Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

[*] Så kræv dog betaling for pokker!

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:
Men jeg har valgt en filisofi i min virksomhed, og med den gæld(uden betydning), så kan jeg godt tåle nogle tab, jeg ville blive irriteret, men sådan er det at drive firma, det er ikke altid lyserødt. OG er man bange for at miste penge, så bliv ved med at være lønslave.

Ja - er man forsigtigper kan man enten blive lønslave eller forsikre sig ud af det :)

Eller stikke hovedet i en busk.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:32

Kenneth

Vi har samme filosofi men der er vel ingen grund til at lade pengeskabet stå åbent når man ved peter langefinger er i bygningen ;D

Business er op og ned, men det gælder jo selvsagt om at have færrest og mindst mulige nedture...

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 17:36

FashionFreak kan du ikke få styr på din font? Det er da enormt irriterende at læse fed font.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36

Nogle gange må man lade pungen ligge fremme.

/Kenneth

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:45

gweb

Sorry det sker hvis man bare kopiere en andens navn men skal nok lige sørge for det ik sker igen... my mistake ;D

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:09

Interessant tråd... men ser jeg mig selv som indkøber - ville jeg aldrig betale noget på forhånd før varen var leveret. Og det gælder både en fysisk vare eller en ydelse. Grunden til dette er at jeg selv vil kunne komme galt afsted.

Hvis det er varer.... hvad hvis leverandøren går konkurs? Så har jeg tabt mine penge, hvis ikke varerne er ankommet inden da. Vi kan tale kontant betaling ved levering, men her ville jeg så forlange en kontantrabat.

Hvis det er en ydelse.... hvad hvis det leverede arbejde ikke stemmer overens med det bestilte eller det aftalte? eller hvad hvis det aldrig bliver lavet - eller kun lavet halvt? Jeg kan gå med til dellevering og betaling.

Jeg er helt enig i at folk skal betale for det de har bestilt - men man kan altså ikke forlange forudbetaling... så lægger man jo bare risikoen over på den anden part. Og da det er køberen som har det længste strå - så må man som leverandør tage den risiko - eller forsikre sig ud af det. Ellers finder kunden blot en anden at handle med.

Mange hilsener Helle

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:11

Hej Flemming

Jeg har på 7 år (inkl. en anden webshop) haft 3 dårlige betalere. Den sidste er faktisk en amino, og han er på vej til inkasso. Samlet taler vi om cirka 5000 kr.

Jeg giver ikke kredit på + 20.000 kr.

Inden jeg sender varerne løber jeg informationer som CVR, e-mail + det løse igennem, ikke noget der tager mig mere end et par min.

Jeg ville faktisk ønske at jeg kunne få alle mine penge på forhånd, det ville hjælpe min ny startede virksomhed med likviditeten, men min erfaring siger desværre bare at jeg mister 50 % af mine kunder, hvis jeg ikke tilbyder denne kredit.

Fra Vester Hornum
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 18:12

Kan se for og imod alle de agumenter der kommer. Min erfaring er:

Ingen kredit til kunder, minus omsætning.

Kredit til kunder, tab på dårlige betalere.

Med venlig hilsen / Best Regards 

Jimmy Rabøl Jørgensen.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:23

Hej Helle,

Og lige så interessant svar. Smile

Der er rigtigt mange aspekter i det her og det er umuligt at generalisere og tage højde for det hele.

Hvis det er varer, der skal produceres eller hjemtages alene til dig - og ikke kan videresælges til andre: Er du så stadig imod forudbetaling/aconto?

Hvis du skal have skrevet en pressemeddelelse og du ikke er tilfreds med indholdet - så har du stadig bare at betale under alle omstændigheder og jeg ved at de fleste free-lance skrivere herinde forlanger en upfront betaling. Synes du dette er urimeligt?

Hvis det er en advokat, der fører sag for dig og forlanger en delbetaling, er det ikke rimeligt? Eller revisionsopgaver med løbende bogføring?

Der er så ufatteligt mange faldgruber her og jeg er helt på det rene med, at mange ryster på hovedet af mig - men der er forhåbentligvis også mange, der kan bruge dette til noget fornuftigt og får set deres handelsbetingelser efter i sømmene, så de ikke unødigt taber penge.

I dine tilfælde ovenfor, kan jeg sagtens se fornuften i, at du ikke vil betale på forhånd og så er der sikkert også nogen, der må vinke farvel til dig som kunde - men hvis det var varer for f.eks. 250..000, så ville ingen sælge det til dig uden forudgående garantistillelse for hele beløbet, samt evt en forudbetaling.

Der er millioner af nicher og brancher og alle har deres særlige kendetegn. Men jeg kan også se af mange af indlæggene herinde, at for mange iværksættere glemmer at det er deres egne midler/fortjeneste, der er på højkant.

Nu indehaver du jo House of Kids - kan du købe tøjet uden at erlægge betaling ved kasse et på forhånd? Og specielt det som måtte komme fra udlandet?

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:29

Hej Flemming

Det er rigtigt at der er mange forskellige aspekter i netop dette emne.

Svarer lige på dine spørgsmål:

.....Hvis det er varer, der skal produceres eller hjemtages alene til dig - og ikke kan videresælges til andre: Er du så stadig imod forudbetaling/aconto?.....

Ja, det er jeg imod og kunne ikke finde på at gøre det. Derimod ville jeg gerne ligge en bankgaranti i stedet for, så min leverandør var sikker på at jeg havde pengene til at betale.

...Hvis du skal have skrevet en pressemeddelelse og du ikke er tilfreds med indholdet - så har du stadig bare at betale under alle omstændigheder og jeg ved at de fleste free-lance skrivere herinde forlanger en upfront betaling. Synes du dette er urimeligt?....

Hvis jeg skulle have lavet en pressemeddelelse ville jeg heller ikke betale up front. Hvad nu hvis personen ikke leverede? Hvis det var en meget dårlig pressemeddelelse havde jeg enten ikke lavet min egen research ordentlig (tjekket journalistens tidligere arbejde og referencer - eller også har personen ikke lavet sit arbejde ordentligt. Den er svær. Var det et mindre beløb ville jeg betale og tage det som en dårlig oplevelse. Var det et større beløb ville jeg nok tjekke hos andre fagfolk hvad deres mening var.

.....Hvis det er en advokat, der fører sag for dig og forlanger en delbetaling, er det ikke rimeligt? Eller revisionsopgaver med løbende bogføring?......

Jo, det ville jeg synes var fair - blot jeg havde modtaget det delvise arbejde og betalte løbende. Ved min nuværende revisor betaler jeg dog altid efter endt arbejde.

----

Jeg har leverandører hvor jeg køber for 250 k af gangen - og der er ingen garantistillelse. Vi har jo på et tidligere tidspunkt købt for meget mindre - men vi har altid betalt vores regninger til tiden, og dermed står vi jo ikke på den »sorte liste«.

Men vi har også oplevet at en ny leverandør ville have 30 k som forudbetaling, inden deres tøj gik i ordre hos producenten. Desværre - men så måtte de undlade vores ordre. Jeg kunne simpelthen ikke finde på det. Der er lige så stor risiko for at et tøjfirma går konkurs som en butik. Så hellere undvære den levering.

Vi har 30 til 60 dages kredit på alle vores leverandører. Jeg er meget obs på altid at betale til tiden - netop for at undgå at der skal komme restriktioner fremover. Skulle vi få et problem ville jeg straks kontakte leverandøren og forklare samt finde en mulig løsning for delbetaling eller hvad man nu kan finde på.

Men jeg kan sagtens se problematikken... vi har leverandører som fortæller at de har tilgodehavender ude på over en halv mio kroner. Det kan jo ødelægge deres virksomhed. Det er ganske forfærdentligt. Men jeg tror ikke på at man kan bede om kontant betaling - så skal det være en vare som butikkerne ikke kan undvære i deres sortiment. Og der skal alligevel en del til for at en anden leverandør et eller andet sted, ikke vil kunne opfylde et alternativ.

Før jeg åbnede House of Kids havde jeg et grafisk firma som lavede markedsføringsmateriale, bøger samt opgaver for sundhedssektoren. Jeg har aldrig taget forudbetaling - har faktisk aldrig overvejet det. Men det er også 4 år siden - og tiderne er anderledes i dag. I dag ville jeg nok tage betaling delvis i nogen tilfælde. Eks. selve den grafiske opsætning = betaling efter levering - og trykningen = betaling efter levering. Men jeg ville ikke turde bede om pengene upfront for der er alt for stor risiko for at kunden smutter i stedet :·)

Mange hilsener Helle

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)