> Men hvad havde du sagt hvis det ikke har været en svindel sag? Svindel er svindel - det kan vi hurtigt blive enige om, og den skyldige i den slags ting er svindleren. Han sidder i denne sag i spjældet nu. Det som jeg er mest kritisk overfor er at overbelåne fiktive værdier (som værdipapirer der ikke frit kan handles jo er) og køre risikable gearede investeringer med pengene. For hvis bare markederne ændrer sig ganske lidt går man helt på røven. Og det gjorde Finn. Han troede, ligesom en del andre, at den eksplossive vækst ville fortsætte uendeligt. Det er dumt, for historien har vist at det gør den ikke. Tingene går op og ned, og man skal ikke investere på en måde, så man ikke kan overleve nedturene i markederne. Det andet jeg kritiserer er den ynkelige måde manden fremstiller sig selv på. Udover at jeg synes det er kvalmende, så tvivler jeg på, at det sælger billetter ligeså godt, som en anden vinkel på historien ville have gjort. > stil med Peter Larsens legendariske gennemgang af Tamilsagen Hans, Peter Larsen gjorde jo netop ikke det Finn gør - stiller sig op som uskyldigt offer, men gik tværtimod den mere direkte aggressive og anklagende vej. |
Nicolai Christensen:Mikkel deMib Svendsen:Det er sgu da dumt :)Men hvad havde du sagt hvis det ikke har været en svindel sag? Så havde du ikke sagt det var dumt, vel? ;)
Tjo, når man har alle de penge man nogensinde får brug for og så man vælger at "gamble" det hele på højrisikoaktiver, så er det dumt lige meget hvordan man vender og drejer det. Om man så slipper heldig fra det eller ej har ikke så meget med det at gøre.
Sådan for at stille det lidt firkantet op. Nytte værdien af penge falder (pr. enhed) jo flere man har. Så glæden ved en dobbelt op bliver mindre og mindre samtidig med at "ulykken" stiger og stiger ved en kvit. Så når man først har "mange" penge så begynder det at se noget meget ud som om det er en god ide at holde sin investering i relativt sikre aktiver e.g. ejendom, obligationer og spændende råstoffer (endda til en hvis grad aktier med en passende risikospredning). Den slags giver "over tid" altid afkast og chancerne for at hele investeringen forsvinder med en kraftig konjunkturnedgang er praktisk talt lig 0.
Så jo, at satse alt når man har nok må vel nærmest pr. definition være dumt.
Mvh Peder