Søren Med al respekt for din kæreste og dine bekymringer. Arto er for børn? Hvis du deaktivere en konto således den ikke kan ses og vil blive slettet efter nogle xxx antal dage er det vel i orden. Det er det samme på facebook eller Hotmail osv. Det er helt lovligt - MEN jeg vil give dig ret i at der ikke er nogen, Legal Agreement som man lige skal "hakke" af når man signer op. Hvilket undre mig meget. Du har fået et fornuftigt svar fra en Arto CoAdmin og bør være tilfreds med at han gider at besvare dig. Et Forum vil og kan ikke opfylde enkeltes ønsker om at blive slettet. Så ville en "tråd" jo blive meningsløs og så kan man jo lige så godt slette hele tråden. Hvilket ikke er retfærdigt over for de andre som har deltaget. Det gælder også her. DIN tråd og indlæg bliver her for evigt :-) Profilen kan slettes, men det er så det. Juridisk er du inde på noget som bekymre mange og Datatilsynet har lavet nogle anbefalinger som ikke er lov - endnu og sikkert heller ikke bliver det. Jeg personligt registrere mig hver dag flere gange, hos diverse sites, med navn og adresse for at downloade deres software eller andet. Forestil dig lige at jeg ville have alt det slettet? En Site som Arto ville også have et samvittighedsproblem hvis de bare slettede en "krænker´s" profil og alt hvad personen havde snakket med de små børn om. Jeg syntes du skal slå kold vand i blodet, og spille med på deres regler - hvor de så end er. |
@Søren
Først vil det nok være en god idé at præcisere hvad ordene "sletning" og "deaktivering" helt nøjagtigt dækker over.
En sletning betyder at alt data vedr. den person/profil bliver slettet fra Artos system. Det gælder også diverse logs og IP noteringer der skulle være.
Da Arto har Chatmærket for sikker chat (som bl.a. er defineret med hjælp fra Red Barnet, Det Kriminalpræventive Råd, Medierådet for Børn & Unge samt IT og Telestyrelsen), forpligter de sig til at gemme alt data i 1 år (Chatmærket stk. 8).
Tidligere i denne tråd har du skrevet, at andre community sites giver brugerne mulighed for at slette deres profil. Du skriver samtidig at de så stadigvæk vil have mulighed for at gå tilbage og se IP adresser og ting i logs.
Disse 2 statements stemmer ikke overens, da en sletning bevirker at alt data slettes.
Arto har valgt at kalde en "standard sletnings funktion" for "deaktivering" i stedet for. At kalde det for en "sletning" er direkte misvisende, hvis man så ikke sletter alt data.
Teknisk set sker der nogenlunde det samme ved en deaktivering som ved en "misvisende sletning". Den eneste forskel er at Arto giver brugerne mulighed for at fortryde en sletning (reaktivering), hvis de på en senere tidspunkt skulle ønske dette.
Konklusionsvis tror jeg at Arto allerede har den funktion du eftersøger, de har bare valgt at kalde den for en deaktivering i stedet for en sletning (da alt data ikke bliver slettet).