Hej
De kolde facts er at langt flere end 50% af de nystartede virksomheder ikke eksisterer efter to år iflg Erhvervs & Selskabsstyrelsen. Rigtig, rigtig mange af dem har helt sikkert haft både drive, energi og masse af tro på projektet, og der er også mange der har mistet de penge de satte i deres virksomhed.
Årsagerne er nok lige så mange som der er iværksættere, og derfor er det DIG og din måde at leve og angribe hverdagens trivialiteter der er afgørende for om det bliver succes eller ej, - og ikke om du har en længere uddannelse bag dig.
Noget af forklaringen på de lukkede firmaer skyldes desværre også at størstedelen af de firmaer der registreres, er kendetegnet ved at det er virksomheder/fag der ikke kræver en særlig uddannelse. Jeg har siddet overfor flere iværksættere som virkelig har knoklet numsen ud af bukserne, for så at finde ud af at der er noget der hedder moms, skat, atp osv. osv. og de har jo typisk stået med 10.000 i hånden og så købt en ny boremaskine så de ikke skulle bukke sig efter den gamle, uden at tænke over at det måske kun er de 3.000 kr. der reelt var deres. Rigtigt mange kommer jo fra lønmodtagersiden hvor de penge der går ind på lønkontoen, er ens egne. Så der bliver begået rigtigt rigtigt mange fejl, og de kan blive rigtigt dyre fordi de fleste jo ikke kan få en krone i banken hvis ikke de hæfter personligt, og bankgæld kan inddrives hos dig til evig tid, den forældes først efter 20 år og hvis man modtager en rykker inden da, så gælder den de næste 20 år også.
Jeg har været iværksætter i 30 år, og kan fortælle historier om hvordan jeg sov under skrivebordet for ikke at have to huslejer osv. osv. - men den slags er kun sjovt at fortælle jer og børnebørnene, - der er absolut intet ved det mens det står på.
Eksamenspapirer kan man ikke bruge til noget som iværksætter, medmindre ens fag kræver det, men den viden der kommer af en uddannelse kan være rigtigt meget værd i forretningssammenhænge. Det er faktisk den fedeste forretning du kan gøre, at hæve din SU og få lærere og viden stillet til rådighed ganske gratis. Den mulighed er det ikke sikkert du får senere, og jeg har gennem mine mange år som iværksætter betalt for hjælp der kunne have købt mig mere end én Porsche og èn villa på Strandvejen. Jeg har formodentligt også sat ferieboligen i Cannes over styr, fordi jeg er gået glip af muligheder som jeg ikke vidste var der, selvom jeg har haft pengene til at udnytte muligheden.
Så der er i virkeligheden kun én der afgør om uddannelse udover folkeskolen er nødvendig, og det er dig.
/Michael