Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klare sig med blot en 9. Klasses eksamen?

Side 3 ud af 9 (88 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Reed:

Fashion-Seller:

Man kan sagtens, men viden har aldrig skadet ens muligheder... Og man får en masse ekstra ballast ved f.eks at have taget HHX eller Gym...

Ville det være forkert at sige at det man lære på HHX eller normal GYM  er noget som man også kan lære med erfaring? :)

Man kan lære alt, men prisen for at gå direkte i praksis uden basisviden er tilgengæld os høj. Dvs du ender med nogle rigtig store lærepenge, som du kunne have undgået...

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 555
Skrevet kl. 18:23

sannesol:
Man lærer meget på vejen og der er jo ingen der siger du ikke kan starte noget ved siden af studiet..

Det rigtigt - og det har jo også :)

- Men det der ligger i det, jeg kan mærke det ikke er mig at gå i skole, jeg kan mærke jeg skal UD!
Jeg har ikke urealistiske tanker, jeg tror ikke jeg bliver rig om et år hvis jeg dropper ud nu (med mindre jeg er rigtigt god *griner*)
Jeg har bare på fornæmmelsen at jeg har brug for at opleve noget - Jeg kunne utrolig godt tænke mig at skrive bøger, f.eks  - Verdenen set fra en 16-17årigs side eller noget i den stil.
Hm.. Nu sidder jeg og kommer ud med det hele på et forum om iværksætteri.. haha..
Men jeg skal nok finde ud af det. Det er jeg sikker på! ;)

Tilbyder produkt fotos til webshop ejere, og butiks ejere - Kontakt: Via PM

Fra Minsk
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:25

Hej med jer

Mine egne erfaringer siger mig, at det sagtens kan lade sig gøre at klare sig baseret på folkeskoen.

Hvis man evner at forholde sig kritsk og danne sine egne meninger samt tør træffe sine egne beslutninger, så har man nogle gode værktøjer med sig frem. Det lærer man vist ikke på ret mange udddannelser, så man kan begå sig, som iværksætter.

Mvh.

Rasmus

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Skrevet kl. 18:26

Mattias Skovhøj:

Det er utroligt, hvad man kan, hvis man af hele sit hjerte vil. Det er også utroligt hvad man IKKE kan, hvis man af hele sit hjerte ikke gider.

Jeg har kun 9. klasse - droppede ud af gymnasiet for snart 3 år siden, og har ikke fortrudt det i et sekund. Lever i dag - rigtig godt vil jeg tillade mig at sige - af at være iværksætter. Tjener væsentlig flere penge end mine forældre gør til sammen, for sammenligningen....

Og jeg kan mærke at skolen det er det jeg IKKE gider vil. - Jeg vil starte noget andet. Og jeg tror ikke jeg kommer til at fortryde det.
- Hvor lang nåede du at gå på gymnasiet?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

De kolde facts er at langt flere end 50% af de nystartede virksomheder ikke eksisterer efter to år iflg Erhvervs & Selskabsstyrelsen. Rigtig, rigtig mange af dem har helt sikkert haft både drive, energi og masse af tro på projektet, og der er også mange der har mistet de penge de satte i deres virksomhed.

Årsagerne er nok lige så mange som der er iværksættere, og derfor er det DIG og din måde at leve og angribe hverdagens trivialiteter  der er afgørende for om det bliver succes eller ej, - og ikke om du har en længere uddannelse bag dig.

Noget af forklaringen på de lukkede firmaer skyldes desværre også at størstedelen af de firmaer der registreres, er kendetegnet ved at det er virksomheder/fag der ikke kræver en særlig uddannelse. Jeg har siddet overfor flere iværksættere som virkelig har knoklet numsen ud af bukserne, for så at finde ud af at der er noget der hedder moms, skat, atp osv. osv. og de har jo typisk stået med 10.000 i hånden og så købt en ny boremaskine så de ikke skulle bukke sig efter den gamle, uden at tænke over at det måske kun er de 3.000 kr. der reelt var deres. Rigtigt mange kommer jo fra lønmodtagersiden hvor de penge der går ind på lønkontoen, er ens egne. Så der bliver begået rigtigt rigtigt mange fejl, og de kan blive rigtigt dyre fordi de fleste jo ikke kan få en krone i banken hvis ikke de hæfter personligt, og bankgæld kan inddrives hos dig til evig tid, den forældes først efter 20 år og hvis man modtager en rykker inden da, så gælder den de næste 20 år også.

Jeg har været iværksætter i 30 år, og kan fortælle historier om hvordan jeg sov under skrivebordet for ikke at have to huslejer osv. osv. - men den slags er kun sjovt at fortælle jer og børnebørnene, - der er absolut intet ved det mens det står på.

Eksamenspapirer kan man ikke bruge til noget som iværksætter, medmindre ens fag kræver det, men den viden der kommer af en uddannelse kan være rigtigt meget værd i forretningssammenhænge. Det er faktisk den fedeste forretning du kan gøre, at hæve din SU og få lærere og viden stillet til rådighed ganske gratis. Den mulighed er det ikke sikkert du får senere, og jeg har gennem mine mange år som iværksætter betalt for hjælp der kunne have købt mig mere end én Porsche og èn villa på Strandvejen. Jeg har formodentligt også sat ferieboligen i Cannes over styr, fordi jeg er gået glip af muligheder som jeg ikke vidste var der, selvom jeg har haft pengene til at udnytte muligheden.  

Så der er i virkeligheden kun én der afgør om uddannelse udover folkeskolen er nødvendig, og det er dig.  

/Michael

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Skrevet kl. 18:37

Rasmus Vinter Sørensen:
Hvis man evner at forholde sig kritsk og danne sine egne meninger samt tør træffe sine egne beslutninger, så har man nogle gode værktøjer med sig frem. Det lærer man vist ikke på ret mange udddannelser, så man kan begå sig, som iværksætter.

Det tror jeg gerne på! :)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Skrevet kl. 18:39

Dyrebilen.dk:
Så der er i virkeligheden kun én der afgør om uddannelse udover folkeskolen er nødvendig, og det er dig.  

tak fordi du skrev :)
- Og ja det er rigtigt, der er ingen andre end mig der kan sige om en uddannelse er vigtigt og brugbar for mig! :)

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 23:16

Fashion-Seller:

Man kan lære alt, men prisen for at gå direkte i praksis uden basisviden er tilgengæld os høj. Dvs du ender med nogle rigtig store lærepenge, som du kunne have undgået...

Man kan aldrig generalisere noget.

At bruge 3 år på et gymnasium og måske flere år bagefter er ikke gratis i mine øjne. Det koster tid. Det koster kræfter.

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 23:58

Dyrebilen.dk:

Eksamenspapirer kan man ikke bruge til noget som iværksætter, medmindre ens fag kræver det, men den viden der kommer af en uddannelse kan være rigtigt meget værd i forretningssammenhænge. Det er faktisk den fedeste forretning du kan gøre, at hæve din SU og få lærere og viden stillet til rådighed ganske gratis. Den mulighed er det ikke sikkert du får senere, og jeg har gennem mine mange år som iværksætter betalt for hjælp der kunne have købt mig mere end én Porsche og èn villa på Strandvejen. Jeg har formodentligt også sat ferieboligen i Cannes over styr, fordi jeg er gået glip af muligheder som jeg ikke vidste var der, selvom jeg har haft pengene til at udnytte muligheden.  

/Michael 

Nok det bedste indlæg efter min mening i denne debat. Ingen bliver verdens mester af et par år på handelskole eller erhvervsskole, men det giver et basis viden som kan spare dig for en del nederlag.

Personlig sprang jeg ud som selvstændig / Iværksætter for knap 8år siden i en alder af 30år. Jeg har dog altid været iværksætter, hvilket kom til udtryk i at på den arbejdsplads jeg havde fra jeg var 20 til knap 30 blev jeg ofte involveret i projekter hvor noget der skulle ændres eller udvikles. Dette holdt mig nok som lønmodtager meget længre end jeg havde planlagt.

Desuden betalte virksomheden min merkonom (regnskab), nu vil mange sige at den  ikke er noget værd, men det mener jeg er op til den enkelt at vudere. Det gav mig nogle flere værktøjer som jeg kan bruge i min selvstændige virksomhed.

uddannelse / ikke uddannelse:

Hvis du ikke gider at afsætte 3 til 4 år til uddannelse så kom igang med det du brænder for.

Arbejd og tjen penge til at realisere dine ideer.

I de perioder hvor der er stilstand med arbejde, så tag relavante kurser på den lokale erhvervsskole. F.eks regnskab, div. it hvis du ikke har styr på det.

Tag et iværksætter kursus eller hvad det nu hedder hvor nye iværksætter bliver klædt på bla. med deltagelse fra skat.

Thomas

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 00:13

Jeg fik i øvrigt aldrig andet uddannelse end EFG handel og kontor, og mener selv jeg klare mig rimelig selv om mit først projekt som selvstændig kostede mig (lære)penge i den 6 ciffere størrelse.

Min nuværende forretning er startet op ad bakke grundet den gæld jeg havde fra den første. Den har nu kørt i lidt over 4år og jeg vil realistisk mene at hvis jeg realiserede den nu kunne jeg blive gældsfri.

Den er betalt over de fire år, samtidig med at jeg har afregnet renter på den tidligere gæld. Forretning har jeg bragt op til at være over dobbelt så stor som da jeg købte den (i maskiner) og 5/6 gange så stor i omsætning.

Så det kan lade sig gøre også selv om det først skud rammer ved siden af.

Thomas

Side 3 ud af 9 (88 indlæg)