vi kan lægge videoer ud på hjemmesiden , så vore kunder kan se hvordan de bruger det værktøj vi sælger.

Og WUPTI så er du fuldt beskæftiget med at arbejde for virksomheden i din fritid Smile

Men sådan er der så meget!

Hej Lagersalg,

Ja det er rigtigt hvad du siger. Men nu skal du jo ikke røbe alle mine idéer Wink

Det er bare som om at dem der har været i faget i mange år, ikke lige kan se idéen i at være nytænkende. De har jo nærmest den der attitude; "Det har jeg gjort de sidste 25 år, så kan vi også fortsætte sådan de næste 75 år..." 

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 296
Fra  boxs.dk Skrevet kl. 17:38
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

Kære Morten

Det handler vist kun om timer inden du skal ud og finde nyt job, eller leve af dit lille projekt.

Ja, undskyld jeg er så direkte, men jeg synes du har fucked up BIG TIME!

Set med en arbejdsgivers øje synes jeg du er dybt iloyal. Du kunne i det mindste have luftet ideen med din arbejdsgiver og måske fået ham med på den. Så havde han i det mindste haft valget!

Som du beskriver det, skal han ikke være nervøs for det store tab. Først når du har suget til dig hvad du skal bruge, er du over alle bjerge.

Inden længe står du vel også nede i butikken og tilbyder kunderne, at de kan få det lavet hjemme i din garage om aften, for det halve..

Jeg skal overhovedet ikke anfægte din eller andres trang til at blive selvstændig. Slet ikke i dette forum.

Men man kan godt blive selvstændig på en anstændig måde.

Jeg synes du skal sige undskyld og at det ikke var så gennemtænkt fra din side. Så tager du den forfra og sælger ham ideen og dine tanker på, hvad det her kan blive til. Så er der måske en chance for at blive 50% af en succes, istedet for 100% af en fiasko.

Det var kontant og k/ærligt ment Morten. Og der er bevidst undladt smilies af den ene og anden slags. For det synes jeg, at det her emne er alt for alvorligt til.

Dbh

Henrik V,

Tag på Photoshop kursus i Vejle

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 20:28

Jamen Henrik, jeg vil så gerne vide hvordan jeg gør noget forkert? Du skriver jo godt nok at jeg er illoyal, men hvordan kan jeg være illoyal overfor min arbejdsplads når mester og jeg selv står og fortæller præcis det samme til kunderne i butikken? Jeg kan virkelig ikke se det problem...

Jeg vil da heller ikke lade min mester tjene på min idé, jeg er ikke ansat som pr-medarbejder, men som mekanikker og sælger.

Den du nævner med at jeg suger til mig og så rejser over alle bjerge når jeg har fået nok, forstå jeg ikke helt din mening med. Hvad er det jeg skal suge til mig? Det eneste jeg kan suge til mig er mere erfaring, og det sker jo uanset hvad. Er det egentligt ikke også det mange unge bliver rådgivet til at gøre hvis de overvejer at starte selv? Lige ta' et par år som almindelig lønslave i branchen før man kaster sig ud i at være selvstændig.

Jeg mener egentligt selv at jeg er meget loyal overfor min arbejdsplads. Jeg burde i princippet være rejst for længst, men jeg bliver af ren og skær loyalitet og min egen go'-hed. Hvis jeg rejser, vil der på grund af mangel på cykelmekanikere i området, kun være mester tilbage, og det vil betyde at firmaet bliver nødt til at lukke. Mester ved godt selv hvor gal situationen med mangel på cykelmekanikere i området er, og beklager sig over det ugentligt, så firmaet er godt klar over at det vil lukke hvis jeg også rejser.Jeg ved selv at jeg er klar til at være selvstændig, men bliver altså det næste stykke tid af loyalitet..

Jeg har heller aldrig sagt at jeg vil blande min arbejdsgiver ind i det, men jeg har været så flink at placere et link til deres webshop på Lav Din Cykel.dk, og hvis de gerne vil sælge værktøj via mit fritidsprojekt, må de meget gerne det... Havde jeg været illoyal overfor min arbejdsplads, havde jeg allerede nu indkøbt et varelager af reservedele i småtings afdelingen samt værktøj til at sælge i forbindelse med siden..

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 21:19

Jeg tror lige jeg ville gi min fagforening et ring, for at høre hvad der evt kunne ske/ikke ske i en given situation.

Jeg vil gi' Henrik Værum ret, det er på sin måde iloyalt. Lidt samme situation har jeg selv stået i som grafiker på et reklamebureau med lysten til at lave noget selvstændigt ved siden af, da det var noget jeg havde erfaringen i og blev tit spurgt om jeg ikke lige kunne lave det og det. Det var min arbejdsgiver ikke så glad for, men han affandt sig i det. Jeg har min gode ret til at drive selvstændig virksomhed ved siden af mit lønnede arbejde og der stod heller ikke noget i min ansættelses kontrakt. Men det kunne jo udvikle sig til at blive konkurrerende virksomhed, og det er dér det usmarte ligger og en retmæssig grund til fyring træder ind.
Det er samme stil, du er ude i. Måske er det "bare" en blog ligenu, men din chef tænker længere end dit lille "hygge-site". Så du skal passe lidt på.

Jeg tror, jeg ville prøve at snakke med chefen om, at han kunne gøre reklame på din side. At han ville kunne få link til hans hjemmeside, alle de steder hvor der skal bruges et eller andet man selv skal ud og købe. Så vil han få mersalg på den måde. Få ham med på idéen istedet for at han skal gå og være mistænksom om hvad du går og laver "bag hans ryg". Men i bund og grund er han jo bange for at du kommer til at stjæle hans kunder.

Nu har du luftet det for ham, og han har 100% været inde og google dig og din side. Du kan ikke rigtig gå tilbage, med mindre du lukker din hjemmeside og siger alt er glemt. Så prøv at få ham med på idéen, og læg det ud sådan at du faktisk gør ham en tjeneste, så kan det være han vender!

:-) Dorthe

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 21:57

Hej Dorthe.

Tak for dit svar, jeg er glad for at i alle gider at svare mig.

Jeg kan godt se idéen i at snakke med ham om problemet, og har jo egentligt også nærmest foreslået at firmaet kan få links de steder de vil. Jeg gider dog ikke at de skal ha' store bannerreklamer hængende på siden uden at jeg bliver betalt for det...

Når vi kommer til der hvor mester skulle være bange for at jeg tager hans kunder, er jeg bare hoppet af vognen. For det første henvender siden sig til hele Danmark, ikke kun Aabenraa og omegn. Og for det andet, folk der søger efter disse informationer på internettet har vel tænkt på at udføre arbejdet selv, ellers havde de vel næppe søgt efter informationer om det. Ergo, kan det jo ikke være min mesters kunder jeg stjæler, udover at jeg kan henvise til at købe deres værktøj der. Jeg har allerede placeret et link til butikkens webshop under links på Lav Din Cykel.dk,..

Men som jeg selv mener jeg har givet udtryk for, så er det her ikke et lille hyggeprojekt. Bevares, det er da også for spas og for at "lære fra mig", men jeg gør det også for at få lidt seriøse lommepenge. Jeg mener egentligt godt at jeg kan tillade mig at tjene penge på mennesker som alligevel ikke vil have lavet deres cykel på et cykelværksted. Her taler vi jo ikke om sort arbejde, men om penge tjent via Adsense...

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:04

Hey Morten

Jeg må indrømme jeg er helt vild med din ide, nok fordi jeg selv gerne vil ordne min cykel i stedet for at betale dyre summer hos min lokale cykelforhandler.

Din hjemmeside er jeg dog ikke så vild med, for mig virker den alt for mørk og undskyld jeg siger det, amatøragtig. Jeg kan godt se din ide med skruerne, men det fungere ikke efter min mening.

Farvevalget skal i hvert fald ændres. Nok også fordi jeg forbinder cykling generelt med solskin og godt vejr, frisk natur. Jeg synes du bør afspejle dette med et frisk design, i stedet for et dysters kælderdesign (man kunne vel godt sidestille det lidt med et værksted, men i så fald så kan det stadig godt peppes op, samtidig med man holder en ren stil).

Men som sagt, ideen er kanon god, og jeg er sikker på at hvis du får skrevet nogle gode vejledninger til de generelle problemer man oplever og nemt selv kan ordne (lapning, kalibrering af gear, stramning af bremse, tjekliste over lovkrav, osv.) så vil der klart være en gruppe mennesker som er interesserede.

I samme åndedrag vil jeg være så fræk at spørge efter noget ang min egen cykel ;-)

Jeg har en kildemose(vist nok) cykel, 7 indvendige gear og pedalbremse, her i frostperioden valgte den spontant under en cykeltur at gå i "frigear", det betyder ihvertfald at når jeg træder i pedalerne trækker den ikke, men den laver en svag modstand og hakken hvis jeg kører rundt. Derudover kan jeg på samme vis kører pedalerne baglæns.

Er det noget jeg overhovedet selv kan ordne? Evt. ved at skille skidtet fra hinanden, eller vil du anbefale at jeg bare får den ned til cykelværkstedet - vil mene jeg selv er temmelig handy, og lidt af en pilfinger, så jeg er klar på en udfordring :P

På forhånd tak for hjælpen hvis du begiver dig ud i at hjælpe mig :)

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)