Hej,
Tillykke med biksen - det lyder rigtig spændende. I studietiden arbejdede jeg selv som vinsælger og har et par venner, der selv har startet vinhandel. Lige omkring vine med prop-fejl: Kunden skal have en ny flaske, og du skal erstattes af din leverandør.
Ang. storkunder. Tag kun dem, der giver dig en reel avance. Nogle storkunder er nogle regulære svin overfor de små leverandører. De kører med priser, der ligger måske 50 ører til 1 kr. over indkøbsrprisen. De gør det med tanken om, "at vi kan jo lige se, hvordan det går", men de har aldrig i sinde at betale mere, for de vil bare finde andre desperate sælgere, der gerne vil have omsætning men ingen fortjeneste. Vinbranchen er fuld af sælgere, der ikke selv kan holde sig fra flaskerne, og derfor driver de dårlige forretninger og er desperate for bare at få noget i kassen, mens de drikker videre under arbejdet og især efter fyraften. Så ser du evt. samarbejdspartnere, der ligner nogle, der drikker for meget, så hold dig fra dem. De er misbrugere og ikke forretningsfolk.
I de vinhandler jeg har arbejdet i, var de bedste kunder advokatkontorer og automekanikere. Begge bruger ofte vin som gave til kunder eller samabejdspartnere.
Vinsmagninger genererer sjældent meget salg. Folk tager afsted for at smage på en masse og få noget indenbords. Også selvom det er smagninger til 2-3.000 kr. Jeg har set de mest professionelle forretningsfolk være meget tilbagetrukne i starten, men sidst på aftenen vælter de rundt med en flaske portvin i hånden. Og så er der vinnørderne, der gør det fantastisk at være til smagning. De går virkelig op i det og gør jobbet rigtig fedt. Men de er som regel på en opdagelsesrejse og køber sjælent mere end højst et par flasker - og så forventer de klækkelige rabatter.
Med alt dette vil jeg ikke skræmme dig væk fra branchen, men blot fortælle om noget af det, jeg har set. Måske kan du undgå at gå i nogle af de fælder, som andre er gået i. Hvis jeg var dig, ville jeg satse hårdt på at pushe de fire vine, du har og få en god relation til nogle virksomheder / restauranter. Når du så har et godt navn hos dem, kan du jo overveje at udvide sortimentet. I forhold til salg til private, så husk at du er oppe mod supermarkeder, der kører med avancer på ned til 1 kr. pr. flaske. Så det er ud på landevejene og være opsøgende og virkelig fortælle historien om dine vine. Ofte bliver de lige så meget købt pga. sælgerens passion som den enkelte vins kvalitet. Det er jo ligemeget om det virker kluntet til tider - så længe det virker :-)
Et stort pøj pøj med det.
/Tommy