Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor ikke SMS markedsføring?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Tarm
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 256
Fra  Inmobile ApS Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har længe gået og tænkt på hvorfor der ikke er flere, som bruger SMS i markedsføringen og kommunikationen med kunder, interessenter og hvem der ellers kunne have interesse i virksomheden.

Jeg kunne godt tænke mig lidt idéer, som kan bruges til at lokke flere til brugen af SMS i den daglige markedsføring. Der er jo en masse muligheder, som ligger lige til højrebenet. Fx er afstemninger og konkurrencer blevet utrolig populært på TV og i andre store medier. Tendenserne viser faktisk, at der er flere og flere mennesker fra alderen 30+, som benytter sig af disse
SMS-services. Så nu er det ikke kun de unge, som kan risikere at få ondt i hånden når dagen er omme.

Tallene herunder viser aktiviteten fordelt i aldersgruppe pr. måned:
13-19 år: 1364
20-29 år: 408
30-49 år: 188
50 år og op: 44

Forklaring til ovenstående tal: Tallene er hvad en gennemsnitlig person i aldersgruppen sender af SMS beskeder om måneden.

Analyser fra IT- og Telestyrelsen viser, at vi i Danmark ikke har nået toppen af SMS-forbruget. Bare i 2008 steg  SMS-forbruget med 13 mia. SMS beskeder i forhold til 2007!

Kilde: Mobil.nu

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre jeres forslag og idéer til brugen af SMS i markedsføringen og kommunikationen med kunder, samarbejdspartnere, fans osv osv.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Problemet er vel primært at få accepten af at man må kontakte modtageren pr. sms.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Tarm
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Inmobile ApS Skrevet kl. 14:09

Hej Anders,

Jeg vil mene med den rigtige strategi, så vil det være noget mere problemfrit at indsamle mobilnumre fremfor e-mail adresser.

Fx i forbindelse med en konkurrence kan virksomheden bede om tilladelse til at udsende nyheder og tilbud pr. SMS. Dette er især relevant for tøjbutikker, da de vil opleve et større fremmøde i butikken efter de har udsendt en besked til alle de tilmeldte om nye tøjmærker, nyt tøj i sortimentet osv osv. Afholde aftener for alle de tilmeldte til SMS-servicen (opbygge en kundeklub), hvor de kan få 10% rabat på alt nyt tøj i butikken.

Fra Tarm
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Inmobile ApS Skrevet kl. 08:22

Er der ikke andre, som vil deltage i denne debat?

Fra Tarm
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Inmobile ApS Skrevet kl. 08:25

Jeg vil også rigtig gerne høre fra folk/virksomheder, som har forsøgt sig med SMS som en del af markedsføringen/kommunikationen...

Eftersom det ikke kun er den unge generation, som benytter sig af mulighederne med mobiltelefonen, så synes jeg da, at det er et meget relevant emne at tage op!

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 09:00

Ok, jeg vil gerne give mit indspark til denne debat. 

SMS markedsføring er svært af flere grunde. Som Anders skriver så kræver det, ligesom email en accept af brugeren, og denne skal ville ønske i tider og utider at skulle kigge på sin mobil og se en reklame frem for et "I LOVE YOU" fra kæresten. 

Som jeg ser det, er der flere grunde til at virksomheder ikke gider bruge tid og energi på at benytte sig af denne form for kommunikation. 

1. Hvordan måles responsen?

-- Jeg har for en kunde skulle oprette et specielt telefonnummer som de kunne ringe til for at vi kunne måle responsen på en test - Det kræver en kundeserviceafdeling. 

-- Et svar via sms?  det kræver at kunden skal have en god nok gulerod for at svare

-- Servicemeddelse hvor man reelt ikke kan se en effekt med mindre man kigger på salget de pågældende dage, og går ud fra at det kun skyldes SMS kampagnen. 

2. ROI --  SMS er dyrere end en mail

3. Point of contact -- Man rammer folk hist pist og alle vejne i alle mulige situationer, og chancen for at kunden vender tilbage og reelt læser sms'en igen når han / hun ikke lige står i DSB kiosken med 7 meter kø bag sig, er lille

SMS er øjeblikskontakt og skal virke i øjeblikket den modtages og det sætter forholdsvis store krav til udformningen af kommunikationen, og markedsføringsplanen bag det før at det reelt giver ekstra værdi til omsætningen af de enkelte produkter. 

-Karsten

Fra Tarm
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Inmobile ApS Skrevet kl. 09:36

Hej Karsten,

Tak for din deltagelse...

Hvis du prøver at vende problemstillingen. Jeg så lige en annonce i Børsen i går, hvor VW havde udformet en annonce, hvor læserne kunne bestille en prøvetur via SMS til den nye Golf Plus. Det vil her være muligt at måle responsen, da den potentielle kunder henvender sig via SMS og får tilsendt informationer om denne prøvetur.

Hvis du har tilmeldt dig en SMS-service hos det lokale varehus og modtager en besked, hvor de skriver: Fra kl. 14-20 kan du få mælk til 1 kr. pr. liter eller et andet godt tilbud. Så vil jeg påstå, at dette budskab kommer hurtigere i kundens kendskab via SMS frem for en mail.

Så kan vi vende den mod det lidt yngre publikum. Når den lokale tøjbutik får nye spændende varer hjem, så kan de lige smide en SMS besked ud til hele kundeklubben om, at der er kommet nye varer på hylderne. Kom ned i butikken mandag d. 20. april kl. 20 og få 10 % på alle vores varer. Ønsker du at deltage i vores konkurrence, svar venligst på denne SMS med teksten TØJHUS og deltag i konkurrencen om den nye trøje fra Diesel eller hvad ved jeg
J

Vi kan jo spørge os selv, hvorfor er SMS afstemninger blevet så pokkers populært på TV? Det er ikke engang kun de unge, som stemmer. TNS Gallup lavede en undersøgelse blandt de deltagende i X Factors afstemninger og de tal viser faktisk, at over halvdelen af stemmerne kommer fra danskere over 35 år.

Du skal også tænke på, at SMS beskederne ikke ryger i Uønsket post, da dette ikke er opfundet endnu! De bliver under alle omstændigheder åbnet og læst og det gør alle mine mails i hvert fald ikke!

I stedet for at gøre det til et problem, så synes jeg da, at vi skal forsøge at vende det til noget positivt! Hvis du fx står og skal have givet en besked til alle deltagere på en messe, så vil dette kunne gøres nemt og effektivt med en SMS.

Derudover kan du som arbejdsgiver give alle ansatte en hurtig besked. Jeg har hørt, at nogle af de store virksomheder i Danmark sender motivationsbeskeder ud til de ansatte, for at give dem mere arbejdsglæde og dette vil i sidste ende med mere positive medarbejdere og de vil nok også være villige til at arbejde lidt hurtigere og mere effektivt!

Derudover kan SMS bruges som påmindelse ved tandlægen, frisøren, psykologen, bankrådgiveren, revisoren osv. Hvor mange glemmer ikke aftalerne???

Det gælder om at give et præcis og kort budskab via SMS. Det er jo selvfølgelig ikke et produkt, som kan erstatte mailen, da mailen skal bruges til de lidt tungere tekster, som ikke kan beskrives med en kort SMS-besked!

Jeg vil rigtig gerne høre fra andre, som har erfaringer med SMS, eller idéer til hvordan SMS kan bruges i markedsføringen og kommunikationen med kunderne.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 09:55

Jeg er helt enig Søren, og hvis du synes at jeg ser "negativt" på SMS så er du helt fejl på den. Du spurgte hvorfor du troede at folk _IKKE_ brugte mere SMS, og jeg svarede. 

Du rammer en bred vifte af ting i dit indlæg, så jeg bliver altså nødt til at dele mine svar lidt op:

"Så kan vi vende den mod det lidt yngre publikum. Når den lokale tøjbutik får nye spændende varer hjem, så kan de lige smide en SMS besked ud til hele kundeklubben om, at der er kommet nye varer på hylderne. Kom ned i butikken mandag d. 20. april kl. 20 og få 10 % på alle vores varer. Ønsker du at deltage i vores konkurrence, svar venligst på denne SMS med teksten TØJHUS og deltag i konkurrencen om den nye trøje fra Diesel eller hvad ved jeg"

Det du beskriver nu er jo det mange allerede benytter sig af. Det kaldes Loyalitetsprogrammer og indeholder blandt andet loyalitetsskabende aktioner som besked via SMS. Men hvis du spørger hvorfor ikke flere gør det? - Jo det er vel pga. opstarts og vedligeholdelsesomkostninger forbundet med et loyalitetsprogram.

For at få folk ind skal de have et rigtigt godt tilbud (CHANGE ga' et gratis bælte til værdi af 200,-). Lad os sige vi indsamler 3.000, hvis bæltet har kostet 35 kr. i indkøb er det 110.000 alene for indsamlingen. Derefter antager vi at vi sender en besked ud til folk 1 gang om mdr. Det vil være en mindre omkostning på 900 kr. I SMS afgift. Hvis vi så, som du angiver, giver et "limited" offer for at kunne måle responsen så er jeg bange for at du vitterligt mister en masse folk. Du får kun dem der i forvejen måske overvejde at skulle ud at købe ind alligevel, og mister en del der ikke har tid mandag kl.20. En anden ide ville være at give en specifik kode i SMS som man skal vise for at kunne få 10%. 

MEN selvom man løser dette, skal man stadig give 10-20-30% alt efter avancen på dine produkter. Sat sammen med startomkostningerne for at indsamle "permissions" til at sende SMS, så kan det for NOGLE forretninger være en ROI der slet ikke hænger sammen. 

Jeg vil dog sige, du ved lidt hvad du snakker om, og det kunne måske være sjovt for dig at sammensætte nogle cases der er mindre, mere flexible og derefter markedsføre det. Mange ser måske netop SMS markedsføring som noget der koster en hulens masse penge, og kræver jeg faldbyder mine ellers i forvejen pressede priser. 

-Karsten

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:19

Sverige er kommet meget længere på det område. Jeg er "medlem" i nogle forskellige butikker og der sender de nogle gange en sms ud med at hvis man viser den ved kassen, så får man 20% rabat på ét stykke tøj. Det er helt sikkert noget der virker.

Men folk er bange for at de så vil blive oversvømmet med beskeder, men det tror jeg ikke at de bliver. Især hvis det er målrettet annoncer. Det er selv noget jeg vil forsøge på et senere tidspunkt på Tigernet.dk hvor medlemmerne skal godkende at de får en reklame (hvis de vil).

Men man skal også tænke på at budskabet på en sms skal være mere omhyggeligt defineret for der er jo ikke oceaner af plads. Ikke lige som en e-mail.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 10:29

SMS mediet er fremtiden. - direkte markedføring.

I forbindelse med udarbejdelse af et koncept har jeg arbejdet sammen med en frisør kæde, som kunne oplyse at de kalkulerede med "brændte" aftaler på en procentsats der hedder 20 - 30 %

Det er mange penge, ikke mindst fordi at kunden faktisk fylder pladsen for en anden betalende kunde.

En påmindelse om en tur hos frisøren 3 timer inden aftale, så vil denne procent falde drastisk. Ikke nok med at du har ydet en god service for frisørens kunder, men du har også vundet markedsandel, omsætning samt avance.

Det er en forstokket holdning at det er svært at få fat i forbrugerens telefonnummer.  

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)