Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt Omkring SMBA-selskaber

Side 14 ud af 19 (190 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Jo det er med. "Andre selskaber (1,1,2)" = lig SMBA-selskaber.

Anpartsselskaber er ikke nævnt. Har du tænkt over det?

Wink

Mvh

www.a-skat.com

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:10

Hej Bent

Enig med dig i, at man ikke direkte kan omdanne et SMBA til et ApS. Men der er ikke noget i forvejen for, at man flytter alle aktiver og passiver fra SMBA-selskabet til ApS-selskabet med skattemæssig succession.

Enten ved skattefri tilførsel af aktiver eller ved skattefri fusion.

Derudover forstår jeg ikke budskabet. Man kan jo heller omdanne et ApS til et SMBA. Hvad nu hvis man har købt et ApS, men fortyder og ønsker et SMBA-selskab. Hva gør man så?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:32

Hej Thorbjørn

Det er OK, jeg har ikke nærlæst den.

Vedrørende ApS så er de enslydende med A/S, også jvf. den nye selskabslov. Iøvrigt fremgår følgende også i Ligningsvejledningen S.D.1.2.

Loven finder anvendelse ved fusion af danske aktieselskaber, anpartsselskaber og aktieselskabslignende selskaber som omhandlet i SEL § 1, stk. 1, nr. 2. (FUL kap. 1, §§ 1-11).

Så det udsagn er ikke helt korrekt.

Hilsen

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 18:36

Hej Tonny

Jeg sagde det kun for at drille. Men nu er vi enige. Såvel ApS-selskaber som SMBA-selskaber er omfattet af fusionsskatteloven.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:51

Thorbjørn:

Hej Tonny

Jeg sagde det kun for at drille. Men nu er vi enige. Såvel ApS-selskaber som SMBA-selskaber er omfattet af fusionsskatteloven.

Hej igen

Hej igen

Nu kan jeg jo ikke lige se SmbA i Ligningsvejledningen S.A.1..2., jvf. kopi nedenfor. Iøvrigt faldt jeg over en anden interessant vinkel fra SKAT, som faktisk støtter Skattekonsulenternes tidligere indlæg i.f.m. klassificering af virksomheder, hvor problemet rent faktisk er Smba'ernes manglende kapital m.v.. Den giver i hvert fald stof til eftertanke, så det er nok kun et spørgsmål om tid, hvornår der tages fat om denne side af sagen. Sandsynligheden bliver større, jo mere fokus der kommer på eks. SmbA m.v.. Men læs Ligningsvejledningen D.1.4.2.1.5.

Jeg ville nok ikke være tryg ved et SmbA med en viden, som det fremgår af klassificeringen, idet jeg har kendskab til adskillige, som ikke i deres normale aktiviteter kan siges, at overholde eller adskille sig fra eks. en enkeltmandsvirksomhed.

Og kom nu ikke med den om ApS, der kører på samme måde, idet de trods alt har et kapitalkrav og er reguleret jvf. selskabsloven.

S.A.1.2 Aktieselskabslignende selskaber

Det sidstnævnte vilkår afskærer disse selskaber fra at regnes for kooperative foreninger, jf. afsnit S.A.1.6, uanset at de ofte fører betegnelsen a.m.b.a. Ligeledes vil dette vilkår normalt bevirke, at disse selskaber ikke kan regnes for foreninger, jf. afsnit S.A.1.10.1, da foreninger i reglen ikke har indskudskapital af betydning og heller ikke regler om overskudsfordeling.

Under bestemmelsen hører eksempelvis selskaber uden indskudskapital, men kun med garantikapital, selskaber med vekslende kapital samt selskaber med vedtægtsmæssig begrænsning af udbytte og likvidationsprovenu.

Om der foreligger et selskab, som er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2, må afgøres ud fra en samlet konkret vurdering jf. også SKM2009.309.SR og SKM2009.298.SR. Af væsentlig betydning for denne vurdering er selskabets vedtægter og hensigten med dets virksomhed, men herudover kan nedennævnte forhold være af betydning for vurderingen. Det bemærkes, at et enkelt af disse ikke kan være ubetinget afgørende.

Ved vurderingen kan følgende tale for, at selskabet er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2:

• ingen af deltagerne hæfter personligt
  • fordeling af overskuddet sker i forhold til den af deltagerne indskudte kapital
  • det årlige overskud fordeles på grundlag af omsætningen, men en eventuel likvidationsudlodning baseres på kapitalens størrelse
  • selvstændige vedtægter
  • særskilt regnskab
  • særskilte foreningsorganer, som med bindende virkning kan handle, også for de medlemmer, som ikke er med i ledelsen
  • mulighed for udvidelse af medlemskredsen
  • bestemmelse om, hvad der skal ske med formuen ved det enkelte medlems udtræden eller ved enhedens opløsning
  • indskudskapital (kan enten være nominelt angivet til en bestemt størrelse, eller der kan være tale om vekslende indskudskapital)

Følgende kan tale imod, at selskabet er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2:

• fordeling af både overskud og af likvidationsprovenu foretages på grundlag af omsætningen (kooperativ virksomhed)
  • èn eller flere hæfter personligt
  • ingen fordeling af overskud finder sted i forhold til kapitalindskuddet
  • overskuddet anvendes til almennyttige eller almenvelgørende formål.

Visse skattemæssige transparente enheder, der omkvalificeres efter SEL § 2 C, beskattes efter reglerne i SEL § 1, stk. 1, nr. 2, efter lovændringen til selskabsskatteloven i lov nr. 540 af 17. juni 2008, § 2, nr. 4, om ændring aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love.

D.1.4.2.1.5 Klassificering af en virksomhed
Version: Inddrivelsesvejledning 2010-1 (Gældende fra den 19. januar 2010)
  Yderligere oplysninger - klik her.

Som nævnt ovenfor har told- og skatteforvaltningen pligt til at føre et register over anmeldte virksomheder. Told- og skatteforvaltningen er i forbindelse med registreringen af virksomheden i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen berettiget til at kontrollere, om oplysningerne, der er givet i anmeldelsen, er rigtige.

Der ligger heri bl.a., at der faktisk foretages en klassificering af den anmeldte virksomhed. Herved forstås, at samtlige oplysninger om virksomheden sammenholdes med den virksomhedstype, som virksomheden er angivet med på registreringsanmeldelsen, og på den baggrund vurderes, om virksomheden er anmeldt med korrekt virksomhedstype.

Det bemærkes, at der i denne klassificering ikke ligger, at told- og skatteforvaltningen kan nægte at registrere en virksomhed, men blot "omklassificere" den.

Hvis det efter den materielle registreringskontrol kan lægges til grund, at der reelt er tale om en virksomhedsbetegnelse, der ikke svarer til de faktiske forhold, eller der foreligger en omgåelse af selskabslovenes regler, eksempelvis om ansvarlig kapital (aktie- og anpartsselskaber), eller kontraktsfrihedens grænser på anden måde anses for overskredet, nægtes registrering i den ønskede form.

Det er i den forbindelse ikke afgørende, hvad selskabsdeltagerne selv har kaldt eller benævnt virksomheden. En virksomhed vil således aldrig være f.eks. et A.M.B.A (andelsselskab), S.M.B.A (selskab) eller F.M.B.A (forening), blot fordi dette klart fremgår af vedtægterne.

De væsentligste kendetegn ved virksomheden skal pege henimod den traditionelle opfattelse af et sådant selskab. Med de væsentligste kendetegn tænkes ikke blot på indholdet af vedtægter og andre stiftelsesdokumenter, men mest på de faktiske forhold i virksomheden.

Den berørte virksomhed underrettes herefter om, at den kan blive registreret som den virksomhedstype, told- og skatteforvaltningen anser virksomheden for i virkeligheden at være, eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed. Dette medfører en ubegrænset hæftelse frem for den måske begrænsede hæftelse, der fulgte af klassificeringen i registreringsanmeldelsen.

I sidste ende er det domstolene, som afgør, hvilken virksomhedstype der anses at foreligge i det konkrete tilfælde.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 20:06

Hej Tonny

Jeg sætter pris på din iver, men du rammer ved siden af. Det er korrekt, at SKAT måske kan omkvalificere fra SMBA til FMBA eller AMBA.

Ligeledes kan man omkvalificere fra A/S til AMBA, hvis A/S-et reelt har kooperative træk.

Det er også korrekt, at man kan omkvalificere fra I/S til SMBA, men man kan aldrig gå fra SMBA til I/S. Derudover skal du være opmærksom på, at meget af det der står i ligsningsvejledningen er myntet på tiden før der blev registreringspligt i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Ligeledes er det vigtigt at være opmærksom på, at omkvalificeringen alene er skattemæssig. Det er ikke en selskabsretlig omkvalificering.

Det er næppe nogen skattemæssig katastrofe at bliver omkvalificeret til et FMBA - tværtimod. Så er kapitalgevinster som udgangspunkt skattefrie med mindre det er næring. FMBA-selskaber er jo kun skattepligtig af erhvervsmæssige indtægter.

Du skriver, at det kun er et spørgsmål om tid før der tages fat på denne side af sagen. Det er forkert. SKAT har for længst taget fat - tro mig.

www.a-skat.com

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:14

Hej Thorbjørn,

Jeg vil ikke forholde mig til dagens debat. Der har vi vist et par gange i det sidste årstid. Referencer og argumenter er det samme. Så fred være med det.

Derimod kunne jeg godt tænke mig at høre, om du ser lige så lyst på de fremtidige SPE-selskaber som Ejler gør? Vil SPE-selskaberne ikke reelt fremtidigt gøre SMBA til en "overflødig" selskabsform for iværksættere?

Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:16
Det er jo ikke korrekt. Etableres et Smba ved et passiv Smba alene med det formål at skabe konsensus med flerejerkravet er der juridisk grundlag for at omkvalificere et Smba til en enkeltmandsvirksomhed.. Du er klart uenig i denne betragtning fordi du jo også har etableret og solgt skuffe Smba baseret på denne model, så vidt jeg er informeret
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jakob,

Jeg forstår ikke hvorfor hverken styrelsen eller SKAT metodisk er gået efter de firmaer som åbenlyst har markedsført sig med at stille et "passiv" SMBA til rådighed.

Det må ligge lige til højrebenet at få skabt en præcedens på baggrund af den åbenlyse markedsføring, der er sket fra flere hjemmesider.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 20:31

Hej Krog og Jacob

Hvis Spe-selskaberne bliver som varslet, så dør SMBA-selskaberne stort set efter min mening - med mindre man har nogle meget specielle ønsker til vedtægterne.

Til dig Jacob, så mener jeg dit udsagn er lodret forkert. Debatten har tidligere været der med ApS-selskaber, hvor man efterfølgende fandt ud af, at anpartskapitalen aldrig blev indbetalt, eller revisoren ikke var registreret - eller stifteren var mindreårig.

Men selvom siftelsen er direkte lovstridig, og lider af en klar objektiv mangel, så kan kan man ikke omkvalificere til enkeltmandsvirksomhed af den grund. Det skyldes den offentlige registrering, der træder i stedet for et juridisk skøn. Ideen med den offentlige registrering er jo, at omverden, aktionærerne mv. skal være 100 % sikker på hvilken selskabsform man kontrahere med. Denne målsætning ville forspildes hvis man efterfølgende kunne omkvalificere.

Kammeradvokaten har tidligere givet et notat herom.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har således samme status som en fodbold dommer. Hvis dommeren dømmer mål, så er der mål - selvom bolden beviseligt aldrig har været over stregen.

Og nej jeg laver ikke passiv ejerskab. Du er fejlinformeret jacob.

Men jeg er træt nu, om vil hjem. Kommer først igen på mandag. Så mor jer så længe.

Side 14 ud af 19 (190 indlæg)