Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt Omkring SMBA-selskaber

Side 12 ud af 19 (190 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig. Lovligt eller ej så er der da rigtigt mange anpartsselskaber og aktieselskaber hvor der figurerer anpartshaverlån. I bund og grund er et anpartshaverlån jo blot udtryk for løn eller udbytte som ikke er blevet beskattet. Nuvel lånet kan blive tilbagebetalt men det medfører jo så bare at der skal hæves tilsvarende løn eller udbytte i selskabet til betalingen. Om en anpartshaver kører et selskab i sænk via løn/udbytte eller anpartshaverlån er i praksis det samme.

Jeg  tror så når vi taler om udviklingen i selskabsformerne også at man skal have partnerselskabet med i betragtning. Herudover er det måske et spørgsmål om hvorvidt SMBA formen vil blive overrulet af den nye europæiske selskabsform. På længere sigt går udviklingen måske mere i retning af at selskabsformerne i Europa bliver mere standardiserede og ensartet men det ligger nok langt fgremme i tid.

Efter min opfattelse skal man - når vi taler om "enkeltmands drevne virksomheder" ikke kigge så meget på selve selskabsformen som på bestanddelen. Selskabsformen bliver interessant når vi taler om flerejede virksomheder eller virksomheder/selskaber der skal indgå i en koncern med andre selskaber. Det er så her hvor jeg mener at SMBA formen kommer lidt til kort, ene og alene fordi de øvrige selskaber i koncernen angiveligt vis vil være aktie- eller anpartsselskaber. Det gælder særligt når vi taler joint ventures.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders hermed er du undskyldt

Anders Mikkelsen, Nr1:

Nu må du godt nok have mig undskyldt, men jeg har ikke talt om at lave et ulovligt aktionærlån!

Men der er da ingen der forbyder selskabsejeren at give sig selv en lønudbetaling eller købe konsulentydelser så penge er pift væk efter få dage. Det jeg mener at en selskabskapital der er tilstede på stiftelsesdagen hurtig kan være forduftet, ofte ved uklog forretningsførelse, men det forekommer ofte at nye virksomhedsejere går ud og leaser en dyr bil og andet udstyr med udbetalinger så selskabskapitalen fordufter som dug for solen.

Det er fint nok, at du bliver lidt "småsur", men du skrev trods alt, at man bare hævede kapitalen igen eller...??

Det du nu anfører som hævninger, er jo reelt ikke hævninger ud af selskabet, idet løn er en normal driftsomkostning og leasing af en bil tilfører selskabet en værdi, så at postulere at selskabskapitalen er forduftet, er jo ikke korrekt, men mere et forsøg på at argumentere for en "lost course".

Her er der allerhøjest tale om dårlig selskabsledelse, men der er endnu ikke nogen, der er blevet dømt på denne baggrund.

Anders Mikkelsen, Nr1:

Og derfor kan jeg altså ikke se den store forskel på om en virksomhed drives i et Smba eller et Aps.

Før i tiden var det Apsèt der blev omtalt som jeg prøver sgu i forhold til et A/S.

Idag er Aps accepteret, det tror jeg også at vi er mange der driver selskab som Smba der vil medvirke til at Smbaèt bliver efter nogle år.

Den største forskel på et SmbA og et ApS er kravene til selskaberne, som jeg også var inde på tidligere. Iøvrigt var vi da også nogen, som håbede den nye selskabslov ville nedsætte indskudskapitalen for ApS mere end tilfældet ligesom aktionærlån skulle tillades i et eller andet omfang, men det var der ikke politisk flertal for.

Jeg er dog enig i, at SmbA med tiden bliver bedre end sit rygte, men så tror jeg til gengæld også, at det medfører en række opstramninger på mange af reglerne i SmbA'er. I modsat fald vil vi stadig være mange, som vil anføre de forhold, som bliver gentaget gang på gang omkring SmbA.

Konklusionen er, at jeg (vi) ikke har noget decideret mod SmbA, men derimod prøver at anskue alle forholdene omkring SmbA, især de signaler denne selskabsform sender til omverdenen.

Hilsen

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 12:15

Denne tråd beviser med al tydelighed., at Amino har utroligt meget at byde på.

Her bliver forskellige selskabsformer, og deres fordele og ulemper, gennemgået af eksperter.

Aminos regler tillader mig desværre ikke at sprede 5 stjerner til jer alle sammen, så Tak!  og StarStarStarStarStar herfra.
Fortsæt endeligt med det! Skype-Smile

/John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:41

Det er jo en oldgammel debat.

Det korte af det lange er bare, at det hidtil har været for nemt at etablere SMBA som omgik bestemmelserne om mere end en ejer. Dette har affødt en industri med i min øjne svindelagtig omsætning af cvr numre baseret på ugyldige selskabsstiftelser uden realitet. SMBA har derfor indenfor de seneste par år optrådt som en selskabsform for typer, der netop ønskede en tom skal til diverse aktiviteter.

Baseres selskabet på realiteter er der intet at bebrejde selskabsdeltagere i denne selskabsform andet end de efter min opfattelse låser sig fast i en selskabsform uden reel mulighed for senere omdannelser til andre selskabsformer. Den manglende reelle mulighed følger af, at omdannelser via andelsselskabsform etc. for derefter at ende i fx. aps formen vil være for omkostningstung for de fleste selskaber til at det er en reel mulighed.

Af bl.a. disse grunde mener jeg, at man som iværksætter skal tænke sig rigtig grunddigt om førend man begiver sig ind i et SMBA univers i dag.

PS: Styrelsen afviser i øvrigt mig bekendt på stribe anmodninger om registreringer fra de på google værende grå udbydere. Noget de efter min opfattelse burde have gjort for flere år siden.

Tjek kontanten i DR i aften. Der uddybes ovenstående af undertegnede, afhængig af redigeringen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Baseres selskabet på realiteter er der intet at bebrejde selskabsdeltagere i denne selskabsform andet end de efter min opfattelse låser sig fast i en selskabsform uden reel mulighed for senere omdannelser til andre selskabsformer.

Dette bliver ikke noget problem, hvis forordningen om SPE-selskaber endeligt vedtages.

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Styrelsen afviser i øvrigt mig bekendt på stribe anmodninger om registreringer fra de på google værende grå udbydere.

EogS goer for tiden ALT hvad de kan for at forsinke/forhindre registrering af SmbA-selskaber, mens regeringen fremmer etablering af tilsvarende selskaber efter forslaget til forordning om SPE-selskaber.

Kapitalkrav: 1 Euro.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 13:07

Hej Jacob.

Jeg kender til mange tilfælde af personer der har misbrugt Aps til konkursrytteri, skatte- og momssvindel mv. de samme personer har nu fået øjnene op for muligheden af at bruge et Smba.

Skal vi af den grund forbyde Aps og Smba?

Ligesom der er personer der kører hensynsløst i trafikken uden kørekort og i spiritus påvirket tilstand. Skal vi af den grund forbyde kørsel i Bil?

Jeg kan ikke helt følge din tankegang.

Burde man ikke i stedet slå hårdt ned på synderne. Fratage dem de redskaber de bruger?

Hvis man driver en fornuftig virksomhed i et Smba, ser jeg ingen grund til at omdanne det til anden

selskabsform. Det er selvfølgelig noget man overvejer inden man starter virksomhed om det kan komme på tale at ændre virksomhedsform, men det er altid omfattet af omkostninger at ændre selskabsform. Jeg kan umiddelbart ikke se at man skulle være låst fordi man har valgt et Smba?

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:20

- Jeg taler ikke om et forbud mod SMBA, jeg taler om, at når man med to streger på et papir stortset uden kontrol har kunnet etablere et selskab med begrænset ansvar, så har man dækket et ta selv bord for svindel og en lang række af udbyderne af smba har helt åbent skiltet (og gør det forsat) med at formålet med Smba'et alene var en omgåelse af regelsættet for som alternativ til enkeltmandsvirksomhed at få skabt en kasse med begrænset ansvar uden realiteter.

- det har været for nemt - i modsætning til aps' - at få CVR nummeret, og du ser jo allerede nu flere af udbyderne slå sig i tøjret over den desperation det forhold, at deres kæphest er underkendt af styrelsen.

Det sidste glæder mig selvsagt helt gevaldigt.

Det man skulle have gjort aktvit fra styrelsen var, at man i langt højere grad skulle have sagt sig selv, at realiteterne bag Smba cirkuset jo var, at man i stor stil oprettede enkeltmandsvirksomheder i smba form, og derfor burde man fra styrelsens side langt tidligere have grebet ind netop med en realitetsbedømmelse af de anmeldte SMBA'er.

Hvis vi ser fremadrettet på emnet har jeg stor medlidenhed med de rigtig mange ejere af enkeltmandsvirksomheder registreret i SMBA form, hvor den ene deltager er et "passivSMBA" alene som deltager for at opfylde SMBA formalia.

Som tidligere nævnt i anden debat, har alle disse virksomhedsejere betalt i dyre domme for 5 A 4 og et CVR nummer, for senere muske at opleve, at styrelsen nu gennemgår alle SMBA vedtægter for at påse, om selskaberne reelt er SMBA'er eller ej.

Hvad sker der så, når dette kommer for en dag. De er alle ugyldige, og vil vel blive sendt til opløsning medmindre, der REELT bliver repareret på forholdet. Vi står så med et par tusinde erhvervsdrivende som må se forretningen blive omkvalificeret tilbage til enkeltmand, og så kan vi jo spørge Bemnt Zimmermann hvilken skattekonsekvens det har, såfremt "selskabet" i mellemtiden er blevet penge værd...

Konsekvensen er ikke sjovt.

Aben ender hos den enkelte, for samtlige udbydere af SMBA'er er jo selv SMBA'er eller filialer af engelske Ltd'er, og der er næppe noget at komme efter - heller ikke hvis bagmændene selv blev gjort ansvarlige.

Tankevækkende.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:29

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hvis man driver en fornuftig virksomhed i et Smba, ser jeg ingen grund til at omdanne det til anden

selskabsform. Det er selvfølgelig noget man overvejer inden man starter virksomhed om det kan komme på tale at ændre virksomhedsform, men det er altid omfattet af omkostninger at ændre selskabsform. Jeg kan umiddelbart ikke se at man skulle være låst fordi man har valgt et Smba?

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Det kan du have ret i Anders men hvad så når/hvis der kommer en medinvestor på banen, et firma som man godt vil indgå i et joint venture med, eller fusioneres med. Et SMBA kan ikke omdannes til ApS eller A/S på anden måde end ved - skattepligtig - opløsning og efterfølgende nystiftelse. Det kan - mig bekendt - heller ikke bruge fusionsskattelovens regler om tilførsel og spaltning. Derved er man låst.

Når man spørger SMBA-udbyderne, herunder i særdeleshed Ejler Ottosen om sådan nogle ting får man som regel et svar der hedder:

• Hvorfor skulle man også det: Fordi det måske er et krav og en forudsætning fra de øvrige parter, eller
  • så værdiansætter man bare aktiverne  til 1 kr. Enhver rådgiver med respekt for sig selv ved at netop værdiansættelsen er problematisk og risikofyldt når vi taler om skattepligtige omdannelser eller opløsning.   

Et spørgsmål til netop Ejler Ottosen kunne så være: Hvorfor vil disse ting ikke være et problem hvis den nye forordning vedtages. Det skal siges at jeg ikke har læst lovforslaget m.v. men der er ikke lagt op til ændringer på skatteområdet, endnu ihvertfald.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 13:43

Det er tankevækkende så mistroisk du er overfor Smbaèr skyldes det at i advokater går glip af en masse tom rådgivningshonorar i forbindelse med stiftelse af andre selskaber?

Enhver kan jo også selv stifte et Aps via webreg.

Og laver man sine vedtægter rigtigt og er man mere end en reelt deltagende i virksomheden så kan jeg gudøme ikke se nogen grund til at eogs skulle tvangsopløse selskabet?

men jeg har forstået teksten. Du har set dig ond i sulet på Smba og sådan er det bare.

Og det må vi andre der driver et fornuftigt Smba så bare finde os i.

Jeg er spændt på at se din TV udsendelse.

Gad vide hvad du har lagt ud af fremtidige forhindringer for os lovlige Smbaèr?

de bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:56

Hej Anders

Et godt indlæg. Som du selv har erfaret, er debatten omkring SMBA-selskaber mere præget af følelser end sund fornuft.

Til Bent vil jeg sige, at SMBA-selskaber godt kan benytte fusionsskattelovens regler - herunder tilførsle af aktiver.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 12 ud af 19 (190 indlæg)