Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klare sig med blot en 9. Klasses eksamen?

Side 3 ud af 7 (69 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Dyrebilen.dk:

Eksamenspapirer kan man ikke bruge til noget som iværksætter, medmindre ens fag kræver det, men den viden der kommer af en uddannelse kan være rigtigt meget værd i forretningssammenhænge. Det er faktisk den fedeste forretning du kan gøre, at hæve din SU og få lærere og viden stillet til rådighed ganske gratis. Den mulighed er det ikke sikkert du får senere, og jeg har gennem mine mange år som iværksætter betalt for hjælp der kunne have købt mig mere end én Porsche og èn villa på Strandvejen. Jeg har formodentligt også sat ferieboligen i Cannes over styr, fordi jeg er gået glip af muligheder som jeg ikke vidste var der, selvom jeg har haft pengene til at udnytte muligheden.  

Så der er i virkeligheden kun én der afgør om uddannelse udover folkeskolen er nødvendig, og det er dig.  

/Michael 

Nok det bedste indlæg efter min mening i denne debat. Ingen bliver verdens mester af et par år på handelskole eller erhvervsskole, men det giver et basis viden som kan spare dig for en del nederlag.

Personlig sprang jeg ud som selvstændig / Iværksætter for knap 8år siden i en alder af 30år. Jeg har dog altid været iværksætter, hvilket kom til udtryk i at på den arbejdsplads jeg havde fra jeg var 20 til knap 30 blev jeg ofte involveret i projekter hvor noget der skulle ændres eller udvikles. Dette holdt mig nok som lønmodtager meget længre end jeg havde planlagt.

Desuden betalte virksomheden min merkonom (regnskab), nu vil mange sige at den  ikke er noget værd, men det mener jeg er op til den enkelt at vudere. Det gav mig nogle flere værktøjer som jeg kan bruge i min selvstændige virksomhed.

uddannelse / ikke uddannelse:

Hvis du ikke gider at afsætte 3 til 4 år til uddannelse så kom igang med det du brænder for.

Arbejd og tjen penge til at realisere dine ideer.

I de perioder hvor der er stilstand med arbejde, så tag relavante kurser på den lokale erhvervsskole. F.eks regnskab, div. it hvis du ikke har styr på det.

Tag et iværksætter kursus eller hvad det nu hedder hvor nye iværksætter bliver klædt på bla. med deltagelse fra skat.

Thomas

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 00:13

Jeg fik i øvrigt aldrig andet uddannelse end EFG handel og kontor, og mener selv jeg klare mig rimelig selv om mit først projekt som selvstændig kostede mig (lære)penge i den 6 ciffere størrelse.

Min nuværende forretning er startet op ad bakke grundet den gæld jeg havde fra den første. Den har nu kørt i lidt over 4år og jeg vil realistisk mene at hvis jeg realiserede den nu kunne jeg blive gældsfri.

Den er betalt over de fire år, samtidig med at jeg har afregnet renter på den tidligere gæld. Forretning har jeg bragt op til at være over dobbelt så stor som da jeg købte den (i maskiner) og 5/6 gange så stor i omsætning.

Så det kan lade sig gøre også selv om det først skud rammer ved siden af.

Thomas

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15003
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simon:

Man kan aldrig generalisere noget.

At bruge 3 år på et gymnasium og måske flere år bagefter er ikke gratis i mine øjne. Det koster tid. Det koster kræfter. 

Du er nødtil at tale generelt, når du ik kender personen eller personens egenskaber...

Og et gymnasium eller hhx er 3 år, men det er langt fra spild. Du lære mere end du tror på de 3 år, og det forbedre din viden, som er det eneste man never ever kan tage fra et menneske...

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:55
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Reed:

Jeg og nogle kollegaer sad på jobbet I dag og diskutterede om det egentlig er muligt at klare sig på blot en 9. klasses eksamen?

Jeg mener at det kan man godt, altså hvis man har iværksætter genet (:

Der er mange måder man kan klare sig fint blot med 9. klasse - eller mindre. Det er bare langt fra alle der er egnede til det. De fleste har nok bedre af lidt mere uddannelse, men for de få der har de rette talenter, er det spild af tid at gå videre i det traditionelle uddannelsessystem. Og det er ikke blot iværksættere, det er aktuelt for ... Lad mig blot nævne:

- Sportstalenter (unge fodboldtalenter, tennisstjerner osv)

- Ballet-talenter

- Musik-talenter

- Og ja, iværksættere

Jeg er selv en af dem der ikke gik videre i det almindelige uddannelsessystem efter 9. klasse. Jeg havde sådan set været glad nok for skolen og med en del pæne 11 og 13 taller, lå det også lige for, at jeg skulle læse videre. Men det var bare ikke det jeg ville. Jeg brændte for nogle andre ting, som jeg ganske enkelt ikke kunne få opfyldt i uddannelsessystemet.

Det betyder dog ikke, at jeg er stoppet med at uddanne mig. Absolut ikke. Jeg har bare gjort det selv. Det er jeg god til - det er et af mine talenter. Og alene derfor har jeg aldrig rigtig haft brug for yderligere formel uddannelse. Jeg har frit - gennem hele mit liv, kunne plukke de områder jeg havde brug for at lære noget om - og så har jeg lært det.

I de senere år er det blevet endnu lettere. Mange af de dygtigste mennesker i verden har gratis forelæsninger liggende på Nettet - og resten kan man studere i de rette bøger.

Jeg oplever desværre meget ofte, at det traditionelle uddannelsessystem undertrykker mange af de evner hos folk, som senere kunne gøre dem til gode iværksættere. Uddannelsessystemet er i alt for høj grad designet til at uddanne lønmodtagere. Det gælder både for håndværksfagene og de akademiske fag. Jeg ved godt der er undtagelser, men jeg synes der er en klar overvægt af iværksætter-fjerne uddannelsesmiljøer.

Jeg har gennem tiden mødt mange der ligesom jeg selv har taget det helt rigtige valg og klaret os med folkeskolen - eller måske gymnasiet med. Det ville have været spild af vores tid (og de stakkels lærere, som vi sikkert alligevel ville have drevet til vandvid med vores manglende autoritetstro og lyst til hele tiden af vende altid på hovedet og gøre ting på nye måder).

Men, det er som sagt alt i alt et lille mindretal af enhver generation, der har de evner der skal til, at klare sig uden nogen uddannelse. De fleste mennesker ender jo også med et almindeligt job - og der er det jo logisk nok, at man som regel kan få både mere spændende og velbetalte jobs, hvis man har en god uddannelse. Og mange af os iværksættere har jo også brug for disse dygtige højtuddannede fagpersoner, til at gennemføre alle vores tossede ideer.

Vi skal passe på ikke at gøre "iværksætteri" til sådan en "morderne ting" enhver rask knægt da må have - på linie med sushi, hængerøvsbukser og gruppesex.

Iværksætter - eller fodboldstjerne, balletbarn eller musiker er ikke bare noget man bliver for sjov. Det er benhårdt, man skal brænde helt usædvanligt meget for det og være skruet rigtigt sammen (mentalt, fysisk eller socialt - alt efter talent-område). Og selv med alle gode odds og hårdt arbejde, lykkes det slet ikke for alle. Langt fra.

Men jeg vil påstå, at os der så alligevel kaster os ud i udenoms-uddannelses-vejen og bruger vores særlige talenter, hver især, vi får dels et forbandet spændende liv og så er vi med til at berrige samfundet mere en gennemsnitligt. Det gælder både for iværksættere, sportstalenter, kunsttalenter osv.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 03:06
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Fedt at få anerkendelse af folk på Amino.

9. klasse tæller hverken i banken, hos investor eller i verden. Jeg ved ikke had de andre har skrevet. Selvom klokken er 03 fredag nat kan jeg svare på spørgsmålet: Tag en uddannelse.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 20:05

Reed:
Jeg og nogle kollegaer sad på jobbet I dag og diskutterede om det egentlig er muligt at klare sig på blot en 9. klasses eksamen?

Tjaah. Potaeto, Potato Smile

Egentlig så vil jeg mene at man sagtens kan klare sig med en 9 klasses eksammen. Dog vil jeg mene at hvis man så dropper ud af 9 klasse, for at arbejde, så skal man få et lærerigt job.

Feks. så arbejde 20 timer som fejedreng et sted, og måske så arbejde 10-20 timer som kassemedarbejder, og muligvis arbejde sig op. Man skal nok prøve en masse jobs af, såsom piquline, sekretær, livredder, eller lign.

Så hvis du inden du er fyldt 25 har prøvet 20 forskellige jobs, så ved du lige så meget som hvis du tog en uddannelse, men det ville også pynte hvis du tog en del kurser.

Winther.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:46

Winther & Winther:

Så hvis du inden du er fyldt 25 har prøvet 20 forskellige jobs, så ved du lige så meget som hvis du tog en uddannelse, men det ville også pynte hvis du tog en del kurser.

Det vil jeg så godt påstå er direkte løgn... Hvis du har haft en masse jobs, så har du sikkert intet lært om eksport, regnskab, branding, segmentering, markedstilpsning, købsadfærd, skrive breve, B2B sprog, kultur, ledelse osv... Og hvis du læser noget af det op ved siden af arbejde over en 7 årig periode, så ender du jo alligevel med at bruge tæt på samme mængde tid, som f.eks en HHX uddannelse tager...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:06

Bautik:

10klasse eksame med kommentare fra lærer" Forstod ikke dit tysk, men du for 6", "du kan ikke tale fransk, men du består med et 6 tal".

Det er så heller ik de vigtigste ting, med mindre du vil ind på disse markeder...

Men det eneste man aldrig kan tage fra en person er viden. Du kan mistet alt andet her i livet, med undtagelse af din viden... Derfor er det på ingen måde dumt, at udvidde denne, da man faktisk lære en masse ting, som pludselig senere hen kommer en til gavn!

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 00:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper G:

Fedt at få anerkendelse af folk på Amino.

9. klasse tæller hverken i banken, hos investor eller i verden. Jeg ved ikke had de andre har skrevet. Selvom klokken er 03 fredag nat kan jeg svare på spørgsmålet: Tag en uddannelse.

Hej Jesper

Jeg synes, at dit input fortjener et par ord med på vejen. Det handler ikke om at få anerkendelse på Amino eller noget andet sted. Det handler om at få sin egen anerkendelse, og den er helt og aledeles individuel.

For nogle mennesker er et liv med f.eks. biodynamiske grøntsager på et nedlagt landbrug på Lolland og en yderst beskeden indtægt det ultimative mål. For andre er en god pose penge og konstant tilgang af nye projekter lykken. Ingen af delene kan du uddanne dig til.

Uddannelse skal aldrig undervurderes. Jeg er glad for, at der folk, der uddanner sig til læger, dyrlæger og andet, der er absolut nødvendigt for at samfundet kan fungere.

Jeg selv gik ud af skolen efter 9. klasse, og resten består af soldatertid, merkonomkurser og så den vigtigste af alle uddannelser: Min IBA. Og IBA er en forkortelse for I've been around ;-)

Trods min beskedne baggrund tæller jeg fint hos bankerne - eller rettere: Jeg gjorde, da jeg havde brug for dem. Med min 9. klasses afgangseksamen er det lykkedes mig at nå til, ikke at have brug for bankernes velvilje. Men de var friske nok, da jeg havde.

Jeg behøver heller ikke tælle hos investorer - men til gengæld er jeg selv investor, og jeg har aldrig spurgt om en uddannelsesmæssig baggrund hos de mennesker, jeg har investeret i. Det er nemlig helt og aldeles uden betydning.

Som Mikkel også skriver det: Det er mennesket, evnerne og "drive", der tæller. Er det på plads, er uddannelse uden betydning. Jeg kender adskillige cand. alt-muligt, der er ude af stand til at drive en forretning - og jeg kender mange uden uddannelse, der driver en eller flere særdeles succesfulde virksomheder.

Den ægte "nytænker", den lidt skæve person og den inkarnerede iværksætter vil sandsynligvis oftest enten forlad een uddannelse i utide - eller blive skolet ud af det rebelske, der skaber successer.

Og i sidste time er der kun én ting, der tæller: "Fik du set, det du ville? Fik du hørt din melodi?" (med venlig tak til Kim Larsen).  

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Thomas

Tak for dit indlæg, hvor du ikke revser mig for skønhedsfejlende i mit. Emnet har været oppe på Amino før. En person spørger om han skal droppe sin uddannelse til fordel for det forjættede iværksætterliv.

I er nogle stykker der har klaret jer godt uden en formel uddannelse og I fylder meget på Amino. Folk der har gjort som jer, men fejlet, er ikke på Amino, så der mangler en ballance, for vi hører ikke fra personer med 9. klasse og gæld der nu arbejder i et ufaglært job. Mit erinde er ikke at give jer mundkurv på, men jeg synes det er lidt letsindigt ukritisk at råde, hvad der muligvis er en skoletræt folkeskole elev til at springe ud i en uklar vision om at blive iværksætter. 

Statistisk set kan det ikke betale sig at blive iværksætter på grund af økonomi. Ingen steder i verden har man så gode betingelser til uddannelse som Danmark. Som land er det klart vi skal leve af vores hoveder i fremtiden og der spiller uddannelse en vigtig faktor. Vil man arbejde i udlandet er en relevant uddannelse en adgangsbillet. Ufaglærte mænd er de første som fyres når krisen kradser, så selvom man er villig til at tage ethvert job er det ikke altid nok. Uddannelse giver desuden dannelse. Min pointe er, at der skal gode grunde til at fravælge den unikke mulighed man gratis har i Danmark.

Vi er enige om at personligt råstof tæller mere for iværksættere, men der er ingen garanti for at spørgeren har den - og hvor ender han så? 

Min kommentar om 'anerkendelse fra Amino' kunne være skrevet lidt tydeigere, jeg mente det ironisk. Altså, at det sikkert er rart at en masse aminoer støtter spørgeren i hans oprindelige spørgsmål som er ladet. "Drop skolen nu, rejs rundt i verden, hav penge på lommen, blive iværksætter" vs. "Lav noget du ikke gider i de næste 8 år".

Jeg ser ikke ned på folk der vælger det biodynamiske landbrug eller folk der iværksætter inden for ufaglærte områder - jeg håber den enkelte laver noget de er glade for. Jeg er vel egentlig meget enig i mange af de ting "I" andre skriver, men det er for mig at se en ret alvorlig beslutning. Så hvis man spørger mig om man skal stoppe efter folkeskolen og rejse rundt i verden (for forældrenes penge, antager jeg) eller om man skal tage en ungdomsuddannelse, så foreslår jeg det sidste.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 3 ud af 7 (69 indlæg)