Hvor mange af dine eller Google's klienter har takket jer for bedre livskvalitet?
Eeeej Thomas, nu må du sgu holde. Tror du parkeringsvagten eller kassedamen bliver takket for bedre livskvalitet? Er deres respektive funktioner da mindre værdifulde end din? Jeg forestiller mig infrastrukturen i kaos og sultedød én masse.
OK, indrømmet, jeg blev nok grebet en smule af stemningen.
Uden SEO ville nettet være spækket med information, produkter,
underholdning og spændende mennesker som du aldrig var kommet i kontakt
med, fordi indholdet ville være lavet i Flash, med Ajax eller det ville
generelt bare være utilgængeligt. Uden SEO ville du i gennemsnit bruge
3 gange så lang tid (mit gæt) på at navigere og få overblik over
emnet/temaet på et utal af sider på nettet, grundet den fokus på
linkstruktur og ordvalg, som SEO medfører.
At lave en hjemmeside der kan blive indekseret af søgemaskiner er måske nok SEO, men det er egentlig basal kommunikation at sørge for at afsende i et format der er tilgængeligt for modtageren lige meget om det er online eller offline kommunikation. At bruge ord og vendinger som den potentielle kunde er fortrolig med frem for at tale for højtravende eller bruge slang er basal salgsteknik og ikke noget SEO folket har opfundet.
Hvis den så ikke var længere, så ville der ikke være noget problem. Men, det er jo ikke nok at producere en god hjemmeside med godt informerende indhold, hvilket er hvad Google bliver ved med at prøve på at bilde os ind.
Sådan er verden jo ikke skruet sammen. For at få en fornuftig placering i søgemaskinerne er det nødvendigt at bruge en masse tid på at blive optaget i linkkataloger der ikke har andet formål end at tilfredsstille Google's manglende evne til at bedømme en hjemmeside på dens indhold. I de tilfælde hvor der er hård konkurrence og mange om buddet er linkkataloger heller ikke nok og så kan man bruge endnu mere tid på at oprette intetsigende websites og blogs der heller ikke har andet formål end at tilfredsstille Google til trods for at de påstår at det er nok med en hjemmeside med godt indhold.
Der hvor SEO folket har tvunget tingene helt ud i overdrevet er jo ikke med hensyn til optimering og tilpassning af ens egen hjemmeside, men med alt det andet gøgl der skal til i stigende mænder for at kompensere for at en god hjemmeside ikke er nok. Konkurrencen om en god placering i søgemaskinerne har ikke meget med at tilbyde fornuftigt indhold at gøre men er baseret på at bruge så mange ressourcer som muligt på at fylde internettet med indhold der i sig selv ikke har nogen værdi.
At påstå at det er værdiskabende at skulle overføre en masse ressourcer fra at yde en god service eller fremstille et godt produkt til at rette op på søgemaskinernes manglende evne til at servere relevante resultater virker absurd. Lige så absurd som hvis placeringen af min annonce i avisen ville være et resultat af hvor mange sider jeg tilbyder at korrekturlæse for redaktøren.
Lagerslag-Niels, Fashion-Seller og Jimi Hove,
Den asociale måde I taler til andre på her på Amino, er det sådan I også opfører jer når i er ude blandt mennesker eller er det kun når I sidder trygt bag skærmen med relativ anonymitet at almindelige konventioner for normal opførsel ikke gælder for jer?