Jeg tror ikke at jeg er den eneste som har oplevet det her, derfor vælger jeg at lave et lille debatoplæg om det. Jeg kom her i weekenden på en fed idé; At lave en blog som skal fungere som en vejledningsside til hvordan man selv kan reparere og vedligeholde sin egen cykel. Idéen kommer af at jeg som cykelmekanikker og sælger hos Fri Cykler i Aabenraa, oplever at flere og flere kunder gerne vil rode lidt med cyklerne selv. De køber derfor lidt specialværktøj og spørger om tips og tricks til hvordan de nemmest får problemerne ordnet. Min overordnede er selv meget flink til at fortælle om diverste metoder, så det burde egentligt ikke være et problem. Jeg har fået bikset en Wordpress-blog og et domæne på benene i løbet af lørdag aften og fået skrevet lidt søndag. Jeg møder så på arbejde her til morgen og får lynhurtigt en kommentar om hvad det der Lav Din Cykel.dk er for noget.. Jeg forklarer det som landet ligger, og jeg syntes selv at jeg har fået fat i en rigtig godt idé. Der findes et hav af sider med tips og tricks til hvad som helst, men der er ingen af dem som kun koncentrere sig om cykelreparationer. Jeg mener også selv at jeg har den nødvendige erfaring der skal til for at formidle disse oplysninger. Jeg forklarer også at det er et lille træk i forhold til de store planer jeg har med idéen, og at det i sig selv ikke er noget der vil komme til at påvirke mit arbejde på min arbejdsplads, andet end at jeg sikkert bliver endnu mere motiveret til at opdage nye fejlfindings- og reparationsmetoder. Min mester kan dog ikke se idéen i hvorfor jeg pludselig skal til at lave sådan noget "pjat", og virker godt og grundigt gnaven over det.. Jeg har på en måde forudset lidt hvad der vil ske på markedet for reparationer af cykler, i og med at flere og flere køber specialværktøj og spørger ind til hvordan man ordner disse ting selv. Det må jo betyde at mange har et ønske om selv at reparere deres cykel = tabt indtjening til cykelværkstedet. Der min idé, hvis jeg selv skal sige det, er genial, er at jeg måske via Lav Din Cykel.dk vil lave et link videre til en afdeling på min arbejdsplads webshop (som iøvrigt stadig er hyle grim, uoverskuelig og mangler billeder og produktbeskrivelser), hvor man kan købe værktøj. Så er noget af tabet fra de færre reparationer jo tjent hjem igen (forudsat at man selvfølgelig har kunder på webshoppen fra hele Danmark)! Der er da selvfølgelig ikke nogen tvivl om at hvis jeg kommer til at tjene nok på min idé (altså ikke kun denne lille idé, men når jeg har fået bygget alle mine idéer oveni), vil jeg da selvfølgelig udelukkende koncentrere mig om dét. Deriblandt selv have en lille tilhørende webshop med værktøj, lappegrej, slanger og diverse. Det er så her jeg be'r om jeres mening; Kan min arbejdsgiver tillade sig at være utilfreds med mit fritidsprojekt, og har han i værste tilfælde ret til at afskedige mig? Der står ikke noget i min medarbejderkontrakt om at jeg ikke må oplyse andre om hvordan man laver sin cykel selv.. Hvad er jeres mening? Og til jer der besøger siden: Jeg er i fuld gang med at bygge den op med en masse artikler og andet stads, så den står selvfølgelig ikke helt færdig endnu. Men hvad syntes i alligevel om selve siden, og idéen generelt? Tror i at man kan tjene lidt på den måde? Jeg ved at det selvfølgelig ikke er 100.000 om måneden som idéen er bygget op nu, men jeg har en masse idéer i mit hoved til hvordan man kan udvide det. (Disse ting nævner jeg dog ikke noget om, da én eller anden fidusmager så kan finde på at stjæle alle idéer..) Med Venlig Hilsen Morten |
Der er sikkert lidt penge at hente, men du skal tænke Web2.0. Det med selv at sidde og uploade indhold som andre så skal læse er ikke måden at tjene 100.000kr/måneden.
Tænk på hvor travlt Thorborg ville have, hvis han selv skulle bidrage med al det indhold som brugerne her på Amino skaber (lokaler til leje, bestyrelsesbørs, tråde og blogindlæg).
Hvis du gør det godt kan du sikkert få 1-3.000kr/mrd på reklameindtægter. Hvis du formår at skabe et produkt som du kan sælge eller en webshop er potentialet selvfølgelig større.
... kan du ikke liiiige skrive en artikel om hvorfor at pedalbremsen på min kærestes kildemose med 7 indvendige gear kun bremser ordentligt når hun sætter cyklen i 3. gear? Og hvad man kan gøre for at gearerne ikke fryser fast i de -10grader vi har nu ;-)
Din arbejdsgiver burde ikke have det store i mod det, da påvirkningen på hans omsætning burde være rimelig begrænset. Men ellers kan du jo altid udgive den under et pseudonym.