Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klare sig med blot en 9. Klasses eksamen?

Side 4 ud af 9 (88 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simon:

Man kan aldrig generalisere noget.

At bruge 3 år på et gymnasium og måske flere år bagefter er ikke gratis i mine øjne. Det koster tid. Det koster kræfter. 

Du er nødtil at tale generelt, når du ik kender personen eller personens egenskaber...

Og et gymnasium eller hhx er 3 år, men det er langt fra spild. Du lære mere end du tror på de 3 år, og det forbedre din viden, som er det eneste man never ever kan tage fra et menneske...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:55
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Reed:

Jeg og nogle kollegaer sad på jobbet I dag og diskutterede om det egentlig er muligt at klare sig på blot en 9. klasses eksamen?

Jeg mener at det kan man godt, altså hvis man har iværksætter genet (:

Der er mange måder man kan klare sig fint blot med 9. klasse - eller mindre. Det er bare langt fra alle der er egnede til det. De fleste har nok bedre af lidt mere uddannelse, men for de få der har de rette talenter, er det spild af tid at gå videre i det traditionelle uddannelsessystem. Og det er ikke blot iværksættere, det er aktuelt for ... Lad mig blot nævne:

- Sportstalenter (unge fodboldtalenter, tennisstjerner osv)

- Ballet-talenter

- Musik-talenter

- Og ja, iværksættere

Jeg er selv en af dem der ikke gik videre i det almindelige uddannelsessystem efter 9. klasse. Jeg havde sådan set været glad nok for skolen og med en del pæne 11 og 13 taller, lå det også lige for, at jeg skulle læse videre. Men det var bare ikke det jeg ville. Jeg brændte for nogle andre ting, som jeg ganske enkelt ikke kunne få opfyldt i uddannelsessystemet.

Det betyder dog ikke, at jeg er stoppet med at uddanne mig. Absolut ikke. Jeg har bare gjort det selv. Det er jeg god til - det er et af mine talenter. Og alene derfor har jeg aldrig rigtig haft brug for yderligere formel uddannelse. Jeg har frit - gennem hele mit liv, kunne plukke de områder jeg havde brug for at lære noget om - og så har jeg lært det.

I de senere år er det blevet endnu lettere. Mange af de dygtigste mennesker i verden har gratis forelæsninger liggende på Nettet - og resten kan man studere i de rette bøger.

Jeg oplever desværre meget ofte, at det traditionelle uddannelsessystem undertrykker mange af de evner hos folk, som senere kunne gøre dem til gode iværksættere. Uddannelsessystemet er i alt for høj grad designet til at uddanne lønmodtagere. Det gælder både for håndværksfagene og de akademiske fag. Jeg ved godt der er undtagelser, men jeg synes der er en klar overvægt af iværksætter-fjerne uddannelsesmiljøer.

Jeg har gennem tiden mødt mange der ligesom jeg selv har taget det helt rigtige valg og klaret os med folkeskolen - eller måske gymnasiet med. Det ville have været spild af vores tid (og de stakkels lærere, som vi sikkert alligevel ville have drevet til vandvid med vores manglende autoritetstro og lyst til hele tiden af vende altid på hovedet og gøre ting på nye måder).

Men, det er som sagt alt i alt et lille mindretal af enhver generation, der har de evner der skal til, at klare sig uden nogen uddannelse. De fleste mennesker ender jo også med et almindeligt job - og der er det jo logisk nok, at man som regel kan få både mere spændende og velbetalte jobs, hvis man har en god uddannelse. Og mange af os iværksættere har jo også brug for disse dygtige højtuddannede fagpersoner, til at gennemføre alle vores tossede ideer.

Vi skal passe på ikke at gøre "iværksætteri" til sådan en "morderne ting" enhver rask knægt da må have - på linie med sushi, hængerøvsbukser og gruppesex.

Iværksætter - eller fodboldstjerne, balletbarn eller musiker er ikke bare noget man bliver for sjov. Det er benhårdt, man skal brænde helt usædvanligt meget for det og være skruet rigtigt sammen (mentalt, fysisk eller socialt - alt efter talent-område). Og selv med alle gode odds og hårdt arbejde, lykkes det slet ikke for alle. Langt fra.

Men jeg vil påstå, at os der så alligevel kaster os ud i udenoms-uddannelses-vejen og bruger vores særlige talenter, hver især, vi får dels et forbandet spændende liv og så er vi med til at berrige samfundet mere en gennemsnitligt. Det gælder både for iværksættere, sportstalenter, kunsttalenter osv.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 03:06
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Fedt at få anerkendelse af folk på Amino.

9. klasse tæller hverken i banken, hos investor eller i verden. Jeg ved ikke had de andre har skrevet. Selvom klokken er 03 fredag nat kan jeg svare på spørgsmålet: Tag en uddannelse.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 20:05

Reed:
Jeg og nogle kollegaer sad på jobbet I dag og diskutterede om det egentlig er muligt at klare sig på blot en 9. klasses eksamen?

Tjaah. Potaeto, Potato Smile

Egentlig så vil jeg mene at man sagtens kan klare sig med en 9 klasses eksammen. Dog vil jeg mene at hvis man så dropper ud af 9 klasse, for at arbejde, så skal man få et lærerigt job.

Feks. så arbejde 20 timer som fejedreng et sted, og måske så arbejde 10-20 timer som kassemedarbejder, og muligvis arbejde sig op. Man skal nok prøve en masse jobs af, såsom piquline, sekretær, livredder, eller lign.

Så hvis du inden du er fyldt 25 har prøvet 20 forskellige jobs, så ved du lige så meget som hvis du tog en uddannelse, men det ville også pynte hvis du tog en del kurser.

Winther.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:46

Winther & Winther:

Så hvis du inden du er fyldt 25 har prøvet 20 forskellige jobs, så ved du lige så meget som hvis du tog en uddannelse, men det ville også pynte hvis du tog en del kurser.

Det vil jeg så godt påstå er direkte løgn... Hvis du har haft en masse jobs, så har du sikkert intet lært om eksport, regnskab, branding, segmentering, markedstilpsning, købsadfærd, skrive breve, B2B sprog, kultur, ledelse osv... Og hvis du læser noget af det op ved siden af arbejde over en 7 årig periode, så ender du jo alligevel med at bruge tæt på samme mængde tid, som f.eks en HHX uddannelse tager...

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 20:59

Selvfølgelig kan man det!!!! Jeg startede mit iværksætter liv da jeg blev tyve med at købe min første udlejnings ejendom, og inden året var omme havde jeg købt 2 mere.. på min 21årige fødselsdag startede jeg Bautik.dk, og her et halvtår efter køre det bare rundt ved siden af mit 37timers(+ det løse) arbejde på et lager som plukker.. Til min 22årige fødselsdag starter mit største projekt sammen med en kamerat, og det bliver sindsygt:)

10klasse eksame med kommentare fra lærer" Forstod ikke dit tysk, men du for 6", "du kan ikke tale fransk, men du består med et 6 tal".

Skole intereserer mig ikke, det gør chefer over mig heller ikke, så er den bedste og fedeste løsning at blive ens egen, og hygge sig det:)

16timers arbejde om dagen er sjovere end 8timers skole + lektier:)

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 21:09

Jeg ville da også sige, at uddannelse kan kun give mere balast i bagagen. Ikke at man ikke kan klare sig på en 9. kl og en god idé. Men der er bare nogle basale ting, som ville være gode at lære som ung, som jeg synes der er værd at tage med. 

Man får også lige nogle år på bagen og kommer igennem teenage perioden, med forlov til at være teenager og hvad der følger med det, og ikke voksen og iværksætter!

Jeg siger ikke, at du ikke skal kaste dig ud i dit projekt, men måske starte det op sideløbende med fx en handelsskole eksamen, hvis det kan lade sig gøre. På handelsskole lærer du en masse almen viden omkring markedsføring og regnskab, som giver dig lidt mere viden end det du har fra 9. kl's mathematik timer. Og dermed sagt at man ikke behøver en videregående uddannelse for at kunne bruge en uddannelse til noget. Korte uddannelser kan skam også bruges! Og derefter en masse erhvervserfaring. Rejser er også udviklende, men mest på det personlige plan, medmindre selvfølgelig det er erhvervsrelevant.

Succes skal du nok få, hvis du virkelig brænder for det du laver, hvilket jeg ikke er i tvivl om nu du skriver herinde om dine tanker. Men lov mig, at du giver dig selv lov til at være teenager ligesom alle dine venner. Erfaring er vigtig og man får også erfaring af at tage en uddannelse, både personligt og fagligt. Men de "få år" man bruger på en uddannelse, kan tit gi et helt andet menneske, fordi man udvikler sig. Lad være med at have så travlt! Du skal nok nå det hele :-)

:-) Dorthe

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:06

Bautik:

10klasse eksame med kommentare fra lærer" Forstod ikke dit tysk, men du for 6", "du kan ikke tale fransk, men du består med et 6 tal".

Det er så heller ik de vigtigste ting, med mindre du vil ind på disse markeder...

Men det eneste man aldrig kan tage fra en person er viden. Du kan mistet alt andet her i livet, med undtagelse af din viden... Derfor er det på ingen måde dumt, at udvidde denne, da man faktisk lære en masse ting, som pludselig senere hen kommer en til gavn!

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 00:18

Fashion-Seller:

Bautik:

Det er så heller ik de vigtigste ting, med mindre du vil ind på disse markeder...

Men det eneste man aldrig kan tage fra en person er viden. Du kan mistet alt andet her i livet, med undtagelse af din viden... Derfor er det på ingen måde dumt, at udvidde denne, da man faktisk lære en masse ting, som pludselig senere hen kommer en til gavn!

Det er rigtigt! jeg ville elske skole hvis jeg ikke skulle lære 90% unyttigt viden og 10% viden jeg kan bruge til noget. De penge jeg har tjent ved at arbejde, arbejde og arbejde, istedet for at være på SU, har været meget mere end jeg kunne tjene på 5år efter jeg er færdig med udannelse.

Siger selvfølgelig ikke at uddannelse er dårligt, man skal bare huske at der er mere end det, og man sagtens kan få succes med ens egen viden og gå på mod.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 00:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper G:

Fedt at få anerkendelse af folk på Amino.

9. klasse tæller hverken i banken, hos investor eller i verden. Jeg ved ikke had de andre har skrevet. Selvom klokken er 03 fredag nat kan jeg svare på spørgsmålet: Tag en uddannelse.

Hej Jesper

Jeg synes, at dit input fortjener et par ord med på vejen. Det handler ikke om at få anerkendelse på Amino eller noget andet sted. Det handler om at få sin egen anerkendelse, og den er helt og aledeles individuel.

For nogle mennesker er et liv med f.eks. biodynamiske grøntsager på et nedlagt landbrug på Lolland og en yderst beskeden indtægt det ultimative mål. For andre er en god pose penge og konstant tilgang af nye projekter lykken. Ingen af delene kan du uddanne dig til.

Uddannelse skal aldrig undervurderes. Jeg er glad for, at der folk, der uddanner sig til læger, dyrlæger og andet, der er absolut nødvendigt for at samfundet kan fungere.

Jeg selv gik ud af skolen efter 9. klasse, og resten består af soldatertid, merkonomkurser og så den vigtigste af alle uddannelser: Min IBA. Og IBA er en forkortelse for I've been around ;-)

Trods min beskedne baggrund tæller jeg fint hos bankerne - eller rettere: Jeg gjorde, da jeg havde brug for dem. Med min 9. klasses afgangseksamen er det lykkedes mig at nå til, ikke at have brug for bankernes velvilje. Men de var friske nok, da jeg havde.

Jeg behøver heller ikke tælle hos investorer - men til gengæld er jeg selv investor, og jeg har aldrig spurgt om en uddannelsesmæssig baggrund hos de mennesker, jeg har investeret i. Det er nemlig helt og aldeles uden betydning.

Som Mikkel også skriver det: Det er mennesket, evnerne og "drive", der tæller. Er det på plads, er uddannelse uden betydning. Jeg kender adskillige cand. alt-muligt, der er ude af stand til at drive en forretning - og jeg kender mange uden uddannelse, der driver en eller flere særdeles succesfulde virksomheder.

Den ægte "nytænker", den lidt skæve person og den inkarnerede iværksætter vil sandsynligvis oftest enten forlad een uddannelse i utide - eller blive skolet ud af det rebelske, der skaber successer.

Og i sidste time er der kun én ting, der tæller: "Fik du set, det du ville? Fik du hørt din melodi?" (med venlig tak til Kim Larsen).  

Side 4 ud af 9 (88 indlæg)