Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis arbejdsgiveren er imod ens fritidsprojekt...

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Det fremgår formentlig af ansættelseskontrakten at der skal indhentes tilladelse fra arbejdsgiveren hvis han vil lave andre aktiviteter ved siden af (skal ikke kunne sige om det kun er i de liberale erhverv og reklamefagene eller det også ses i denne branche) og uanset hvad kan det være ødelæggende for forholdet mellem parterne hvis de ikke er enige og accepterer hinandens udskejelser.

Det der ikke står mig klart er om arbejdsgiveren har nedlagt et direkte forbud mod disse aktiviteter. At han siger hvorfor dog det kan også bare være en personlig betragtning mand til mand. Prøv da at spørg ham direkte om han har noget imod det og vil modsætte sig det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 09:12

Mikkel deMib Svendsen:

Morten, jeg forstår dig ikke helt - du spørger i dit oplæg om din arbejdsgiver kan tillade sig at være utilfreds med det du gør - og det får du så nogle svar på, hvorfor han godt kan. Men det virker du ikke rigtig interesseret i at høre på - du vil øjensynligt heller høre på dem der er enige med dig i hvordan du synes din chef BURDE opfatte det. Det ændrer jo bare ikke ved, at din chef ikke bryder sig om det, så hvad har du så egentligt fået ud af at spørge, når du ikke vil forstå din chef?

Hej Mikkel,

Jeg kan selvfølgelig godt se at jeg er gået lidt over i et forsvar af min idé. Men som jeg også skriver helt i toppen af mit første indlæg, så er det her ligeså meget ment som et debatindlæg som et spørgsmål. Jeg kan godt se det fra min chefs synspunkt, men kan ikke forstå hvordan man kan tænke sådan som det er tilfældet.

Jeg spørger herinde for at høre om der er andre med samme synspunkt som min chef, og det er der åbenbart. Jeg prøver så at finde frem til hvorfor i mener som i gør. Men de argumenter der bliver brugt, er ikke nok til at jeg bliver overbevist om at det er forkert.

Som du også kan se hvis du har læst alle indlæg, opfordrede jeg jo også Johannes til at tage til en fagmand med hans problem da jeg skønner at det ikke er noget som man som almindelig person skal rode med..

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 09:17

Skattekonsulenterne:

Enig. Det fremgår formentlig af ansættelseskontrakten at der skal indhentes tilladelse fra arbejdsgiveren hvis han vil lave andre aktiviteter ved siden af (skal ikke kunne sige om det kun er i de liberale erhverv og reklamefagene eller det også ses i denne branche) og uanset hvad kan det være ødelæggende for forholdet mellem parterne hvis de ikke er enige og accepterer hinandens udskejelser.

Det der ikke står mig klart er om arbejdsgiveren har nedlagt et direkte forbud mod disse aktiviteter. At han siger hvorfor dog det kan også bare være en personlig betragtning mand til mand. Prøv da at spørg ham direkte om han har noget imod det og vil modsætte sig det.

Jeg kender min chefs tone rigtigt godt, og hvis der var noget som havde interesse så havde vi lange samtaler om det. Sådan plejer det at være, og sådan er det også med min webshop Kidznet.dk. Jeg får nok også at høre for det senere idag..

Der står ikke noget i min ansættelseskontrakt om at jeg ikke må føre andet erhverv ved siden af. Hvis der gjorde, måtte jeg selvfølgelig trække mig tilbage eller starte selv, men det er der intet som gør. Det eneste som står i min ansættelseskontrakt, er at hvis jeg ønsker at starte egen butik, må det ikke ske indenfor en radius af 25 km. op til 5 år efter min opsigelse.

Uanset hvad må jeg hellere lige tage en snak med ham..

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:56

Morten Nielsen - Kidznet.dk:
Det eneste som står i min ansættelseskontrakt, er at hvis jeg ønsker at starte egen butik, må det ikke ske indenfor en radius af 25 km. op til 5 år efter min opsigelse.

Ja og den er ikke holdbar nogen steder med mindre du bliver kompenseret for det. Stavnsbåndet er ophævet i DK.

MEN når alt kommer til alt, så er det mange gange et spørgsmål som er svært at besvare entydigt, f.s.a. loyalitet, interessekonflikt osv osv osv, da det ikke altid er det sort/hvide eller rationelle argument der vinder eller endsige er det rigtige.

Morten, du kan også forestille dig eksemplet, hvor du i kidznet har en medarbejder, der begynder at blogge om anvendelsen af produkterne der og som får en fanside på facebook som pludselig har 1000 mødre der følger med. Er det så ved at være en situation hvor en medarbejder "sparer op til" egen etablering af konkurrende virksomhed eller?

Nu skal man jo ikke i så lille en branche som cykelbranchen er (leverandørmæssigt tænkes der) være atomfysiker for at finde ud af hvor man får delene fra, så din chefs tanker kan så være reguleret af frygt pg måske med rette og måske ikke.

Da det virker som om du brænder for at iværksætter, og har kræfterne og ideerne, var det så en mulighed at du og din chef vendte perspektivet 180 grader og måske planlægger en overtagelse af butikken senere?

Den er ikke nem, men det var vel heller ikke meningen Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 12:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten.

Jeg var engang til foredrag med Ulrik Wilbek. Han sagde noget I retning af at den største kunst var at møde folk der hvor de var. Det mener jeg måske passer meget godt til din situation.

Din chef er nok ikke af nyere årgang, og set med hans øjne, så er det ikke så smart det du har gang i. Han kunne også have tænkt lidt innovativt og set en masse fordele istedet, men det har han altså ikke gjort. Hvis du er glad for dit arbejde, syntes jeg også du bør tage en snak med din chef, og mød ham så på det niveau som han nu befinder sig. Det korte af det lange er, at han nok opfatter det som konkurrerende virksomhed, og er han så ikke lidt berettiget til at være en smule skuffet??

Jeg vil også sige at jeg syntes det er hans tab, for det viser jo bare at du har entusiasme, og du interesserer dig for det du går og laver. Samtidig får du måske en masse ekstra viden som du kan bruge i dit daglige arbejde. Og det kunne endvidere skabe noget positivt eksponering af din mesters virksomhed.

Og så er der jo lige det med aminoer. Prøv bare at holde os tilbage hvem der vil, når vi har fået en ide vi brænder for :-)

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 21:12

Lagersalg123 - JEN:

Morten Nielsen - Kidznet.dk:
Det eneste som står i min ansættelseskontrakt, er at hvis jeg ønsker at starte egen butik, må det ikke ske indenfor en radius af 25 km. op til 5 år efter min opsigelse.

Ja og den er ikke holdbar nogen steder med mindre du bliver kompenseret for det. Stavnsbåndet er ophævet i DK.

MEN når alt kommer til alt, så er det mange gange et spørgsmål som er svært at besvare entydigt, f.s.a. loyalitet, interessekonflikt osv osv osv, da det ikke altid er det sort/hvide eller rationelle argument der vinder eller endsige er det rigtige.

Morten, du kan også forestille dig eksemplet, hvor du i kidznet har en medarbejder, der begynder at blogge om anvendelsen af produkterne der og som får en fanside på facebook som pludselig har 1000 mødre der følger med. Er det så ved at være en situation hvor en medarbejder "sparer op til" egen etablering af konkurrende virksomhed eller?

Nu skal man jo ikke i så lille en branche som cykelbranchen er (leverandørmæssigt tænkes der) være atomfysiker for at finde ud af hvor man får delene fra, så din chefs tanker kan så være reguleret af frygt pg måske med rette og måske ikke.

Da det virker som om du brænder for at iværksætter, og har kræfterne og ideerne, var det så en mulighed at du og din chef vendte perspektivet 180 grader og måske planlægger en overtagelse af butikken senere?

Den er ikke nem, men det var vel heller ikke meningen Smile

Beklager det sene svar, skulle lige være færdig på arbejde og til boksning Big Smile

Jeg tror faktisk at jeg vil have det fint med at en medarbejder på Kidznet.dk eventuelt havde en blog eller en Facebook-gruppe på 1000 mennesker. Hvis vedkommende vil starte en konkurrerende butik på nettet, mangler personen stadig den goodwill og det brand som man har stærkt brug for på det marked. Selvfølgelig vil butikken på et tidspunkt opnå et ligeså stort brand som Kidznet.dk (hvis det da havde et...), men her kommer min erfaring og kreative måde at tænke på så frem i lyset - samt en forhåbentligt større pengepung. Jeg ville jo, mens min medarbejder stadig er ansat, kunne udnytte kundepotentialet i 1000 mødre, ved eventuelt at give lidt ekstra om måneden for at få noget reklame på bloggen eller Facebook-gruppen.

Når jeg selv bliver selvstændig i cykelbranchen, kunne jeg til gengæld aldrig drømme om at købe produkterne ved de danske grossister. Et eksempel er Schwalbe-dæk; Hvis vi siger at vi har et dæk som herhjemme koster 150 i indkøb, kan man ved en tysk grossist få præcis samme dæk til 100-120 kroner i indkøb. Hvis man sælger dækket til den vejledende danske udsalgspris, har man altså lige tjent lidt ekstra på bare ét dæk. Og sådan er det generelt med alle leverandører i Danmark kontra Tyskland. De danske grossister lever godt af at mange ikke tør tage springet og købe ind hos de tyske grossister.

Og så vil jeg aldrig overtage min mesters butik. Jeg syns ikke selv at butikkens forretningsstruktur, kundegrundlag og omtale er godt nok, da mester typisk er lidt for grisk og nærrig. Det ender i mange tilfælde med at hvis mester har haft en kunde som har spurgt ind til cykler, er de smuttet ud til konkurrenten i den anden ende af byen. Selv så lidt som en flaskeholder til 69 kroner eller en cykelcomputer til 169 kroner, kan han som regel ikke give med en cykel til 5000 kroner - også selvom det som regel er dét som skal til. Jeg har mange historier på den front ;-)

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 21:18

Hej Morten.

Jeg var engang til foredrag med Ulrik Wilbek. Han sagde noget I retning af at den største kunst var at møde folk der hvor de var. Det mener jeg måske passer meget godt til din situation.

Din chef er nok ikke af nyere årgang, og set med hans øjne, så er det ikke så smart det du har gang i. Han kunne også have tænkt lidt innovativt og set en masse fordele istedet, men det har han altså ikke gjort. Hvis du er glad for dit arbejde, syntes jeg også du bør tage en snak med din chef, og mød ham så på det niveau som han nu befinder sig. Det korte af det lange er, at han nok opfatter det som konkurrerende virksomhed, og er han så ikke lidt berettiget til at være en smule skuffet??

Jeg vil også sige at jeg syntes det er hans tab, for det viser jo bare at du har entusiasme, og du interesserer dig for det du går og laver. Samtidig får du måske en masse ekstra viden som du kan bruge i dit daglige arbejde. Og det kunne endvidere skabe noget positivt eksponering af din mesters virksomhed.

Og så er der jo lige det med aminoer. Prøv bare at holde os tilbage hvem der vil, når vi har fået en ide vi brænder for :-)

Ja, os Aminoer kan man ikke stoppe når vi har fået nye idéer. Selv hvis det er penge som står i vejen, skal vi nok få dem skaffet i en fart Wink

Jeg kan kun give Ulrik Wilbek ret i hans udtalelse. Det er dog svært at møde mester på hans position, da jeg egentligt aldrig rigtigt ved hvor jeg har ham...

Anyways, jeg forsøgte at ha' et lille møde i dag, men det gik ikke. Det eneste som skete var at jeg forsøgte at fortælle ordentligt om min idé, men det var som om at intet fiste ind på lystavlen. Han ville heller ikke svare mig på om jeg skal stoppe mit projekt, eller om jeg skal lade det køre videre. Det kan selvfølgelig også godt være fordi han kan mærke på mig at det er noget jeg brænder for, og hvis han forbyder mig det, risikerer han at jeg rejser min vej.

Vi kom faktisk lidt op at toppes, og det endte med at jeg gav op og har valgt at fortsætte projektet..

Men mange tak for alles tilbagemeldinger. Vandende er godt nok lidt delte, men vi har jo alle en mening om situationen, og det er jo egentligt kun sundt nok..Big Smile

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)