Don't see it... sorry. (Undskyld de korte svar men jeg ligger på sofaen efter at have slået græs. Jeg har masser af tid da mit udviklingsteam er outsourcet, så jeg prøver at koncentrere mig om at slappe af) |
Rasmus, det bliver en anelse trættende når du bare kommenterer uden at læse. Husker du at jeg for længe siden i denne tråd skrev at man da sagtens kan lave gode projekter på open source? Øjensynligt ikke, for så ville min sidste kommentar jo ikke komme som sådan en overraskelse for dig.
Der er dog et meget alvorligt problem jeg generelt ser med open source, som i særlig grad rammer dem der f.eks. tror at de bare sådan lige kan downloade f.eks. Wordpress og så bruge det. Det kan de godt. Men ca hver 14. dag skal de så ominstallere hele lortet fordi der er kommet en opdatering - en opdatering der som oftest handler om at rette sikkerhedsfejl, eller tilføjelser af ting der for mig som almindelig blogger ikke har en skid brug for.
Open Source drives jo af et stort frivilligt korps af udviklere. Fedt nok. Men man får altså IKKE et ben til jorden i de forsamlinger hvis man kommer ind og foreslår, at det måske var en bedre ide for brugerne at lade være med at opdatere så meget og måske holde et helt år fri for opdatering (wow!).
Resultatet med f.eks. Wordpress er, at langt de fleste Wordpress installationer er hamrende usikre, fordi kun en meget lille del af brugerne orker alle de opdateringer (som iøvrigt ALDRIG går så let for de fleste som det ellers påstås at det kan).
Det samme problem rammer mange andre open source platforme. jeg skal ikke gøre mig klog på om dette også gælder for Magneto.
Det er klart, at hvis der er et bureau der påtager sig ansvaret for at ordne alt ting, hosting, opdateringer osv og sørger for det hele tiden fungerer for en fast månedlig pris - så jeg bare kan koncentrere mig om at blogge, drive webshop eller hvad det nu er jeg har gang i, så er det for mig ikke så vigtigt om det er bygget helt eller delvist på open source eller ej.
I praksis har de fleste løsninger da også elementer af begge dele - stumper af systemerne, eller de ting der alt i alt skal til for at få det til at køre. Noget kan være open source - andet closed. Selv Microsoft, så jeg lige, har for nyligt bidraget lidt til kærnen af Linux - og masser af "rene" MS applicationer har elementer, der bygger på open source.
Så igen, for mig er det mest afgørende hvor ansvaret for driften og den fortsatte almindelige udvikling af systemerne ligger og hvordan der afregnes. Og her kommer man altså ikke udenom, at det stort set altid er billigst og mest forudsigeligt for en virksomhed at vælge en hyldevare, der leveres med en fast supportering, frem for at skulle opbygge sin egen løsning helt eller delvist på åbne eller kommercielle platforme, tilføjes udvidelser, egne tilrettelser osv.
Det er et spørgsom om det er et IT-projekt - eller et køb af en fast defineret vare.
Jeg har arbejdet med en del virksomheder, som har brugt store summer på kommercielle softwareplatforme - som f.eks. den der bruges her (Community Server) og MS Commerce Server. begge dele synes jeg i sandhed er noget blændende lort! Og for både dette forums vedkommende og de virksomheder jeg har arbejdet med, der har brugt MS Commerce Server, har det været EKSTREMT dyrt! Ikke på grund af licensen - de par hundrede tusinde kroner er faktisk det mindste. Nej det er udviklingen. Det som burde have taget udviklerne 2-3 måneder - og som de selv mente det ville - ender som regel med at tage flere mandeår.
De webshops jeg kender til i DK der kører MS Commerce Server har brugt hvad der svarer til flere millioner (min. 3-6) i ren udvikling (programmeringstimer). Det synes jeg er helt ude i hampen. Specielt set i lyset af, at de kunne have fået 95% af det de har fået, ved at vælge en standardiseret hyldevare til nogle få tusinde om måneden - selv på en dedikeret server. Og måske havde de så kun tjent 95% af det de ellers kunne - men bundlinien havde bare set MEGET bedre ud!
Om de så havde brugt open surce havde det ingen forskel gjort. Det er som sagt ikke licensen der har gjort forskellen. Forskellen - og den meget højere pris, ligger først og fremmest i det faktum, at det er forbandet svært at forudsige, hvordan man løfter en ide til en færdig fungerende IT løsning, når alt for meget skal bygges eller sammensættes af forskellige stumper.