Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af super vine fra kun ét distrikt

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig lige at bumpe denne :)

Det er især delen omkring salg til virksomheders vingaver, jeg håber der er nogen med erfaring, der kan komme med input til. Er et traditionelt salgsbrev evt. med produktark virkelig den optimale løsning?

/Anders

Specialforhandler af førsteklasses italiensk vin.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:25

Sangiovese:
Er et traditionelt salgsbrev evt. med produktark virkelig den optimale løsning?

Ja - og med telefonopfølgning.

Du kan måske også arrangere smagning i forskellige erhvervsklubber. Lokale netværk, loger osv.

mvh Hans

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej,

Tillykke med biksen - det lyder rigtig spændende. I studietiden arbejdede jeg selv som vinsælger og har et par venner, der selv har startet vinhandel. Lige omkring vine med prop-fejl: Kunden skal have en ny flaske, og du skal erstattes af din leverandør.

Ang. storkunder. Tag kun dem, der giver dig en reel avance. Nogle storkunder er nogle regulære svin overfor de små leverandører. De kører med priser, der ligger måske 50 ører til 1 kr. over indkøbsrprisen. De gør det med tanken om, "at vi kan jo lige se, hvordan det går", men de har aldrig i sinde at betale mere, for de vil bare finde andre desperate sælgere, der gerne vil have omsætning men ingen fortjeneste. Vinbranchen er fuld af sælgere, der ikke selv kan holde sig fra flaskerne, og derfor driver de dårlige forretninger og er desperate for bare at få noget i kassen, mens de drikker videre under arbejdet og især efter fyraften. Så ser du evt. samarbejdspartnere, der ligner nogle, der drikker for meget, så hold dig fra dem. De er misbrugere og ikke forretningsfolk.

I de vinhandler jeg har arbejdet i, var de bedste kunder advokatkontorer og automekanikere. Begge bruger ofte vin som gave til kunder eller samabejdspartnere.

Vinsmagninger genererer sjældent meget salg. Folk tager afsted for at smage på en masse og få noget indenbords. Også selvom det er smagninger til 2-3.000 kr. Jeg har set de mest professionelle forretningsfolk være meget tilbagetrukne i starten, men sidst på aftenen vælter de rundt med en flaske portvin i hånden. Og så er der vinnørderne, der gør det fantastisk at være til smagning. De går virkelig op i det og gør jobbet rigtig fedt. Men de er som regel på en opdagelsesrejse og køber sjælent mere end højst et par flasker - og så forventer de klækkelige rabatter.

Med alt dette vil jeg ikke skræmme dig væk fra branchen, men blot fortælle om noget af det, jeg har set. Måske kan du undgå at gå i nogle af de fælder, som andre er gået i. Hvis jeg var dig, ville jeg satse hårdt på at pushe de fire vine, du har og få en god relation til nogle virksomheder / restauranter. Når du så har et godt navn hos dem, kan du jo overveje at udvide sortimentet. I forhold til salg til private, så husk at du er oppe mod supermarkeder, der kører med avancer på ned til 1 kr. pr. flaske. Så det er ud på landevejene og være opsøgende og virkelig fortælle historien om dine vine. Ofte bliver de lige så meget købt pga. sælgerens passion som den enkelte vins kvalitet. Det er jo ligemeget om det virker kluntet til tider - så længe det virker :-)

Et stort pøj pøj med det.

/Tommy

Hej med dig :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:14

Sådan dér, Tommy.
5 stjerner for den omgang.

mvh Hans

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 12:54

Hej Tommy,

Tak for indlægget, og dine gode betragtninger.

Efter en smule kommunikation med storkunder, kan jeg konstatere det samme som du nævner - de vil ikke betale tilstrækkeligt, og derfor er jeg også blevet mere interesseret i at gå direkte til slutkunden. Det giver nye udfordringer, men det gør ikke noget, så længe det er sjovt.

Og du skræmmer mig slet ikke væk fra branchen - som du selv nævner, er det passionen der skal drive værket, og passionen, der kan drive salget. Jeg er nemlig nok lidt kluntet som sælger, men kan mærke at kunderne finder mig troværdig, fordi jeg virkelig går op i det jeg sælger, og kan stå inde for kvaliteten.

I tilfældet restauranter og firmagaver, skal jeg så have overbevist dem om, at de 5 kroner ekstra i indkøbspris er langt, langt mere værd i sidste ende når vinnyderen sidder med vinen i glasset. Og jeg er spændt på hvordan det går.

Tak igen.

/Anders

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 13:00

Hej Anders,

Nu kan jeg se du kommer fra Vejle - Kunne du have interese i også at kunne tilbyde lokal mikrobrygget øl fra Vejle

Du kan læse meget mere om vores øl på www.kvajj.dk

Hvis du har interesse er du velkommen til at sende mig en mail på ke(a)brygladen.dk

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 15:31

Hej Claus,

En god ven, der også brygger god øl har foreslået det samme - men jeg kan fortælle, at virksomheden hedder Gallovini med reference til Chianti Classico-distriktets vartegn.

Det er med andre ord rødvinen jeg brænder for :).

/Anders

PS: Jeg vidste slet ikke, vi havde en lokal øl - jeg prøver lige at samle et par stykker op hos et af salgsstederne i Vejle, de ser spændende ud!

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 15:37

Hej Anders,

Det er helt ok - man skal gøre hvad man brænder for. Nu ved du vi hvor vi er hvis du får en forespørges på et tidspunkt.

Du må have held og lykke med projektet

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:55

@ Hans: Tak :-)

@ Anders. Jeg kom lige i tanke om et trick, der måske kan hjælpe dig. Jeg stod engang i en markedshal og gav smagsprøver på hvidvin og skulle sælge nogle. Det gik ikke særlig godt (Det var en sprød hvidvin til 65 kr.). Ikke så langt fra mig i markedshallen stod en grønthandler og solgte friske, danske asparges. Nu er solgte så meget sagt, for de kostede 40 kr. pr. bundt, og det var ikke lige en storsællert.

Vi fik den gode idé at rykker bordene sammen og tilbyde en flaske vin og et bundt asparges til 100 kr. og lod folk smage de to ting sammen. Efter et par timer havde vi begge udsolgt. Det var noget, folk virkeligt kunne relatere til. Så hvis du kan slå dig sammen til en markedsdag med en anden, der har passion for en vare, der passer til én af dine vine, så prøv det. Det kunne måske være italienske pølser, chokolade eller hvad der nu passer til dine vine. Har desværre ikke smagt dem :-)

Og torsdags-skål herfra (i te)

/Tommy

Hej med dig :-)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)