Du er nødtil at tale generelt, når du ik kender personen eller personens egenskaber... Og et gymnasium eller hhx er 3 år, men det er langt fra spild. Du lære mere end du tror på de 3 år, og det forbedre din viden, som er det eneste man never ever kan tage fra et menneske... |
Reed:Jeg og nogle kollegaer sad på jobbet I dag og diskutterede om det egentlig er muligt at klare sig på blot en 9. klasses eksamen?
Jeg mener at det kan man godt, altså hvis man har iværksætter genet (:
Der er mange måder man kan klare sig fint blot med 9. klasse - eller mindre. Det er bare langt fra alle der er egnede til det. De fleste har nok bedre af lidt mere uddannelse, men for de få der har de rette talenter, er det spild af tid at gå videre i det traditionelle uddannelsessystem. Og det er ikke blot iværksættere, det er aktuelt for ... Lad mig blot nævne:
- Sportstalenter (unge fodboldtalenter, tennisstjerner osv)
- Ballet-talenter
- Musik-talenter
- Og ja, iværksættere
Jeg er selv en af dem der ikke gik videre i det almindelige uddannelsessystem efter 9. klasse. Jeg havde sådan set været glad nok for skolen og med en del pæne 11 og 13 taller, lå det også lige for, at jeg skulle læse videre. Men det var bare ikke det jeg ville. Jeg brændte for nogle andre ting, som jeg ganske enkelt ikke kunne få opfyldt i uddannelsessystemet.
Det betyder dog ikke, at jeg er stoppet med at uddanne mig. Absolut ikke. Jeg har bare gjort det selv. Det er jeg god til - det er et af mine talenter. Og alene derfor har jeg aldrig rigtig haft brug for yderligere formel uddannelse. Jeg har frit - gennem hele mit liv, kunne plukke de områder jeg havde brug for at lære noget om - og så har jeg lært det.
I de senere år er det blevet endnu lettere. Mange af de dygtigste mennesker i verden har gratis forelæsninger liggende på Nettet - og resten kan man studere i de rette bøger.
Jeg oplever desværre meget ofte, at det traditionelle uddannelsessystem undertrykker mange af de evner hos folk, som senere kunne gøre dem til gode iværksættere. Uddannelsessystemet er i alt for høj grad designet til at uddanne lønmodtagere. Det gælder både for håndværksfagene og de akademiske fag. Jeg ved godt der er undtagelser, men jeg synes der er en klar overvægt af iværksætter-fjerne uddannelsesmiljøer.
Jeg har gennem tiden mødt mange der ligesom jeg selv har taget det helt rigtige valg og klaret os med folkeskolen - eller måske gymnasiet med. Det ville have været spild af vores tid (og de stakkels lærere, som vi sikkert alligevel ville have drevet til vandvid med vores manglende autoritetstro og lyst til hele tiden af vende altid på hovedet og gøre ting på nye måder).
Men, det er som sagt alt i alt et lille mindretal af enhver generation, der har de evner der skal til, at klare sig uden nogen uddannelse. De fleste mennesker ender jo også med et almindeligt job - og der er det jo logisk nok, at man som regel kan få både mere spændende og velbetalte jobs, hvis man har en god uddannelse. Og mange af os iværksættere har jo også brug for disse dygtige højtuddannede fagpersoner, til at gennemføre alle vores tossede ideer.
Vi skal passe på ikke at gøre "iværksætteri" til sådan en "morderne ting" enhver rask knægt da må have - på linie med sushi, hængerøvsbukser og gruppesex.
Iværksætter - eller fodboldstjerne, balletbarn eller musiker er ikke bare noget man bliver for sjov. Det er benhårdt, man skal brænde helt usædvanligt meget for det og være skruet rigtigt sammen (mentalt, fysisk eller socialt - alt efter talent-område). Og selv med alle gode odds og hårdt arbejde, lykkes det slet ikke for alle. Langt fra.
Men jeg vil påstå, at os der så alligevel kaster os ud i udenoms-uddannelses-vejen og bruger vores særlige talenter, hver især, vi får dels et forbandet spændende liv og så er vi med til at berrige samfundet mere en gennemsnitligt. Det gælder både for iværksættere, sportstalenter, kunsttalenter osv.