Jeg har som en mindre investering haft nogle penge hos MYC4. Til dem der ikke kender dem, er det et internetbaseret bankselskab, der lever af at formidle og udbyde mikrolån, hovedsageligt til Afrika. Jeg har på nettet læst nogle negative erfaringer med dem, såsom problemer med hævning af penge, vildledende tal og andre "glitches". Jeg har selv haft konstateret at den reelle rente er langt lavere end det de forsøger at sælge den til, dette alene giver mig anelser om pyramidespil, IT-factory og lign. foretagender. Jeg har desuden læst om dårlige og glatte undskyldninger, hvilket ikke forbedrer på mine bange anelser. Den manglende sikkerhed skulle tilsyneladende hænge sammen med forsikringssvindel som MYC4 og en af disses partnere er blevet udsat for, men jeg har selv måtte finde ud af dette. MYC4 har offenliggjort at de i stedet vil dække det tabte for de påvirkede parter og om muligt stadig forsøge at drive penge ind fra de "lukkede" lån, men jeg har intet hørt om dette og jeg synes i det hele taget, der er meget rod i det, meget lidt information og meget lidt gennemsigtighed. Overvejer kraftigt bare hive pengene ud og finde noget andet at sætte dem i, hverken jeg eller afrikanerne får noget ud af støtte til Stein 2.0 og da slet ikke til 0kr. i endelig rente. Er der andre herinde med erfaringer fra MYC4? |
Nu har jeg ikke haft så meget ude og svømme (omkring 1500 tror jeg), men umiddelbart har jeg fået tilbagebetalinger som lovet. Jeg har dog ikke regnet ud hvor meget der er tjent efter tak på kurs osv er regnet ud.
Generelt tror jeg ikke at du skal tænke så meget på MyC4 som investering men mere som ulandsbistand. Du gør noget godt .
Jeg har selv talt med en projektleder derinde fra (gennem mit medlemskab af Junior Chamber International) og de er meget passionerede i det de gør. Du skal selvfølgelig helst ikke tabe penge, det er jo ikke idéen, men at forvente at man får 15% i rente på en investering er jo næsten også for godt til at være sandt i disse krise tider.
Hmm hvad er det jeg prøver at sige?!... Jo jeg tror at indtrykket handler om hvordan man har fået solgt MyC4. Jeg gik nok ikke ind i det for at tjene det store, men at gøre noget godt med nogle penge jeg ikke mangler (men er som sagt heller ikke kommet så meget i gang endnu).
Generelt tror jeg at mikrolån er EN vej frem, istedet for din "gamle landsinsamlinger" hvor en stor del ryger på administration og i lommen på korrupte embedsmænd.