Her er vi så ikke enige, idet det er åbentlyst, at et SmbA som reelt er et enkeltmandsfirma´, selvfølgelig kan klassificeres som et enkeltmandsfirma. Det afhænger netop af substansen i selskabet og en vurdering af det reelle indhold, uanset selskabets vedtægter. At klassificeringen i givet fald kun er gældende f.s.v. angår skat, synes jeg kan være skræmmende nok, men her er heller ikke enig, idet en afgørelse/kendelse/dom i SKAT favør, følgelig vil få en selskabsretlig afsmitning. Det er i hvert fald udfravigeligt. Din bemærkning om Ligningsvejledningen undrer mig, idet der gennem tiden har været flere kendelser og domme, som netop binder SKAT til de vejledninger m.v., som fremgår af Ligningsvejledningen. Så havde du ret i din betragtning, så var dette afsnit alt andet lige blevet annulleret, men tværtimod er der kommet tilføjelser til i 2010 versionen.
Jeg tror dig, men vi skal nok have rigtige "lig" på bordet inden, der virkelig bliver brugt effektive ressourcer fra SKAT eller styrelsen til at gennemskue disse konstruktioner. Der kommer jo også mere fokus på området, når vi har en debat som denne. Vi ved jo trods alt, at der er store chancer for at kunne læse flere af indlæggende på Google m.v. ligesom SKAT måske også kigger med over skulderen eller rent faktisk deltager i debatten. Vi har jo en del anonyme deltagere i debatten, så hvem ved? Hilsen |
Tonny Skov Pedersen:Her er vi så ikke enige, idet det er åbentlyst, at et SmbA som reelt er et enkeltmandsfirma´, selvfølgelig kan klassificeres som et enkeltmandsfirma.
Jeg er imponeret over, at du goer en indsats for at saette dig ordenligt ind i disse sager.
Men har du overvejet hvilken effekt SPE-selskaber vil faa fremover. De vil kunne ejes og drives af en enkelt mand/kvinde/ejer. Der er MEGET faa regler, som ligner love om ApS og A/S selskaber.
SPE-selskaber ligner SmbA-selskaber.
Den tidligere erhvervsminister Lene Espersen og folketinget burde have taget dette forslag til forordning i betragtning under behandling af den nye selskabslov, hvor lov om visse erhversdrivende virksomheder ogsaa blev delvis omskrevet.
Ligesom enkeltmandsejede ApS og A/S-selskaber vil de paa ingen maade kunne omkvalificeres til at vaere enkeltmandsvirksomhed uden begraenset haeftelse.
Nogle gange skriver Skat det mest forfaerdelige vroevl i ligningsvejledningen og vildleder direkte skatteborgerne.
Skattecentrenes kendelser er ofte fyldt op med det mest forfaerdelige vroevl. Naar saa man klager over dette indlysende vroevl kommer skattesekretariaterne i de fleste af de sager, som jeg kender til med en en stribe nyt sludder og irrelevante henvisninger.
"Det rene sludder" om kendelser og afgoerelser kom verbalt fra en skattekyndig i LSR.