Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt Omkring SMBA-selskaber

Side 11 ud af 19 (190 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Et holdingselskab der kører en forretning ? Så er det pr. definition ikke et holdingselskab.Medmindre aktiviteten drives i et underliggende datterselskab

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Mar 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:59

Kan du indsætte et link til dit indlæg med ide til vedtægter og stiftelse af SmbA?

Vh. Jonas Mortensen.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:46

Et indlæg til debatten:

Se Kontanten i morgen aften på DR 1

- det handler lidt om SMBA

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54

Det bliver spaendende at se om DR efter mange aars tavshed om eksistensen af SmbA-selskaber ogsaa nu undlader at omtale det faelleseuropaeiske SPE-selskab.

Regeringen HAR godkendt forslaget til anordning om SPE-selskaber.

Se disse link om det nye faelleseuropaeiske SPE-selskab og status for SmbA-selskaber.

Information om status for SPE-selskaber, generel klage over EogS behandling af registreringer af SmbA-selskaber samt forslag til regeringen.

http://www.amino.dk/forums/p/83196/533864.aspx#533864
http://smba.dk/klage-over-eogs-administration-af-smba-selskaber-183.htm
http://smba.dk/forslag-til-regeringen-fremme-brug-af-smba-selskaber-162.htm

(UPS siges der hvis du klikker; Amino problem - copy og paste til din browser)

Langt mere erhvervsvenlige vilkaar for mindre virksomheder er paa vej og EogS og Skat skal til at indrette sig herefter.

Regeringen er de fakto ved at soerge for, at helt smaa og mindre virksomheder kan startes og fungere med begraenset haeftelse med een Euro som start-kapital.

Jeg var indtil fornylig  bare ikke klar over, at det SmbA lignende SPE-selskab var naaet saa langt i processen om en forordning, at der er en rimelig god sandsynlighed for, at det er en realitet per 1.7 i aar.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:31

Ejler Ottesen:

Det bliver spaendende at se om DR efter mange aars tavshed om eksistensen af SmbA-selskaber ogsaa nu undlader at omtale det faelleseuropaeiske SPE-selskab.

Man kan vel sige at det er positivt at DR endelig omhandler og omtaler selskabsløsninger og erhvervspolitik i det hele taget. Erhvervsprogrammer er generelt en mangelvare på dansk TV hvor man går mere op i slankeløsninger, pop-"problemer" m.v.   Desværre kan man umiddelbart ikke se nogen programomtale så hvad programmet specifikt kommer til at omhandle er jo svært at vurdere medmindre Jacob eller andre ved noget. 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:58

Programmet handler indirekte om erhvervspolitik, det handler om annoncehajer og deres og andres udnyttelse af SMBA selskabsformen til svindel etc.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svindel kan jo forekomme i enhver selskabsform, uanset om det er Smba, Aps eller A/S.

Tænk bare på Nordisk Fjer eller er det allerede glemt???

Enhver kan lave et Aps og ved at indskyde 125.000,- og dagen efter hæve dem igen, hvor er forskellen til et Smba?

Jeg mener egentlig at man er mere ærlig når man starter sin lille virksomhed som et Smba, så

signalerer man at det er startet uden indskudskapital. Og det tror jeg vi er mange der har måttet gøre i disse tider hvor bankerne ikke vil låne penge til andre end dem der har rigelig i forvejen.

Vi ved til gengæld at det er hårdt arbejde at få en virksomhed til at køre for sine egne små håndører,

og vi ved at troværdighed og ærlighed er den eneste vej til ducces, med virksomheden.

jeg er lidt meget træt af at man hele tiden bliver mistænkelig gjort fordi man har startet helt fra bunden af for egne midler i et Smba. 

Kan i følge mig?

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21

Hej Anders

Der er vist et par punkter, vi ikke er helt enige om!

Anders Mikkelsen, Nr1:

Svindel kan jo forekomme i enhver selskabsform, uanset om det er Smba, Aps eller A/S.

Tænk bare på Nordisk Fjer eller er det allerede glemt???

Enhver kan lave et Aps og ved at indskyde 125.000,- og dagen efter hæve dem igen, hvor er forskellen til et Smba?

Ja, svindel kan forekomme, men det er da strafbart, akkurat ligesom at lave ulovlige aktionærlån, som du jo vil gøre ved at hæve indskudskapitalen i et ApS (Iøvrigt pr. 1/3 2010 kr. 80.000), hvor der netop er statueret bøder af Højesteret i denne forbindelse ligesom SKAT også har fået øje på denne trafik, med rimelige uoverskuelige konsekvenser.

Anders Mikkelsen, Nr1:

Jeg mener egentlig at man er mere ærlig når man starter sin lille virksomhed som et Smba, så

signalerer man at det er startet uden indskudskapital. Og det tror jeg vi er mange der har måttet gøre i disse tider hvor bankerne ikke vil låne penge til andre end dem der har rigelig i forvejen.

Vi ved til gengæld at det er hårdt arbejde at få en virksomhed til at køre for sine egne små håndører,

og vi ved at troværdighed og ærlighed er den eneste vej til ducces, med virksomheden.

jeg er lidt meget træt af at man hele tiden bliver mistænkelig gjort fordi man har startet helt fra bunden af for egne midler i et Smba. 

Kan i følge mig?

Jeg ved ikke lige, hvad du mener med ærlig i forbindelse med et SmbA, men man bliver nødt til at forholde sig til virkeligheden, herunder mulighederne overfor sine interessegrupper eks. banker, leverandører m.v., idet de jo også forholder sig til et selskab, hvor der ingen mulighed er for "troværdige" oplysninger (offentliggørelse af regnskab, aktionærlån lovlige, ingen krav til kapital, ingen revisionspligt).

Det er derfor ikke så meget personerne i selskabet, der bliver mistænkeliggjort, men derimod den gældende lovgivning omkring SmbA, der er årsagen. Der jo heller ingen tvivl om, at der findes mange SmbA'er som kører fuldstændig korrekt efter reglerne.

Det at køre virksomhed i SmbA kræver en ekstra indsats, hvorfor man som selskabsejer må gøre sig dette helt klart inden starten, således man har en handlingsplan, når man rammer en problemstilling i denne forbindelse.

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:29

Jeg kan absolut godt følge dig  Anders. Problemet er jo et eller andet sted ikke selve SMBA selskabsformen men udbyderne af SMBA selskaberne.

Jeg mener så ikke at ærligheden og den ærlighed man signalerer er større i et SMBA end i et ApS, netop fordi indskudskapitalen kan tilvejebringes på mange måder, herunder ved privat lån, via en omdannelse med eksisterende værdier o.l. Den er heller ikke mindre men der har SMBA-selskabet det problem at det ikke er særligt kendt og udbredt udover Amino. Det kan give en række udfordringer som Tonny også er inde på. 

Jeg vil sige som jeg har sagt før at hvis man ikke kan fremskaffe 80.000 kr. i værdier via varelager, driftsmidler, eller likvider bør man måske overveje om tiden er moden til at stifte selskab eller om man ikke bør vente. Problemet er jo at hvis virksomheden viser sig at blive underskudsgivende og efterfølgende lukkes kan underskuddet ikke anvendes til noget i et selskab. I en personlig virksomhed kan et underskud trods alt anvendes til modregning i anden lønindkomst.    

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:36

Nu må du godt nok have mig undskyldt, men jeg har ikke talt om at lave et ulovligt aktionærlån!

Men der er da ingen der forbyder selskabsejeren at give sig selv en lønudbetaling eller købe konsulentydelser så penge er pift væk efter få dage. Det jeg mener at en selskabskapital der er tilstede på stiftelsesdagen hurtig kan være forduftet, ofte ved uklog forretningsførelse, men det forekommer ofte at nye virksomhedsejere går ud og leaser en dyr bil og andet udstyr med udbetalinger så selskabskapitalen fordufter som dug for solen.

Og derfor kan jeg altså ikke se den store forskel på om en virksomhed drives i et Smba eller et Aps.

Før i tiden var det Apsèt der blev omtalt som jeg prøver sgu i forhold til et A/S.

Idag er Aps accepteret, det tror jeg også at vi er mange der driver selskab som Smba der vil medvirke til at Smbaèt bliver efter nogle år.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 11 ud af 19 (190 indlæg)