Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 17 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Lundsby:

Læs tråden igen så vil du se en uddybning af sætning - jeg orker ikke at forklarer det igen!

(Undskyld, de korte svar er på arbejde for 3. weekend i træk, har så mange kunde deadlines at jeg har svært ved at se hvordan vi kan nå det hele!, så jeg virkeligt nødt til at koncenterer mig om arbejdet!)

Don't see it... sorry.

(Undskyld de korte svar men jeg ligger på sofaen efter at have slået græs. Jeg har masser af tid da mit udviklingsteam er outsourcet, så jeg prøver at koncentrere mig om at slappe af)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus, det bliver en anelse trættende når du bare kommenterer uden at læse. Husker du at jeg for længe siden i denne tråd skrev at man da sagtens kan lave gode projekter på open source? Øjensynligt ikke, for så ville min sidste kommentar jo ikke komme som sådan en overraskelse for dig.

Der er dog et meget alvorligt problem jeg generelt ser med open source, som i særlig grad rammer dem der f.eks. tror at de bare sådan lige kan downloade f.eks. Wordpress og så bruge det. Det kan de godt. Men ca hver 14. dag skal de så ominstallere hele lortet fordi der er kommet en opdatering - en opdatering der som oftest handler om at rette sikkerhedsfejl, eller tilføjelser af ting der for mig som almindelig blogger ikke har en skid brug for.

Open Source drives jo af et stort frivilligt korps af udviklere. Fedt nok. Men man får altså IKKE et ben til jorden i de forsamlinger hvis man kommer ind og foreslår, at det måske var en bedre ide for brugerne at lade være med at opdatere så meget og måske holde et helt år fri for opdatering (wow!).

Resultatet med f.eks. Wordpress er, at langt de fleste Wordpress installationer er hamrende usikre, fordi kun en meget lille del af brugerne orker alle de opdateringer (som iøvrigt ALDRIG går så let for de fleste som det ellers påstås at det kan).

Det samme problem rammer mange andre open source platforme. jeg skal ikke gøre mig klog på om dette også gælder for Magneto.

Det er klart, at hvis der er et bureau der påtager sig ansvaret for at ordne alt ting, hosting, opdateringer osv og sørger for det hele tiden fungerer for en fast månedlig pris - så jeg bare kan koncentrere mig om at blogge, drive webshop eller hvad det nu er jeg har gang i, så er det for mig ikke så vigtigt om det er bygget helt eller delvist på open source eller ej.

I praksis har de fleste løsninger da også elementer af begge dele - stumper af systemerne, eller de ting der alt i alt skal til for at få det til at køre. Noget kan være open source - andet closed. Selv Microsoft, så jeg lige, har for nyligt bidraget lidt til kærnen af Linux - og masser af "rene" MS applicationer har elementer, der bygger på open source.

Så igen, for mig er det mest afgørende hvor ansvaret for driften og den fortsatte almindelige udvikling af systemerne ligger og hvordan der afregnes. Og her kommer man altså ikke udenom, at det stort set altid er billigst og mest forudsigeligt for en virksomhed at vælge en hyldevare, der leveres med en fast supportering, frem for at skulle opbygge sin egen løsning helt eller delvist på åbne eller kommercielle platforme, tilføjes udvidelser, egne tilrettelser osv.

Det er et spørgsom om det er et IT-projekt - eller et køb af en fast defineret vare.

Jeg har arbejdet med en del virksomheder, som har brugt store summer på kommercielle softwareplatforme - som f.eks. den der bruges her (Community Server) og MS Commerce Server. begge dele synes jeg i sandhed er noget blændende lort! Og for både dette forums vedkommende og de virksomheder jeg har arbejdet med, der har brugt MS Commerce Server, har det været EKSTREMT dyrt! Ikke på grund af licensen - de par hundrede tusinde kroner er faktisk det mindste. Nej det er udviklingen. Det som burde have taget udviklerne 2-3 måneder - og som de selv mente det ville - ender som regel med at tage flere mandeår.

De webshops jeg kender til i DK der kører MS Commerce Server har brugt hvad der svarer til flere millioner (min. 3-6) i ren udvikling (programmeringstimer). Det synes jeg er helt ude i hampen. Specielt set i lyset af, at de kunne have fået 95% af det de har fået, ved at vælge en standardiseret hyldevare til nogle få tusinde om måneden - selv på en dedikeret server. Og måske havde de så kun tjent 95% af det de ellers kunne - men bundlinien havde bare set MEGET bedre ud!

Om de så havde brugt open surce havde det ingen forskel gjort. Det er som sagt ikke licensen der har gjort forskellen. Forskellen - og den meget højere pris, ligger først og fremmest i det faktum, at det er forbandet svært at forudsige, hvordan man løfter en ide til en færdig fungerende IT løsning, når alt for meget skal bygges eller sammensættes af forskellige stumper.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 15:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Open Source drives jo af et stort frivilligt korps af udviklere. Fedt nok. Men man får altså IKKE et ben til jorden i de forsamlinger hvis man kommer ind og foreslår, at det måske var en bedre ide for brugerne at lade være med at opdatere så meget og måske holde et helt år fri for opdatering (wow!).

Resultatet med f.eks. Wordpress er, at langt de fleste Wordpress installationer er hamrende usikre, fordi kun en meget lille del af brugerne orker alle de opdateringer (som iøvrigt ALDRIG går så let for de fleste som det ellers påstås at det kan).

Det samme problem rammer mange andre open source platforme. jeg skal ikke gøre mig klog på om dette også gælder for Magneto.

I min virksomhed 41concepts er alle vores produkter "software as services" (dette har jeg også skrevet før). Vi tror meget på konceptet.

Magento vedligeholdes af Varien (som man også kan læse tidligere i denne tråd). Ikke af en række frivillige 16-årige som ikke gider det om et år når de får et rigtigt arbejde. Her ligger hele forskellen (plus at Magento sparker seriøst numse ift hvor lang tid de har været på markedet).

Alle os der godt kan li' Magento snakker sjovt nok slet ikke open source. Det er kun dig og Lundsby. Vi siger tværtimod (og har gjort det hele tiden), at man kan lave glimrende shops (og tjene) på ALLE shop platforme!

Det vi bare OGSÅ siger er, at mange af dem som efterspørger en Magento løsning hos os er folk der er vokset ud af deres DanDomain eller Scannet løsning.

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har arbejdet med en del virksomheder, som har brugt store summer på kommercielle softwareplatforme - som f.eks. den der bruges her (Community Server) og MS Commerce Server. begge dele synes jeg i sandhed er noget blændende lort! Og for både dette forums vedkommende og de virksomheder jeg har arbejdet med, der har brugt MS Commerce Server, har det været EKSTREMT dyrt! Ikke på grund af licensen - de par hundrede tusinde kroner er faktisk det mindste. Nej det er udviklingen. Det som burde have taget udviklerne 2-3 måneder - og som de selv mente det ville - ender som regel med at tage flere mandeår.

De webshops jeg kender til i DK der kører MS Commerce Server har brugt hvad der svarer til flere millioner (min. 3-6) i ren udvikling (programmeringstimer). Det synes jeg er helt ude i hampen. Specielt set i lyset af, at de kunne have fået 95% af det de har fået, ved at vælge en standardiseret hyldevare til nogle få tusinde om måneden - selv på en dedikeret server. Og måske havde de så kun tjent 95% af det de ellers kunne - men bundlinien havde bare set MEGET bedre ud!

Jeg er utrolig enig. Jeg har ikke arbejdet med MS Commerce Server, men er tit ude som konsulent på SharePoint platformen. Jeg tror vist jeg har skrevet det før, men det sidste projekt jeg arbejdede på var såmænd en hjemmeside til 22 mill. på denne platform (vel og mærke fase 1). Så ja. Jeg ved godt at det koster knaster når man skal bygge oven på en "platform". Jeg har fx. lavet noget nyhedsbrevsfunktionalitet til en SharePoint løsning. Det tog mig 100 timer (og til alle jer der synes dette er meget... alt tager lang tid på SharePoint). Og dette er vel og mærke på en platform som kalder sig et cms. Vis mig et andet produkt der kalder sig selv et cms som ikke har nyhedsbrevsfunktionalitet.

Så ja. Jeg kender godt forskellen mellem en platform og et færdigt pakket produkt. Og dette er endnu en gang min pointe. Magento er et færdigt produkt lige til at tage ned fra hylden. Så nu hvor vi har skudt den ned med nørder og open source. Så er vi altså tilbage ved at ulempen ved open source er at man selv skal huske at opdatere til nyeste version for at undgå sikkerhedshuller (modsat en hosted platform som DanDomain hvor de vil gøre det for dig).

Jamen i Magento kan du gøre dette med eet klik! Og når ens webhotel tager backups hele tiden og vel og mærke har en super god support, ser jeg virkelig ingen ko på isen her.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 15:30

Og husk så lige...

Vi snakker ikke Wordpress, MS Commerce eller SharePoint for den sags skyld. Vi snakker primært Magento (og til dels andre open source shop løsninger) og hostede løsninger såsom DanDomain og Scannet. 

Personligt har jeg af os løsningerne kun erfaring med Magento. Jeg vil ikke udtale mig om VirtueMart, osCommerce eller hvad de allesammen hedder.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:54
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Lindgren:
Jeg kender godt forskellen mellem en platform og et færdigt pakket produkt. Og dette er endnu en gang min pointe. Magento er et færdigt produkt lige til at tage ned fra hylden.

Er det derfor at Magento's payoff er ECOMMERCE PLATFORM FOR GROWTH (Ved du noget Varien ikke ved!)

Vi har været har før og interessede kan finde flere henvisninger til at Magento er en platform, der bestemt ikke er bygget med fokus på den lille købmand, tidligere i tråden. Der er også henvist til hvordan man selv skal opgradere sin Magento etc. (Det var iøvrigt også Rasmus der blev besvaret tit).

(Det automatiske byg kører, så jeg havde lige lidt tid)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:57

Rasmus, nu handler debatten jo ikke bare om Magnete - faktisk var det slet ikke det der var udgangspunktet. Der findes MANGE webshop løsninger på markedet - både samlede hostede løsninger, software - open source og closed. Det er vist mest fordi at der er så mange Magnbeto-sælgere her, at det er der debatten hele tiden trækkes hen hehe :)

Jeg skal som tidligere nævnt ikke gøre mig klog på Mageneto, men f.eks. Wordpress (omend det jo ikke er en webshop) kender jeg ganske godt efterhånden, og det tror jeg også mange udviklere vil betegne som et standardprodukt - eller en hyldevare. Men det mener jeg så bare ikke det er. Jeg er på mange måder selv glad for Wordpress, men det er 100 gange mere kompliceret at have med at gøre end et simpelt blogging modul i det webshop system eller CMS man i forvejen bruger - f.eks. som ekøbmand. Selv hvis et sådan indbygget blogging modul kan lidt mindre end Wordpress vil jeg da ofte anbefale kunderne, at bruge det - frem for Wordpress, ganske enkelt fordi det giver mest mening på bundlinien.

Pointen her er, at jeg som oftest oplever, at der er MEGET stor forskel på det, som udvilkere opfatter som et hyldeprodukt - og så de krav helt almindelige (dumme) kunder stiller, for at DE synes det er let og overskueligt at have med at gøre. Du du snakker om opdateringer, som noget folk da sådan lige kan klare. Det er altså bare ikke min erfaring. Se også selv hvor mange systemer der ikke er opdateret - f.eks. desktop OS, som ellers kan klares helt automatisk.

Det svarer i virkeligheden lidt til den samme kamp jeg har haft med mange embedsfolk og politikere. De lever jo af at lave og administrere regler. De elsker arbejdet med dem. Og de synes da ikke, at det kan være noget særligt problem for f.eks. en iværksætter, liiiige, at udfylde endnu en blanket, indrapportere om et eller andet, eller betale ene eller anden lille afgift for noget uforståeligt. Men de fleste iværksættere vil nok være enige i, at netop den slags ligegyldig papirnusser-krav fra det offentlige er spild af vores tid - og vi hader at skulle lave det. Det er en belastning.

Uanset branche er det altid svært for "nørderne" at forstå, hvorfor "noget så simpelt som XXX" kan være et problem, en belastning eller irreterende barriere for alle andre. Men det kan det altså :)

Uanset hvilke løsninger man starter med kan man altid skifte. Uanset hvad man skal flytte fra og til synes jeg altid det ender med at blive temmelig besværligt - og tage meget længere tid end udviklerne troede. Det er uanset platform og system iøvrigt. Men det KAN altid lade sig gøre. Jeg har endnu ikke oplevet, at et website ikke kunne flyttes fra et system til et andet. Jeg har bare heller aldrig opdaget at det var let - enten fordi det drillede i den ene eller den anden ende.

> Vi siger tværtimod

Nej Rasmus - uanset hvor mange gange du gentager det modsatte af hvad jeg faktisk har sagt, så BLIVER det nu engang ikke til mine ord. Det virker lidt rasmus-modsat, når du insisterer på at være uenig med mig i det modsatte af hvad jeg faktisk skriver :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:57

Rasmus Lindgren:
Don't see it... sorry.

Du har læst omkring 160 indlæg på 5 min. imponerede, men kan det være du har misset noget, det er jo et hæsblæsende tempo du kører i.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 16:02

Lundsby:

Rasmus Lindgren:
Jeg kender godt forskellen mellem en platform og et færdigt pakket produkt. Og dette er endnu en gang min pointe. Magento er et færdigt produkt lige til at tage ned fra hylden.

Er det derfor at Magento's payoff er ECOMMERCE PLATFORM FOR GROWTH (Ved du noget Varien ikke ved!)

Vi har været har før og interessede kan finde flere henvisninger til at Magento er en platform, der bestemt ikke er bygget med fokus på den lille købmand, tidligere i tråden. Der er også henvist til hvordan man selv skal opgradere sin Magento etc. (Det var iøvrigt også Rasmus der blev besvaret tit).

Ja da... Man KAN vokse. Nøgleordet her er KAN

Du kan installere Magento på 10 minutter, vælge en gratis template på 10 minutter og installere denne på 5 minutter (eller får dit webhotel til at gøre det gratis hvis du bare finder templaten).

Alt i alt kan du sælge produkter efter 30 minutter (hvis man typisk ikke lige skulle godkendes af PBS). Det kan jeg roligt sige IKKE er muligt hvis du fx ville have en hjemmeside på SharePoint. Så ja. Varien markedsfører sig overfor Fortune 500 selskaber. Jeg markedsfører mig overfor alle dem der sidder derhjemme og mindre virksomheder med en drøm om at sælge på nettet. Og det fede her er, at de kan få det samme system at lege med som netop fortune 500 selskaberne. Men jeg slapper som sagt af, og jeg gentager vist mig selv, så jeg vil lade det være op til andre at hygge sig med dine argumenter Smile

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:28

Rasmus Lindgren:

Lundsby:

Rasmus Lindgren:

Ja da... Man KAN vokse. Nøgleordet her er KAN

Når du misforstår mig, jeg henviser mere til ordet Platform, specielt der hvor du ser at du godt kan se forskel på et standard produkt og en platform. Ja, så siger Varien vel her at Magento er en platform. Jeg kan ikke se det kan være tydeligere.

(Den skulle lige bygge igen :-) )

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:33

Rasmus Lindgren:
Og det fede her er, at de kan få det samme system at lege med som netop fortune 500 selskaberne

Det er utroligt at du kan skrive sådan noget, har du slet ikke lært noget af 37signals (vi vist begge ser som helte). Deres forretning er jo netop baseret på at lave lige nøjagtigt nok! Så systemerne bliver til at bruge, jeg tror sidste gang vi snakkede om det i denne tråd, så kom jeg med bukse analogi, den kan man evt. finde tidligere i tråden, den holder meget godt!

Side 17 ud af 24 (234 indlæg)