Jeg er administrator på Arto, og kan lige forklare hvorfor man ikke kan slette sin profil helst.
En bruger kan deaktivere sin profil, og kan gøres aktiv igen ved at logge ind. har man ikke logget ind i x antal dage (husker ikke hvor mange) så slettes profilen automatisk af systemet på et tidspunkt.
Man vælger at opbevare data, i tilfælde af politiet får brug for at få adgang til oplysninger omkring en bruger. Og det er fuldt ud lovligt at opbevare disse i 12 måneder.
Så det er faktisk for at beskytte brugere på Arto, man kun kan deaktivere, hvor den efter x antal tid, slettes permanent.
Nej har ikke tænkt mig at fare i flæsket på Amino. :) Da det jo stadig er muligt at skrive til Amino og med en fornuftig tone, kan få en admin eller webmaster til at slette ens profil/bruger herinde.
Er du sikker på, at Amino ikke har samme politik omkring brugerdata? Det giver altså god mening ikke at slette dem, specielt for sites som Arto.dk - de har uden tvivl kontakt med politiet jævnligt for at undersøge anklager om voksnes potentielle misbrug af sitet. Kan en bruger frit slette sine data, kan han også skjule eventuelle spor.
Det er rigtigt nok. Men derfor skal det være muligt at du kan slette din profil alligevel. Hvis politiet eventuelt så skal blandes ind i noget, så er jeg sikker på at både Arto og Amino har oplysninger som f.eks logs af hvad der er blevet skrevet, hvor de breve er blevet skrevet fra og fra hvilken IP osv. :)
Jeg er administrator på Arto, og kan lige forklare hvorfor man ikke kan slette sin profil helst.
En bruger kan deaktivere sin profil, og kan gøres aktiv igen ved at logge ind. har man ikke logget ind i x antal dage (husker ikke hvor mange) så slettes profilen automatisk af systemet på et tidspunkt.
Man vælger at opbevare data, i tilfælde af politiet får brug for at få adgang til oplysninger omkring en bruger. Og det er fuldt ud lovligt at opbevare disse i 12 måneder.
Så det er faktisk for at beskytte brugere på Arto, man kun kan deaktivere, hvor den efter x antal tid, slettes permanent.
Den er heller ikke holdbar. Da alle andre sider ligesom Arto (et dating/community site) har en mulighed for at slette deres profil. Så hvad er det lige der gør Arto anderledes fra de andre sider?.
Som jeg har skrevet i mit tidligere indlæg, så kan Arto altid går tilbage og se IP'en på den person som har brugt profilen og de kan også tidligere gå tilbage i logs og se hvad der er blevet skrevet, hvornår osv.
Skal lige understrege jeg IKKE kan udtale mig på Artos vegne samt jeg ikke har nogen indflydelse på beslutninger og driften. Men kan jeg være et "forlænget talerør".
En anden faktor er også, at rigtig mange brugere ønsker at slette deres profil. hvorefter de 2 dage senere fortryder og gerne vil have den igen. Og det kan man tilbyde, ved blot at deaktivere brugeren, så brugeren selv kan åbne den igen.
Jeg ved ikke 100% hvordan man har valgt at bygge logdatabasen op, men meget tænkeligt man bare kan søge på ip adresser og finde en brugers data den vej.
Jeg har tilknytning til andre communitys her i danmark, og der benytter man fuldstændig samme metode :)
Skal lige understrege jeg IKKE kan udtale mig på Artos vegne samt jeg ikke har nogen indflydelse på beslutninger og driften. Men kan jeg være et "forlænget talerør".
En anden faktor er også, at rigtig mange brugere ønsker at slette deres profil. hvorefter de 2 dage senere fortryder og gerne vil have den igen. Og det kan man tilbyde, ved blot at deaktivere brugeren, så brugeren selv kan åbne den igen.
Jeg ved ikke 100% hvordan man har valgt at bygge logdatabasen op, men meget tænkeligt man bare kan søge på ip adresser og finde en brugers data den vej.
Jeg har tilknytning til andre communitys her i danmark, og der benytter man fuldstændig samme metode :)
Jeg har skam også tilknytning til andre communities i danmark og der benytter de netop ikke den metode. Der giver de deres brugere mulighed for at slette deres brugere.
Og den med at bare fordi en bruger fortryder, så har man dækket sig ind ved at gøre sådan, er jo slet slet ikke holdbar. For hvis en bruger fortryder, så kan personen bare oprette en anden gratis profil. Så det er endnu et meget dårliigt argument. :)
Men vil da gerne høre om hvilke andre steder, som bruger samme funktion?. Fordi så vidt jeg ved, ud fra de utallige community sites rundt omkring, så har man altid haft en mulighed for at slette (ikke deaktivere) sin profil.
Søren, nu syntes jeg at du kører denne tråd for langt ud. Jeg kan intet galt se i at Arto vælger at gemme disse data. Som jeg har forstået det, så bliver dine data "usynlige" for andre brugere i det øjeblik du deaktivere din profil. Men det kan Lund vil be-/ eller afkræfte.
Mht. til det link du giver os, så står der flere steder på siden: "Anbefalinger til beskyttelse af privatlivets fred i sociale netværkstjenester- Så jeg tror ikke at dette er et krav.
Jeg ville jo også mene at en virksomhed som freeway der står bag Arto, burde have disse regler på plads. I og med de så tit er i forbindelse med politi og andre offentlige instanser.
Søren, nu syntes jeg at du kører denne tråd for langt ud. Jeg kan intet galt se i at Arto vælger at gemme disse data. Som jeg har forstået det, så bliver dine data "usynlige" for andre brugere i det øjeblik du deaktivere din profil. Men det kan Lund vil be-/ eller afkræfte.
Mht. til det link du giver os, så står der flere steder på siden: "Anbefalinger til beskyttelse af privatlivets fred i sociale netværkstjenester- Så jeg tror ikke at dette er et krav.
Jeg ville jo også mene at en virksomhed som freeway der står bag Arto, burde have disse regler på plads. I og med de så tit er i forbindelse med politi og andre offentlige instanser.
Nu er det ikke ondt ment. Men det virker som at Lund ikke har særlig meget styrr på særlig meget, hvad der foregår på Arto's hjemmeside, til trods for at han siger at han er administrator. Fordi det står klart og tydeligt på deres hjemmeside, hvad der bliver logget.
Så derfor har de ingen grund til at holde på en bruger ved kun at tilbyde at deaktivere deres profil. :)
Og nej. Det er blevet bevist flere gange, at freeway ikke har haft styr på deres regler. Og at de flere gange har omgået regler og påbud. :)
Så nej kan ikke se at jeg kører den langt ud. :) Men det er vist et definationsspørgsmål.
Hvis du nu deaktivere din kærestes bruger, så er der ingen andre der kan se disse data, og så må du vente de 90 dage (tror jeg nok) på at profilen bliver slettet. Det kan da ikke være mere enkelt.
Jeg tror ikke du får noget ud af at true med at skrive til diverse medier.
Brug din tid på noget fornuftigt, nyd at du er en del af danmarks største iværksætterforum, smil og så bliver din dag lettere.
Fortsat god nat til alle jer natteravne, nu vil jeg til at være lidt produktiv :)
Det er en dårlig undskyldning (hvem der så end har sagt det), at profiler kun kan deaktiveres for at gemme data i tilfælde af misbrug.
Der er ingen som stopper arto fra at beholde en log eller backup af en profil, bare fordi den er lukket.
Brugere skal have mulighed for at lukke deres profiler definitivt. Om arto så beholder nogle/alle data for en sikkerheds skyld er underordnet. Så længe de ikke er tilgængelige, eller kan gøres tilgængelige igen. Og så længe de ikke beholdes længere end loven tillader.
Arto valgte at benytte sig af profildeaktivering da det viste sig at være en succes hos facebook. Og bevars, det er da smart. Jeg har selv overvejet at bruge det på min egen hjemmeside, hvis det da ikke var imod den danske persondatalovgivning.