Hej Flemming
Det er rigtigt at der er mange forskellige aspekter i netop dette emne.
Svarer lige på dine spørgsmål:
.....Hvis det er varer, der skal produceres eller hjemtages alene til dig -
og ikke kan videresælges til andre: Er du så stadig imod
forudbetaling/aconto?.....
Ja, det er jeg imod og kunne ikke finde på at gøre det. Derimod ville jeg gerne ligge en bankgaranti i stedet for, så min leverandør var sikker på at jeg havde pengene til at betale.
...Hvis du skal have skrevet en pressemeddelelse og du ikke er tilfreds
med indholdet - så har du stadig bare at betale under alle
omstændigheder og jeg ved at de fleste free-lance skrivere herinde
forlanger en upfront betaling. Synes du dette er urimeligt?....
Hvis jeg skulle have lavet en pressemeddelelse ville jeg heller ikke betale up front. Hvad nu hvis personen ikke leverede? Hvis det var en meget dårlig pressemeddelelse havde jeg enten ikke lavet min egen research ordentlig (tjekket journalistens tidligere arbejde og referencer - eller også har personen ikke lavet sit arbejde ordentligt. Den er svær. Var det et mindre beløb ville jeg betale og tage det som en dårlig oplevelse. Var det et større beløb ville jeg nok tjekke hos andre fagfolk hvad deres mening var.
.....Hvis det er en advokat, der fører sag for dig og forlanger en
delbetaling, er det ikke rimeligt? Eller revisionsopgaver med løbende
bogføring?......
Jo, det ville jeg synes var fair - blot jeg havde modtaget det delvise arbejde og betalte løbende. Ved min nuværende revisor betaler jeg dog altid efter endt arbejde.
----
Jeg har leverandører hvor jeg køber for 250 k af gangen - og der er ingen garantistillelse. Vi har jo på et tidligere tidspunkt købt for meget mindre - men vi har altid betalt vores regninger til tiden, og dermed står vi jo ikke på den »sorte liste«.
Men vi har også oplevet at en ny leverandør ville have 30 k som forudbetaling, inden deres tøj gik i ordre hos producenten. Desværre - men så måtte de undlade vores ordre. Jeg kunne simpelthen ikke finde på det. Der er lige så stor risiko for at et tøjfirma går konkurs som en butik. Så hellere undvære den levering.
Vi har 30 til 60 dages kredit på alle vores leverandører. Jeg er meget obs på altid at betale til tiden - netop for at undgå at der skal komme restriktioner fremover. Skulle vi få et problem ville jeg straks kontakte leverandøren og forklare samt finde en mulig løsning for delbetaling eller hvad man nu kan finde på.
Men jeg kan sagtens se problematikken... vi har leverandører som fortæller at de har tilgodehavender ude på over en halv mio kroner. Det kan jo ødelægge deres virksomhed. Det er ganske forfærdentligt. Men jeg tror ikke på at man kan bede om kontant betaling - så skal det være en vare som butikkerne ikke kan undvære i deres sortiment. Og der skal alligevel en del til for at en anden leverandør et eller andet sted, ikke vil kunne opfylde et alternativ.
Før jeg åbnede House of Kids havde jeg et grafisk firma som lavede markedsføringsmateriale, bøger samt opgaver for sundhedssektoren. Jeg har aldrig taget forudbetaling - har faktisk aldrig overvejet det. Men det er også 4 år siden - og tiderne er anderledes i dag. I dag ville jeg nok tage betaling delvis i nogen tilfælde. Eks. selve den grafiske opsætning = betaling efter levering - og trykningen = betaling efter levering. Men jeg ville ikke turde bede om pengene upfront for der er alt for stor risiko for at kunden smutter i stedet :·)
Mange hilsener Helle