Jeg trænger til at få luft: Der er alt for mange, der staver dårligt. Og med det mener jeg ikke her på Amino. I et forum er det så godt som ligegyldigt om man kan stave. Det er en klassisk fejl på Usenet, at folk begynder at korrekse hinanden på grund af stavefejl. Det gør man bare ikke. Nogle er dårlige stavere, andre er måske ordblinde, og atter andre har måske ikke dansk som primære sprog. Alle skal have en chance for komme til orde. Men. Når det gælder en webshop, en blog, et nyhedsbrev eller andet, hvor man henvender sig til kunderne, så er det altså ikke lige meget. Det virker altså uprofessionelt, når man ser en webshop, der er propfyldt med stavefejl. Og så bliver der sjusket med orddelinger. På dansk sammenskrives ord i langt højere grad end på engelsk. Så det hedder:
En rigtig god bog at anskaffe sig, er: "Skal det i ét eller flere ord?" af Gunnar Nissen. Min pointe er: Alliér dig med en god staver eller et firma med speciale i sprog, så du er sikker på at undgå de mest åbenlyse stavefejl. Nogle få slåfejl kan alle tilgive, men det går altså bare ikke, når der er fejl i hver anden sætning. /Kjeld |
Hej Kjeld
Du er ikke den eneste, der har et på den måde. Og gud forbyde, at SMS-sproget spreder sig til det skrevne ord.
Jeg har det i hvert fald på den måde, at er der en stavefejl, kan jeg gå helt i stå, fordi meningen kan være fuldstændig tabt. I princippet er der samme problemstilling omkring tegnsætning, her tænker jeg på, at kommaer bruges i flæng og punktummer bruges ofte ikke nok, med det resultat at sætningerne bliver alt for lang og uforståelige.
Jeg har det princip, at stavekontrollen i tekstbehandlingen ikke må ændres, med mindre man har slået det nye ord op i en ordbog. En stavekontrol tilrettet af en "uvidende" er et håbløst værktøj.
Herinde i dette forum, hvor det af og til går meget stærkt, er det meget fint med daglig tale og forkortelser, men i præsentationer og lignende, som er virksomhedens ansigt udadtil, så går det bare ikke med fejl.
Med venlig hilsen