Lanther og Olsen,
Min tanke med indlægget var at få nogle til at overveje deres handelsbetingelser godt og grundigt. Især hvis vi taler om, at de skal ud og bruge penge inden at de får nogen fra kunden.
Når det gælder varer og kunden er helt ny og ukendt for mig - hvorfor skal jeg så yde ham kredit? Jeg kender ham jo ikke overhovedet. Han kan betale senest ved modtagelsen.
Når det gælder tjenesteydelser, så mener jeg da helt klart, at man kan forlange at få nogle milepælsbetalinger eller løbence aconto fremfor at kunden først skal betale når hele arbejdet er gjort.
Selv synes jeg at det er et helt rimeligt krav at blive mødt af. Det viser at min leverandør har styr på sine ting og at jeg som kunde ikke betaler for at de har en masse dårlige kunder, som de ikke får betaling fra.
Med venlig hilsen
Flemming
Jeg ville aldrig betale aconto, heller ikke milepælsbetalinger for f.eks. en programmeringsopgave - eller hvilken som helst opgave der bliver værdiløs hvis leverandøren springer fra.
Der er ingen der gider gøre en anden leverandørs arbejde færdigt / arbejde videre med det.
Har man problemer med dårlige betalere må man:
1. Sørge for at der er et fornuftigt aftalegrundlag på alle handler.
2. Evt. tjekke om kunden er registreret som dårlig betaler.
Hvis du har dit på det tørre kan du da få kunden registreret som dårlig betaler - og hvis han ejer noget kan du også komme efter ham og gøre udlæg.
Jeg kan ikke se nogen grund til at yde kredit på varer - men jeg yder kredit til alle på serviceydelser. Mit varesalg er på kontant basis som regel.
Hvis folk er midt i en konkurs og har brug for assistance til bogføring/revision/regnskab forlanger jeg naturligvis aconto betaling - og det forstår folk også godt. Men helt almindelige sunde virksomheder er naturligvis kreditværdige til at få udført arbejde hos mig - hvis mine krav er rimelige er folk som regel imødekommende.
Har du mange problemer med kunder der NÆGTER at betale fordi de ikke føler de har fået det de har bestilt - er der nok noget om det. Jeg ved der er flere webbureauer herinde på amino der har de problemer - og det er simpelthen fordi de ikke kan finde ud af sammen med kunden og blive enige om havd det er der skal leveres.
VH Jørgen Olsen