Efter min opfattelse er der 2 hovedproblemer, hvor den ene er (muligvis) mere teoretisk end den anden:
[Moderator note: Det i eksemplet benyttede personnavn og firmanavn er fiktivt og har ingen som helst relationer til reelt eksisterende personer eller virksomheder. ]
Den teoretiske: Styrelsen finder et SMBA ejet af en tømrer og af PassivSMBA. Styrelsen omkvalificerer, og tømreren anses for at drive personlig virksomhed.
Den praktiske: Eksempel: Et ægtepar har købt tømrerydelser fra Tømrer SMBA ejet af en tømrer og af PassivSMBA. Der er mangler for kr. 1. mio. Tømrer SMBA er tomt.
Jeg vil i eksemplet anlægge sagen mod både Tømrer SMBA og mod tømreren. Argumentet for sidstnævntes hæftelse for 1 mio. kr. er, at Smba ikke reelt udtrykker, hvad den FORMELLE registrering i styrelsen udviser. Der er ikke og har aldrig været et reelt selskab med begrænset hæftelse. Da den formelle registrering IKKE udtrykker realiteter, kan jeg få medhold (muligvis) i denne påstand.
Med andre ord: Det er grundlæggende min holdning, at hvor SMBA er etableret med cvr baseret på formaliteter og ikke realiteter, så er den faktiske eneejer stillet blår i øjnene af udbyderen. I eksemplet er der næppe tvivl om, at tømreren er i god tro. Det er imidlertid ligegyldigt for spørgsmålet om hæftelse.
- at tømreren så kan anlægge erstatningssag mod udbyderen, er en anden sag. Som advokat for ham ville jeg omgående inddrage udbydere med en friholdelsespåstand henset til at udbydere har "garanteret" ham, at han opnåede en begrænset hæftelse. Såfremt udbyderen dækker sig under et SMBA, der ikke er og aldrig har været et reelt selskab med begrænset hæftelse, vil jeg gå efter personen bag pågældende SMBA.
Der er derfor i min verden ingen tvivl om følgende konklusioner:
- At baserer en i realiteten enmandsvirksomhed i SMBA form er meget farligt.
- Enten risikeres teoretisk omkvalificering eller
- i tilfælde af krav som selskabet ikke kan honorere, man risikerer en langvarig sag om mulig personlig hæftelse.
Min konklusion er derfor den opfordring, at baserer man i dag sin virksomhed som beskrevet, så gælder det om at få lavet om på forholdet.